استانی 03:26 - 19 فروردین 1399
یک فیزیولوژیست ورزشی عنوان کرد:
ایسنا/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این که خیلی از صفات مانند بلند یا کوتاه بودن قد، رنگ چهره و بهره هوشی کاملا ژنتیکی هستند، گفت: هیچ چیزی روی رشد قد تاثیر منفی و مثبت نمی گذارد و این که گفته می شود، ورزشی مانند وزنه برداری موجب کوتاهی قد یک نونهال یا بسکتبال، والیبال و ژیمناستیک موجب بلند شدن قد او می شود، یک باور نادرست است.

باورهای غلط درباره تاثیر ورزش بر کوتاهی و بلندی قد

سیدعلیرضا قریشی در گفت و گو با ایسنا در خصوص باور برخی مردم که وزنه برداری در سنین پایین موجب کوتاهی قد و بسکتبال و والیبال منجر به بلند شدن قد فرزندان شان می شود، اظهارکرد: خیلی از صفات مانند بلند یا کوتاه بودن قد، رنگ چهره، بهره هوشی، درصد سلول های چربی، فرم انگشتان و دیگر خصوصیات یک فرد، کاملا ژنتیکی است و زمانی که لقاح صورت می گیرد، تمام اطلاعات ژنتیکی موجود آینده نیز رقم می خورد و اندازه قد هم یک صفت کاملا ژنتیکی است.

وی بیان کرد: هیچ چیزی روی رشد قد تاثیر منفی و مثبت نمی گذارد و این که گفته می شود، ورزشی مانند وزنه برداری موجب کوتاهی قد یک نونهال یا بسکتبال، والیبال و ژیمناستیک موجب بلند شدن قد او می شود، یک باور نادرست است. ضمن این که رشته های والیبال و بسکتبال، ایجاب می کنند که افراد قد بلند در این رشته ها فعالیت کنند و مربیان در استعدادیابی نیز به دنبال افرادی هستند که فیزیک بدنی شان مناسب این رشته ها باشد. پس این که یک خانواده می بیند قد فرزندش کوتاه است و با هدف بلند شدن قد او، رشته های بسکتبال و والیبال را برای آن انتخاب می کند، یک باور نادرست است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این که پرداختن به رشته وزنه برداری از سنین پایه باعث کوتاهی قد نمی شود و این یک باور کاملا نادرست است، افزود: کار با وزنه یا پرداختن به رشته وزنه برداری در هنگام بلوغ جنسی، باعث تحریک بدن به ترشح هورمون رشد و سایر فاکتورهای رشد می شود و طبیعتا ترشح این هورمون ها نیز ممکن است در رشد قد تاثیر مثبت هم داشته باشد، ضمن  این که کار با وزنه در این سنین، روی تراکم بهتر استخوان ها تاثیر مفید دارد.

وی بیان کرد: فیزیولوژیست معروف آمریکایی نیز می گوید وقتی یک ورزشکار به طور مثال در المپیک مدال گرفت باید این مدال را به خانواده اش بدهد زیرا ژنتیک در مدال آوری او تاثیر بسیاری داشته است.

قریشی عنوان کرد: ورزش به بدن آسیب نمی رساند، بلکه قرار است به بدن سود و منفعت برساند و اگر ورزشی به بدن آسیب برساند و جلوی رشد فرد را بگیرد که فایده ندارد. به طور مثال برخی فکر می کنند که وزنه برداری روی بدن خانم ها تاثیر منفی می گذارد، در حالی که به این صورت نیست و هیچ گونه مشکلی برای بدن خانم ها و آقایان ایجاد نمی کند و تنها سود و منفعت به بدن آن ها می رساند. البته باور و نگاه خانواده ها به ورزش، نسبت به قبل بهتر شده است و خود آگاه شده اند.

وی با اشاره به تبلیغات سودجویانه ای که برخی شرکت های تجاری در خصوص داروهای افزایش قد دارند، گفت: این که فردی فکر کند در دوره قبل از بلوغ جنسی، یعنی کمتر از 14 سالگی، مصرف هورمون رشد باعث افزایش قد او می شود، باید بداند خطرات بسیاری متوجه بدن او خواهد بود و مصرف این داروها ممکن است اثرات جبران ناپذیری مانند سرطان کبد، رشد عرضی بیش از حد استخوان ها، بزرگ شدن زبان و ابتلای فرد به دیابت را در پی داشته باشد.

انتهای پیام


10472928
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است