گوناگون 17:27 - 04 خرداد 1394
همشهری آنلاین کشتارخاموش
با حقه بی‌رحمانه و مرگبار زنبوردار ۲۵۴پرنده زنبورخوار در یک روزقتل عام شدند!

زنبوردار دل آن را نداشت که چند زنبورش بشود خوراک پرنده‌های زنبورخوار. هنوز از طرف این پرنده‌های زیبا خسارتی به او وارد نشده بود که نقشه شومی کشید برای یک قتل عام بزرگ. نقشه وحشیانه او باعث شد که از آسمان منطقه حفاظت شده میشداغ، لاشه‌های پرنده زنبورخوار ببارد!

این اتفاق در غرب استان خوزستان افتاد. در منطقه حفاظت شده میشداغ. این روزها آن طرف‌ها، گلستانی است بی‌نظیر. هر سال اوایل فصل بهار، این منطقه می‌شود مملو از گل و گیاه و مملو از شهد گل‌های بهاری.

زنبورداران، میشداغ را خوب می‌شناسند و می‌دانند که این موقع‌ها، آنجا جان می‌دهد برای زنبورداری. اما به جز زنبورداران بومی و غیر بومی، موجود دیگری هم هست که از این قضیه باخبر است؛ «پرنده زنبورخوار».

تعدادشان زیاد نیست و همینطور اشتهای‌شان، خیلی از زنبورداران با این موجودات کنار آمده‌اند و قسمتی از زنبورهای‌شان را نادیده می‌گیرند، اما همه آنها، اینطور دست و دلباز نیستند.

همین چند هفته پیش بود که محیط بانان میشداغی با یک پدیده عجیب و دردناک روبه‌رو شدند. محیط‌بانان در حال گشت‌زنی بودند که با لاشه چند پرنده زنبورخوار مواجه شدند و بعد سقوط از آسمان و تلف شدن زنبورخوارهای دیگر!

این اتفاق در یک روز رخ داد. در 28 فروردین ماه همین امسال.در آن روز، محیط‌بانان در طی چند ساعت لاشه 254 پرنده زنبورخوار را کشف کردند.

مهرشاد احمدوند،رئیس اداره پارک ملی کرخه و مسئول منطقه حفاظت شده میشداغ- در رابطه با این قتل عام وحشتناک می‌گوید:« شواهد نشان می‌داد که این پرنده‌های بسته زبان، مسموم شده‌اند.

بررسی‌هایی که در این زمینه در اداره محیط زیست توسط کارشناسان صورت گرفت نیز این فرضیه را اثبات کرد. بعد از روشن شدن موضوع، اکیپ یگان محیط زیست میشداغ دست به کار شدند و با تحقیقات محلی به یک زنبوردار رسیدند.

یک زنبوردار غیر بومی. زنبوردار در همان بازجویی‌های اولیه اعتراف کرد که او باعث تلف شدن این تعداد پرنده بوده است.»

به گفته آقای احمدوند، زنبوردار متخلف با استفاده از یک حقه بی‌رحمانه توانسته بود این تعداد پرنده را از پا دربیاورد.

« طبق شواهد و اعترافات این مرد،وی برای اینکه بتواند این پرنده‌ها را مسموم کند دهانه خروجی کندو‌ها را به سم آغشته کرده بود، به طوری که هر زنبور هنگام خارج شدن از کندو به سم آغشته می‌شد و بعد کافی بود که یک پرنده زنبورخوار، زنبوری را که به سم آغشته است شکار کند.»

رئیس اداره پارک ملی کرخه و مسئول منطقه حفاظت شده میشداغ در ادامه از میزان ضرر و زیانی می‌گوید که این زنبوردار به محیط زیست وارد کرده است:« بر اساس آخرین مصوبه هیات وزیران در حال حاضر نرخ ضرر و زیان قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر پرنده زنبورخوار معادل ۴۰۰ هزار ریال است.

اما با توجه به اینکه احتمال دارد لاشه‌های بیشتری از زنبورخوارها در منطقه وجود داشته باشد، مبلغ نهایی ضرر و زیان، هنوز تعیین نشده است.»

همشهری‌سرنخ


6442411
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است