استانی 09:38 - 27 شهریور 1393
گزارش مهر/
همدان - خبرگزاری مهر: مصرف قلیان در میان جوانان همدانی نگرانی های زیادی را به وجود آورده چراکه برخی جوانان مشتریان ثابت سفره خانه های سنتی و مکان های عرضه قلیان تبدیل شده اند و عده ای دیگر نیز برای خالی نبودن عریضه هر از گاهی به بهانه تفریح دسته جمعی روبه مصرف قلیان می آورند بطوری که انگار قلیان عادت امروز جوانان شده است.

قلیان، عادت امروز جوانان در همدان/ وقتی مکانهای گردشگری پاتوق قلیان کشیدن می شود!

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه بیشتر نوجوانان و جوانان برای گذراندن وقت خود مدت زمان زیادی را با دوستان و هم سن و سالان می گذارند و در کنار هم به تفریحات مختلفی مشغول می شوند، اما متاسفانه در چند سال اخیر نوجوانان و جوانان برای گذراندن وقت خود و در واقع به اصطلاح تفریح از روش های غلطی مانند مصرف قلیان استفاده می کنند و کشیدن قلیان را به عنوان یک تفریح تلقی می کنند.

براساس بررسی ها در سال های اخیر میزان مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان به شدت افزایش یافته به طوریکه این موضوع نه تنها در بین پسران بلکه در بین دختران نیز رواج یافته و عرضه قلیان در سفره خانه ها، چایخانه ها و باغ رستوران ها بیش از قبل شده و به عنوان منبع درآمدی برای آنها محسوب می شود.

اما آنچه که تعجب برانگیز است استفاده و مصرف قلیان و عرضه قلیان توسط افرادی سود جو در اماکن تفریحی و گردشی است.

متاسفانه هنگامی که به اماکن گردشی و تفریحی همدان مانند گنج نامه، بوستان ارم، تپه عباس آباد و پارک ها و دشت ها قدم می گذاریم، گروه های نوجوان وجوان را می بینیم که هر کدام قلیانی را در کنار خود دارند و به اصطلاح با کشیدن آن در کنار هم تفریح می کنند و در این بین از تنباکوهای مختلف با اسانس های مختلف صحبت می کنند اما بیش از این آنچه مایه تاسف است اینکه برخی از جوانان و نوجوانان در کنار خانواده ها و والدین خود به راحتی قلیان مصرف می کنند و حتی برخی از والدین نیز به این کار افتخار می کنند.

دزست است که قلیان از زمان های دور به عنوان یک سنت در بین خانواده های ایرانی مرسوم بوده اما تنها افراد بزرگتر خاندان آن هم به ندرت استفاده می شده است در حالیکه امروزه بین نوجوانان و جوانان مصرف آن بیش از اندازه شده و بدون اینکه از مضرات آن آگاه باشند مصرف قلیان بین نوجوانان و جوانان روز به روز بیشتر می شود.

میراث فرهنگی بر سفره خانه های سنتی و اماکن اقامتی نظارت دارد

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مورد نظارت بر عرضه قلیان، سفره خانه های سنتی همدان زیرنظر اداره میراث فرهنگی همدان هستند.

ریحان سروش مقدم با بیان اینکه تنها نظارت بر سفره خانه های سنتی بر عهده میراث فرهنگی است، افزود: علاوه بر سفره خانه های سنتی مجتمع های اقامتی نیز جزو مکان های نظارتی میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در جلسه شورای فرهنگ عمومی که در ماه رمضان تشکیل شد عرضه قلیان در سفره خانه های سنتی، مجتمع های اقامتی و قهوه خانه ها و چایخانه ها ممنوع و اقدام به جمع آوری قلیان از این مراکز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی هفته ای یک بار بر اماکن اقامتی و سفره خانه های سنتی نظارت دارد، افزود: میراث فرهنگی بر مکان هایی که دارای مجوز هستند نظارت دارد و در هیچ جایی در سفره خانه های استان قلیان عرضه نمی شود.

سروش مقدم در مورد سئوال خبرنگار مهر مبنی بر عرضه قلیان توسط بساط گستران و دست فروش ها و اماکن گردشگری مانند گنج نامه، گفت: دکه ها چون مجوز ندارند تحت نظارت میراث فرهنگی نیستند و در گنج نامه نیز سفره خانه های آن زیر نظارت میراث فرهنگی است و تپه عباس آباد نیز زیر نظر میراث فرهنگی است، اما سایر قسمت هایی که قلیان عرضه می شود بر عهده میراث فرهنگی نیست.

وی در این مورد اظهار داشت: نظارت بر این موارد که بدون مجوز اقدام به مواد خواراکی یا عرضه قلیان می کنند و در فضای باز هستند بر عهده شهرداری و تعزیرات و اماکن است.

سازمان های مسئول برای جمع آوری قلیان از اماکن تفریحی همدان وارد عمل شوند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز در این زمینه گفت: عرضه قلیان در اماکن مسقف مانند سفره خانه ها و چایخانه ها و قهوه خانه و باغ رستوران ها بر عهده بهداشت است و بازرسان بهداشتی در راستای این موضوع اقدام به جمع آوری قلیان از این اماکن در همدان کردند.

مصطفی حسنی با بیان اینکه طرح جمع آوری قلیان ها از اماکن مسقف در شهرستان همدان اجرا می شود، عنوان داشت: توزیع در اماکن غیر مسقف، پارک، اماکن توریستی و تفریحی بسیار خطرناک تر است اما متاسفانه در این مکان ها توزیع می شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با تاکید بر اینکه اماکن تفریحی شخصیت حقوقی ندارند که وارد عمل شویم، افزود: امیدواریم این مسئله در کارگروه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حسنی با بیان اینکه برخورد با قلیان وظیفه بهداشت نیست، عنوان داشت: برخورد با قلیان فرهنگ بهداشتی است و بهداشت در تمام کارها و سلامت می تواند 30 درصد تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: اقدام و تلاش در بحث سلامت مستلزم همکاری بین بخشی ادارات و دستگاه ها است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه برای مبارزه با قلیان باید تمام ارگان ها پای کار بیایند، افزود: جمع آوری قلیان علاوه بر بهداشت نیاز به همکاری شهرداری و سازمان های مسئول است.

حسنی با بیان اینکه برای مبارزه با چالش روبرو هستیم، افزود: دید غلط در خانواده های ایرانی نسبت به قلیان جامعه را دچار چالش کرده و قلیان به یک هنجار تبدیل شده است.

وی در این مورد گفت: قلیان بر اساس سنت خانواده های ایرانی ناهنجاری محسوب نمی شود و مصرف خانواده ها و فرزندان با یکدیگر از نظر خانواده ها خالی از اشکال نیست.

مصرف قلیان عامل انتقال بیماری های عفونی است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به اینکه این بدترین نوع ناهنجاری است، بیان داشت: باید تلاش شود که با آگاه سازی جامعه این فرهنگ غلط را از بین ببریم.

حسنی با بیان اینکه متاسفانه خانواده ها فکر می کنند که مصرف قلیان مضراتش کم تر از سیگار است، اظهار داشت: برخی فکر می کنند وقتی دود قلیان از داخل شیشه رد شده تسویه می شود ولی واقعیت این است که به هیچ وجه آب مواد سرطان زا را تسویه نمی کند.

وی ادامه داد: برخی نیز فکر می کنند که این دود مرطوب اثرش بر ریه کم است در حالیکه با مرطوب شدن دود تاثیرش بر روی ریه بیشتر می شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در رابطه به اینکه جوانان به کشیدن قلیان روی آورده اند، بیان داشت: با توجه به اینکه افراد و جوانان به طور مشترک از لوله قلیان استفاده می کنند انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت بی از این طریق شایع است.

همدان رتبه سوم مصرف سیگار در کشور را دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز با بیان اینکه همدان رتبه سوم مصرف سیگار در کشور را دارد، اظهار کرد: متاسفانه همدان در زمینه مصرف سیگار رتبه سوم کشور را داراست و باید فکر اساسی برای این موضوع صورت گیرد، چراکه مصرف سیکار موجب بروز سرطان‌های مختلف از جمله سرطان ریه می‌شود.

حبیب الله موسوی بهار ادامه داد: با توجه به اینکه سرطان دومین علت مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود، می‌طلبد تا مسؤولان امر چاره‌ای برای کاهش مصرف سیگار توسط مردم بیندیشند.

موسوی بهار اعلام کرد: همچنین استان همدان در زمینه مصرف قلیان رتبه 21 کشور را داراست، البته واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی در راستای تعطیل کردن مراکز عرضه قلیان گام‌هایی را برداشته است.

متاسفانه با وجود همه این مضرات و عوارضی که قلیان دارند نوجوانان و جوانان برای گذاراندن وقت در کنار هم و به اصطلاح تفریح از قلیان استفاده می کنند که این روزها مصرف قلیان در بین کم سن و سال ها و حتی دختران نیز زیاد شده است، و این در حالی است که قلیان و مصرف آن در واقع مخرب آینده و سلامتی آنها است، درست است که مسئولین باید در امر جمع آوری قلیان از اماکن تفریحی و گردشی باید اقدام کنند، اما والدین و خانواده ها در جلوگیری از مصرف فرزندانشان از قلیان نیز تاثیر گذار هستند و از طرفی آگاهی قشر جوان از اثرات مخرب مصرف قلیان بر سلامتی آنها می تواند عمالی در پیشگیری از مصرف قلیان باشد.


4747011
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است