بازار 13:36 - 28 شهریور 1401

مالتودکسترین چیست چه کاربرد و خواصی دارد؟

مالتودکسترین چیست چه کاربرد و خواصی دارد؟

 

مالتودکسترین همان پودر سفید رنگ نشاسته‌ای است که به مواد غذایی به جهت ماندگاری بهتر افزوده می‌شود. این پودر، گیاهی بوده و در اکثر بسته‌بندی‌های نوشیدنی، شیرینی و... استفاده خواهد شد. از طرفی ورزشکاران نیز می‌توانند از آن به‌عنوان مکمل کربوهیدرات بهره ببرند.

ضمناً توجه داشته باشید که این ماده از ذرت، سیب زمینی، گندم و برنج تهیه‌شده و اگرچه منبع گیاهی دارد، اما به دلیل اینکه پخته می‌شود و سپس به آن اسید یا آنزیم‌هایی مانند آلفا آمیلاز افزوده خواهد شد، بسیار فرآوری شده و طعم خنثی به خود می‌گیرد. حال ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مالتودکسترین، موارد مختلفی را عنوان کنیم و سپس به کاربردهای آن نیز اشاره خواهیم کرد.همچنین میتوانید جهت استعلام قیمت مالتودکسترین با مجموعه پیشگامان شیمی در ارتباط باشید

 

کاربردهای اصلی مالتودکسترین

این ماده به‌عنوان یک قوام‌ دهنده‌ یا حجم‌دهنده‌ مواد غذایی فرآوری‌شده به‌کارگیری می‌شود. البته مزیت نگهدارنده‌ی این ماده را نیز نباید دست کم گرفت چراکه با اضافه شدن آن به مواد غذایی بسته‌بندی شده، ماندگاری غذاها افزایش چشم‌گیر خواهند داشت. ضمناً توجه داشته باشید که تولید پودر مالتودکسترین، فوق‌العاده ارزان‌قیمت است که در این صورت برای تهیه بسیاری از مواد غذایی غلیظ مانند ژلاتین، پودینگ فوری و همچنین سس سالاد به‌کارگیری می‌شود.

ضمناً توجه داشته باشید که موارد زیر از دیگر کاربردهای مهم این پودر هستند:

- شیرین کردن انواع نوشیدنی‌ها.

- شیرین کردن انواع محصولات مثل میوه یا کنسرو.

- قوام‌ دهنده انواع محصولات مانند لوسیون و دیگر محصولات مراقبت از پوست و مو.

- طعم‌دهنده‌ی انواع مواد غذایی مانند سوپ، قندها، شیرینی‌ها و...

دلایل به‌کارگیری از مالتودکسترین در صنایع غذایی

همان‌طور که عنوان کردیم، استفاده از این ماده در مواد غذایی به‌کرات اتفاق می‌افتد که دلایل این موضوع می‌تواند موارد زیر باشد:

- بهتر شدن غلظت مایعات و سپس قابلیت چسبندگی آن‌ها بهم.

- افزایش بافت و کیفیت کلیه محصولات غذایی.

- امکان ماندگاری بالا و طول عمر مناسب انواع مواد غذایی.

- بسیار مناسب برای انواع نوشیدنی و میان‌وعده‌های ورزشکاران.

- جایگزین مناسب برای مواد قندی و چربی.

گفتنی است که دلیل اصل استفاده از مالتودکسترین در مواد غذایی این است که میزان انرژی کمتری نسبت به چربی‌ها دارد و جایگزین فوق‌العاده‌ای برای آن‌هاست. ضمناً جذب روغن در مواد غذایی اهمیت زیادی دارد که این پودر میزان رطوبت و همچنین جذب روغن را کاهش می‌دهد.

از طرفی مالتودکسترین به خوبی می‌تواند انرژی موجود در شکلات را کاهش دهد. همان‌طور که می‌دانید، شکلات کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن برای سلامتی ضرر دارد که برای این منظور به‌کارگیری از این پودر در دستور کار قرار می‌گیرد تا کالری شکلات کاهش پیدا کند.

مالتودکسترین در بدنسازی

از مهم‌ترین مزیت‌های این ماده پودری سفید رنگ این است که زود هضم است، به همین دلیل در وعده‌های ورزشی برای افراد ورزشکار در نظر گرفته می‌شود. درواقع اگر ورزشکاران علاقه‌مند به افزایش وزن باشند، این ماده به خوبی می‌تواند محرک خوبی بعد از تمرینات باشد. ضمناً با توجه به اینکه مالتودکسترین به نسبت سایر کربوهیدرات‌ها به جهت هضم به آب کمتری نیاز دارد، برای دریافت کالری بدون هیدراته کردن بدن انتخاب فوق‌العاده عالی خواهد بود. در کنار این موارد، تحقیقات نشان می‌دهد مکمل‌هایی که حاوی این ماده پودری سفید رنگ است، به افزایش قدرت بی‌هوازی در زمان ورزش کمک بسیاری خواهد کرد؛ بنابراین اگر به بدنسازی مشغول هستید، به‌راحتی می‌توانید از این ماده استفاده ببرید.

مضرات استفاده از مالتودکسترین

اگر مزیت‌های استفاده از این ماده را کنار بگذاریم، به برخی موارد بر می‌خوریم که نشان می‌دهد در بعضی از حالات، به‌کارگیری از این پودر سفید رنگ نمی‌تواند کمک‌کننده باشد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

1-افزایش قند خون

با توجه به اینکه این ماده دارای میزان قابل‌توجهی گلیسمی است؛ بنابراین سبب افزایش شدید قند خون می‌شود، لذا اگر به این بیماری مبتلا هستید، شاید بهتر است که قبل از استفاده از مالتودکسترین با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

2-سرکوب رشد پروبیوتیک‌ها

این ماده با عدم اجازه به رشد پروبیوتیک می‌تواند ترکیب باکتری روده را تغییر دهد. درواقع آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ماده با اختلالات روده‌ای ارتباط دارد و سبب افزایش چسبندگی باکتری به سلول‌های اپیتلیال روده انسان می‌شود که درنتیجه منجر به بیماری‌های التهابی خواهد شد که سیستم ایمنی بدن را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

3-ایجاد کننده آلرژی

در مطالعاتی نشان داده شده است که مصرف بی‌رویه مالتودکسترین سبب ایجاد عوارضی مانند غرغر شکم، گاز و حتی اسهال شده است. در کنار این موارد علائمی مانند نفخ، سوزش پوست و... نیز دیده شده است؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید که به این ماده آلرژی دارید، حتماً با دکتر متخصص مشورت کرده و سپس اقدام به استفاده از آن نمایید.

4-افزایش وزن

مالتودکسترین ارزش غذایی آنچنانی ندارد و با توجه به اینکه سطح قند خون را افزایش می‌دهد، می‌تواند سبب اضافه وزن شود. ضمناً همان‌طور که گفتیم، این ماده به‌عنوان قوام دهنده نیز کاربردی است که این امر سبب شده است تا افراد فکر کنند که اثر چندانی روی بدن ندارد.

معرفی انواع مالتودکسترین

این ماده سفید رنگ که به خوبی در مواد غذایی به‌کارگیری می‌شود، در انواع مختلفی وجود دارد که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-در صنایع مواد غذایی به شکل خوراکی در نظر گرفته‌شده است که به‌عنوان شیرین‌کننده قابل‌استفاده است.

2-در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مراقبت از مو به شکل افزایش پایداری و البته قوام دهنده در نظر گرفته‌شده است.

3-در صنعت کاغذسازی به جهت یکنواختی محصول و افزایش چسبندگی به‌کار گرفته می‌شود.

4-در حوزه ورزش و بدنسازی به‌عنوان مکمل برای بدنسازان تجویز می‌شود.

بررسی قیمت مالتودکسترین

معمولاً این محصول وارداتی است و با توجه به این شرایط، تعیین قیمت آن بسته به موارد مختلف دارد که ازجمله می‌توان به شرایطی مانند تورم، تغییر قیمت دلار و مواردی از این دست اشاره کرد؛ همچنین باید در نظر داشته باشید که برای تهیه این نوع محصول حتماً باید از مراکز معتبر استفاده کنید؛ چراکه نسخه‌های تقلبی این کالاها در بازار برای فروش قرار دارند و ممکن است استفاده از آن‌ها شما را دچار مشکل کند. با این شرایط حداقل قیمتی که می‌توان برای مالتودکسترین در نظر داشت؛ به این صورت است:

1-بسته‌های 500 گرمی این پودر نشاسته‌ای با قیمت حداقل 40 هزار تومان به فروش می‌رسند.

2-بسته‌های 1000 گرمی این پودر سفید با قیمت حداقل 70 هزار تومان به فروش می‌رسند.

البته باید در نظر داشته باشید که قیمت‌های اعلام شده ممکن است به دلایل مختلف دست‌خوش تغییرات شوند که در این صورت پرواضح است که باید قبل از هرگونه اقدام به جهت خرید، از طریق بهترین مراکز فروش این ماده از قیمت نهایی این محصول اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید : دکستروز خشک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

جمع‌بندی

با توجه به مزیت‌های استفاده از مالتودکسترین در صنایع مختلف، ممکن است بسیاری از افراد نیاز به این ماده داشته باشند که طبیعتاً باید از طریق بهترین مراکز مجاز و البته معتبر اقدام به تهیه این پودر نشاسته‌ای کنند. ضمناً گفتنی است که با توجه به اینکه در بدنسازی به کرات از این ماده به‌کارگیری می‌شود، حتماً توجه داشته باشید که خرید از مجموعه‌های غیرمعتبر ممکن است ورزشکاران را دچار مشکل کند. در این خصوص حتی می‌توانید قبل از هرگونه اقدام از افراد اهل فن به‌کارگیری نمایید تا درنهایت بتوانید بهترین محصول را خریداری نمایید. به‌طورکلی در حال حاضر مالتودکسترین در مراکز معتبر با قیمت‌های مناسب در دسترس علاقه‌مندان و مدیران مجموعه‌های مختلف قرار دارد.

منبع : پیشگامان شیمی

آدرس وبسایت : https://irchem.ir

شماره تماس : ۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷ – ۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 

برچسب ها : خرید مواد شیمیایی,فروش مواد شیمیایی,پیشگامان شیمی,مالتودکسترین


11692267
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...
بازار
«پارسی نیوز» دغدغه بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کاری خود هستند، انتخاب یک شرکت کار درست در حوزه دکوراسیون داخلی می‏باشد. برای انتخاب یک شرکت دکوراسیون داخلی ایده‏آل، بایستی به نکات مختلفی توجه داشت و از یک راهنمای گام به گام ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است