بازار 17:49 - 24 آذر 1399

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است ، که در میان آبهای خلیج فارس گرفته و با وجود هزار و پانصد کیلومتر مربع ، پدیده های زمین شناسی نادری را در خود جای داده است . قشم به خصوص در دو دهه اخیر به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شده و مورد استقبال گردشگرانی داخلی و خارجی قرار گرفته است .

 با سرمایه گذاری های متعدد در زیر ساخت های صنعت توریسم و گردشگری شاهد پدید آمدن امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی در این جزیره هستیم ، که در پی آن هتل های لوکس و مدرن و دهها مرکز خرید متنوع و ... در این جزیره ساخته شده است . و همه این ها میل و رغبت برای سفر به این جزیره را افزایش داده است . 

باستان شناسان بر این باورند که سکونت در خلیج فارس و جزیره قشم در تور قشم لحظه آخری به حدود چهار صد هزار سال پیش باز می گردد  ، و از این رو قشم دارای تاریخ و فرهنگی غنی است . در گذشته این جزیره نامهای متعددی داشته و در ادوار مختلف جزیره ابرکاوان ، کشم و لافت نامیده می شد . نام ابرکاوان از زمان ساسانیان بر روی این منطقه گذارده شد و گفته می‌شود که کاوان از اسم کاوه گرفته شده است . با پیشروی اسلام به این منطقه ، قشم توسط ارتش فرملن‌دار بحرین و عمان تسخیر شد . و زمانیکه اعراب و مسلمانان به جنوب ایران حمله کردند ، برخی از آنان در ابرکاوان یا همان قشم سکونت نموده و این منطقه را اشغال کردند . سپس این جزیره به رونق رسید و کشتی ‌ها مختلفی برای انجام مبادلات تجاری به این منطقه آمد و شد داشتند و رفته رفته قشم به یکی از مناطق استراتژیک تبدیل شد .  بعد از آن با روی کار آمدن حکومت آل بویه ،  این جزیره بیش از پیش به قدرت رسید . سپس قشم به تصرف پرتغالی‌ها و اسپانیایی ‌ها در آمد و آنها برای سالیان سال بر این منطقه تسلط  داشتند و بعد دنبال آن ، پای هلندی‌ها و انگلیسی‌ ها نیز به این منطقه باز شد و هر یک بخش هایی از این منطقه را تصرف نمودند . با روی کار آمدن صفویان و حکمرانی امام قلی خان ،  پرتغالی ‌ها از این جزیره بیرون شدند و در دوران قاجار و پهلوی این جزیره به قلمرو ایران بازگردانده شد .

به توضیح سفر باتو ، جزیره قشم در جنوب ایران واقع شده و از نظر تقسیمات استانی به هرمزگان تعلق دارد  ، این جزیره با مساحتی درحدود هزار و پانصد کیلومتر مربع در تنگه‌ هرمز قرار دارد .

قشم از شمال با شهر بندرعباس و از شمال شرقی با جزیره هرمز همجوار است ، و در شرق آن جزیره لارک و در جنوب آن نیز جزیره هنگام قرار دارد .

در ادامه مطلب تور قشم باید افزود این جزیره زیبا و تاریخی دارای روستاها و بخش های مختلفی به نام های باغ بالا ، حمیری ، خالدین ، رمچا ، توریان ، شیب دراز ، بندر دولاب ، زیرانگ ، جی‌جیان و برکه خلف است . که البته امروزه بسیاری از آنها خالی از سکنه هستند و جمعیت زیادی در این روستاها زندگی نمی کنند . بومیان این مناطق اغلب به ماهیگیری و انجام صنایع کوچک مشغول هستند و یا برای کار به شهر

مهاجرت نموده اند .

 بر طبق آخرین سرشماری ها در حدود ، یکصد و پنجاه هزار نفر در جزیره قشم ساکنان اند که اغلب آنها  زبان فارسی و گویش بندری دارند . گفتنی است زبان مردم محلی و بومیان تلفیقی از زبان‌ های عربی ، فارسی و انگلیسی است .

 

دره ارغوان

دره ارغوان در تور مشهد ارزان ، منطقه ای سرسبز و بسیار زیباست که در فصول بهار و تابستان پر از گل و شکوفه ارغوانی رنگ می شود  . دره ارغوان در فاصله چهار کیلومتری از شهر طرقبه قرار دارد و برای رسیدن به آن علاوه بر طرقبه از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای طرقدر و کلاته آهن گذر خواهید کرد . در انتهای دره ارغوان چشمه های جوشان آب را می بینید که طبیعتی زیبا را پدید آورده اند و محلی مناسب برای استراحت و کمپ هستند . اهالی منطقه بسیار هنرمند اند و صنایع دستی زیبایی را از شاخه‌های نرم و منعطف درختان ارغوانی رنگ می سازند . که به هنر آنها  « سبدبافی » یا « ارغوان بافی » گفته می شود . گفتنی است این هنر ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن مردم این منطقه دارد .

 دره اجنه

دره اجنه از دیگر جاذبه های گردشگری شهر مشهد و تور مشهد ارزان است که در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته است .  دره اجنه در حوالی شهر چناران و در ارتفاعات اخلمد و در منتهی الیه شمالی رشته کوه بینالود قرار دارد و مسیر دسترسی به آن نسبتا آسان است که می بایست در حدود  ده کیلومتر را در جاده ای آسفالته طی کنید . پیشنهاد می کنیم پس از بازدید روستا به سمت آبشار اخلمد بروید و از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید . گفتنی است این منطقه علاوه بر آبشار اصلی ، دارای چندین آبشار دیگر است که دره اصلی پلنگ دره نامیده می شود و در اطراف آن چند دره فرعی دیده می شود . که هر یک دارای طبیعتی شگفت انگیز اند و یکی از تماشایی ترین این دره‌ها ، دره اجنه نام دارد .  دره اجنه تقریباً دو کیلومتر ، بالا‌تر از آبشار اصلی واقع شده است و  دور تا دور آن با دیوارها و صخره های بلندی احاطه شده که در مجموع فضای وهم انگیز و ترسناک را پدید آورده است . آبی که از ارتفاعات بالا دست این دره جاری می‌ گردد ، پس از گذر از  مسیری باریک و عمیق چند آبشار پلکانی را پدید  آورده ، و در امتداد مسیر خود به دره اصلی اخلمد (پلنگ دره) می‌ ریزد .

 


10856855
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است