بازار 20:55 - 04 اسفند 1397

دیکشنری بیاموز چه زبان‌هایی را پوشش می‌دهد؟

دیکشنری آموزشی بیاموز یک دیکشنری چند زبانه و اولین دیکشنری آموزشی فارسی است. این دیکشنری دارای خصوصیاتی است که استفاده از آن را برای زبان‌آموزان ایده‌آل می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از ویژگی‌های این دیکشنری بپردازیم.

دیکشنری بیاموز چه زبان‌هایی را پوشش می‌دهد؟

 

در حال حاضر این واژه‌نامه چهار زبان اصلی خارجی را پوشش می‌دهد:

  • دیکشنری انگلیسی: دیکشنری انگلیسی بیاموز در حال حاضر شامل ده‌ها هزار واژه انگلیسی است که آن را از مرز یک دیکشنری صرفا آموزشی فراتر می‌برد. مجموعه از واژگان تخصصی، ضرب المثل‌ها و اصطلاحات هم در این دیکشنری قابل دسترس هستند.
  • دیکشنری آلمانی: دیکشنری آلمانی بیاموز در حال حاضر بزرگترین و دیکشنری آلمانی به فارسی آنلاین قابل استفاده برای زبان‌آموزان به شمار می‌رود. این دیکشنری دارای ده‌ها هزار واژه آلمانی است که به صورت تخصصی ترجمه شده اند.
  • دیکشنری فرانسه: دیکشنری فرانسه بیاموز نیز در حال حاضر تنها دیکشنری آنلاین موجود برای زبان‌آموزان این زبان به شمار می‌رود. این دیکشنری دارای مجموعه‌ای از چند ده هزار واژه فرانسوی و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های این زبان است.
  • دیکشنری ترکی: دیکشنری ترکی استانبولی، بخش جدیدی در این مجموعه به شمار می‌رود و همچنان در حال تکمیل است. این دیکشنری در حال حاضر شامل چند هزار واژه پرکاربرد زبان ترکی است.

دیکشنری بیاموز دارای چه ویژگی‌هایی است؟

 

  • جداسازی معانی واژه‌ها: یکی از مهمترین خصوصیات یک دیکشنری استاندارد، جداسازی معانی متفاوت واژه‌هاست که البته در بیشتر دیکشنری‌های فارسی رعایت نمی‌شود. در دیکشنری بیاموز، معانی واژه‌ها بسته به نقش گرامری، نحوه استفاده، کاربرد رسمی و غیررسمی از هم جدا می‌شوند. این موضوع به زبان‌آموز کمک می‌کند دید بهتری از نحوه استفاده درست از واژه در هر کاربرد پیدا کند. این موضوع به ویژه برای واژه‌هایی که از نظر گرامری پرکاربرد هستند مانند افعال اصلی هر زبان، حروف اضافه و صفات پرکاربرد بسیار با اهمیت است. اطلاع از چنین جزئیاتی در نهایت به زبان‌آموز کمک می‌کند تا تسلط بالایی به زبان مورد نظرش پیدا کند.
  • استفاده از مثال: استفاده از مثال در زمان شرح معانی یک واژه یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دیکشنری استاندارد است. استفاده از مثال آنقدر اهمیت دارد که تقریبا هیچ دیکشنری استاندارد و آنلاینی معانی واژه‌ها را بدون استفاده از مثال شرح نمی‌دهد. دیکشنری بیاموز گذشته از جداسازی معانی متفاوت واژه‌ها برای هر معنی مثال‌های متعددی دارد تا به زبان‌آموز در رابطه با معنی درست واژه و نحوه درست استفاده از آن اطلاعات دقیقی دهد. برای زبان‌آموزان در سطوح مختلف این موضوع هم همیشه توصیه می‌شود که همیشه واژه‌های جدید را از طریق مثال فراگیرند.
  • نقش گرامری واژه: نقش گرامری یک واژه در هر زبان، نحوه استفاده درست آن را نشان می‌دهد. برخی از اصلی‌ترین نقش‌های گرامری عبارتند از: اسم، فعل، صفت، قید، حرف اضافه. هر واژه در هر زبان بسته به نقش گرامری‌اش می‌تواند خصوصیات مختلفی داشته باشد در نتیجه بدون اطلاع از نقش درست هر واژه، استفاده مناسب از آن در جمله بسیار مشکل خواهد بود. دیکشنری بیاموز نقش گرامری هر واژه را به طور مشخص در کنار آن آورده و برای واژه‌هایی که می‌توانند در معانی متفاوت چند نقش مختلف داشته باشند، این نقش به طور مشخص به همراه مثال جدا شده است.
  • خصوصیات و شکل‌های گرامری واژه: هر واژه گذشته از شکل اصلی‌اش که در دیکشنری از طریق ان معرفی می‌شود دارای شکل‌های گرامری متفاوت دیگری هم هست. برای مثال افعال در زبان انگلیسی گذشته از شکل اصلی، دارای یک بن گذشته و گذشته کامل هم هستند. یا در زبان آلمانی، فرانسه و ترکی افعال دارای شکل‌های صرف شده هم هستند. امکان دسترسی به شکل‌های دیگر هر واژه، به ویژه در مورد واژه‌هایی که از نظر گرامری بی‌قاعده هستند بسیار با اهمیت است. این موضوع یکی از نکاتی بوده که در طراحی دیکشنری بیاموز مورد توجه قرار گرفته است.
  • تلفظ آنلاین و شکل فونتیک تلفظ: یادگیری نحوه تلفظ درست یک واژه یکی از مهمترین بخش‌های یادگیری هر واژه است که البته معمولا بدون توجه باقی می‌ماند. دیکشنری بیاموز بستر مورد نیاز برای یادگیری دقیق تلفظ هر واژه را فراهم کرده تا برای این کار به زبان‌آموزان کمک کند. در این دیکشنری امکان شنیدن نحوه تلفظ درست هر واژه به همراه امکان شنیدن متن مثال‌ها فراهم شده است. گذشته از آن برای زبان‌آموزانی که با استاندارد فونتیک بین المللی IPA آشنا هستند نحوه تلفظ دقیق هر واژه به صورت فونتیک هم نوشته شده تا امکان اشتباه آموزی واژه‌ها تا جای ممکن کم شود.
  • توضیحات: برای بخش محدودترین از واژه‌ها که دارای معادلی در زبان فارسی یا فرهنگ ما نیستند، بخشی به نام توضیحات در دیکشنری در نظر گرفته شده‌است. در بخش توضیحات معنی دقیق واژه به صورت مشروح توضیح داده شده. این کار به زبان‌آموز کمک می‌کند با مفهوم واقعی پی ببرد. از بخش توضیحات همچنین برای اشاره به نحوه استفاده دقیق از واژه‌های پیچیده یا پرکاربرد هم استفاده می‌شود.

مثالی از امکان دیکشنری

 

تصویر زیر یکی از صفحات داخلی دیکشنری است که در آن بخش‌های مختلف به تفکیک شرح داده شده‌اند:

  • شماره 1: این بخش امکان دسترسی سریع به معانی متفاوت یک واژه را فراهم می‌کند. با کلیک روی هر بخش می‌توانید به طور سریع به آن معنی منتقل شوید.
  • شماره 2: بخش تلفظ واژه است که امکان شنیدن تلفظ واژه در دو لهجه بریتانیایی و آمریکایی را به همراه نحوه نوشتن تلفظ به صورت فونتیک در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • شماره 3: نقش گرامری واژه یا این معنی از واژه را نشان می‌دهد. (نقش گرامری معنی اول از این واژه فعل است)
  • شماره 4: ترجمه، یا ترجمه‌های این معنی از واژه را نشان می‌دهد.
  • شماره 5: شکل‌های دیگر گرامری این واژه را نشان می‌دهد (برای این فعل شکل گذشته و گذشته کامل)
  • شماره 6: مترادف و متضادهای این واژه را نشان می‌دهد. (این واژه تنها دارای مترادف بوده)
  • شماره 7: مثال‌هایی از نحوه استفاده از واژه به همراه ترجمه را نشان می‌دهد.
  • شماره 8: توضیحاتی از نحوه استفاده درست از این واژه در این معنی را نشان می‌دهد.

 

نسخه آفلاین از دیکشنری بیاموز

زبان‌آموزانی که مایل به استفاده آفلاین از دیکشنری هم هستند می‌توانند با دانلود اپلیکیشن "زبان بیاموز" به صورت رایگان از دیکشنری داخل اپلیکیشن استفاده کنند. این برنامه در حال حاضر تنها نسخه اندروید دارد.

 


10062187
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است