استانی 19:34 - 26 شهریور 1399
سرپرست اورژانس علوم پزشکی اهواز خبر داد
ایسنا/خوزستان سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از انجام ۳۱ هزار و ۶۰۰ ماموریت اورژانس در پنج ماهه نخست امسال در مناطق تحت پوشش این دانشگاه خبر داد که از این تعداد، پنج هزار و ۳۴۳ مورد مربوط به بیماران کرونایی بوده است.

انجام بیش از ۵ هزار ماموریت کرونایی در ۵ ماهه امسال

دکتر فرهنگ کره‌بندی در نشست خبری که امروز (۲۶ شهریورماه) به مناسبت روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: نیروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی در زمان حوادث و مشکلاتی که به هر نحوی در محیط خارج از بیمارستان سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خدمات ارائه می‌دهند و همواره در محل کار خود، آماده‌باش هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از سال گذشته تاکنون شاهد وقوع بحران‌های متفاوتی بوده‌ایم و بدون یک روز توقف و استراحت، حین بحران خدمات را ارائه داده‌ایم. پس از سیل فروردین‌ماه سال گذشته، زلزله مسجدسلیمان، راهپیمایی اربعین حسینی و پس از آن با مسائل آبان‌ماه روبه‌رو بودیم که در آن مسائل، برخی از نیروها و آمبولانس‌های ما دچار آسیب شدند. در ادامه با بحران‌های تنفسی در پی بارندگی در پاییز، آبگرفتگی معابر اهواز و سپس شیوع کرونا که همچنان ادامه دارد، مواجه شدیم.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در یک سال اخیر بیش از ۵۰ درصد پرسنل ما حتی یک روز به مرخصی نرفته‌اند. از زمان شیوع کووید - ۱۹ برخلاف بیمارستان‌ها، نه تنها ماموریت‌های حوزه اورژانس و پیش بیمارستانی کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

کره‌بندی بیان کرد: یکی از مشکلات ما به ویژه در اهواز تماس‌های مزاحم با سامانه ۱۱۵ است. تنها در ماه گذشته ۴۷ هزار تماس در اهواز داشتیم و این در حالی است که یک تماس غیرضروری نیز می‌تواند جان یک نفر را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به کمبود امکانات اورژانس، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ پایگاه اورژانس در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز فعال است اما در طرح ششم توسعه، ۶۲ پایگاه از استاندارد عقب هستیم و علاوه بر پایگاه‌ها، از نظر تعداد نیروی انسانی و آمبولانس نیز عقب هستیم؛ با وجود این کاستی‌ها، همه ماموریت‌ها را انجام می‌دهیم.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: تاخیر در زمان رسیدن به ماموریت‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد؛ ترافیک، حجم بالای ماموریت، کمبود پایگاه‌ها، خراب شدن آمبولانس حین مسیر و یا سخت‌گذر بودن منطقه از جمله این عوامل است؛ با این وجود معمولا به ندرت زمان رسیدن به ماموریت بیش از ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

وی افزود: طبق دستورالعمل جدید، هر پایگاه اورژانس ۹.۲۵ نیرو نیاز دارد و به ازای هر چهار پایگاه، یک نیروی پشتیبان نیاز است. در جاده‌ها به ازای هر ۴۰ کیلومتر، یک پایگاه نیاز است که تقریبا خوزستان وضعیت استانداردی دارد اما طبق تعریف جدید، در شهرها کمبود داریم.

کره‌بندی با اشاره به افزایش ماموریت‌های اورژانس، ادامه داد: در پنج ماه نخست امسال، نیروهای ما ۳۱ هزار و ۶۰۰ ماموریت انجام دادند که از این تعداد، پنج هزار و ۳۴۳ مورد مربوط به بیماران کرونایی بوده است. ۶ هزار و ۷۰۰ ماموریت نیز تصادفی و ۲۴ هزار و ۹۰۰ ماموریت غیرتصادفی بوده است.

وی افزود: در این مدت، ماهانه ۶ هزار ماموریت یعنی روزانه ۲۰۰ ماموریت توسط ۱۰۰ پایگاه فعال انجام شده است.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به انواع ماموریت‌های انجام‌شده، گفت: ۱۸ هزار و ۵۶۳ ماموریت اعزام به بیمارستان، چهار هزار و ۱۰۰ مورد درمان در محل، ۱۰ مورد زایمان در محل یا حین اعزام، ۴۰۹ مورد ماموریت اورژانسی زنان، ۲ هزار و ۵۲۹ مورد اورژانس قلبی، ۲ هزار و ۷۳۶ مورد اورژانس تنفسی، یک هزار و ۱۳۲ مورد مسمومیت و گزش و  ۷۵ مورد اعزام هوایی با انتقال ۸۲ بیمار بوده است.

کره‌بندی ادامه داد: همچنین در این مدت هر آمبولانس بیش از ۳۲۰ ماموریت و هر پرسنل بیش از ۵۰ اعزام داشته است.

وی تصریح کرد: امسال یک مورد آتش‌سوزی آمبولانس رخ داد که خوشبختانه بیماری در آمبولانس حضور نداشت و این حادثه آسیب جانی نداشته است.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: قطعا کار ما بی‌عیب و نقص نیست و در این زمینه، شهروندان می‌توانند شکایات و پیشنهادات خود را از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام


10720100
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است