بازار 00:47 - 26 خرداد 1398

قیمت دلار بالا رفت اما یورو کاهش داشت

قیمت دلار با مدیریت عوامل بانک مرکزی  در حال تثبیت است اما باز هم در بازار شاهد نوسانات کمی هستیم اما این نوسانات قابل مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نیست.

بانک‌ها امروز قیمت خرید دلار را نسبت به هفته گذشته افزایش و قیمت یورو و پوند را کاهش دادند و این در حالی است که قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی با افزایش ۵۰ تومانی روبرو بوده است.

بانک‌ها امروز (۲۵ خرداد) قیمت ارز را نسبت به هفته گذشته افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۲ هزار و ۵۲۸ تومان بود، امروز به ۱۲ هزار و ۵۷۶ تومان رسیده است.

اما قیمت خرید یورو نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه شد و شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۴ هزار و ۱۰۴ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.

قیمت پوند انگلیس نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۸۵۱ تومان خریداری می‌شود.

در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور شدیدا وابسته به قیمت دلار است و تقریبا هر نوع کالایی با قیمت روز دلار فروخته می شود برای همین همیشه این سوال مطرح است ( قیمت دلار در ایران امروز چنده )

در همین ارتباط روز گذشته رییس بانک مرکزی مصاحبه ای داشتند که در ادامه با هم می خوانیم :

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که بانک مرکزی به بازار ارز مسلط است، گفت: به مردم اعلام می‌کنیم که هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی تعیین کننده نرخ ارز در کشورمان، تغییر پیدا نکرده و صادرات و تقاضای ارز را رصد می‌کنیم و هیچ مشکلی از نظر ذخایر و تثبیت بازار نداریم.

عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران تبریز با اشاره به اهمیت بازار حواله در بازار ارز اظهار کرد: یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی این بوده است که با گذشت دو ماه و نیم از سال و با وجود تعطیل بودن عمده روزها مبلغی حدود ۹.۵ میلیارد دلار برای کالاهای وارداتی تأمین کردیم و راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور در نظر گرفتیم، این روند را ادامه خواهیم داد و بازار به تدریج با نرخ منطقی شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: امیدواریم با روندی که برای صادرات‌های غیرنفتی پیدا کرده‌ایم و راه‌های بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی، مسائل پیش آمده را پشت سر بگذاریم. با جدی گرفتن رونق تولید و برنامه‌ریزی برای محدود شدن واردات و افزایش صادرات، شاهد توسعه و پیشرفت کشور در چارچوب اصولی و به طور مستقل خواهیم بود.

او با بیان این‌که متأسفانه در بازار ارز همواره شاهد تلاش تعدادی از افراد با استفاده از ابزارهای سیاسی برای بالا پایین کردن بازار ارز بوده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به وضع تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران، هدف اصلی‌مان رشد صادرات غیر نفتی و برگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کشور است.

همتی هدف از سفر دو روزه‌اش به تبریز را لبیک گفتن به فعالان اقتصادی و مسئولان استان و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به تولید و صادرات اعلام کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی هم از نظر تولید و هم از نظر صادرات جزو استان‌های مهم کشور است، با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، برنامه‌هایی جدی برای تأمین نیازهای تولیدکنندگان داریم.

وی در ادامه با اشاره به اثرات سفر نخست وزیر ژاپن به ایران خاطرنشان کرد: گسترش روابط اقتصادی ایران با ژاپن، روابط دو جانبه و سرمایه گذاری ژاپن در بخش‌هایی از اقتصاد کشور در جلسه رئیس جمهور با نخست وزیر ژاپن مورد بحث و تاکید قرار گرفت؛ روابط دیرینه‌ای با ژاپن داریم و مطمئن هستم که با این سفر روابط دو طرف تقویت می‌شود.

البته از دیگر عناصر مهم اقتصادی قیمت طلا می باشد که در چند روز گذشته روند افزایشی داشته است .

قیمت طلای جهانی افزایش داشت

 قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در واکنش به ناملایمات تجاری و ژئوپلیتیکی و همچنین انتظارات برای کاهش نرخهای بهره آمریکا افزایش پیدا کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۵.۴۹ دلار رسید. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۴ درصد رشد قیمت داشته است و در مسیر ثبت چهارمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۱۳۴۹.۵۰ دلار رسید.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا قرار است روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن دیدار کنند. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های تجاری فزاینده رشد اقتصادی آمریکا را آهسته کرده و باعث افت شدید اشتغالزایی این کشور در ماه گذشته شد و موجب شد بازارها احتمال دهند نرخ‌های بهره تا پایان سال ۲۰۱۹ حداقل دو دور کاهش پیدا می‌کند. طلا از کاهش نرخ‌های بهره آمریکا سود خواهد برد، زیرا نرخ‌های بهره کمتر جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند که سوددهی ندارد را تقویت می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، طلا هفته گذشته بزرگترین رشد هفتگی در سال ۲۰۱۹ را رقم زد و تا مرز ۱۳۴۸.۰۸ دلار پیشروی کرد که بالاترین قیمت در ۱۴ ماه اخیر بود، با این حال توافق میان آمریکا و مکزیک برای اجتناب از جنگ تجاری باعث شد روند رشد قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری آهسته شود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴.۹۴ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و ۸۱۳.۱۰ دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۴۴۹.۱۹ دلار ایستاد.

 


10150383
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است