بازار 11:19 - 11 تیر 1401

آشنایی با خرابی هایی که در کولر گازی قابل تعمیر نیست!

در این مطلب قصد داریم شما را با خرابی هایی در کولر گازی آشنا کنیم که قابل تعمیر نیستند و باید برای رفع مشکل، حتما تعویض قطعه انجام شود. قطعات کولر گازی معمولا عمر مفید زیادی دارند و تنها با استفاده اشتباه و گذشت زمان، ممکن است دچار مشکل شوند. خرابی قطعات مهمی مثل برد اصلی، کمپرسور، شیر برقی و فن‌ها باعث از کار افتادن کامل کولر گازی می‌شوند. در این شرایط تنها راه حل، تعویض قطعه است.

در این جا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که باید قطعه خراب با قطعه اصلی و با کیفیت جایگزین شود. نکته بعد در مورد جایگزینی قطعه، انتخاب یک تعمیرکار ماهر است. برای کارکرد درست، قطعه جدید باید به درستی به کولر وصل شود؛ پس بهتر است، یک تعمیرکار ماهر و آشنا به ساختار دستگاه این کار را انجام دهد. اگر دستگاه شما نیاز به تعویض قطعه دارد، می‌توانید برای درخواست آنلاین تعمیرکار به سایت آچارباز مراجعه کنید تا یک فرد مطمئن و ماهر برای تعویض قطعات کولر گازی شما به محل اعزام شود. پس در ادامه با ما همراه باشید.

خراب شدن کمپرسور و کار نکردن کولر گازی

کمپرسور مهم‌ترین جزء کولر گازی است. این بخش وظیفه فشرده کردن گاز مبرد را برعهده دارد. خراب شدن کمپرسور، در برخی شرایط با تعویض قطعات داخلی برطرف می‌شود؛ ولی در صورت سوختن این قطعه، باید به فکر کمپرسور جدید باشید. مهم‌ترین نشانه‌های سوختن کمپرسور کولر گازی عبارتند از:

  • روشن نشدن کمپرسور
  • دمیدن باد گرم توسط کولر
  • لرزش شدید یونیت بیرونی هنگام روشن بودن کولر
  • کاهش جریان هوا توسط کولر
  • افزایش غیرعادی هزینه برق

با مشاهده این نشانه‌های باید به فکر تعویض کمپرسور دستگاه بود.

سوراخ شدن لوله‌های مسی و کویل‌ها

در داخل کولر گازی، یک شبکه از لوله‌های مسی وجود دارد که یونیت داخلی و خارجی را به هم وصل می‌کند. گاهی در اثر نصب غیر اصولی، استفاده از اجسام سخت برای تمیز کردن کویل‌ها و ضربه، ممکن است یکی از بخش‌های این شبکه از لوله‌های مسی آسیب ببیند. آسیب لوله‌ها باعث نشت گاز مبرد و کاهش فشار آن در سیستم خنک‌کننده کولر می‌شود.

گاهی این آسیب، چنان کوچک است که حتی با چشم هم دیده نمی‌شود و تنها با توجه به نشانه‌های زیر که در سایت houzz به آن‌ها اشاره شده است، می‌توان به وجود این مشکل پی برد:

  • اگر باد کولر گازی خنک نیست.
  • اگر در باد کولر، بویی مثل استون استشمام می‌شود.
  • اگر بخشی از شبکه لوله‌های مسی یخ می‌زند.
  • اگر هزینه برق ساختمان زیاد می‌شود.
  • اگر کولر گازی روشن نمی‌شود.

در چنین شرایطی باید محل دقیق نشتی با استفاده از مایع نشتی‌یاب مشخص و لوله آسیب دیده تعویض شود. بعد از حل این مشکل، شبکه مسی دوباره از گاز مبرد پر و فشار آن تنظیم می‌شود.

نشتی گاز کولر گازی در اثر سوراخ شدن لوله‌های مسی و کویل‌ها

سوختن برد اصلی کولر گازی

در واقع برد، مغز کولر گازی است. تمام عملکردهای کولر گازی توسط برد کنترل می‌شوند. برد دستگاه، از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. گاهی ایراد در کارکرد یکی از قطعات روی برد، باعث کار نکردن دستگاه می‌شود. در مواردی که مشکل جدی‌تر است، بخش اصلی برد آسیب دیده و باید این بخش به طور کامل با یک قطعه جدید جایگزین شود.

برد اصلی کولرهای گازی با برند شناخته شده معمولا در بازار یا سایت‌های آنلاین فروش تجهیزات الکترونیکی یافت می‌شوند. با توجه به این موضوع در صورت خرابی برد می‌توانید آن را تعویض و دوباره از دستگاه خود استفاده کنید.

خرابی فن‌های کولر گازی

در کولر گازی دو فن وجود دارد؛ فن اواپراتور و فن کندانسور. فن اواپراتور در یونیت داخلی قرار دارد و  هوای داخل ساختمان را روی اواپراتور به حرکت در می‌آورد تا خنک شود. اگر این فن خراب شود، کولر گازی نمی‌تواند به اندازه کافی محیط را خنک کند.

برخی افراد در این شرایط، بدون توجه به وجود مشکل، دمای کولر را کم می‌کنند تا هوا خنک‌تر شود؛ اما باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. کاهش دمای کولر گازی تنها باعث فشار به بخش‌های دیگر به خصوص کمپرسور می‌شود. درست کار نکردن فن اواپراتور گاهی با روغن‌کاری و سرویس برطرف می‌شود؛ اما در صورت خرابی کامل، باید قطعه عوض شود.

فن کندانسور در یونیت بیرونی قرار دارد. این فن وظیفه دارد هوا را از روی کویل‌های کندانسور عبور دهد تا دمای گاز مبرد، کم شود. اگر هنگام کار کردن کولر صدای زیادی از یونیت خارجی خارج می‌شود و کولر باد گرم می‌زند، مشکل از فن کندانسور است. برای حل این مشکل هم باید یک قطعه اصلی توسط یک فرد ماهر جایگزین شود.

عمل نکردن شیر برقی یا شیر چهار طرفه کولر گازی

این قطعه در کولرهای گازی دوکاره وجود دارد. این شیر باعث می‌شود که سیستم خنک‌کننده کولر به صورت عکس عمل کند و قدرت گرمایش را داشته باشد. بیشتر قسمت‌های این شیر از جنس مس است. از جمله خرابی‌هایی که ممکن است برای این قطعه پیش آید، سوراخ شدن و از کار افتادن دریچه‌ها است.

به دلیل حساسیت شیر برقی، با خراب شدن و از کار افتادن دریچه‌ها باید آن را تعویض کرد. معمولا مدل‌های مختلفی از شیر برقی کولر گازی در بازار وجود دارد. در هنگام تعویض این قطعه باید به سازگاری شیر با مدل کولر و کیفیت ساخت و گارانتی توجه کرد.

خرید از برندهای متفرقه بدون خدمات پس از فروش

بعد از بررسی این خرابی‌های غیر قابل تعمیر کولر گازی، باید به این موضوع اشاره کنیم که خریدن کولر گازی از برندهای متفرقه که خدمات پس‌ از فروش و پشتیبانی برای آن‌ها ارائه نمی‌شود، ممکن است به خرید یک دستگاه خراب منجر شود که امکان عودت کالا یا جایگزینی آن وجود ندارد.

تاثیر برند کولر گازی در خرابی آن

به این موضوع مهم در سایت findrpro هم اشاره شده است که قطعات کولرهای گازی با برند متفرقه معمولا در بازار موجود نیستند و شما نمی‌توانید مشکل آن‌ها را برطرف کنید. پس به عنوان نکته آخر باید گفت که از خرید دستگاه‌های با برند ناشناخته که در شهر شما خدمات پس از فروش و گارانتی ندارند، خودداری کنید؛ چون در صورت خرابی، هیچ خدماتی برای رفع مشکل وجود ندارد.

در این مطلب شما را با مهم‌ترین خرابی‌های غیر قابل تعمیر کولر گازی آشنا کردیم. اگر سرویس دوره‌ای کولر گازی به صورت منظم انجام شود، احتمال ایجاد خرابی‌های غیر قابل تعمیر کم‌تر خواهد بود و عمر مفید دستگاه شما بیشتر می‌شود. در سرویس کولر گازی، سرویسکار تمامی قطعات کولر را شستشو داده و از عملکرد صحیح آنها مطمئن می شود. تمیزی فیلتر، کندانسور، شستشوی و روغن کاری قطعات تنها چند کار مهم در فرآیند سرویس کولر گازی است. این خدمات روی انواع کولر گازی ایستاده، کولر گازی پرتابل، کولر گازی پنجره ای و اسپلیت ارائه می شود. برای افزایش طول عمر کولر گازی و عملکرد مناسب آن، سرویس این دستگاه بهترین کاری است که می توان انجام داد. با انجام سرویس دوره‌ای شما اطمینان پیدا می کنید که کولر اسپلیت در بهترین حالت ممکن خود است و بدون خراب شدن ناگهانی کار می‌کند .علاوه بر این سرویس دوره ای کولر گازی می تواند در کاهش هزینه های برق نیز موثر باشد.


11611470
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است