بازار 03:32 - 01 دی 1398

خرید کتاب از خرید خانه و سهام هم سودآورتر است

شاید در وحله اول تعجب کنید که اگر به شما بگویند «خرید کتاب از خرید سهام، ملک و طلا هم سودآورتر است» اما این ادعا به لحاظ منطقی و عقل سلیم ادعایی صحیح است. می توان دلایل بی شماری برای آن ارائه داد اما بی تردید خودِ این مقایسه اشکالاتی دارد و کتاب و دانش و سودآوری آگاهی را تنها به امور اقتصادی و مادی تقلیل می دهد. خیلی ساده می توان مثال زد که ثروتمند بودن مصادف با سعادتمند بودن نیست، چه بسیار ثروتمندانی که با انواع بیماری های روحی و جسمی و اخلاقی و غیره مواجه اند و هیچ کامیابی و خیری از زندگی نمی بینند. بنابر این می توان گفت گرایش و میل به کتاب فی نفسه امری معنوی یا دست کم فرامادی و انسانی است.

اما حتی اگر کسی وجه مادی و اقتصادی زندگی برایش محور زندگی است باید است بداند که پیش از هرگونه سرمایه گذاری و انجام معامله سود آور، بهتر است اولین سرمایه های خود را در خرید کتاب و خواندن آن صرف کند. سرمایه گذاری برای کتاب تنها مادی نیست، بلکه شما برای خواندن یک کتاب باید وقت صرف کنید. حال آنکه بدون خواندن کتاب راههای اشتباه و خطایی می توان رفت، ممکن است گمراه شویم و سالها وقت صرف کسب تجربه های شکست خورده کنیم. اما با خواندن کتاب و کسب اطلاعات و آگاهی از موضوعات مورد نیاز و مورد نظر خود می توان ضریب، کمیت و کیفیت خطاها و اشتباهات و آنچه می بازیم را به حداقل ممکن برسانیم.

آنکه نمی خواند قطعا تنها به میزان تجربه اش می داند، و ای بسا به میزان تجربه هم نمی داند، چرا که طبق مطالعات انجام شده مطالعه و خواندن کتاب قوای فهم، ضریب هوشی و توانمندی های ذهنی افراد را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. مطالعه در حوزه های مختلف، بخصوص حوزه هایی که باطنن علاقه شدیدی نسبت به دانستن درباره آنها داریم، ذهن و تفکر ما را پرورده می کند، به شکلی که تجربه های ما از غنای بیشتری برخوردار می شود. به اعتبار مطالعه است که می توان ذهن خود را ورزیده کرد و تفکر مفهومی را تجربه کرد، تجربه ها و موارد انضمامی و عینی را با مفاهیم توضیح و تفسیر و تشریح کرد. می توان ابعاد مختلف موضوعات را عمیقاً واکاوی کرد و پی برد که نادانسته های ما در زمینه های شغلی و حرفه ای و روزمره مان بسیار بیش از آن چیزی است که تصورش را می کنیم.

در جهان پساصنعتی و پسامدرنِ امروز چگونه می توان در طوفان ارتباطات و انفجار اطلاعات کتاب را زمین گذاشت؟! و عمق فاجعه آن است که به اینترنت، موبایل و دانش ها و دانسته های پراکنده و بی بنیان آنها تکیه کنیم، تسلیم جهان رسانه ها شویم که نتیجه ای جز از بین رفتن بنیان تفکر و اراده و تصمیم گیری در پی نخواهد داشت. آنچه ما امروز بیش از پیش نیازمند آگاهی از جنس ناب و اصیل آن است که نه یک شبه و در یک صفحه وبسایت یا وبلاگ یا کانال و انواع شبکه های اجتماعی، که در صفحات زیاد و لابلای ورق های کتابها در طی یک روند زمانی به دست می آید. از این رو برای زندگی بهتر نیازمند دانستن و آگاهی اصولی تر و بنیادی تر هستیم و برای دستیافتن به این آگاهی ناب نیازمند خواندنِ هرچه بیشتر کتاب هستیم و در نهایت برای خواندن هرچه بیشتر کتاب نیازمند انگیزه و اراده و جدیتی هستیم که ما را مصمم در برابر وسوسه های اینترنت و رسانه های مختلف وا دارد که کتاب اولویتمان باشد.

مطالعه گره گشای بسیاری از مسائل و مشکلات روزمره، خانوادگی و کاری ما هستند که می توان با مراجعه به آنها بهترین مشورت ها را از آنها گرفت، کتاب راهگشای بسیاری از مشکلاتی است که شاید حتی تصورش را هم نکنیم. مطالعه تنها وسیله ای است که می توانید با آن بدون این که جایی بروید سفر کنید. تنها وسیله ای که می توانید زندگی یک شخص دیگری را تجربه کنید. به شما این فرصت را می دهد که سفر ذهنی داشته باشید و مکان ها و انسان هایی که توصیف می شوند را تصور کنید. می توانید مشکلات مردمی که از فرهنگ های متفاوتی هستند را تجربه کنید و درک آن ها از زندگی را بفهمید. تمام دردها و لذت های آن ها را تجربه می کنید چون بخشی از این سفر هستید. درست مثل احساسی که هنگام تماشای یک فیلم دارید.

علاوه بر تمامی موارد یاد شده برای خواندن کتاب نیازمند آشنایی با کتابها و یک کتابخانه یا کتابفروشی بزرگ هستیم، جایی که بی نهایت کتابِ خوب و قابل خواندن داشته باشد و اساساً ما را در آشنایی با کتابهایی که حقیقتاً ارزش خواندن دارند یاری رساند. این روزها شاید به میزان تمامی صفحات اینترنت کتاب و بی شمار تعداد صفحه در کتابها موجود باشد، اما آیا حقیقتاً تمامی کتابها ارزش خواندن دارند؟! یقیناً خیر. حال چگونه می توان با آنچه ارزش خواندن دارد آشنا شد؟! با مطالعه و ورق زدن تمام کتابها؟! بازهم خیر، یقیناً عمر ما کفاف این کار را نخواهد داد. برخط بوک به عنوان یک کتابفروشی اینترنتی بر مبنای معرفی کتاب خوب و آثار فاخر و ارزشمند در تمامی زمینه ها و حوزه ها شکل گرفته است. در اینجا می توانید کتاب خانه ای سرشار از خواندنی ها را مشاهده  کنید و در صورت تمایل آن ها را در کمترین زمان و با کمترین هزینه تهیه کنید. با برخط بخوانید، همیشه خوب بخوانید: کتاب کودک، ادبیات، ادبیات جهان، ادبیات ایران، فلسفه، جامعه شناسی... از تمامی حوزه ها بهترین ها را در برخط بخوانید.


10325196
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است