استانی 20:26 - 02 آبان 1393
مدیرکل میراث فرهنگی فارس خواستار شد
در پی تخریب یک خانه تاریخی به‌نام «حلی‌ساز» در بافت تاریخی شیراز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس خواستار توقف عملیات و برخورد قانونی با عوامل تخریب خانه و جلوگیری از وقوع مجدد تخریب بناها در بافت تاریخی شیراز شد.

توقف تخریب خانه‌های ثبتی بافت تاریخی شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، خانه «حلی‌ساز» از جمله بناهای ارزشمند در شیراز بود که در محله گودعربان، جنب بازار حاجی، در کوچه سجادی واقع شده بود.

این بنا با توجه به ارزش‌های تاریخی و معماری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

با میراث شهری برخورد قهری نشود

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در واکنش به تخریب شبانه خانه تاریخی «حسن حلی‌ساز» در بافت قدیم شیراز گفت: بافت‌های قدیمی و تاریخی خاطره شهرها را در دل خود جای ‌داده‌اند و بسیاری از ویژگی‌های کارکردی شهرها نیز در دل همین بافت‌ها قرار دارد که حفاظت از آن موجب حفظ هویت یک فرهنگ است.

هوشنگ عشایری با اشاره به رسالت وزارت راه و شهرسازی در حفظ بافت‌های کهن و ارزشمند شهری تصریح کرد: قدم زدن در بافت قدیم شیراز می‌توانست همانند قدم نهادن در نمایشگاهی از معماری و فرهنگ گذشته شیراز باشد و میراث شهری این شهر شکل و شمایل دیگری داشته باشد، اما با تخریب‌های صورت پذیرفته این میراث در حال نابودی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای حفظ میراث شهری شیراز برنامه‌ریزی و هماهنگی بین راه و شهرسازی، شهرداری، میراث فرهنگی، تولیت حرم حضرت شاهچراغ (ع)، استانداری، متولیان دین و فرهنگ و از همه مهم‌تر مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد ضروری است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: اگر در مواجه با بافت‌های کهن و قدیمی برای اجرای طرح‌ها، تابع برخوردهای لحظه‌ای و تصمیمات غیرکارشناسی شویم، به‌جای حل کردن موضوع آن را حادتر می‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: تخریب خانه‌های ارزشمند تاریخی نهفته در دل بافت قدیم شیراز راهکار نوسازی بافت شیراز نیست بلکه بر مشکلات این بخش نیز می‌افزاید.

عشایری تصریح کرد: امروزه در دنیا به بافت‌های قدیم شهری به‌عنوان یک فرصت نگریسته می‌شود و در بسیاری از شهرهای تاریخی دنیا این بافت‌ها را تبدیل به موزه‌های شهری می‌کنند و هزاران استفاده از این موضوع می‌شود اما آنچه در شیراز رخ می‌دهد برخوردهای قهری با موضوع است.

این مسئول همچنین خواستار تکمیل و تصویب طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی گسترده برای شناخت دقیق بافت قدیمی شیراز شد و گفت: تکمیل و تصویب این طرح‌ها که در حال تهیه و تدوین آن هستیم به شناخت موضوع کمک شایانی می‌کند و بر اساس آن می‌توان برای وجب‌به‌وجب بافت شیراز برنامه‌ریزی کرد.


5028702
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است