ورزشی 10:46 - 08 آذر 1393
مثلت جنجالی خادم و مدیران سابق سرخابی‌ در ورزش از نگاه ۲
مدیران سابق سرخابی‌ و امیررضا خادم در برنامه ورزش از نگاه دو درباره مباحث مختلف از جمله واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی صحبت کردند.

عابدینی: اشخاصی را به فوتبال آورده‌اند که از کنار زمین هم رد نشده‌اند/خادم: بدون مدرک صحبت نکنید

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر عابدینی مدیر عامل سابق باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران با حضور در برنامه ورزش از نگاه 2 با اشاره به بحث خصوصی سازی گفت: آنچه تا به حال رخ نداده اراده دولت مردان برای این واگذاری بوده است. مجلس سال ها پیگیر این قضیه بوده و مردم نیز خواهان آن هستند اما به دلایل مختلف محقق نشد.

وی افزود: از سال 1383 تا 1390 هیچ کس به جز پروین در راس مدیریت پرسپولیس و استقلال سابقه و پیشینه حضور در این دو تیم را نداشت. البته فتح اله زاده هم سابقه داشت و کارش را با استقلال به خوبی شروع کرد. ما 14 مدیر عامل عوض کردیم و دگرگونی ها با سرعت رخ داد.

عابدینی تصریح کرد: در همین دولت پرسپولیس 4 مدیر عامل عوض کرد. من خوشحالم که مجلس و دولت مصمم به واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی هستند و گام بزرگی است که زمان بندی هم در این خصوص صورت گرفته است.

مدیر عامل سابق پرسپولیس با بیان اینکه امیدوارم این اراده دولت و وزارت ورزش قطعی شود ادامه داد: قرار نیست خودمانی سازی کنیم بلکه می خواهیم خصوصی سازی کنیم. ما دلمان برای استقلال و پرسپولیس می سوزد. روزگاری 16 بازیکن سرخابی در جام جهانی حضور داشتند اما حالا فرسودگی رخ داده است.

* مهرعلیزاده پایش را در یک کفش کرد که پرسپولیس دولتی شود

عابدینی خطاب به امیررضا خادم گفت: اطلاعات شما ضعیف است و جایگاهتان را نمی شناسید. در زمان من باشگاه پرسپولیس خصوصی بود. آقای مهرعلیزاده پایش را در یک کفش کرد که باشگاه دولتی شود و نامه ای نوشت که به صلاح است این باشگاه به بخش دولتی واگذار شود.

مدیرعامل سابق پرسپولیس بیان کرد: وقتی من از پرسپولیس رفتم 800 هزار مارک در باشگاه گذاشتم بدون اینکه حتی یک ریال بدهی داشته باشم. در سال 78 یا 79 نزدیک به 540 میلیون از تبلیغات پیراهن درآمدزایی داشتیم و پول 4 بازیکن ترانسفری هم به باشگاه می رسید.

* خادم اشخاصی را به فوتبال آورد که از کنار زمین هم رد نشده‌اند

وی افزود: آقای خادم خواهشم این است که فکر نکنید مدیران خوش نام را می شود زیر سوال برد. شما آدم هایی را به پرسپولیس می آورید که از کنار زمین فوتبال هم رد نشده اند. تازه این روزها به سراغ کاشانی و کلانی رفته اید. آقای X (سیاسی) به چه صورت مدیر عامل پرسپولیس می شود؟ این چه مدیریتی است که رویانیان- پروین- رحیمی و سیاسی در همین مدت کم در مدیریت تیم بوده اند. اینکه شما زیرکانه می‌گویید ما کاره ای نیستیم و در ادامه به صراحت می گویید از کسی حمایت نمی شود مگر اینکه دولت بخواهد.

عابدینی با اشاره به حسین هدایتی تصریح کرد: چگونه است که حسین هدایتی به پرسپولیس می آید 27 میلیارد از وی می خواهند و 20 میلیارد هم در آمدهای باشگاه و بعد به وی گفته می شود اجازه نداری رئیس هیات مدیره شوی، اما با اسپانسر 30 میلیاردی قرارداد بسته می شود و دو روز بعد شرکت اسپانسر به ثبت می رسد.

مدیرعامل سابق پرسپولیس خطاب به خادم ادامه داد: شما بضاعت مدیریتی تان اجازه نمی داد مدیریت کنید و سرخابی ها به اشتباه رفتند. اخیرا شما با کریم باقری صحبت کردید که به هیات مدیره پرسپولیس برود ولی وی گفته من نمی آیم اما آمادگی این را دارم پرسپولیس را بخرم و شما گفته اید نامه ای در این خصوص بنویسد. شما با چه اختیاری به وی گفته اید نامه بنویسد؟

* دست به شکایت وزارت ورزش خوب است!

وی بیان کرد: چون دست به شکایت وزارت ورزش و جوانان خوب است من هر مطلبی را نمی گویم ولی برای ما مشخص کنید که بالاخره حد و حدود اختیارات شما چقدر است. آقای خادم کار فعلی شما برایتان بزرگ است و معلوم نیست اشتباهاتتان را می خواهید گردن که بیندازید.

* فتح‌الله زاده: خصوصی‌سازی مشکل دارد، به ما بگویند تا راهکار بدهیم

علی فتح الله زاده نیز با حضور در برنامه ورزش از نگاه 2 با اشاره به بحث خصوصی سازی باشگاه های سرخابی اظهار کرد: من امروز نگرانی مجددی پیدا کردم. اگر خصوصی سازی مشکل دارد دوستان به ما بگویند تا راهکاری ارائه دهیم. ما باید وزارت اقتصاد و دارایی را فعال کنیم و مشکلات را رفع کنیم. من می ترسم به جایی برسیم که وزارت ورزش بگوید من کاره ای نیستم.

وی افزود: باید علت تاخیر 20 ساله در خصوصی سازی این دو باشگاه مشخص شود. این دو باشگاه با وجود همه بدهی ها دو برند هستند و خواهان و خریداران زیادی دارند.اگر وزارت ورزش بگوید در بحث خصوصی سازی کاره ای نیست و وزارت اقتصاد و دارایی هم بگوید کار را به وزرات ورزش سپرده است از دبه در آوردن می ترسیم.

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال تهران تصریح کرد: مسئله مهم تر این است که  برخی باشگاه های دیگر هم دولتی هستند و اگر پرسپولیس و استقلال نیمی از هزینه های خود را از دولت می گیرند تعدادی باشگاه وجود دارند که 80 درصد درآمد و هزینه شان از دولت است. در بخش خصوصی سازی بحث حمایتی از طرف وزارت نیز مهم است ما بچه را به دست نامادری می سپاریم و باید نظارت باشد.

* چرا در بحث اسپانسر سرخابی‌ها مزایده نگذاشتید؟

فتح الله زاده خطاب به خادم معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: این شما نیستید که اقدام به خصوصی سازی کردید بلکه قانون شما را ملزم کرد. سوال من این است که چرا در بحث اسپانسر سرخابی ها مزایده نگذاشتید؟ معتقدم اسپانسرهای بالاتر از این هم بودند.

وی ادامه داد: ده سال در استقلال بودم و حتی یک ریال هم از استقلال پولی نگرفتم. تیم را با 2 میلیارد تحویل گرفتم و حالا این حق را نداشتم که وزارت ورزش و جوانان در مورد خصوصی سازی استقلال یک جلسه هم با من بگذارد.

مدیرعامل سابق استقلال خاطرنشان کرد: سواد خادم خوب است ولی در جای مناسبی نیست. در آن زمان که من تیمم را بستم قانون واریز پول به خزانه نبود. من 6 ماه قبل از تصویب این قانون تیمم را بستم و نمی توانستم بر اساس قانونی که هنوز تصویب نشده بود کار کنم. اگرچه من حسابی باز کردم و واریزها در آن بود و اسنادش نیز موجود است.

* خادم: مزایده سرخابی‌ها زمستان برگزار می‌شود

امیررضا خادم معاون وزیر ورزش و جوانان در این برنامه اظهار کرد: در بحث واگذاری سرخابی ها رئیس مجمع وزیر اقتصاد و دارایی است و وزیر دادگستری و وزیر ورزش و جوانان هم به عنوان اعضای این مجمع حضور دارند. این سه عضو موظفند به عنوان مجمع وارد کار شوند.

وی افزود: دو تیم سازمان حسابرسی بر اساس دو شرکت مورد تایید کار حسابرسی دو باشگاه را انجام دادند و صورت مالی را جمع کردند. سازمان خصوصی سازی هم کار خود را به نحو احسن در این خصوص انجام داد. در آخرین جلسه ای که با مسئولان داشتیم گفتند که تا آخر آذرماه جلسه هیات واگذاری را انجام بدهند و قیمت دو برند و شرکت مشخص شود و چند نماینده مجلس و چند وزیر و وزیر ورزش و جوانان سرانجام به یک قیمت خواهند رسید و مزایده انجام می شود.تصور من این است که مزایده در زمستان انجام شود.

خادم با اشاره به واگذاری سرخابی های بیان کرد: واگذاری دو باشگاه یک بحث دولتی و یا بهتر بگویم حاکمیتی است. فقط در یک صورت احتمال هر اتفاقی وجود دارد و آن هم این است که دولت بخواهد فردی غیر از افراد حاضر و یا یکی از آن ها برنده مزایده شود اما در مجموع نحوه کار کاملا مشخص است.

* هیچ راهی جز مزایده برای واگذاری سرخابی‌ها نداریم

وی تاکید کرد: این شائبه باید برطرف شود.دخالتی در این زمینه وجود ندارد و هر کس به عنوان یک عضو نظر می دهد و مزایده هم در شرایط خاصی برگزار می شود و همه چیز عادی است. در جلسه دو ماه و نیم پیش با وزیر اقتصاد و دارایی-وزیر دادگستری و گودرزی و رئیس سازمان خصوصی سازی نهایتا تصمیم گیری شد که هیچ راهی جز برگزاری مزایده به صورت عمومی وجود ندارد.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: فقط صحبت شده که فاکتوری تهیه کنیم که پیشکسوتان و بزرگان دو تیم حتما 20 درصد از سهام باشگاه ها را بدون پرداخت مبلغ در اختیار داشته باشند. حیطه کار ما در این مدت مشخص بوده و وزارت ورزش و جوانان تنها امکان و اجازه این را داشت که اداره دو باشگاه تا زمان واگذاری را بر عهده داشته باشد و هیات مدیره را نیز مشخص کند.غیر از این هم منطقی نبود.

خادم خطاب به مدیران عامل سابق سرخپوشان بیان کرد: من نه فوتبالی ام و نه تخصص و تجربه در این زمینه دارم اما خود اهالی فوتبال گفتند که 20 سال است این مسائل خصوصی سازی مطرح است. سوال من این است که علت عدم خصوصی سازی در زمان مدیریت شما چه بوده است؟ ما بعد از 20 سال و با این سابقه کار را در دست گرفتیم و حالا برخی موارد مطرح می شود.

وی درباره اسپانسر باشگاه پرسپولیس مطرح کرد: آقای عابدینی شما چطور بدون مدرک درباره اسپانسر این تیم صحبت می کنید. مدرک و امضا و مصوبه و تاریخ ثبت وجود دارد. زمانی من تا ساعت 11 هر شب دنبال اسپانسر بودم .روزهای نزدیک به عید که بازیکنان نیز اعتصاب کرده بودند. در نهایت به افرادی رسیدم که اسپانسری تیم را قبول کردند و برای ثبت شرکت به کیش رفتند که ثبت راحت تر صورت می گرفت. آنها توانمندی اقتصادی داشتند و همه کارشان را می دانند اما با این حال شرکت ثبت کردند.

* پیشنهاد من برای اسپانسری پرسپولیس هدایتی بود

وی با اشاره به هدایتی و انصاری تصریح کرد: پیشنهاد اول من برای اسپانسری پرسپولیس هدایتی و برای استقلال انصاری بود که من با هر دو صحبت کردم. هدایتی شب عید قول داده بود 5 میلیارد به باشگاه کمک می کند که نکرد. در آن زمان هدایتی گفت من چیزی نمی خواهم جز اینکه 4 عضو هیات مدیره را خودم انتخاب کنم و رئیس هیات مدیره باشم. طبق استعلام عنوان شد که وی نمی تواند رئیس هیات مدیره شود. به هر حال عید هم تمام شد و ایشان رفت.

خادم بیان کرد: انصاری و چند نفر دیگر هم در خصوص اسپانسری صحبت کردند. انصاری پیشنهاد 70 میلیارد تومانی داد که البته شرایط فراهم نشد. در نهایت همان گروهی که به آن اشاره کردم در باشگاه پرسپولیس اسپانسری را بر عهده گرفتند و این باشگاه را در آن زمان از بحران نجات دادند و بالغ بر 10 میلیارد هزینه کردند.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به ترانسفر بازیکنان سرخابی در گذشته تصریح کرد: من در آن زمان کوچک بودم اما یادم هست هر بازیکنی پیش از تیم ملی علاقه داشت به عضویت این دو باشگاه در بیاید. در این دو باشگاه در آن زمان پولی نبود و مردم هم مثل حالا علاقه زیادی به سرخابی ها داشتند.

خادم افزود: در گذشته یکی از سایت های خبری نوشت که خادم N تومان گرفته که استقلال را به انصاری بدهد. من با ایشان جلسه ای داشتم که در پایان خودش ابراز علاقه ای برای خرید نکرد. این صحبتها در مورد من کم نبود. حامی اسپانسر بودن، حامی مدیر عامل پرسپولیس و بعد از رفتن رحیمی هم مواردی دیگر مطرح شد. قطع همکاری با اسپانسر پرسپولیس بعد از آن هزینه هایی که کرد شکستی برای من بود.

وی در خصوص تماسش با باقری نیز عنوان کرد: من با باقری تماس گرفتم و خودش گفت ما خریداریم و با علی پروین هم صحبت کردیم. من باید در آن زمان از وی حمایت و تشویق می کردم و آیا این تخلف است؟

خادم در پایان خاطرنشان کرد: من دنبال هیچ فردی برای اسپانسر شدن نبودم و فقط با هدایتی و انصاری صحبت کردم که به نتیجه هم نرسیدیم. به هر حال امیدوارم بحث خصوصی سازی دو باشگاه هم با موفقیت پیش برود.

* حسینی: مجلس به دنبال خصوصی‌سازی سرخابی‌هاست

سید شریف حسینی رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش  مجلس با حضور در برنامه ورزش از نگاه 2 با اشاره به خصوصی سازی سرخابی ها اظهار کرد: در اجرای بند 4 تبصره 3 قانون بودجه واگذاری دو باشگاه از طریق مزایده و با توجه به اجرای سیاست اصل 44 قانون تا پایان سال 93 باید اجرایی می شد. خادم در این خصوص زحمات زیادی کشید و در آخرین توافق مقرر شد مجامع دو باشگاه باید برگزار شود و مزایده 30/9/93 باید عملیاتی و اجرایی شود.

وی افزود: خصوصی سازی سرخابی ها یکی از مواردی است که مجلس به شدت دنبال آن است و وظیفه قانونگذاری و نظارت تا حصول نتیجه بر روی آن دارد. با نگاه به گذشته مشکلات پرسپولیس و استقلال حل نمی شود. در بحث واگذاری این دو باشگاه موضوع اهلیت مطرح است. پرسپولیس و استقلال با این شرایط خاص و تماشاگر و حاشیه قرار است خصوصی سازی شود. انتظار ما این بود که دولت لایحه واگذاری را بدهد.

حسینی ادامه داد: تا به امروز در این خصوص 20 جلسه کارگروه تشکیل دادیم. هفتم مهر هم در کمیسیون اصل 90 جلسه داشتیم. پیگیری انتقال درفشی فر و مرغوبکار، مشخصات املاک باشگاه، ارائه فهرست دعاوی و اعلام بدهی از جمله موارد مهم است. باید این را به صراحت گفت که در بحث خرید و واگذاری دو باشگاه هیچ کس در ذهن هیچ فردی انتخاب نشده و نخواهد شد.

* به دنبال تیمداری نیستیم باشگاه‌داری برایمان مهم است

رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: در بحث واگذاری به اهلیت و دارا بودن شرایط توسط خریداران توجه می شود. اصل 44 قانون برای این اجرا می شود که رشد اقتصادی داشته باشیم چرا که ما به دنبال تیم داری نیستیم بلکه باشگاه داری برایمان مهم است. نمونه های شکست در خصوصی سازی کم نبوده استقلال اهواز – استیل آذین.

حسینی با اشاره به باشگاه داری در ورزش کشور بیان کرد: باشگاه داری نظم و اصول خود را می خواهد. ما به بحث ورزش توجه می کنیم و مقوله تجاری را فراموش کرده ایم. باشگاه ها اگر خصوصی شوند مالیات هم می دهند و به جای پول گرفتن از دولت، به آن کمک هم می کنند.در این زمینه بهترین الگو کشور ترکیه است.

وی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان متولی زمینه سازی و آماده سازی واگذاری است افزود: متولی در قانون نیز وزارت امور اقتصاد و دارایی است و این مجمع در واقع مشورتی است و وزارت امور و اقتصاد دارایی وارد موانع و مشکلات باشگاه ها نمی شود. خادم هم در این زمینه کاری نمی کند که سوابق خود را از بین ببرد.

رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس ادامه داد: به متولیان در وزارت ورزش و جوانان و وزارت اقتصاد و دارایی اجازه بدهیم واگذاری را انجام دهند و ما به عنوان مجلس نیز روی این قضیه نظارت خواهیم داشت. موضوع مهمتر حتی بعد از واگذاری است.

حسینی با اشاره به حق پخش تلویزیونی اعلام کرد: در کشوری مثل فرانسه 56 درصد درآمد باشگاه و در اسپانیا 51 درصد از حق پخش تلویزیونی است. حمایت مالی و اسپانسر در فرانسه 28 درصد و در ایتالیا 25 درصد است. اما در ایران 73 درصد درآمد از تبلیغات و 23 درصد از بلیت فروشی است.

وی افزود: همه رسانه ها برای آقای X پیراهن پاره می کنند در حالی که وی کاری برای فوتبال ما نکرده است. داشتن بازیکنان یک طرف شناسنامه ایرانی که کمکی به فوتبال ما نمی کند.

رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس خاطرنشان کرد: از سرلشگر فیروزآبادی می خواهم با استعدادها و ذخیره های ما که با مشکل خدمت سربازی مواجه شده اند با رافت اسلامی برخورد کند چرا که دوری یک ساله آنها از فوتبال ضرر زیادی به آنها و در نهایت فوتبال کشورمان خواهد زد.


5293957
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» آرسنال در دیداری معوقه از هفته بیست‌ونهم لیگ برتر انگلیس با ۵ گل چلسی را در هم کوبید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم یوونتوس با پیروزی در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت مقابل لاتزیو به فینال کوپای ایتالیا راه یافت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» العین با وجود شکست در بازی برگشت، موفق شد با برتری در مجموع دو بازی رفت و برگشت از سد الهلال بگذرد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دیدار دو تیم آلومینیوم اراک - پرسپولیس از مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با حضور تماشاگر برگزار می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» قرارداد اونای امری سرمربی تیم فوتبال استون ویلا تا سال ۲۰۲۷ تمدید شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» محمد سیاسرانی، قهرمان بین المللی شورای جهانی بوکس موی تای شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تست‌های اخذ شده از ورزشکاران پاورلیفتینگ در مسابقات داخلی و خارجی سال ۲۰۲۳ اعلام شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی شرایط انتخاب ملی پوش ۲ وزن المپیکی و ۱ وزن غیر المپیکی را اعلام کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فدراسیون ژیمناستیک در مورد کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ گفت: این اتفاق حاصل یک کار گروهی بود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان دیدار‌های تیم ملی فوتبال ایران با هنگ کنگ و ازبکستان را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است