بازار 19:07 - 24 مهر 1401

تفاوت سایت وردپرسی با اختصاصی

افرادی که قصد طراحی سایت و شروع فعالیت در آن را دارند، یکی از چالش ها و دغدغه های مهم آشنایی با تفاوت سایت وردپرسی با سایت اختصاصی است. اگر شما نیز چنین دغدغه ای دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت های این دو پلتفرم، مزایا و معایب هر کدام به طور کامل آشنا شوید.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS مخفف عبارت Content management system به معنای سیستم مدیریت محتوا است. این سیستم یک نرم افزار تحت وب است که توسط پنل مدیریتی منحصر به فردی که دارد، امکان مدیریت و کنترل کردن محتوای سایت و کلیه فاکتورهای مختلف آن را می دهد. سیستم های مدیریت محتوا با توجه به نیاز و کاربردهای مختلفی که دارند به چندین دسته مختلف وردپرس، جوملا، دروپال، PHP nuke ، Magento، و پرستاشاپ تقسیم می شوند. هر کسب و کار، هر شرکت و سازمان با توجه به نیاز و عملکردهای مختلفی که از یک پلتفرم و سایت نیاز دارد، می تواند از یکی از این پلتفرم ها استفاده کنید. یکی از کاربردی ترین و بهترین سیستم های مدیریت محتوا که امروزه تعداد زیادی از سایت ها با استفاده از آن طراحی و مدیریت می شوند، وردپرس است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس (wordpress) چیست؟

وردپرس یکی از بهترین و محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است که قابلیت اجرای کاربردی ترین ویژگی های رایجی که کسب و کارها به آن نیاز دارند، دارد. این سیستم مدیریت محتوای از پیش نوشته شده، با داشتن پنل کاربری آسان و راحت، امکان طراحی سایت، و طراحی قالب های اختصاصی و منحصر به فرد را به طراحان سایت می دهد. کدهای از پیش نوشته شده این سیستم قابلیت نصب و اجرا شدن روی هاست را دارد. علاوه بر این، در صورتی که طراح سایت نیاز به دسترسی و تغییر کدها را داشته باشد، امکان دسترسی به کدها و ویرایش آن ها وجود دارد. طراحان سایت قبل از شروع کار طراحی سوالاتی پیرامون حیطه کاری، نوع محتوا، نوع کسب و کار، نیاز مشتری، و میزان بزرگی پروژه از کارفرما می پرسند. در صورتی که وردپرس قابلیت اجرا و مدیریت نیازهای آن ها را نداشته باشد، CMS اختصاصی یا طراحی سایت اختصاصی را پیشنهاد می کنند. برای مثال امکان طراحی سایت فروشگاهی، سایت های خبری معمولی، سایت های آموزشی و حتی برخی از سایت های شرکتی با استفاده از وردپرس وجود دارد.

کاربرد CMS اختصاصی چه زمانی است؟

در برخی شرایط ممکن است نیاز به ویژگی های خاصی برای طراحی سایت نیاز باشد که وردپرس قابلیت اجرا و پشتیبانی از این ویژگی ها را نداشته باشد. همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، با استفاده از وردپرس برخی از سایت های خبری، شرکتی، و فروشگاهی را می توان طراحی و مدیریت کرد. اما برخی از سازمان ها، و سایت های فروش آنلاین به دنبال ویژگی های منحصر به فردی هستند که صرفا به طراحی سایت اختصاصی نیاز است. برای مثال برخی از سایت های آموزشی به طراحی منحصر به فرد و خاصی برای ارائه و معرفی خدمات و دوره های آموزشی نیاز دارند. در چنین شرایطی با پرداخت هزینه بیشتر ترجیح می دهند، یک پلتفرم کاملا اختصاصی و جدید داشته باشند. اما توجه داشته باشید که CMS اختصاصی با CMS وردپرس تفاوت هایی دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

مزایای CMS اختصاصی

تفاوت اصلی CMS اختصاصی با وردپرس صرفا به نوع دسترسی و طراحی منحصر به فرد آن محدود نمی شود. بلکه مزایای دیگری نسبت به وردپرس دارد که آشنایی با این مزایا به درک بیشتر ان و تصمیم گیری بهتر برای طراحی سایت کمک ویژه ای می کند.  مهم ترین مزایای طراحی سایت اختصاصی به شرح زیر است: آیا انتقال سایت وردپرس به اختصاصی امکان پذیر است؟

  1. سرعت بیشتر در مقایسه با سایت وردپرسی: یک سایت با CMS اختصاصی دارای کدهایی است که صرفا برای همان سایت طراحی شده، به همین دلیل کدهای اضافه، کدهای مخرب و غیر ضروری، کوئری های مختلف در Data Base آن وجود ندارد. بنابراین سرعت آن زمان آپلود و اجرا شدن توسط سرور سایت افزایش یافته و به نوعی بهینه تر می شود.
  2. امکان توسعه دادن در صورت لزوم: اگر قصد اضافه کردن یا توسعه ویژگی های مختلف وب سایت را دارید، با طراحی CMS اختصاصی این امکان وجود دارد. در صورتی که در سایت های وردپرسی صرفا متکی به توانایی افزونه های اختصاصی وردپرس خواهید بود. به گونه ای که با پشتیبانی و نصب این افزونه ها امکان اضافه کردن یا تغییر ویژگی های مورد نظر وجود دارد.
  3. امنیت بالاتر: سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک سیستم متن باز است که  همه طراحان سایت می توانند به آن دسترسی داشته باشند تا در صورت لزوم در کدهای آن تغییر ایجاد کنند. اما در صورتی که در طراحی سایت اختصاصی صرفا اعضای تیم طراح به کدهای آن دسترسی دارند. به همین دلیل امکان دسترسی و نفوذ به این کدهای اختصاصی امکان پذیر نیست.

 

مزایای طراحی سایت با وردپرس

در کنار مزایای ذکر شده در مورد طراحی با CMS اختصاصی،طراحی سایت با استفاده از وردپرس نیز مزایای ویژه ای دارد. بهترین مزایای طراحی سایت وردپرس به شرح زیر است:

  1. دارای افزونه های تخصصی و قالب های زیاد برای استفاده در سایت ها با حوزه و حیطه های کاری مختلف
  2. رایگان بودن وردپرس
  3. امکان طراحی سایت در مدت زمان کم تر در مقایسه با سایت های اختصاصی
  4. پنل مدیریتی آسان و راحت
  5. امکان یادگیری رایگان و استفاده از پنل مدیریتی وردپرس در صورتی که مشکلی در این زمینه داشته باشید.

 

سخن پایانی

اگر قصد راه اندازی کردن سایت را داشته باشید، و چالش و سوالاتی در مورد تفاوت طراحی سایت اختصاصی با وردپرس داشته باشید، در این مقاله به طور کامل در این زمینه صحبت شد. در این مقاله به کلیه سوالات مهم در این زمینه از جمله مزایای وردپرس، مزایای CMS اختصاصی و ویژگی های هر کدام صحبت شد. با مطالعه این مقاله با  شناخت بیشتر می توانید برای انتخاب طراحی سایت اقدام کنید(تهیه شده توسط اکادمی دبل کلیک)


11712303
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است