استانی 18:23 - 20 شهریور 1398

حافظان و قاریان قرآن به عنوان قهرمانان قرآنی به جامعه معرفی شوند

غلامرضا شاه میوه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مسابقات ملی قرآن کریم در اصفهان، این مسابقات را فرصت و غنیمتی برای استان دانست و اظهار داشت: با توجه به این که آخرین بار در سال ۶۵ مسابقات کشوری قرآن کریم در اصفهان برگزار شد، برگزاری این مسابقات پس از حدود ۳۳ سال در اصفهان، فرصت و غنیمتی است که برای استان پیش آمده است.

وی افزود: اصفهان پتانسیل بسیار بالایی در برگزاری همایش‌های کشوری و بین المللی دارد و در سال های قبل چندین بار پیشنهاد شد که اصفهان برگزارکننده مسابقات باشد که مورد قبول واقع نمی‌شد، اما خوشبختانه امسال مدیرکل سابق اوقاف اصفهان این همت را مصروف داشت تا پس از ۳۳ سال، این مسابقات بار دیگر در اصفهان برگزار شود.

حافظان و قاریان قرآن به عنوان قهرمان قرآنی معرفی شوند

مسئول هیئت داوران مسابقات قرآن کریم با بیان این که باید از فرصت ایجاد شده برای ایجاد جو قرآنی در استان استفاده کرد، افزود: این کار با چند اقدام امکان پذیر است، در وهله اول باید در هفته ای که مسابقات برگزار می‌شود از وجود قاریان و حافظانی که به عنوان نخبگان قرآنی در سطح کشور و حتی بین المللی مطرح هستند در محافل و جلسات قرآنی در مراکز پرجمعیتی مانند امامزادگان و به ویژه در شهرستان‌ها استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: از این فرصت باید برای معرفی حافظان و قاریان قرآن کریم به عنوان قهرمان و چهره قرآنی استفاده کرد و با اجرای برنامه‌هایی برای مردم باعث ایجاد انگیزه و تشویق جوانان به خصوص در شهرستان‌ها شد.

شاه میوه با تأکید بر پتانسیل بالای شهرستان‌ها در استقبال از برنامه‌های قرآنی تصریح کرد: در مرکز استان به دلایل مختلف فرهنگی و مشغله‌های زیاد، رغبت به این گونه برنامه‌ها کم است، اما در شهرستان‌ها وضعیت فرهنگی این گونه نیست و لذا در شهرستان‌هایی مانند نایین، نجف آباد، خمینی شهر، شهرضا، نطنز، کاشان و شهرهای دیگر استان می‌توانیم در این ایام از مواهب حضور این نخبگان برخوردار شویم.

وی اضافه کرد: دومین اقدام دیگری که می‌توان انجام داد در خصوص عملکرد رسانه‌ها است، لذا باید در ایام مسابقات صدا وسیما بی تفاوت از چنین همایش کشوری عبور نکند و بهترین عملکرد را رسانه می‌تواند در ایام مسابقات داشته باشد، با تهیه گزارش از مسابقات و حضور مردم و تبلیغاتی که قبل از برگزاری مسابقات انجام می‌دهد.

جوانان و نوجوانان درگیر قرآن شوند

مسئول هیئت داوران مسابقات قرآن کریم بیان داشت: اگر برنامه‌ریزی منظم و منسجمی داشته باشیم می‌توانیم اقشار مختلف مردم را برای حضور در این مسابقات مهمان کنیم.

وی افزود: تهیه و آماده سازی بروشور و جزواتی برای معرفی چهره‌های قرآنی و زندگی نامه آنها برای ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان از دیگر اقداماتی است که در ایام برگزاری مسابقات می توان انجام داد.

شاه میوه ضمن ترسیم جایگاه ایران در عرصه قرآنی، دیدار قاریان و حافظان و اساتید قرآن با رهبر انقلاب در اول ماه مبارک رمضان را در ارتقاء این جایگاه بسیار مؤثر دانست و گفت:  با این که به لحاظ کیفی و کمی تعداد قاریان و حافظان بسیار بیشتر از اوایل انقلاب شده است و جوانان و نوجوانان زیادی وارد این عرصه شده اند اما این مطلب بدان مفهوم نیست که بحث تلاوت و حفظ و فرهنگ قرآن به صورت عام در تمام اقشار جامعه نفوذ کرده و به اصطلاح در شئونات زندگی  مردم نهادینه شده است.

مفقود بودن حلقه وصل تلاوت و حفظ قرآن کریم با شئونات زندگی

وی مفقود بودن حلقه وصل تلاوت و حفظ قرآن کریم با شئونات زندگی، ناشی از کم کاری مسئولان عنوان کرد و ادامه داد: دلیل این مسئله نیز این است که از ابزار لازم برای این کار استفاده نشده است.

مسئول هیئت داوران مسابقات قرآن کریم با بیان اینکه ابزار لازم این کارنیز سینما، انیمیشن و رسانه است، بیان داشت: یکی از بزرگ ترین ضعف های ما در پرداخت به برنامه های قرآنی این است که تمام برنامه های قرآنی در یک شبکه مجتمع شده است و این کار باعث شده دیگر شبکه ها از پرداختن به قرآن فارغ شوند و مسئولیتی نسبت به برنامه های قرآنی احساس نکنند، در مورد ورزش مسئله این گونه نیست و علاوه بر شبکه ورزش، شبکه‌های دیگر تلویزیون نیز به ورزش می پردازند.

شاه میوه تاکید کرد: این موضوع بزرگ ترین فاصله را بین فرهنگ قرآنی و مردم ایجاد کرده است، در حالی که اگر شبکه های پربیننده در کنار برنامه های روزانه خود یک برنامه قرآنی می داشتند وضعیت پرداخت به مفاهیم قرآنی در کشور ما بهتر از این بود.

وی اضافه کرد: نمی توان با چنین ابزار کندی حرکت فرهنگی در جامعه ایجاد کرد و این ناشی از تدبیر و تفکر مسؤولان فرهنگی جامعه است؛ به نظر می رسد اقیانوسی را ایجاد کرده ایم که عمق آن اندک است و در حقیقت تعداد قاریان و حافظان افزایش پیدا کرده اما به آن معنایی که مورد نظر رهبر انقلاب است منتهی به ایجاد فرهنگ قرآنی نشده است.

گفتنی است چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از ۶ تا ۱۱ مهر ماه در بخش برادران و از ۱۱ تا ۱۹ مهر ماه در بخش خواهران به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.


10235116
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است