نوآوری در تلویزیون با شجاعت ممکن است

باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - ضرغامی گفت: «باید فضای تجربه و آزمون برای طرحهای نو فراهم شود، حتی اگر به قیمت کنار گذاشته شدن باشد.»
طراحی برنامههایی با هویت مستقل
ضرغامی با اشاره به سابقهاش در طراحی و تهیهکنندگی برنامههایی چون «گزینه چهار»، «مهمانخانه»، «فرمول یک» و «ونوس» گفت: «در برنامهسازی قائل به این هستم که آغوشمان را در اتاق فکر به روی ایدههای جوان باز کنیم. ممکن است یک فرد تجربه کمی داشته باشد اما ایده بهتری؛ اگر مدیران این را بپذیرند، نتیجه میگیرند.»
او با یادآوری موفقیت برنامههایی چون «گزینه چهار» و «مهمانخانه» افزود: «زمانی که شبکه چهار برنامه عصرگاهی نداشت، با پیشنهاد دکتر پورحسین برنامه "مهمانخانه" را ساختیم و با انتخاب مجری توانمند، توانستیم ارتباطی مردمی شکل دهیم.»
«دکتر سلام» با پزشکانی که فقط درمانگر نیستند
ضرغامی درباره برنامه «دکتر سلام» که از شبکه آموزش پخش میشود، گفت: «هدف ما معرفی پزشکانی بود که صرفاً به مطب و ویزیت اکتفا نکردند. ما پزشکانی را به برنامه آوردیم که کار خیر انجام دادهاند؛ مدرسه ساختهاند، خیریه تاسیس کردهاند و رئیس بنیاد بیماریهای نادر بودهاند. این افراد مایه افتخار ایران هستند.»
او افزود: «در قالب دکتر سلام پلاس، ویزیت و حتی جراحی رایگان برای مخاطبان مهیا کردیم. برخی میگفتند این دردسر دارد، ولی ما گفتیم اگر حتی برای یک نفر هم گرهگشایی شود، ارزش دارد. اینها میتواند توشهای برای برنامهساز باشد.»
بودجه محدود؛ مانع بزرگ نوآوری
تهیهکننده «دکتر سلام» با اشاره به چالش بودجهای گفت: «اجرای دکور خوب، پکیج گرافیکی، تیتراژ، انتخاب مجری، آهنگساز، ترانهسرا و نظایر اینها نیازمند بودجه است. نمیگویم بودجه تخصصی شبکهها ده برابر شود، ولی حمایت حداقلی باید باشد. همین شبکههای تخصصی در دوران کرونا نشان دادند مرجع مردماند.»
او از مسئولان سازمان صداوسیما و وزارتخانههای مرتبط خواست با شناخت مخاطب وفادار این برنامهها، حمایتهای مؤثرتری داشته باشند.
آینده از آن برنامههای مردمی است
ضرغامی با اشاره به تأثیر برنامههایی نظیر «محفل» گفت: «اگر برای یک برنامه قرآنی مانند "محفل" هزینه میشود، بیقیمت است. همین الگو را میتوان در برنامههای پزشکی پیاده کرد و بازخوردهای بالایی گرفت.»
او تأکید کرد: «برنامه دکتر سلام با وجود محدودیتها، از کمتر از ۱۰۰ پیامک در ابتدا به بیش از ۱۰ هزار پیامک در قسمتهای اخیر رسیده است. اگر هر پیامک را نماینده یک خانواده بدانیم، دهها هزار نفر بیننده داریم؛ هزینهای که برای این آگاهیبخشی صرف شده، نسبت به اثرگذاریاش بسیار اندک است.»
فضای مجازی؛ فرصت با هزینه بالا
ضرغامی در ادامه به دشواری فعالیت رسانهای در فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: «در شبکههای اجتماعی هزینهها بالا رفته. برای انتشار محتوای هر برنامه در اینستاگرام یا پلتفرمهای داخلی باید تیم و بودجه مستقل داشت. تولید و انتشار محتوای حرفهای بدون سرمایهگذاری امکانپذیر نیست.»
او ابراز امیدواری کرد که صداوسیما با میدان دادن به جوانان و جسارت در پذیرش ایدههای نو، بتواند از ظرفیت شبکههای تخصصی برای تولید برنامههای مردمی بهره بیشتری ببرد.
تحول در «دکتر سلام»؛ از آموزش سبک زندگی سالم تا حضور استادان دانشگاهی در تلویزیون
محمدرضا ضرغامی، تهیهکننده برنامه «دکتر سلام» از تغییرات ساختاری و محتوایی این برنامه در سال گذشته خبر داد و تأکید کرد تمرکز اصلی برنامه بر آموزش سبک زندگی سالم و استفاده از ظرفیت علمی اعضای هیئت علمی دانشگاهها بوده است.
بازطراحی دکور، محتوای علمیتر و اجرای دو پارت
محمدرضا ضرغامی با اشاره به تحولاتی که در سال گذشته در ساختار برنامه دکتر سلام ایجاد شده، گفت: «از اردیبهشت سال گذشته که توفیق حضور در این برنامه را پیدا کردم، تصمیم گرفتیم رویکرد تازهای در برنامه اتخاذ کنیم. دکور جدید طراحی شد، ساختار برنامه به دو بخش تفکیک شد و در هر قسمت، از استادان برجسته دانشگاهی دعوت شد.»
به گفته ضرغامی، بخش اول برنامه به مباحث پیشگیرانه مانند سبک زندگی سالم، تغذیه، ورزش و خواب مناسب میپردازد و هدف آن آموزش خانوادههاست؛ بهویژه مادران خانهدار که نقش محوری در سلامت خانواده دارند. در این بخش، از متخصصان طب فیزیکی، فیزیولوژی ورزشی و تغذیه دعوت شده است.
بخش دوم برنامه، مطابق روال گذشته، به مباحث درمانی اختصاص دارد و پزشکان متخصص در حوزههایی مانند قلب، غدد، چشمپزشکی و مغز و اعصاب به سؤالات پزشکی بینندگان پاسخ میدهند.
نود و نه درصد مهمانان از اعضای هیئت علمی دانشگاهها
ضرغامی با تأکید بر علمیبودن رویکرد جدید برنامه گفت: «در یک سال گذشته ۹۹ درصد مهمانان برنامه از اعضای هیئت علمی دانشگاهها بودهاند؛ از استادیار تا استاد تمام. این کار سخت بود اما به لطف خدا توانستیم آن را محقق کنیم.»
او افزود: «برنامه دکتر سلام با توجه به نظرسنجی روابط عمومی سازمان صداوسیما، یکی از پربینندهترین برنامههای تخصصی تلویزیون شناخته شده است. حتی در ایام نوروز که ویژهبرنامه دکتر سلام پلاس پخش شد، با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شدیم.»
مجریان برنامه؛ از پزشکان تا هنرمندان
در معرفی تیم مجریان، ضرغامی گفت: «آقای دکتر محمد طهماسبی (دندانپزشک)، آقای دکتر شکیبا (روانشناس)، خانم بهرامی (روانشناس) و خانم فرحی (پزشک عمومی) از جمله مجریانی هستند که در اجرای برنامه نقش داشتهاند. همچنین خانم خشنودی (داروساز) به عنوان مجری در ویژهبرنامهها حضور داشتهاند.»
وی از حضور امید زندگانی، بازیگر و مجری شناختهشده، در برنامه دکتر سلام پلاس نیز خبر داد و گفت: «امید زندگانی با توجه به سابقه هنری، فیزیک بدنی مناسب، دانش مجریگری و محبوبیت مردمی، توانست در ایام نوروز اجرای متفاوتی را رقم بزند.»
پیشنهاد برای پخش در زمانهای متنوعتر
ضرغامی با اشاره به زمان پخش برنامه گفت: «برنامه دکتر سلام سالهاست که از ساعت یک تا دو ظهر بهصورت زنده پخش میشود. اما امیدوارم در آینده با همکاری مدیران سازمان، بازپخش صبحگاهی و شبانه نیز به جدول پخش اضافه شود. پیشنهاد ما ساعت ۸ صبح و ۸ شب است.»
او همچنین به امکان توسعه برنامه اشاره کرد: «با اختصاص بودجه کافی به شبکههای تخصصی، میتوان این برنامه را به یک برنامه ترکیبی یا حتی مسابقهای علمی با حضور مخاطبان در استودیو تبدیل کرد.»
دکتر سلام پلاس؛ نگاهی به چهرههای نیکوکار علمی
تهیهکننده برنامه از تداوم پخش دکتر سلام پلاس در ایام نوروز خبر داد و گفت: «در این ویژهبرنامه، سراغ پزشکان و استادانی رفتیم که علاوه بر سابقه علمی، در حوزههای خیریه هم فعال هستند. مانند دکتر واعظ مهدوی که مدرسهساز و خیّر در سیستان و بلوچستان است یا دکتر اجل لویان که بیش از سه هزار کاشت حلزون رایگان انجام دادهاند.»
وی در پایان ضمن قدردانی از همراهی مدیران شبکه آموزش، از ادامه تولید برنامه در سال جدید خبر داد و گفت: «اگر شرایط مهیا باشد، طرحهای جدیدتری هم برای ارتقای محتوای آموزشی و تخصصی برنامه در دست داریم.»
12185510