بازار 18:56 - 26 اسفند 1398

مرگ های دلخراش فقط به خاطر نبود کیفیت

موشکافانه نگریستن به حوادث مرگبار برای بسیاری از ما قابل تحمل نیست و گاهی از شنیدن آنها فرار می کنیم اما واقعیت این است که باید علت حوادث مرگبار را یافت و سعی کرد که با بالا بردن دانش از حوادث مشابه جلوگیری نمود. از قدیم گفته اند که حادثه خبر نمی کند، بنابراین ممکن است در هر گام شما، حادثه ای در کمین باشد.

یکی از مواردی که در بسیاری مواقع علت به بار آمدن خسارات مالی و جانی می شوند، مصالح به کار رفته در راه و ساختمان هاست، شاید شما هم شنیده باشید که چندی پیش (بهمن 1398) جوانی در جاده های مشهد به دلیل برخورد با تیر برق و برق گرفتگی جان خود را از دست داد. با شنیدن این دست حوادث با این سوال روبه رو می شوید، که آیا در دنیای مدرن امروزی باید برق گرفتگی با تیربرق هم یک معضل باشد؟ کمی بیشتر درباره تیر برق ها و انواع آنها و کیفیت آنها در کشورمان برای شما توضیح می دهم و قضاوت را به شما می سپارم.

تیر برق کامپوزیتی

تیر برق ها در شهرهای بزرگ ایران اغلب از جنس بتن هستند و هرچه به شهرهای کوچک و روستاها نزدیک می شویم جنس تیره برق ها هم تغییر می کند و به چوبی تبدیل می شود؛ اما به راستی در دنیای امروزی دیگر وقت آن نرسیده که همه قسمت های ایران از برق برخوردار باشند و تیر برق های چوبی که هم به محیط زیست آسیب می رسانند و هم به نسبت جنس های جدید بسیار سنگین تر هستند و مقاوت کمتری دارند جمع شوند؟

بهترین نوع تیر برق در ایران در حال حاضر تیر برق کامپوزیتی است که کشورهای مدرن از آن استفاده می شود. این نوع تیر برق ها مقاومت بسیار بالایی دارند و می توانند به خوبی از جان و مال مردم حفاظت کنند، همچنین سبک تر هستند و بسیاری از شرکت های معتبر ایرانی مانند شرکت آب صنعت تهران آنها را به راحتی ارائه می دهند و امکان خرید انواع تیر برق را هم مهیا کرده اند. مقاومت زیاد تیر برق ها باعث می شوند تا حتی اگر تصادفی رخ داد دیگر شاهد مرگ های دلخراش نباشیم.

دریچه منهول

شاید برای همه عبارت دریچه منهول آشنا نباشد و فقط اهل فن آن را بشناسند. دریچه منهول در اموری مانند آب و فاضلاب یا سیستم برق کشی استفاده می شود. در حقیقت دریچه های منهول همان درهای فلزی هستند که گاها در هنگام تردد در شهرها در کف خیابان ها مشاهده می کنیم. کار دریچه های منهول آسان کردن اتصالات و برقراری ارتباطات بین قسمت های مختلف سیستم برق کشی یا فاضلابی و... است به عبارت دیگر اگر متخصصان بخواهند که شیب بخشی از لوله های فاضلابی را هم و زیاد کنند یا اموری از این دست با استفاده از منهول ها به راحتی این کار را انجام می دهند.

دریچه های منهول نیز نقش مهمی در جلوگیری از حوادث دارند اگر منهولها دریچه نداشته باشند امکان سقوط افراد یا اتومبیل ها به داحل منهول ها وجود دارد و اگر از کیفیت و جنس خوبی هم برخوردار نباشند، ممکن است که تحمل وزن زیاد را نداشته و بشکنند یا باعث ایجاد آلودگی های صوتی زیادی شوند. بهترین دریچه هایی که فعلا می توان از آنها استفاده کرد دریچه منهول کامپوزیتی است که از تحمل وزن بالایی برخوردار هستند و به صورت انبوه در کشورمان قابل خرید هستند. دیگر دوران استفاده از دریچه های منهولی که از فلزات نامرغوب ساخته شده اند به سر آمده و بهتر است هرچه زودتر دریچه های کامپوزیتی جایگزین شوند. متاسفانه هنوز شاهدیم که سقوط چرخ اتومبیل ها در دریچه های منهول خساراتی جبران ناپذیر را به بار می آورند.

به نظر شما مصالحی که در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران به کار می روند مناسب هستند؟

اگر شما می توانید شهرها را زیباسازی کنید چه مواردی را جایگزین می کردید؟

آیا اصلا تا به حال فکر کرده اید که تعویض مواردی مانند تیره برق ها تا چه اندازه می تواند در حفظ سلامت جان شهروندان موثر باشد؟

آیا تا به حال استفاده از مصالح نامرغوب و نامناسب به شما آسیبی وارد کرده است؟

اگر به بحث هایی تخصصی در رابطه با موضوعات بالا علاقه مند هستید، توصیه می کنیم که از وبسایت آب صنعت تهران دیدن نمایید.


10445950
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است