اقتصادی 11:16 - 06 تیر 1401
ضرورت دارد گام بلند راه‌آهن در جذاب‌سازی سرمایه‌گذاری در توسعه کشنده‌های ریلی و سایر بخش‌های مورد نیاز در این صنعت ادامه یابد تا اعتبارات لازم برای توسعه و بهره‌وری بیشتر شبکه ریلی، از طریق استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشتریان عمده این شرکت، تأمین شود.

سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در شبکه ریلی/‌ جذابیت ‌توسعه ناوگان کشش برای بخش خصوصی

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندی است که شبکه حمل و نقل ریلی کشور، به واسطه کمبود در تعداد کشنده‌های ریلی، با چالش مواجه شده است، چالشی که در نهایت منجر به کاهش میانگین آماده به کاری کشنده های موجود شده و توانایی تخصیص بهینه لوکوموتیو برای سیر در شبکه را از راه‌آهن سلب کرد است.

کاهش در تعداد کشنده‌های گرم، علاوه بر مشکلاتی که برای سیر به موقع بارهای داخلی ایجاد کرده است، منجر به کاهش در عملکرد حمل بار شبکه ریلی کشور نیز شده است‌ به طوری که حمل بار داخلی در شبکه ریلی که در سال 1397 به رکورد بالغ بر 50 میلیون تن در سال رسیده بود، با افت محسوسی، در سال 1400 به رقم 44 میلیون تن رسید.

* راه‌آهن در دو سال گذشته با بحران نیروی کشش مواجه بوده است

بحران کمبود لکوموتیو در شبکه ریلی کشور، به واسطه کاهش در حمایت‌های دولتی از این صنعت و همچنین افزایش هزینه تعمیرات و تامین قطعات کشنده‌های ریلی اتفاق افتاد، به همین واسطه شرکت راه‌آهن نتوانست کشنده‌های موجود خود را به درستی تعمیر و نگهداری کند، از همین رو، در دو سال گذشته، ‌زمین‌گیر شدن بیش از 150 کشنده ریلی رخ داد.

‌این میزان کاهش در تعداد کشنده‌های گرم، شبکه ریلی کشور را با بحران نیروی کشش مواجه و فرآیندهای تخصیص بهینه کشنده را پیچیده تر از قبل کرد.

در این باره می‌توان به حجم بالای مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی متصدی تعمیر و نگهداری کشنده‌های ریلی که حدود 2000 میلیارد تومان برآورد می‌شود، اشاره کرد.

‌در چنین شرایطی، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد دادند تا شرکت‌های فولاد ساز و صنایع عمده مشتری حمل بار توسط شبکه ریلی کشور، وارد عرصه سرمایه‌گذاری در تعمیر و نگهداری کشنده‌های موجود شوند و یا اقدام به خرید کشنده‌های جدید برای بهره برداری در شبکه ریلی کشور کنند.

این اقدام با توجه به نیاز این شرکت‌ها به حمل بار ریل پسند خود از طریق شبکه ریلی و با توجه به نیاز شرکت راه‌آهن به ناوگان جدید لکوموتیوی، به عنوان یک بازی برد برد از سوی کارشناسان مطرح می‌شود و شاید راه علاج مشکل کمبود کشنده در شبکه ریلی کشور است.

* قرارداد خرید 50 دستگاه کشنده داخلی توسط فولاد مبارکه

در همین اثنا، فولاد مبارکه اصفهان که به عنوان یکی از مشتریان عمده حمل بار از طریق ریل مطرح است، برای حل مشکل کمبود کشنده های ریلی که در نتیجه به کاهش حمل مواد اولیه برای تولید محصولات خویش می‌شد، وارد عرصه شد و قرارداد خرید 50 دستگاه کشنده ریلی جدید مپ24 ساخته گروه صنعتی مپنا را امضا کرد؛ پیگیری خبرنگار فارس حاکی است تعداد هشت دستگاه از این کشنده‌های خریداری شده، پیش از پایان سال 1400 به فولاد مبارکه تحویل داده شد.

با این حال به واسطه اینکه شرکت راه‌آهن نمی توانست از کشنده‌های خریداری شده برای حمل بار فولاد مبارکه به عنوان سرمایه‌گذار اقدام کند و در شرایط کمبود لکوموتیو،  امتیاز ویژه ای برای حمل بار این شرکت نسبت به سایر رقبا قائل شود، ‌تفاهماتی در این‌باره معقد نشد‌.

هفته گذشته اما سید میعاد صالحی طی یادداشتی در فضای مجازی خبر از تفاهم با فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در 20 دستگاه کشنده جدید ساخت داخل داد و اعلام کرد: «همزمان با سفر رئیس جمهور محترم به اصفهان، تفاهمنامه با مدلی جدید بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و فولاد مبارکه اصفهان امضا کردیم که شامل تامین 20 لکوموتیو نو داخلی به ارزش 1000 میلیارد تومان و تامین اعتبار برای تعمیر برخی لکوموتیوهای متوقف توسط فولاد مبارکه و افزایش حمل بارهای این شرکت از سنگان و چادرملو توسط راه‌آهن است».

* تصمیم منطقی راه‌آهن برای استفاده از ظرفیت فولاد‌سازان ‌

در همین رابطه ‌جواد راهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: این تصمیم راه‌آهن برای ورود صنعت فولاد به مبحث سرمایه‌گذاری در توسعه کشنده‌های جدید، در شرایط فعلی که شبکه ریلی کشور با بحران کمبود لکوموتیو مواجه است، تصمیمی عاقلانه بود و منافع بسیاری را برای این صنعت به دنبال خواهد داشت. راه آهن تصمیم گرفت که به عنوان بهره بردار، به جای آنکه همچون سال های گذشته، به دنبال افزایش دارایی های خود باشد، به فکر بهره‌برداری بیشتر و بهره ور کردن شبکه ریلی کشور پیش برود و از این حیث باید این اقدام را تصمیمی رو به جلو و منطقی بر شمرد.

وی افزود: در شرایطی که کمبود منابع مالی دولتی، توان خرید کشنده‌های جدید را از راه آهن سلب کرده است، نمی توان عملکرد شبکه را تا زمان یافتن منابع متوقف کرد و در این برهه زمانی، اتفاقا بهترین انتخاب این است که فولادسازان و صنایع عمده ای که خود مشتری حمل بار از طریق شبکه ریلی هستند و از سوی دیگر با بحران کمبود نقدینگی مواجه نیستند، در این راستا به سرمایه گذاری بپردازند.

* ایجاد قطار کامل، بازی برد-برد

راهجویی بیان کرد: ایجاد قطار کامل برای حمل بار فولادسازان با استفاده از کشنده‌های خریداری شده توسط خود این صنایع، می تواند علاوه بر حل مشکل حمل بار این شرکت ها، به کاهش میزان تقاضا برای لکوموتیوهای در اختیار شرکت راه‌آهن منتج شود و از این رهگذر، می توان گفت که خرید هر یک دستگاه کشنده ریلی توسط فولاد سازان و افزودن آن به شبکه ریلی کشور، معادل‌ با آزاد شدن و اضافه شدن ظرفیت یک کشنده در اختیار شرکت راه‌آهن برای حمل بار بیشتر در شبکه ریلی است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: البته این مسیری است که تازه آغاز شده است و راه‌آهن باید با جدیت، در جهت ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه کشنده های ریلی و سایر بخش های مورد نیاز در صنعت حمل و نقل ریلی بکوشد تا به این واسطه اعتبارات مورد نیاز برای توسعه و بهره وری هر چه بیشتر شبکه ریلی کشور، از طریق استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری مشتریان عمده این شرکت تامین شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بدون شک، با ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری این صنایع عمده در شبکه ریلی کشور، خود این شرکت‌ها نیز از قبل توسعه زیرساخت حمل و نقل ریلی، کاهش هزینه‌های حمل مواد اولیه و محصولات تولیدی و در نهایت، با افزایش میزان تولید به واسطه تسریع در پشتیبانی مجموعه های خود، به سودآوری دست پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری فارس» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد: ایران 60 هزار تن ذرت از ا وکراین خریداری کرده که دقایقی پیش بندر چورنومورسک در دریای سیاه را به مقصد ایران ترک کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر، قیمت انواع خودروهای تولید داخل امروز جمعه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۱ در بازار آزاد را در جدول زیر مشاهده می‌کنید که با توجه به آمار و قیمت نسبت به روز گذشته تغییری نکرد و ثابت ماند. نوع خودرو قیمت بازار (...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت آب منطقه‌ای تهران، محمد شهریاری اظهار داشت: با اینکه میزان بارش‌ها از اول مرداد ماه سال جاری تا کنون، در مقایسه با بارش ۶.۵ میلیمتری مدت مشابه مرداد ماه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، میزان ذخایر سدهای پنجگان...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» قیمت گوشت گوسفندی نوع گوشت گوسفندی قیمت هر کیلوگرم آبگوشتی ۱۱۸,۲۰۰ تومان خورشتی گوسفندی ۲۸۳,۵۰۰ تومان ران گوسفندی ۱۸۹,۰۰۰ تومان گردن گوسفندی ۱۵۲,۶۰۰ تومان شقه گوسفندی ۱۵۳,۰۰۰ تومان راسته مغز گوسفندی ۲۹۵,۰۰۰ تومان سرد...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توانایی ساخت سالانه یک‌هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور با تکیه بر توان داخل وجود دارد، گفت: به‌دلیل تزریق اندک منابع، سالی حدود 200 کیلومتر مسیر ریلی ساخته می‌شود اما در صورت تأمین مالی این رقم به 5 برابر...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» عنوان قیمت به تومان مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۲,۳۸۰ ران مرغ بدون پوست ۷۹,۹۰۰ کتف مرغ ۳۴,۱۰۰ ران مرغ با پوست ۵۶,۹۰۰ مغز ران مرغ ۸۸,۰۰۰ ساق مرغ ۹۳,۷۴۰ سینه مرغ ۹۶,۶۶۰ سینه مرغ بدون استخوان ...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر، در حالی اوخر مرداد ماه را سپری می‌کنیم که براساس آنچه که تاکنون رخ داده است می‌توان گفت وزارت نیرو توانسته شرایط تولید برق را در کشور مدیریت کند به طوری که اگر بخواهیم امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم به جرأت می‌توان گفت یکی از...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر راه و شهر سازی درنشست شورای هماهنگی راه و شهر سازی استان کرمان با بیان اینکه نهضت ملی مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های شخص رئیس جمهور است گفت: رئیس جمهوری روزانه گزارش پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در کشور را پیگیری می‌کند. رستم...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه صف اول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک مرکزی با پدیده رمزارزها چگونه برخورد کرده است، اظهار داشت: هنوز کشورهای مختلف دنیا رمزارزها را به رسمیت نشناخته اند و در برخی کشورها نیز مثل...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه قابل بردا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

تبلیغات متنی
































































صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است