استانی 09:05 - 14 خرداد 1399
ایسنا/چهارمحال و بختیاری نشست تخصصی با عنوان «در مکتب روح‌الله» در شهرکرد برگزار شد و اساتید حوزه و دانشگاه استان به بازخوانی مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی(ره) از منظر مقام معظم رهبری پرداختند.

بازخوانی مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی(ره)

به گزارش ایسنا، شامگاه گذشته 13 خردادماه و در آستانه رحلت امام خمینی(ره)، نشست تخصصی با عنوان «در مکتب روح‌الله» در شهرکرد برگزار شد و اساتید حوزه و دانشگاه استان به بازخوانی مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی(ره) از منظر مقام معظم رهبری پرداختند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت شناخت مکتب امام(ره) در کنار چرایی بحث در عصر حاضر، اظهار کرد: برای بررسی هویت مکتب امام(ره)، بهترین کار شناخت و تحلیل شخصیت ایشان است و باید بدانیم که ایشان را چگونه تحلیل کنیم و چگونه بشناسیم.

شخصیت امام(ره) فرا عصری است

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه شخصیت امام(ره) یک شخصیت عصری یعنی مربوط به برهه زمانی خاص نیست، ادامه داد: شخصیت ایشان یک شخصیت تاریخی با ویژگی‌های خاص و دارای مکتب است حال آنکه بزرگان و شاگردان ائمه معصومین(ع) عارف و راوی و فقیه هستند اما صاحب مکتب نیستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: حتی از دیدگاه دیگران در خارج نیز شخصیت امام(ره) را یک شخصیت فراعصری و قطعا فراملی می‌دانستند  و این موضوع را از نوشته‌هایی که با رخداد انقلاب اسلامی در غرب به رشته تحریر درآمدند می‌توان مشاهده کرد.

وی به کتاب «ایران روح یک جهان بی‌روح» به قلم میشل فوکو اشاره و تصریح کرد: با نگاهی به این اثر می‌توان دریافت که قاعدتا اتفاقی در دنیا افتاده بود که جهان از دیدگاه اندیشمندان غربی بی‌روح بود و آنچه به جهان روح بخشید، مکتب امام خمینی(ره) بود.

شخصیت امام(ره) در مرحله «انسان کامل»

در ادامه این نشست، عبدالله علی‌محمدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه در استان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ویژگی‌های امام(ره) را در دو لایه اثباتی و نفیی مورد بررسی قرار داده‌اند، اظهار کرد: مواردی مانند اسلام ناب، اعتقاد به قدرت الهی، اعتقاد به مردم، حمایت از مستضعفان، استقلال کشور و وحدت در لایه اثباتی و مخالفت اسلام آمریکایی، مقابله با خوی کاخ‌نشینی، در لایه نفیی قرار می‌گیرند.

وی در تبیین مبحث اعتقاد به قدرت الهی از سوی امام راحل(ره)، گفت: برای اینکه بدانیم چگونه می‌شود اعتقاد به خدا و بی‌اعتنایی به مستکبران را پیشه راه کرد باید مراحل مختلف نقش انسان را بشناسیم و ببینیم امام(ره) در کدامیک از این مراحل قرار داشتند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در استان بیان کرد: امام(ره) را باید در مرحله کمال انسانی و هم‌شان با بی‌نهایت جستجو کرد و یافت، ایشان از تمام تعلقات دل بریده بودند و به خداوند اعتقاد کامل داشتند.

اهمیت دیدگاه نفی سلطه در تفکر امام خمینی(ره)

الهام شریفی، مدیر مدرسه معارف اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در تبیین اعتقاد به استقلال ملی و نفی سلطه‌پذیری در اندیشه انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: استقلال مورد توجه امام(ره)، استقلال در مقیاس یک ملت است و فردی نیست و این اصل یکی از اصول هفتگانه تفکر امام(ره) بود که تساهل و تسامح و تخطی از آن امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به گوشزدهای مقام معظم رهبری مبنی بر تخریب‌هایی که در این اصل انجام می‌شود، گفت: در جامعه دم از آزادی‌های فردی زده می‌شود اما از استقلال کشور سخنی به میان نمی‌آید، حال آنکه این استقلال بسیار مهم‌تر است.

کارشناس مسائل سیاسی در استان تصریح کرد: این نظریه‌سازی قابل پذیرش نیست که بگوییم در جامعه جهانی که در حال تبدیل شدن به یک واحد و دهکده جهانی است نمی‌توان از استقلال کشورها سخن گفت، این نظریه تحریف از خط امام است.

شریفی در بیان اهمیت دیدگاه نفی سلطه در تفکر  امام(ره)، توضیح داد: فقط در وصیت‌نامه ایشان ۱۳ مورد اشاره مستقیم به نفی سلطه و ۴۰ مورد اشاره به مفاهیم زیرمجموعه این موضوع مانند خودکفایی، نفی وابستگی، نفی سلطه شرق و غرب، نفی شرق‌زدگی و غرب‌زدگی و ... وجود دارد.

مدیر مدرسه معارف اسلامی استان گفت: یکی از دلایل مهم مبارزه امام(ره) با رژیم طاغوت، وابستگی شاه و پذیرش سلطه بیگانگان بود و اتفاقا، دلیل مخالفت شاه با امام و علما نیز همین بود که نمی‌توانست بپذیرد که کشور از سلطه بیگانگان پاک شود. امام(ره) در هر جا ردپایی از تسلط سلطه مشاهده می‌کردند، خونشان به جوش می‌آمد که نمونه بارز آن ماجرای کاپیتولاسیون است.

وی گفت: تجربه حیات انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هر جا از حیث علمی خودکفا شدیم، اعتلا پیدا کردیم که خودکفایی و نفی نظام سلطه در صنایع نظامی نمونه مهم این موضوع است.

تقوای امام(ره) در اجتماع رقم خورد

در ادامه، سید مصطفی هاشمی، مدرس حوزه علمیه ولایت شهرکرد با اشاره به تقوای امام خمینی(ع) در اجتماع و نه در زهد و انزوا، گفت: فاصله ما از محکمات و اصول امام خمینی(ره) باید مورد بررسی قرار بگیرد و معیار در این خصوص، کف جامعه است که آیا اصول و آرمان‌های امام(ره) در آن ساری یا جاری است یا از آن فاصله دارد.

عدالت؛ دغدغه مهم انقلاب

محمدحسین فتاحیان، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت بازخوانی اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) اظهار کرد: اصول هفت‌گانه‌ای که مقام معظم رهبری در سال ۹۴ از شخصیت امام راحل(ره) به دست می‌دهند ذیل یک موضوع کلی یعنی تحریف اندیشه امام طرح شده است.

وی ادامه داد: امروزه سوالاتی نظیر اینکه چرا انقلاب شد و اینکه آیا انقلاب اسلامی در مسیر خود قرار دارد یا خیر، مطرح می‌شود و باید دید آیا شاخص‌های امروز انقلاب با شاخص اصلی یعنی اندیشه و مکتب امام(ره) همخوانی دارد؟

این مدرس دانشگاه در استان با اشاره به عدالت به عنوان دغدغه مهم دیگر رهبری، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید شده است، مشکل امروز ما بی‌مهری به عدالت و مشاهده نابرابری‌ها است.

فتاحیان تاکید کرد: بدون شناخت صحیح و تحریف نشده اندیشه امام(ره)، امکان تداوم نقشه راه وجود ندارد، لذا مقام معظم رهبری تاکید دارند که اندیشه امام خمینی(ره) را به مثابه امانت الهی محفوظ و محترم بداریم.

«ما در اول راه هستیم»؛ کلید واژه کلام امام خمینی(ره)

مجتبی نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و کارشناس مسائل سیاسی در این نشست حمایت از مستضعفان و مقابله با خوی کاخ‌نشینی را یکی از مباحث مهم اندیشه امام(ره) دانست و گفت: در مورد بخش دوم یعنی خوی کاخ‌نشینی که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است، باید به دنبال علت باشیم.

نوروزی «ما در اول راه هستیم» را کلید واژه پرتکرار کلام امام خمینی(ره) دانست و بیان کرد: باید دید اگر تصور کنیم که به آخر راه رسیده‌ایم چه اتفاقاتی برای اندیشه امام پیش می‌آید و چه مضراتی متوجه انقلاب اسلامی خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی در استان با بیان اینکه احساس پیروزی سبب کاهش روحیه مبارزه و پیش‌روندگی می‌شود، تصریح کرد: یکی از پیامدهای احساس پیروزی، سستی و فروپاشی وحدت است.

مدرس دانشگاه شهرکرد با اشاره به سخن امام(ره) که فرمود تا فتح قله‌های اسلام دره‌های عمیقی پیش رو داریم، افزود: با وجود توطئه‌ها و خصومت‌ورزی دشمنان نباید تصور کنیم که کار تمام شده است ما در حوزه‌های گوناگون از جمله زمینه‌های اقتصادی و صدور رویکرد انقلاب اسلامی و حمله به مواضع آفندی نظام سلطه هنوز راهی طولانی در پیش داریم و تا زمانی که حس پیروزی داریم، صدور انقلاب نیز فراموش می‌شود.

انتهای پیام


10558973
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است