رانندگان و مدیران فرمول یک علیه کاهش قدرت موتور

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشستی بین برگزارکنندگان فرمول یک و نمایندگان صنعت خودرو در بحرین برگزار شد. در این جلسه گرنوت دولنر مدیرعامل آئودی، کوجی واتانابه رئیس موتور اسپورت هوندا و اولا کالنیوس رئیس مرسدس بنز به صورت آنلاین شرکت کردند. موضوع اصلی جلسه اصلاح ضوابط فنی موتورها بود که به تازگی مشخص شده است چندان به سود بسیاری از آنها نخواهد بود.
با این حال، به نظر میرسد که در این جلسه نتوانستند به توافق مشخصی دست یابند. بنابراین در آیندهای قابل پیشبینی دیگر V10های تنفس طبیعی باز نخواهند گشت. ما در حال بررسی مشکلات موجود در قوانین جدیدی هستیم که سال آینده اجرایی میشود.
برقیشدن موتورها
از سال 2026 فرمول یک به شاسیبلندهای جدیدی تغییر خواهد کرد. از ویژگیهای جالب این خودروها میتوان به آیرودینامیک فعال اشاره کرد، هرچند که جزئیات دقیق نحوه عملکرد آن هنوز مشخص نیست. این خودروها همچنین موتورهای جدیدی خواهند داشت. در واقع واحدهای قدرت عنصر MGU-H را از دست میدهند و نسبت قدرت موتور احتراق داخلی به خروجی جزء هیبریدی تغییر خواهد کرد.
براساس قوانین کنونی اگر یک موتور احتراق داخلی 630 کیلووات (856 اسب بخار) تولید کند و برق آن 120 کیلووات (164 اسب بخار) باشد، از سال آینده خروجی موتور احتراق داخلی به 400 کیلووات (544 اسب بخار) و خروجی هیبریدی به 360 کیلووات (شامل 7) خواهد رسید. به این ترتیب، ظرفیت کل به 750 کیلووات (1020 اسب بخار) خواهد ماند، اما سهم برق در آن از 16 درصد به تقریبا 47 درصد افزایش مییابد.
این تغییرات به همراه تبدیل موتورهای احتراق داخلی به سوختهای پاک و بدون کربن برای جذب رانندگان جدید طراحی شدهاند. به ویژه در شرایط کنونی صنعت خودروسازی، فرمول یک به یک پلتفرم امیدوارکننده برای توسعه فناوریهای هیبریدی تبدیل خواهد شد.
با این حال، این طرح با شور و شوق زیادی در پادوک مواجه نشد، زیرا هنوز مشخص نیست آیا انرژی هیبریدی به اندازه کافی برای حفظ عملکرد بیوقفه کافی خواهد بود. همراه با کاهش خروجی موتور احتراق داخلی ممکن است سرعت خودروها به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این فقط نیمی از مشکل است: اگر یکی از رانندگان به طور ناگهانی تقریباً نیمی از قدرت خود را در یک خط مستقیم از دست بدهد، این امر به دلیل تفاوت زیادی در سرعت خودروها میتواند به سادگی خطرناک باشد.
بحث درباره بازگشت به V10ها
در همین زمینه، فرمول یک شروع به بحث درباره بازگشت V10های تنفس طبیعی کرد و این بحث به طرز عجیبی با تحریک محمد بن سلیمان، رئیس فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) آغاز شد. ایده این بود که تغییرات در مقررات موتور به تعویق بیفتد تا به عنوان مثال در سال 2028 بتوانیم به V10های تنفس طبیعی که با سوختهای سازگار با محیط زیست کار میکنند، روی بیاوریم. برخی از رانندگان نیز از این ایده حمایت کردند.
نظر رانندگان
کارلوس ساینز، یکی از رانندگان برجسته فرمول یک میگوید: اگرچه ممکن است به آنچه برای سال 2026 در دست تولید است علاقهمند باشم، اما به صراحت نمیتوانم از بازگشت V10 حمایت کنم. صادقانه بگویم، من به ویژه به آنچه در سال 2026 رخ خواهد داد و عملکرد ماشین و موتور آن علاقهمند نیستم. من ترجیح میدهم V10 را با برخی تغییرات ببینم. بله، شاید بیانصافی باشد که اگر همه فکر کنند این قوانین خوب هستند، به این قوانین فرصت ندهیم اما به نظر میرسد دیگر همه این طور فکر نمیکنند.
شارل لکلرک، راننده فراری نیز با همتیمی سابق خود موافق است و گفت: من از آنچه برای فصل آینده آماده میشود چندان تحت تأثیر قرار نگرفتهام. بسیاری از ما با این نظر موافق هستیم، هرچند دلایل مختلفی وجود دارد که باعث شده است برخی حاضر به بحث در مورد آن نباشند اما فکر میکنم همه موافق هستند که V10 راهحل بهتری خواهد بود.
در این بین همگان بر سر این موضوع توافق نداشته و ندارند. فرناندو آلونسو معتقد است که برای بازگشت به موتورهای قبلی خیلی دیر شده است. او گفت: البته من V10 را دوست دارم، اما ما در دنیای متفاوتی زندگی میکنیم. فناوریها در حال توسعه هستند و امروز موتورهای فوقالعاده کارآمدی داریم که سه برابر کمتر از قبل سوخت مصرف میکنند. زمان بازگشتی وجود ندارد، ما در یک دوره ترکیبی زندگی میکنیم. بازگرداندن V10 مانند یک مسابقه بدون قانون است. اتومبیلها خطرناکتر خواهند بود، تماشاگران آدرنالین بیشتری دریافت خواهند کرد، اما هیچ فایدهای در آن وجود ندارد.
مشکلات بالقوه
از دست دادن بالقوه قدرت تنها مشکل مقررات جدید نیست. زمینه برای بهبود محدود خواهد شد و این کاملاً ممکن است که یکی از تولیدکنندگان موتور جلو بیفتد و بقیه عقب بمانند و تا زمانی که دوباره مقررات تغییر نکرده باشند، نتوانند از این وضعیت خارج شوند. در نشست برگزارکنندگان مسابقات فرمول یک، خودروسازان و تیمها درباره این مشکلات بحث شد.
نتیجهگیری
ایده بازگشت به V10 به طور قابل پیشبینی در جلسه کنار گذاشته شد، همچنین ایدههای دیگر برای تغییرات فوری در مقررات نیز رد شدند. به عنوان مثال، آئودی علیه این تغییرات صحبت کرد. علاوه بر این، تمدید مقررات فعلی نیز غیرممکن است، زیرا تمام تولیدکنندگان موتور، منابع کافی برای ادامه تولید آنها را ندارند. همچنین برای باز طراحی آنها خیلی دیر است، زیرا آزمایش پیشفصل خودروهای 2026 در ژانویه آغاز خواهد شد. از نظر تئوری، این امکان وجود دارد، اما نیاز به هزینههای اضافی قابل توجهی دارد که برای فرمول یک چندان سودمند نیست.
بنابرین؛ موتورهای جدید با قدرت 476 اسب بخار در سال 2026 در دسترس خواهند بود. اما اگر واقعاً به اندازهای بد باشند که شکاکان معتقدند، فرمول یک مطمئناً راهی برای اصلاح این وضعیت پیدا خواهد کرد، به ویژه در شرایطی که شور و شوق برای موتورهای الکتریکی در صنعت خودرو اخیراً کاهش یافته است.
انتهای پیام/
12180254