به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صادق خلیلیان به مناسبت هفته پژوهش در سمیناری با موضوع « اقتصاد گندم، آرد و نان» به اینکه یکی از سیاستهایی که در طی سه دهه گذشته در برنامههای توسعه تاکید شده سیاست هدفمندی یارانه گندم، آرد و نان و ساماندهی آن است، افزود: طی سالیان طولانی، پرداخت یارانه نان، هزینههای بسیار سنگینی به بودجه کشور تحمیل کرده که میزان آن بابت زنجیره خرید تضمینی گندم داخلی، واردات گندم از خارج، هزینههای حمل ونقل، سیلو و انبارداری و یارانه نان، در مجموع نزدیک به 250 هزار میلیارد تومان، معادل 5 میلیارد دلار در سال است.
*4 رکن اصلی اقتصاد گندم، آرد و نان
استاد دانشگاه تربیت مدرس، چهار رکن را در ساماندهی زنجیره اقتصاد گندم، آرد و نان ضروری دانست که شامل: افزایش کمی و کیفی تولید گندم، کاهش معقول در مصرف، کاهش تصدیگری دولت و رکن نظارت با استفاده از ظرفیت مردم است.
وی افزود:رسیدن به خودکفایی گندم باید از یک طرف بر افزایش تولید و از طرف دیگر بر کنترل مصرف استوار باشد. اینکه دولت یارانه سنگین 250 هزار میلیارد تومانی را به گندم، آرد و نان بدهد و از طرف دیگر، یا در دامداریها مصرف شود، یا به خارج کشور قاچاق شود و یا در قالب محصول تولیدی صنعت به خارج صادر شود، مثل این است که دولت بهجای مردم ایران به مردم دیگر کشورها یارانه دهد. بنابراین بعنوان دو رکن اصلی، به طور همزمان هم باید تولید افزایش یابد و هم مصرف کاهش یافته تا خود کفایی گندم به صورت پایدار محقق شود.
خلیلیان ادامه داد:رکن سوم در طرح ساماندهی خرید تضمینی گندم و فرایند آرد و نان، کاهش تصدیگری دولت و سپردن این زنجیره به بخش خصوصی است که یک تکلیف قانونی بوده و مبنای علمی و تجربی دارد. رکن چهارم در ساماندهی این زنجیره، از ظرفیت مردم برای نظارت بر زنجیره استفاده شود و نباید دولت هزینههای سنگینی را بابت یارانه نان و آرد بدهد.
*سطح زیر کشت و تولید گندم در ایران
وزیر اسبق جهاد کشاورزی افزود، در کشور سالانه بین ۶ الی ۶.۵ میلیون هکتار تحت کشت گندم قرار دارد که شامل ۲ الی ۲.۳ میلیون هکتار کشت آبی و حدود ۴ الی ۴.۲ میلیون هکتار کشت دیم است که حدود 38 درصد کل اراضی کشاورزی کشور است.
میزان تولید گندم (متناسب با شرایط آب و هوایی و قیمت تضمینی) حدود ۱۲ الی 14 میلیون تن است. نکته مهم این استکه میتوان با تمرکز بر افزایش تولید گندم از طریق افزایش20 درصدی عملکرد در واحد سطح (با استفاده از بذور پر محصول، توسعه مکانیزاسیون و آموزش کشاورزان) از یکطرف و کاهش 10 درصدی در مصرف آرد و نان از طرف دیگر، به خودکفایی پایدار در گندم و افزایش امنیت غذایی رسید. به این ترتیب ضمن عدم نیاز به واردات گندم، با حفظ منابع آب و خاک، مصرف آب کشاورزی نیز کاهش مییابد.
*اقدامات و تجربه عملی
خلیلیان اظهار داشت در دولتهای آقایان خاتمی و روحانی علیرغم تاکید در برنامههای توسعه و تکالیف قانونی، اقدام اساسی و اصلاحی برای ساماندهی زنجیره گندم، آرد و نان انجام نگرفت.
اولین اقدام در این زمینه در سال ۱۳۹۰ صورت گرفت که در چارچوب قانون هدفمندی یارانهها، قیمت نان آزاد شد و یارانه آن به مردم پرداخت شد. با اجرای این طرح مصرف نان تا حدودی کنترل شد و ضایعات نان بشدت کاهش یافت. در آن سال، بخش خصوصی در خرید تضمینی گندم و تامین آرد، حدود 40 درصد کل زنجیره را برعهده داشت و هزینههای دولت نیز کاهش یافت. این طرح با روی کارآمدن دولت آقای روحانی در سال 1392 تداوم نیافت و کنار گذاشته شد.
وی افزود، دولت آقای رئیسی از اردیبهشت ۱۴۰۱ طرح ساندهی آرد و نان را در گام اول با آزاد سازی قیمت آرد صنف و صنعت به اجرا درآورد. این اقدام سبب افزایش چند برابری قیمت ماکارونی و نانهای حجیم و سایر محصولات این صنف شد. گام اول شروع این طرح دارای ناهماهنگی و نواقصی بود اما در گام بعدی، از تابستان ۱۴۰۱، سامانه (کارت خوان) هوشمند خرید نان در نانواییها بتدریج در استانهای کشور جهت کنترل قاچاق آرد و نظارت بر نانوائیها مستقر گردید و در حال حاضر آرد یارانهای بر اساس میزان فروش نان به نانوائیها اختصاص مییابد.
خلیلیان ادامه داد:با توجه به اینکه فقط حدود 20 درصد هزینه نان مربوط به آرد است، دولت برای کنترل قیمت نان، ضمن تامین آرد یارانهای، به ازای فروش هر قرص نان، معادل40 درصد از قیمت نان را برای جبران افزایش سایر هزینههای پخت نان، به نانوائیها پرداخت میکند تا نان گران نشود.
*نتایج حاصل از اقدامات دولت فعلی از اردیبهشت 1401 تا کنون
استاد دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد، از نتایج مثبت اجرای طرح از اردیبهشت سال 1401 تا کنون این است که ضمن کاهش مصرف آرد در کشور، قاچاق آرد نیز تا حدودی کاهش یافته و بر اساس گفته مسئولان طرح، صرفه جویی معادل 27 هزار میلیارد تومان حاصل شده است. همچنین امسال، با افزایش قیمت تضمینی، حدود 10.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و میزان واردات نیز کاهش یافته است .
*اشکالات طرح در اجرا
خلیلیان در پاسخ به سئوالات حاضران افزود، از اشکالات اجرای طرح، میتوان به عدم اقناع افکار عمومی قبل از اجرای طرح و عدم پرداخت یارانه جبرانی بابت گرانی نان به طبقات ضعیف و متوسط مردم اشاره کرد. همچنین اجرای طرح برعهده وزارتخانه و مدیرانی گذاشته شد که تجربه کافی برای اجرا در این زمینه نداشتند.
دولت با وجود تلاش زیاد اما نتوانست جلو افزایش قیمت نان و کم فروشی را به طور مؤثری بگیرد و کیفیت نان نیز بهبود چندانی نیافته است. همچنین اجرای طرح منجر به افزایش تصدیگری دولت شد چون اجرای این طرح تمرکز بالای مدیریتی را طلب میکرد و دولت نیز همه مراحل را با تمرکزگرایی بالای خود برعهده گرفته است.
جمعبندی و پیشنهاد
خلیلیان در جمعبندی خود اظهار کرد؛ از چهار رکن اصلی اقتصاد گندم، آرد و نان، در دو رکن شامل افزایش تولید و کاهش مصرف، موفقیت نسبی حاصل شده است اما در دو رکن دیگر شامل کاهش تصدیگری دولت و نظارت باید از ظرفیتهای مردمی استفاده بیشتری می شد.
در تکمیل ساماندهی زنجیره آرد و نان، دولت میتواند با یکسان کردن قیمت آرد در کشور و حذف آرد یارانهای، فساد و رانت ناشی از چند قیمتی بودن آرد را حذف کند و یکی از این دو گزینه را انتخاب کند: یا تفاوت قیمت آرد یارانهای و آزاد را متناسب با میزان فروش نان به حساب نانوا واریز کند یا متناسب با قیمت نان، آنرا در قالب کالابرگ الکترونیک به مردم ( 7 دهک کم درآمد و متوسط) پرداخت کند.
خلیلیان در پایان تاکید کرد که علیرغم پرداخت برخی هزینهها که با مدیریت بهتر قابل اجتناب بود، اقدام دولت در طرح ساماندهی گندم، آرد و نان در مجموع مثبت ارزیابی میشود و در جهت منافع بلند مدت کشور و مردم است.
پایان پیام/