اقتصادی 05:07 - 26 اردیبهشت 1403
نوسازی مدل کسب و کار تنها محدود به شرکت ها و کارآفرینان به عنوان بازیگران اصلی زیست بوم کارآفرینی نمی شود.

بازطراحی مدل کسب و کار سازمان با تسهیلگری روابط عمومی ها

خبرگزاری تسنیم، تحولات روز افزون جهانی، رشد شتابان فناوری و محیط مملو از تغییر، برنامه ها و اقدامات سازمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و این تغییر شامل موج هایی از اختلال در عملکرد، فناوری، پایداری و پویایی سازمان‏ها است و روابط عمومی ها نیز به عنوان بخشی از این اکوسیستم جدای از این تغییرات نبوده و به عنوان یکی از بازیگران اصلی کارآفرینی در سازمان‏ها، فرصتهای جدیدی برای داشتن یک برنامه جامع ارتباطی بمنظور تحقق نوسازی مدل کسب و کار خود خلق و مورد استفاده قرار ‏دهند و همچنین تهدیدهای ناشی از این تغییرات را مدیریت کنند.

با این وجود علیرغم همه تلاش ها و اقداماتی که در حوزه ارتباطات و روابط عمومی انجام شده، بررسی ها نشان می دهد آنها کمتر توانسته اند ماموریت و رسالت خود را برای داشتن یک برنامه ارتباطی بمنظور تحقق نوسازی مدل کسب و کار ایفا نمایند و حال سؤال اصلی این است که "روابط عمومی ها چگونه می توانند در تحقق نوسازی مدل کسب و کار در سازمان تلاش کنند و این موضوع مستلزم چه نظام تدبیری و الزامات نهادی است؟"

امروزه به تعبیری در یک دهکده جهانی به سر می بریم و روند استفاده از فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و ابزارهای آن روز بروز در حال افزایش بوده و به همین ترتیب پیشبرد اهداف سازمان و رضایت ذینفعان به شدت به سرعت تبادل اطلاعات و ارتباطات در آن وابسته شده است و هر سازمانی که اطلاعات و حلقه ارتباطی گسترده تری داشته باشد از قدرت و سرعت پیشرفت بیشتری برخوردار خواهد بود و در پاسخ به تحولات محیطی و رقابت، بالطبع سرعت عمل بیشتری خواهد داشت.

روابط عمومی هوشمند و مجهز به ابزارهای نو به جهت نقش ارتباطی که از سازمان می پذیرد و  واسط بودن بین محیط داخل و خارج از سازمان، نقشی کلیدی در تسهیلگری، تنظیم گری و انتقال اطلاعات بین ارکان داخلی و خارجی سازمان دارد و در جهت نوسازی مدل کسب و کار به موجب داشتن این اطلاعات تاثیرگذاراند.

در شرایط رقابتی امروز ایجاد استراتژی های نوین، دستیابی به فرصت های کارآفرینی و توسعه فن آوری ها، قابلیت‏ها و ارائه محصولات و خدمات، نیاز به ایجاد تغییر در مدل های کسب و کار دارد و سازمان‏ها نیازمند نوسازی ارکان کلیدی کسب و کار خود متناسب با فرصت های محیطی هستند. این مهم مستلزم بازطراحی ساختاری و رفتاری سازمان ها برای بهره‏جویی از همان فرصت‏های و مدیریت و کاهش تهدیدها می‏باشد که به ظهور مدل های جدید کسب و کار منتج می‏گردد و در این خصوص نقش روابط عمومی های هوشمند با توجه به ابعاد کارکردی و وظایفی که در سازمان برای پایش مستمر شاخص های محیط کسب و کار برای تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در سازمان  دارند بیش از پیش مهم و حیاتی است.

نوآوری مدل کسب و کار، زمینه پژوهشی جدید در ادبیات کارآفرینی سازمانی و نوسازی استراتژیک کسب و کارها می‏باشد که امکان کسب مزیت های رقابتی نو از طریق همسوسازی ارکان اساسی کسب و کار با تغییرات محیطی را فراهم می آورد و روابط عمومی در این شرایط جدا از این مهم نمی تواند باشد.

مدل کسب و کار به طراحی یا معماری سازمان برای ایجاد، انتقال و کسب ارزش اشاره می کند که شامل ابعاد اساسی ارزش پیشنهادی، بخش بندی مشتریان، نحوه تولید و توزیع ارزش و جریان درآمدی شرکت است. به عبارات دیگر، مدل کسب و کار اشاره به چه ارزش پیشنهادی، برای چه کسی، چگونه و چرا دارد؟

 نوسازی مدل کسب و کار تنها محدود به شرکت ها و کارآفرینان به عنوان بازیگران اصلی زیست بوم کارآفرینی نمی شود و سایر نهادها همچون روابط عمومی ها می بایست علاوه بر اصلاح و نوسازی مدل‏های کسب و کار خود (مدل ها ارتباطی و...) در نوسازی مدل‏های کسب و کار سازمان نیز تاثیر گذار باشند و از این مسیر به دلیل تاثیری که در جریان خروجی سازمان (درآمد، ارتقاء بهره وری و....) خواهند داشت قطعا نقش و جایگاه خود را در سازمان بازیابی کرده و به عنوان یکی از مهمترین ارکان آن تلقی می گردند.

محمدحسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن

انتهای پیام/


12055918
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بازار خودرو روز‌های پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد؛ بازاری که در عین رکود شدید در خرید و فروش، شاهد نوسانات قیمتی عجیبی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مهران عرشیا، مجری پروژه پست سیار ۶۳/۲۰ کیلوولت تپه سیف در منطقه جاجرود، از پیشرفت ۵۵ درصدی این طرح خبر داد و تأکید کرد: هدف اصلی این پروژه، تأمین برق پایدار برای بیش از ۸ هزار مشترک خانگی، تجاری و صنعتی در شرق استان تهران و توسعه شبکه انتقا...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان بعد از مردادماه سال ۹۹ پیگیری شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به هزینه‌های تولید، نرخ تورم و احتساب سود منطقی قیمت منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی جدید ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر واردات گمرک گفت:کامیون‌ها و کشنده‌هایی که تاریخ ساخت آنها قبل از سال ۲۰۱۹ بوده است، نمی‌توانند به کشور وارد شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد گفت: تاکنون ۹۰ درصد اراضی تحت کشت مکانیزه برداشت می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بیش از ۶ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده ۲۹۴ اموال منقول، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال‌تملیکی عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۱۱ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در چهار ماهه نخست امسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نفت از پیگیری دستاوردهای هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و برنامه‌ریزی برای برگزاری کمیسیون نوزدهم در ایران خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دستورالعمل ناظر بر «حساب امانی» و خدمات بانکی مرتبط با آن پس از تصویب هیات عامل بانک مرکزی با هدف تنظیم‌گری، ارتقای شفافیت، انضباط بخشی و پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی در فرآیند نگهداری وجوه به شبکه بانکی ابلاغ شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است