بازار 10:54 - 20 مرداد 1400

آشپزخانه شاید یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌های خانه در معماری ایرانی به حساب آید و بی شک یکی از شاخصه‌های انتخاب خانه توسط ایرانیان، این قسمت از منزل باشد. از سوی دیگر آشپزخانه خوب نیز معمولاً در نظر ایرانیان محلی است که فضا و ظاهری مناسب داشته باشد که آن نیز ارتباط مستقیمی با کابینت بندی آشپزخانه دارد. به بیان دیگر آشپزخانه ایده‌آل، آشپزخانه‌ای است که فضای مناسب و ظاهر جذاب آن از طریق کابینت تأمین شده باشد.

به طور کلی انواع کابینت به دو سبک مدرن و کلاسیک دسته بندی می‌شوند و تمام مدل‌ها در این دو گروه جای می‌گیرند. جنس کابینت‌ها نیز، بسیار متنوع‌تر از گذشته بوده و افزون بر کابینت‌های چوبی و فلزی، طیف وسیعی از متریال همچون کابینت های گلاس، کابینت ام‌دی‌اف، کابینت ممبران، کابینت پی‌وی‌سی و ... را شامل می‌شوند.

نقش کابینت در آشپزخانه

برای مدیریت بهتر فضای آشپزخانه با توجه به مثلث کار و با توجه به شرایط خاص استفاده کننده، از کابینت استفاده می‌شود. طراحی صحیح کابینت در آشپزخانه، موجب می‌شود تا فضای مفید و قابل استفاده آن آشپزخانه و سطح رفاه کاربر جهت پخت‌وپز و شستشوشوی ظروف افزایش یابد. ( منبع : ویکی پدیا )

  • کابینت چوبی آشپزخانه (تمام چوب)

مقاومت کابینت‌های تمام چوب بسیار بالا بوده، اما نگهداری آن‌ها نیز دشوار است. این کابینت‌ها در برابر نفوذ آب آسیب ‌پذیر هستند و بایستی در فواصل منظم، واکس خورده و تمیزکاری شوند. نوع کابینت چوبی نیز انواع گوناگونی دارد و به کابینت‌های تمام چوب، کابینت‌های روکش چوب و دیگر انواع تقسیم می‌شود که هر یک طبق میزان و نوع چوب به کار رفته در آن، قیمت‌های متفاوتی دارند.

 

  • کابینت ام‌ دی اف (MDF) آشپزخانه

مرسوم‌ترین متریالی که هم اکنون در آشپزخانه‌های ایرانی کاربرد بسیاری دارد، کابینت ام‌دی‌اف است. حساسیت ورق ام دی اف در مقابل آب در مقایسه با ملامینه کمتر است اما باز هم به رطوبت حساس است. از آنجا که کابینت‌های ام‌دی‌اف به طور معمول قابل تعمیر نیستند، به مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ از این رو باید در استفاده از آن‌ها دقت بیشتری داشت تا آسیبی نبینند.

تنوع رنگ روکش ام‌دی‌اف بسیار بالا بوده و در مدل‌های طرح‌دار و ساده، براق و مات، ساخته می‌شوند. کابینت ام‌دی‌اف از لحاظ ساخت نیز بسیار انعطاف ‌پذیر است و قابلیت برش آن، بسیار بالا می‌باشد.

  • کابینت ممبران

کابینت ممبران به علت طرح و پترن چوب آن، مناسب سبک‌های کلاسیک و معاصر می‌باشد. این کابینت نیز همچون کابینت های‌گلاس، از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است. از آنجا که پی‌وی‌سی، از جنس پلاستیک است، سبب می‌شود کابینت ممبران، ضد آب باشد و مقاومت بالایی در مقابل رطوبت داشته باشد، در این نوع کابینت، ام‌دی‌اف خام پس از طراحی با یک لایه‌‌ی نازک از پی‌وی‌سی پوشانده می‌شود. از خصوصیات کابینت ممبران آن است که در انواع مدل‌ها از جمله کابینت کلاسیک، کابینت نئوکلاسیک و کابینت مدرن طراحی و تولید می‌شود.

  • کابینت فلزی آشپزخانه

کابینت‌ فلزی آشپزخانه معمولاً از سه جنس تهیه می‌شود. کابینت‌های با ورق آهنی، کابینت‌های از جنس ورق گالوانیزه (در یونیت و اسکلت کابینت) و کابینت‌های از جنس استیل. نوع قدیمی کابینت‌های فلزی از جنس ورق‌های آهنی و گالوانیزه بوده است که چندان متداول نیست، اما در کابینت‌های مدرن‌تر، از استیل یا ورق‌های فلزی باکیفیت‌تر استفاده می‌گردد. مدل قدیمی این کابینت‌ها دیگر متداول نیستند و تنها امکان دارد با بازسازی انواع قدیمی آن‌ها، درب کابینت‌ها تعویض شده و یا مجدد رنگ آمیزی شوند. کابینت‌های از جنس استیل در فضاهای خاص به ویژه در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و رستوران‌ها که نظافت و بهداشت اهمیت فراوانی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه در طراحی‌های دکوراسیون داخلی خاص و شیک امکان دارد از کابینت‌های آشپزخانه استیل استفاده گردد که بسیار گران‌ قیمت و خاص می‌باشند.

  • کابینت هایگلاس در طراحی داخلی آشپزخانه

از نام این نوع کابینت آشپزخانه مشخص است که ویژگی اصلی آن سطح بسیار براق آن می‌باشد. مغزی این متریال به طور معمول از جنس ام‌دی‌اف و رویه آن از یک لایه روکش از جنس پلاکسی گلاس تهیه شده است. این لایه پلاکسی گلاس نوعی پلی کربنات (از انواع پلاستیک) است که ظاهری مشابه شیشه دارد اما بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر است. ورق‌های های‌گلس که این نوع کابینت به وسیله‌ی آن‌ها ساخته می‌شود، به طور معمول از یک سوی هایگلاس و از سوی دیگر یک لایه نازک پی‌وی‌سی یا همان ملامینه می‌باشد. ضمن اینکه ورق‌های دو سمت هایگلاس نیز در بعضی موارد استفاده می‌گردد.

مقاومت آن‌ها در مقابل خط و خش از روکش ملامینه کمتر بوده اما چنانچه با ابزار سخت و تیز بر روی آن کشیده نشود، خط و خشی بر روی آن ایجاد نمی‌گردد. اما به علت براق بودن، در صورت ایجاد خط و خش بر روی سطح آن، این خط‌ها بسیار به چشم می‌آید. علاوه بر این به علت براق بودن، بخصوص در انواع تیره‌تر آن‌ها، احتمالاً اثر انگشت و لک‌های بسیاری بر روی سطح آن مشاهده شود که نیاز به نظافت بیشتری دارد. کابینت‌های هایگلاس به علت صاف و صیقلی بودن سطح آن‌ها، دیرتر کثیف شده و بسیار راحت تر تمیز می‌شوند.

ورق ام‌دی‌اف هایگلاس در ایران تولید می‌شود اما نوع  رایج و با کیفیت‌تر آن عموماً در بازار، از جنس ترکیه‌ای است. علاوه بر این بهترین جنس هایگلاس موجود در بازار ایران، تولید آلمان، اسپانیا، اتریش و ایتالیا می‌باشد. که برای خرید کابینت های گلاس به لینک دکور ویستر مراجعه نمایید. کیفیت ورق‌های هایگلاس را می‌توان با بررسی مقدار موجی که بر اثر تابش نور بر روی آن مشاهده می‌شود سنجید. هر میزان موج کمتری بر روی سطح هایگلاس مشاهده شود، کیفیت آن بهتر است.

نکته بسیار مهم در ارتباط با کابینت‌های هایگلاس این است که امکان اجرای طرح‌های برجسته یا حکاکی شده بر روی نمای ورق‌های هایگلاس وجود ندارد. از این رو این نوع کابینت‌ها نیز همچون کابینت‌های ممبران، با سطح صاف، بدون برجستگی و فرورفتگی تولید می‌شود.

 

  • کابینت پی‌ وی سی (PVC) آشپزخانه

کابینت‌ پی‌ وی ‌سی آشپزخانه، از جنس پلاستیک فشرده بوده و وزنی سبک دارد. از این نوع کابینت‌ها برای زیر سینک ظرف‌شویی، کابینت‌های حمامی و به صورت کلی در فضاهایی که مقاومت کابینت در مقابل رطوبت مطرح است، استفاده می‌گردد. در ابتدای ساخت کابینت‌های پی ‌وی ‌سی، این کابینت‌ها در رنگ سفید تولید می‌شدند، اما هم اکنون تنوع رنگ و مدل آن‌ها رو به افزایش است و در رنگ‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. کابینت‌های pvc قیمتی تقریباً بالا دارند و در آشپزخانه‌هایی مورد استفاده واقع می‌شوند که از لحاظ مقاومت در مقابل آب، توجیه داشته باشند.

گروه معماری دکور ویستر، مجری کلیه پروژه‌های دکوراسیون داخلی ساختمان، اعم از منازل و اداری، کابینت و دکوراتیو آشپزخانه، جهت ارائه مجموعه خدمات این فیلدکاری در کنار شماست.

گروه معماری دکور ویستر، مجری کلیه پروژه‌های دکوراسیون داخلی ساختمان، اعم از منازل و اداری، کابینت و دکوراتیو آشپزخانه، جهت ارائه مجموعه خدمات این فیلد کاری در کنار شماست.


11184354
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» این روزها، گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای اساسی برای ارتباطات، تفریح و کسب درآمد تبدیل شده‌اند. از طریق این دستگاه‌های هوشمند، امکانات بی‌شماری برای کسب درآمد وجود دارد که بسیاری از افراد به طور موفق از آنها استفاده می‌کنند. از پرداخت‌های م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است