استانی 16:02 - 10 اسفند 1399
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی:
ایسنا/خراسان رضوی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: حضور طولانی مدت دانش‌آموزان در خانه و عدم تحرک و تخلیه فیزیکی، ایفای بخشی از نقش معلمان و معاونان توسط والدین، از جمله مسائل و چالش‌های آموزشی در ایام شیوع کرونا است.

حوزه تربیتی، بیشترین محدودیت را در دوره شیوع کرونا تجربه کرد

حسین شادکام، امروز ۱۰ اسفندماه در نشست هم‌اندیشی معاونان پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی که در اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: آنچه امروز به عنوان امور تربیتی  و از آن یاد می‌شود، میراث شهیدان رجایی و باهنر، پیشکسوتان آموزش و پرورش است‌ و این مناسبت در هشتم اسفند ماه شکل گرفت تا حامی ارزش‌های ملی، دینی، انقلابی و... در مجموعه آموزش و پرورش باشد. از آنجایی که این حوزه مولود انقلاب بود، انتخاب نیروهای آن با دقت و وسواس لازم به انجام می‌رسید و هرچه که به نقطه تاسیس نزدیک می‌شویم، می‌بینیم که این حوزه در تاریخ، از نیروهای بسیار توانمندی برخوردار بوده است.

وی افزود: حوزه پرورشی و امور تربیتی خراسان رضوی با اهداء ۲۷ شهید از ۲۷۹ شهید فرهنگی استان، در میان سایر بخش‌های آموزش و پرورش، بالاترین میزان شهید را داراست و این گواهی بر این است که این حوزه نقش خود را در ماموریتی که برای آن پیش‌بینی شده بود، ایفا کرده است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که قانون اساسی آموزش پرورش و بالاترین سند فرادستی نظام تعلیم و تربیت است، حوزه تربیتی و پرورشی اصالت و نقش محوری دارد؛ در میان ۶ ساحت تعلیم و تربیت، حدود پنج محور مربوط به بحث پرورشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تلاش بر این است که گفتمان غالب و اول در آموزش و پرورش، گفتمان تربیتی باشد، گفت: آنچه که ماموریت اصلی مدیران، معلمان و معاونان معرفی می‌شود، انجام برنامه‌های اثربخش تربیتی است. پیشنهادهایی نیز در این حوزه وجود داشته و در وزارتخانه دنبال می‌شود؛ از جمله انتخاب مدیران با ملاک فعالیت‌ها، باور و نگرش تربیتی، گنجاندن شاخصه تربیتی در ارزیابی معاونان و دبیران، آموزش بدو و ضمن خدمت برای حوزه تربیتی و... است.

وی سه مبنای اصلی برنامه‌های تربیتی را فراگیری، اثربخشی و مشارکتی معرفی کرده و ادامه داد: یکی از مباحثی که بر روی آن تاکید می‌شود، پرهیز از کلیشه‌ای شدن جشنواره‌ها، مسابقات و دوره‌هاست. هدف از این برنامه‌ها ایجاد بستر رسیدن به یک اتفاق تربیتی است و توصیه ما به همکاران، انجام طرح‌های خلاقانه است.

شادکام با اشاره به اینکه حوزه تربیتی، بیشترین محدودیت را در دوره شیوع کرونا تجربه کرد، بیان داشت: یکی از ضرورت‌ها در امر تربیت، مواجه چهره به چهره مربی با فراگیر است که در ایام کرونا این موضوع امکان‌پذیر نبوده است. همچنین بستر اتفاقات تربیتی که اردوها، مسابقات و برنامه‌های اینگونه هستند، در این ایام گرفتار تعطیلی هستند. البته خوشبختانه همه آنچه را که ما در پیش از کرونا داشتیم، به صورت توسعه‌یافته در فضای مجازی و به خصوص بستر شاد مهیا کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی به جشن‌های تکلیف مجازی به عنوان یک برنامه تربیتی اشاره کرد و توضیح داد: این برنامه به طور مستمر دنبال می‌شود و به این صورت است که دانش‌آموزان به همراه خانواده جشن تکلیف را برگزار و آن را در قالب فیلم و تصویر در فضای مجازی منتشر می‌کنند. همچنین از دیگر برنامه‌هایی که در فضای مجازی کماکان در حال اجرا است، راهیان نور مجازی است، که در ۲۳ اسفندماه که نوبت استان ماست، برای خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست معاونان پرورشی ادوار پس از انقلاب به بهانه هفته امور تربیتی که معاونان در آن به عنوان اولین جلسه، تمامی افکار و ایده‌های خود را در این زمینه مطرح کردند، عنوان کرد: همچنین از دیگر طرح ‌های فراگیر و مشارکتی که در این هفته اجرا شد، طرح زیارت نیابتی با عنوان «به تو از دور سلام» است. این طرح توسط ادارات کل آموزش و پرورش کشور، معاونت‌های سیمای تمامی استان‌ها، آستان قدس رضوی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش به اجرا درآمد. هرچهارشنبه، در بستر شاد و سیمای استان مبدا، برنامه‌ای طراحی شده که در محل حرم مطهر با مداح نوجوان دانش‌آموز و قاری برای استان مقصد برگزار می‌شود و تا آبان‌ماه ۱۴۰۰ تمامی استان‌ها در این برنامه حضور پیدا خواهند کرد.

به گفته شادکام برگزاری آموزش خبرنگاری پانا توسط سازمان دانش‌آموزی برای حدود ۹۰۰ دانش‌آموز، دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم در قالب یک پیش آزمون و به صورت ملی با حضور ۱۹ هزار نفر و شرکت قبول‌شدگان (۴۰۰۰ نفر) در این دوره ۲۰ جلسه‌ای، دوره روش‌های پاسخگویی به شبهات دینی برای ۵۰۰۰ نفر از مربیان و مناظرات دانش‌آموزی از جمله برنامه‌های برگزار شده تربیتی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی دراین خصوص افزود: برنامه‌های هفته سرود و نمایش که دبیرخانه استانی آن خراسان رضوی است، شنبه هفته آینده در محل فردوسی آغاز به کار خواهد کرد. همچنین برگزاری ۱۰۰ محفل انس با قرآن با مدیریت دارالقرآن‌ها و رونمایی از کتاب پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های مشاوره‌ای که توسط مرکز مشاوره استان و اداره مشاوره طراحی شده است، در حال انجام است و در آخر رونمایی از نمونه استانی نرم‌افزار هدایت تحصیلی و شغلی توسط خراسان رضوی برای کل کشور که دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به این نرم‌افزار پاسخ سوالات و شبهات خود را در خصوص رشته‌های تحصیلی و مشاغل مربوطه و رشته‌های موجود در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها، دریافت کنند.

شادکام درخصوص تعداد مجموعه نیروهای حوزه پرورشی خراسان رضوی، عنوان کرد: معاونان پرورشی در حال حاضر ۲۸۳۳ نفر ، مشاوران ۱۲۳۴ نفر و مربیان پرورشی ۱۳۹۳ نفر هستند.

وی افزود: از آنجایی که ما با محدودیت نیروی انسانی مواجه هستیم، ناچاریم که به ضرورت‌ها اکتفا ‌کنیم؛ به طور مثال به دلیل حساسیت‌های مقطع متوسطه اول، فقط در این مقطع مشاور در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در ایام کرونا برای مربیان پرورشی ساعت موظفی تعریف نشده است، عنوان کرد: این مربیان در پیش از کرونا، از زمان برنامه صبگاهی و زمان بین نماز برای اجرای برنامه‌های خود استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر در فضای مجازی برنامه‌ها زمان مشخصی ندارند؛ البته که برنامه‌هایی که اجرا می‌شود قادر به جذب دانش‌آموزان است.

به گفته شادکام حضور طولانی مدت دانش‌آموزان در خانه و عدم تحرک و تخلیه فیزیکی، ایفاء بخشی از نقش معلمان و معاونان توسط والدین، از جمله مسائل و چالش‌های آموزشی در ایام شیوع کرونا است.

وی بیان کرد: در خصوص مشکل آخر، یکی از کارهایی که انجمن اولیا در آن همکاری می‌کند، آموزش و توانمندسازی اولیا در ایفاء این نقش است. همچنین از آنجایی که در دوران شیوع کرونا، استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی بسیار زیاد است،  ما با پلیس فتا نیز در خصوص پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای را ایجاد کرده و در حال کار کردن در این زمینه هستیم.

انتهای پیام


10970979
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است