اقتصادی 05:07 - 26 اردیبهشت 1403
نوسازی مدل کسب و کار تنها محدود به شرکت ها و کارآفرینان به عنوان بازیگران اصلی زیست بوم کارآفرینی نمی شود.

بازطراحی مدل کسب و کار سازمان با تسهیلگری روابط عمومی ها

خبرگزاری تسنیم، تحولات روز افزون جهانی، رشد شتابان فناوری و محیط مملو از تغییر، برنامه ها و اقدامات سازمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و این تغییر شامل موج هایی از اختلال در عملکرد، فناوری، پایداری و پویایی سازمان‏ها است و روابط عمومی ها نیز به عنوان بخشی از این اکوسیستم جدای از این تغییرات نبوده و به عنوان یکی از بازیگران اصلی کارآفرینی در سازمان‏ها، فرصتهای جدیدی برای داشتن یک برنامه جامع ارتباطی بمنظور تحقق نوسازی مدل کسب و کار خود خلق و مورد استفاده قرار ‏دهند و همچنین تهدیدهای ناشی از این تغییرات را مدیریت کنند.

با این وجود علیرغم همه تلاش ها و اقداماتی که در حوزه ارتباطات و روابط عمومی انجام شده، بررسی ها نشان می دهد آنها کمتر توانسته اند ماموریت و رسالت خود را برای داشتن یک برنامه ارتباطی بمنظور تحقق نوسازی مدل کسب و کار ایفا نمایند و حال سؤال اصلی این است که "روابط عمومی ها چگونه می توانند در تحقق نوسازی مدل کسب و کار در سازمان تلاش کنند و این موضوع مستلزم چه نظام تدبیری و الزامات نهادی است؟"

امروزه به تعبیری در یک دهکده جهانی به سر می بریم و روند استفاده از فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و ابزارهای آن روز بروز در حال افزایش بوده و به همین ترتیب پیشبرد اهداف سازمان و رضایت ذینفعان به شدت به سرعت تبادل اطلاعات و ارتباطات در آن وابسته شده است و هر سازمانی که اطلاعات و حلقه ارتباطی گسترده تری داشته باشد از قدرت و سرعت پیشرفت بیشتری برخوردار خواهد بود و در پاسخ به تحولات محیطی و رقابت، بالطبع سرعت عمل بیشتری خواهد داشت.

روابط عمومی هوشمند و مجهز به ابزارهای نو به جهت نقش ارتباطی که از سازمان می پذیرد و  واسط بودن بین محیط داخل و خارج از سازمان، نقشی کلیدی در تسهیلگری، تنظیم گری و انتقال اطلاعات بین ارکان داخلی و خارجی سازمان دارد و در جهت نوسازی مدل کسب و کار به موجب داشتن این اطلاعات تاثیرگذاراند.

در شرایط رقابتی امروز ایجاد استراتژی های نوین، دستیابی به فرصت های کارآفرینی و توسعه فن آوری ها، قابلیت‏ها و ارائه محصولات و خدمات، نیاز به ایجاد تغییر در مدل های کسب و کار دارد و سازمان‏ها نیازمند نوسازی ارکان کلیدی کسب و کار خود متناسب با فرصت های محیطی هستند. این مهم مستلزم بازطراحی ساختاری و رفتاری سازمان ها برای بهره‏جویی از همان فرصت‏های و مدیریت و کاهش تهدیدها می‏باشد که به ظهور مدل های جدید کسب و کار منتج می‏گردد و در این خصوص نقش روابط عمومی های هوشمند با توجه به ابعاد کارکردی و وظایفی که در سازمان برای پایش مستمر شاخص های محیط کسب و کار برای تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در سازمان  دارند بیش از پیش مهم و حیاتی است.

نوآوری مدل کسب و کار، زمینه پژوهشی جدید در ادبیات کارآفرینی سازمانی و نوسازی استراتژیک کسب و کارها می‏باشد که امکان کسب مزیت های رقابتی نو از طریق همسوسازی ارکان اساسی کسب و کار با تغییرات محیطی را فراهم می آورد و روابط عمومی در این شرایط جدا از این مهم نمی تواند باشد.

مدل کسب و کار به طراحی یا معماری سازمان برای ایجاد، انتقال و کسب ارزش اشاره می کند که شامل ابعاد اساسی ارزش پیشنهادی، بخش بندی مشتریان، نحوه تولید و توزیع ارزش و جریان درآمدی شرکت است. به عبارات دیگر، مدل کسب و کار اشاره به چه ارزش پیشنهادی، برای چه کسی، چگونه و چرا دارد؟

 نوسازی مدل کسب و کار تنها محدود به شرکت ها و کارآفرینان به عنوان بازیگران اصلی زیست بوم کارآفرینی نمی شود و سایر نهادها همچون روابط عمومی ها می بایست علاوه بر اصلاح و نوسازی مدل‏های کسب و کار خود (مدل ها ارتباطی و...) در نوسازی مدل‏های کسب و کار سازمان نیز تاثیر گذار باشند و از این مسیر به دلیل تاثیری که در جریان خروجی سازمان (درآمد، ارتقاء بهره وری و....) خواهند داشت قطعا نقش و جایگاه خود را در سازمان بازیابی کرده و به عنوان یکی از مهمترین ارکان آن تلقی می گردند.

محمدحسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن

انتهای پیام/


12055918
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق اعلام مسئولان ترانزیتی کشور تکمیل کریدور میانی و راه آهن چابهار زمینه ساز افزایش میزان ترانزیت و تبادل کالا می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از اواسط هفته آینده کاهش محسوس دمای هوا در شمال، شمال غرب، غرب و جنوب غرب و مناطق مرکزی کشور را شاهد خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران ضمن برشمردن مصائب تجارت در شرایط تحریم، پیشنهاد هدفمند شدن مشوق‌های صادراتی را داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شهریور امسال، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۴.۷ درصد بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸ سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشورهای عضو پیمان شانگهای امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد گفت: قیمت جدید ۴ قلم لبنی تنظیم بازار هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود و اکنون درصد افزایش قیمت مشخص نیست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در محور‌های خروجی تهران از جمله شهریار همچنین محور‌های شمالی را شاهد هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۳ هزار و ۷۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اقتصادی گفت: از طریق بررسی حساب‌های مالی دانه درشت‌ها و فراریان مالیاتی شاهد کاهش فشار از روی مودیان خرد خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: تکمیل ۷۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که طبق اعلام وزیر راه وشهرسازی در حال ساخت است به همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت نیاز دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است