استانی 10:54 - 25 شهریور 1398
این روزها اگر از کوچه و پس کوچه های شهر بجنورد گذری داشته باشید چیزی که به صورت خیلی قوی به مشام می رسد، بوی رب خانگی است.

بوی پخت رب، فضای بجنورد را برداشته...

‌به گزارش ایسنا، ‌از یک ماه گذشته که قیمت گوجه فرنگی با برداشت گوجه فرنگی های خراسان شمالی و ورود آن به بازار کاهش یافت، مردم این منطقه شروع به خرید گوجه فرنگی، آبگیری ‌و پخت رب خانگی کرده اند.

البته پخت رب از گذشته در این استان توسط مردم مرسوم بوده اما با راه اندازی کارخانجات رب دیگر بیشتر خانواده ها اقدام به خرید رب از کارخانجات می کنند ولی با بالا رفتن قیمت رب بسیاری از افراد مجبور شدند تا سختی کار جوشاندن رب را به جان بخرند تا قیمت رب برای آن ها کمتر از قیمت رب در بازار آب بخورد.

مقدم یکی از شهروندان بجنوردی که در یک هفته گذشته اقدام به جوشاندن رب کرده بود در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر کمترین قیمت هر قوطی رب در بازار 15 هزار تومان است که بی کیفیت بوده و باید به هنگام طبخ غذا چهار پنج قاشق رب استفاده کرد تا غذا رنگ و طعم را به خود بگیرد.

وی افزود: بنابراین مجبور هستیم برای استفاده از یک قوطی رب باکیفیت مبلغ 18 تا 20 هزار تومان را پرداخت کنیم که این عدد رقم بالایی است.

وی با اشاره به اینکه 100 کیلوگرم گوجه فرنگی با قیمت 1500 تومان از میدان بار خریداری کرده ام، ادامه داد: با این مقدار گوجه فرنگی 17 کیلوگرم رب تولید شد که مقدار مناسبی بوده است.

وی اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم رب پخته شده با احتساب مبلغ گاز، کارگر، آب گیری و شست و شو 13 هزار تومان آب خورده است که نسبت به قیمت بازار بسیار مناسب بوده با این تفاوت که رب خانگی بسیار غلیط بوده و هنگام پخت غذا فقط استفاده از یک قاشق رب کافی است اما رب هایی که در کارخانه پخت می شود باید چندین قاشق رب استفاده کرد.

یکی دیگر از شهروندان در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: با پخت رب خانگی از کیفیت آن مطمئن هستیم بطوریکه می دانیم گوجه فرنگی های سالم و رسیده استفاده شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در این رب از هیچ افزودنی استفاده نشده است.

وی توضیح داد: علاوه بر آن در گذشته برای طبخ رب باید آب گوجه فرنگی را خود افراد می گرفتند اما هم اکنون کار بسیار راحت شده و دستگاه آب گیری گوجه فرنگی وارد بازار شده و با برقراری یک تماس شخصی که امر آبگیری گوجه فرنگی را انجام می شود در منزل افراد حاضر می شود و در همان جا آب گوجه فرنگی ها را می گیرد.

روزانه 20 تا 25 تن گوجه فرنگی از میدان بار برای پخت رب خریداری شد

وحدانی رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: میزان خرید گوجه فرنگی با مقدار زیاد از سوی شهروندان در تابستان امسال خیلی زیاد شده است.

وی افزود: در چند سال گذشته از میدان میوه تره بار، گوجه فرنگی فقط برای میوه فروشی ها خریداری می شد اما امسال مقدار قابل توجهی برای جوشاندن رب خانگی خریداری شد.

وحدانی ادامه داد: در تابستان امسال از زمانیکه گوجه فرنگی های خراسان شمالی وارد بازار شد روزانه 20 تا 25 تن گوجه فرنگی از این میدان خریداری شده است.

وی اظهار کرد: پایین بودن قیمت گوجه فرنگی و بالا بودن قیمت رب صنعتی تاثیر خیلی زیادی داشت تا خانواده ها راغب به پخت رب خانگی شوند.

روانه 300 تا 400 کیلوگرم گوجه فرنگی آبگیری می شود

حصاری یکی از میوه فروشان بجنوردی که امر آب گیری محصولاتی همچون گوجه فرنگی و ... را انجام می دهد همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: روزانه 300 تا 400 کیلوگرم گوجه فرنگی توسط در این میوه فروشی آب گیری می شد.

وی افزود: البته افرادی نیز هستند که به صورت سیار در حال فعالیت هستند و جلوی درب منازل حضور پیدا می کنند و در منازل آبگیری گوجه فرنگی را انجام می دهند.



انتهای پیام


10238794
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است