بازار 16:28 - 14 تیر 1401

لباس مناسب عملیات آتش نشانی

آتش نشانان هر روز جان خود را به خطر می اندازند تا جان و دارایی ما را نجات دهند. آنها با خطرات زیادی از جمله قرار گرفتن در معرض آتش مواجه هستند و بنابراین به یک لباس محافظ با ویژگی های بالا برای انجام کار خود نیاز دارند. بیایید تا نگاهی اجمالی به لباس عملیاتی آتش نشانی و اجزای آن بیندازیم.

 

لباس آتش نشانان شامل اجزای زیر است :  

  • ژاکت و شلوار: این قسمت از لباس آتش نشانان از NOMEX ساخته شده اند که محکم و سبک بوده و به راحتی پوشیده می شود. این لباس ها ضد حریق هستند به آنها لباس مخصوص عملیات اطفاء حریق می گویند. از ویژگی های این لباس این است که شلوار از داخل چرخانده شده و چکمه ها به آن وصل می شود، بنابراین در مواقع اضطراری، آتش نشان سریعاً چکمه و شلوار مخصوص خود را می پوشند، این شلوارها دارای گیره و نوار چسب است، همچنین دارای جیب های کناری برای قرار دادن وسایل یا دستکش است. این شلوار دارای نوارهای انعکاسی است تا در شب بتوان آتش نشانان را به راحتی دید.
  • دستکش: آنها دستکش های ضخیم ساخته شده از مواد مقاوم در برابر آتش هستند که از دستان آتش نشانان در برابر گرما و اشیاء تیز مانند شیشه شکسته محافظت می کنند.
  • چکمه : چکمه های آتش نشانی از مواد لاستیکی ساخته شده اند. این چکمه ها دارای یک پوشش مقاوم شده برای محافظت از انگشتان پاهای آتش نشانان هستند. ساق و کف آن بسیار ضخیم است و از فولاد ساخته شده است تا در صورت پا گذاشتن آتش نشانان بر روی اجسام تیز مانند میخ از آتش نشانان محافظت کند. چکمه ها دارای دسته های لاستیکی در قسمت بالایی هستند تا به آتش نشان کمک کنند تا چکمه ها را خیلی سریع بپوشند.
  • کلاه ایمنی: آتش نشانان از کلاه ایمنی استفاده می کنند تا سر خود را در برابر آتش سوزی و در برابر هرگونه سقوط مانند آوار محافظت کنند. کلاه های ایمنی آتش نشانان از کولار ساخته شده است که یک پلاستیک بسیار سخت است. کلاه ایمنی آتش نشانان مجهز به محافظ صورت است. رنگ، شماره و عبارت روی کلاه ایمنی رتبه، بخش و شرکت آتش نشانی را مشخص می کند. آتش‌نشانان ممکن است از مشعل یا چراغ کلاه ایمنی در مکان‌های تاریک، در شب و یا برای کمک به حفظ تماس با یکدیگر استفاده کنند.

 

هدف از پوشیدن انواع لباس آتش نشانی

آنچه آتش نشان ها می پوشند، چه در ایستگاه و چه بیرون از ایستگاه در عرصه ی میدان اطفاء حریق ، دو هدف را دنبال می کند: محافظ از آتش نشانان و نماد افتخار. آنها باید حرفه ای به نظر برسند، و علاوه بر این باید خود را کاملا محافظت کنند. و مهمتر از آن، یک آتش نشان باید همیشه برای شرایط اضطراری آماده باشند، که به شدت مستلزم داشتن تجهیزات مناسب است. در حالی که هیچ آمار رسمی در مورد تعداد واقعی افرادی که در حوادث آتش سوزی جان خود را از دست می دهند وجود ندارد، انجمن ملی حفاظت از آتش نشانی تخمین می زند که هر ساله جان افراد زیادی به دلیل تجهیزات حفاظتی نامناسب از دست می رود.

 

 

 

 

آشنایی با لباس ایستگاه آتش نشانی

وقتی نوبت به پوشیدن لباس مناسب ایستگاه آتش نشانی می رسد، آتش نشانان موظفند مشخصات کاری خاصی را رعایت کنند. لباس ایستگاه آتش نشانی به لباس رسمی گفته می شود که آتش نشانان هنگام کار در ایستگاه می پوشند. لباس ایستگاه آتش نشانی باید با مواد محافظ طراحی شود، که برای ساخت و تولید این لباس ها ترجیحاً از استانداردهای NFPA 1975 پیروی می شود . این لباس ها معمولاً از سه بخش یکنواخت ضروری تشکیل شده است: شلوار، پیراهن، و چکمه های فولادی. لباس ایستگاه معمولاً به عنوان یک لایه داخلی از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) پوشیده می شود . رنگ لباس ایستگاه آتش نشانی ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد.

الزامات لباس آتش نشانی

آتش نشانان باید از خود و اطرافیانشان در برابر خطرات مختلفی که در شغلشان به وجود می آید محافظت کنند. با توجه به آنچه گفته شد، آنها باید از لباس های برای پوشیدن در ایستگاه استفاده کنند که از پارچه های سبک وزن، قابل تنفس و مقاوم در برابر شعله یا مقاوم در برابر حرارت و شعله ساخته شده است. این به طور موثر باید به عنوان یک لایه دفاعی اضافی عمل کند تا آتش نشانان را حتی در شدیدترین شرایط اضطراری آتش سوزی کاملاً محافظت کند .

لباس ایستگاه در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شود و همچنین بسیار بادوام ساخته شده است. آتش نشانان باید یکی را انتخاب کنند که به اندازه کافی بادوام باشد تا در حین انجام وظیفه دچار فرسودگی نشود و  مقاومت بالایی داشته باشد.

آتش نشان ها باید لباس ضد حریق مناسب بپوشند که از استانداردهای فعلی حفاظت در برابر آتش پیروی می کند. این امر کمک می کند تا مطمئن شوند که لباس مناسبی دارند و ایمنی آنها حفظ می شود.

توصیه می شود که سازمان های آتش نشانی به دنبال تامین کننده ای با تجربه و تخصص در تامین اقلام و لباس های آتش نشانان باشند و اطمینان حاصل کنند که لباس کار آتش نشانی تمام الزامات و دستورالعمل های لازم را برآورده می کند.

یونیفرم های ایستگاه آتش نشانی نه تنها برای محافظت از آتش نشانان طراحی شده اند، بلکه نماینده مرکز آتش نشانی نیز هستند. هنگام پوشیدن یونیفرم، پیامی از حرفه ای بودن و احترام به خدمات آتش نشانی به عموم مردم ابلاغ می شود. این می تواند موجب جلب اعتماد و احترام بیشتر مردم نسبت به یک آتش نشان باشد.

 

اجزای لباس آتش نشانان

لباس های ایستگاهی آتش نشانان شامل سه قسمت اصلی است: پیراهن، شلوار و چکمه . این لباس ها باید دارای ویژگی‌ مقاوم در برابر شعله باشند. تا هدف خود را در کاهش قرار گرفتن در معرض خطرات ناشی از آتش سوزی برآورده کنند. بنابراین، به نظر می‌رسد که پوشیدن لباس مناسب ایستگاهی به اندازه لباس‌های عملیاتی اطفاء حریق مهم است.

 

 

 

 

آشنایی با لباس عملیاتی آتش نشانی

اطفاء حریق در هر مکان و هر جایی که انجام شود از نظر فیزیکی سخت و فوق العاده خطرناک است. تجهیزات ایمنی مورد استفاده و لباس های عملیات اطفاء حریق که آتش نشانان استفاده می کنند نه تنها به گونه ای طراحی شده است که آنها را راحت و ایمن نگه می دارد ، بلکه به طور بالقوه جان آنها را نیز نجات می دهد.

 

لباس استاندارد مخصوص عملیات خاموش کردن حریق معمولاً از یک شلوار، یک پیراهن آستین بلند، لباس سرهمی، چکمه، دستکش، کلاه ایمنی، محافظ چشم تشکیل شده است. که البته بسته به نوع عملیات اطفاء حریق ممکن است از ماسک های تنفسی و یا سایر تجهیزات آتش نشانی نیز استفاده شود.

در زیر جزئیات بیشتری از آنچه که یک آتش نشان در عملیات اطفاء حریق استفاده می کند، توضیح داده می شود:

شلوار عملیاتی:  این شلوارها گشاد هستند، و قابلیت محکم شدن در اطراف مچ پا را دارند، ذاتاً در برابر شعله (FR) مقاوم هستند و معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که دارای جیب های بزرگ برای ذخیره سازی اقلام و تجهیزات همراه یک آتش نشان باشند. شلوارهای مناسب عملیات های اطفاء حریق آتش نشانی باید تمام پاها را پوشش دهد و آزادی کامل حرکت را فراهم کند.

پیراهن عملیاتی: پیراهن‌های پی به رنگ های زرد یا قرمز آستین بلند آتش‌نشانی است که ذاتاً در برابر شعله مقاوم هستند و می‌توانند برای حداکثر محافظت در یقه و مچ‌ها محکم شوند. رنگ زرد روشن کنتراست را در برابر محیط اطراف ایجاد می کند و کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم می توانند همیشه دیده شوند.

روپوش و شلوار عملیاتی:  روپوش‌ها و شلوارهای مخصوص عملیات اطفاء حریق ، اینها پوشاک چند منظوره در برابر خط آتش هستند. مهم‌تر از همه اینکه این لباس‌ها را می‌توان روی قسمت بالایی لباس پوشید تا لایه‌ای دیگر برای محافظت در برابر سرما ایجاد شود. روپوش و شلوار باید  دارای استانداردهای ایمنی  باشند  و نباید از مواد مصنوعی که مستعد ذوب شدن هستند ساخته شده باشند. بنابراین نباید جان آتش نشانان را به خطر بیندازند.

چکمه های عملیاتی:  چکمه‌های عملیاتی آتش‌نشانی بسیار متفاوت از چکمه‌های لاستیکی و یا کفش های استفاده شده در ایستگاه های آتش نشانی هستند. این به این دلیل است که آتش‌نشانان در هنگام عملیات های اطفای حریق در حال  حرکت و پیاده‌روی در مناطق خطرناک هستند. و امکان هرگونه خطری برای پای آتش نشانان وجود دارد از جمله فرورفتن اشیاء تیز تا سقوط اجسام سنگین و خطرناک ، بنابراین آتش نشانان باید از کفش های کاملا ایمن که دارای ویژگی های استاندارد جهانی  باشند استفاده کنند. یک چکمه آتش نشانی خوش ساخت از چرم مرغوب گیاهی دباغی شده ساخته می شود، دارای زیره محکم لاستیکی ضد لغزش است، دارای ارتفاع 8 تا 10 اینچی است و با نخ های مقاوم در برابر آتش دوخته می شود.

دستکش عملیاتی  : دستکش های چرمی برای اکثر کارهای مواجه با آتش استاندارد و مناسب هستند. چرم گاوی مقاوم در برابر شعله، حرارت، برش و سوراخ شدن است و معمولاً ماده ای است که برای این موارد استفاده می شود. اما ممکن است در برخی از عملیات های اطفاء حریق نیاز به استفاده از دستکش های آتش نشانی ویژه‌ای باشد که از ترکیبی از مواد  ضد حریق ساخته شده‌اند و طراحی سبک‌تر و راحت‌تر از دستکش‌های چرمی استاندارد دارند.

کلاه های عملیاتی  :  کلاه ایمنی یک قطعه کاملا ضروری از تجهیزات حفاظتی آتش نشانی است. کلاه ایمنی مخصوص عملیات اطفاء حریق از ترموپلاستیک های مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است تا نیازهای منحصر به فرد آتش نشانان را در عملیات های سخت خاموش کردن حریق برآورده کند. قابل توجه ترین آن نیاز به ذوب نشدن کلاه ایمنی یا از دست ندادن قدرت محافظت آن پس از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید است.

ماسک های تنفسی عملیاتی : تنفس ممکن است در خط آتش و با وجود دود فراوان سخت شود و استنشاق دود علت بسیاری از مرگ و میر آتش نشانان است. به همین دلیل، آتش نشانان در محل کار از ماسک های مقاوم در برابر شعله استفاده می کنند. که این موجب می شود تا به راحتی وارد مکان های مملو از دود شوند و عملیات نجات و یا اطفاء حریق را انجام دهند.

محافظت از چشم : یک جفت عینک ایمنی در مواجهه با آتش مورد نیاز است، زیرا خاک، زباله، خاکستر، دود و خاک اره غیر قابل اجتناب هستند و عینک ایمنی می تواند خط دفاعی مناسبی در برابر این عوامل  برای محافظت از چشمها باشد . و به حفظ امنیت و آسایش یک آتش‌نشان در محیط خطرناک یک آتش‌سوزی کمک زیادی کند.

 

مزایای استفاده از تجهیزات آتش نشانی کامل

داشتن حفاظت کامل در یک محیط خطرناک محصور شده با آتش، گرما و زباله های متعدد در اندازه های مختلف، موجب اطمینان خاطر آتش نشانان شجاع است که ایمنی خود را به نفع دیگران به خطر می اندازند. البته، تنها از طریق  داشتن و استفاده از تجهیزات آتش نشانی کامل است که آنها می توانند کارهای خود را انجام دهند و جان مردم را بدون آسیب رساندن به خود نجات دهند.

مزیت های استفاده از لباس قرمز برای آتش نشانان

همانطور که دیده می شود جایگزین شدن رنگ قرمز برای لباس های آتش نشانی مدتی است که در حال انجام است ، اما آیا دلیل خاصی برای انتخاب این نوع رنگ در تولید لباس های آتش نشانی وجود دارد ؟  چیزی بیش از آنچه که به نظر می رسد وجود دارد.

لباس های قرمز آتش نشانی دارای دو مزیت عملی اصلی نسبت به سایر رنگ های لباس آتش نشانی است. که این مزیتها شامل:  

  1. تمایز و دید : یکی از مزایای اصلی استفاده از رنگ قرمز برای لباس عملیاتی آتش نشانی تمایز آن با سایر پرسنل اورژانس است. نیروهای مختلفی اغلب در صحنه اطفاء حریق حضور دارند. پلیس، ارتش، کارکنان آمبولانس، آتش نشانان و خدمات نظافتی تنها چند نمونه هستند. اکثر این نیروها معمولاً کت و شلوارهای سرمه ای می پوشند. رنگ دیگری که معمولاً در مواقع اضطراری پوشیده می‌شود، رنگ زرد با دید بالا است ، به عنوان مثال در تصادفات جاده‌ای استفاده از لباس آتش نشانی قرمز رنگ که تشخیص آن در مقابل لباس‌های رنگ زرد از دور کاملا راحت و سریع است.  پس جای تعجب نیست که رنگ قرمز لباس های آتش نشانی را به معنای واقعی کلمه در مواقع اضطراری برجسته می کند. آتش نشانان به راحتی می توانند همکاران خود را از سایر پرسنل اورژانس شناسایی کنند، در حالی که تماشاگران می توانند به وضوح آتش نشانان را از فاصله دور تشخیص دهند. این به رنگ قرمز یک مزیت بسیار کاربردی می دهد.
  2. حفاظت حرارتی تابشی بهتر : با این حال، استفاده از رنگ قرمز فراتر از فواید دیدن سریع در فواصل دور و سوانح اضطراری است. لباس های آتش نشانی قرمز رنگ در واقع محافظت بهتری برای آتش نشانان نسبت به لباس های زرد رنگ دارند. اما چگونه یک تفاوت ساده در رنگ می تواندموجب محافظت آتش نشان باشد؟ از کل طیف رنگی، قرمز رنگی است که به طور طبیعی بالاترین سطح حفاظت را در برابر اشعه و نور مادون قرمز ارائه می دهد. همانطور که می دانید آتش گرما و تشعشع از خود ساطع می کند و لباس آتش نشانی عملیاتی به رنگ قرمز بالاترین محافظت را در برابر گرمای تابشی ایجاد می کند. این یک مزیت بسیار ملموس برای کسانی است که لباس آتش نشانی قرمز رنگ را با رنگ های دیگر مقایسه می کنند.

 

به نظر می رسد امروزه آتش نشانان از لباس های آتش نشانی به رنگ زرد فاصله گرفته اند. اگرچه تشخیص کثیف بودن لباس های زرد رنگ یک مزیت بهداشتی و ایمنی است، اما تمیز کردن لباس های زرد رنگ دشوار است. به خصوص وقتی صحبت از لکه های چربی است که به سطح الیاف نفوذ می کنند. هنگامی که لباس های آتش نشانی زرد رنگ کثیف می شوند، به سرعت فرسوده و کهنه به نظر می رسند، بنابراین تمیز کردن کامل آنها کار تقریبا غیرممکنی است.

 

 

 


11615144
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است