فرهنگی‌هنری 19:20 - 19 تیر 1404
سردبیر برنامه «راهبرد»، از اهداف، ساختار، چالش‌ها و آینده این برنامه می‌گوید؛ برنامه‌ای تحلیلی با تمرکز بر افق‌های ملی و منطقه‌ای ایران.

راهبرد؛ صدای متفاوت رسانه ملی در بزنگاه‌های استراتژیک

باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - در شرایطی که رسانه‌ها بیشتر به بازتاب اخبار روزمره می‌پردازند، برنامه «راهبرد» با نگاهی تحلیلی و روایتی استراتژیک وارد میدان شده است. سیدمهدی موسوی، سردبیر این برنامه از شبکه یک سیما، در گفت‌وگویی اختصاصی، از پشت صحنه تولید، اهداف کلان و آینده این برنامه سخن می‌گوید.

روایتِ هدف؛ چرا «راهبرد» شکل گرفت؟

ایده تولید برنامه «راهبرد» از خلأیی واقعی در رسانه ملی آغاز شد: نبود برنامه‌ای که در بزنگاه‌های حساس کشور، تحلیلی عمیق، روشمند و مبتنی بر افق‌سازی ارائه دهد. سیدمهدی موسوی در این‌باره می‌گوید: «نمی‌خواستیم صرفاً یک میز گفت‌و‌گو بسازیم؛ هدف ما تبیین و روشنگری بود. اینکه بتوانیم گفت‌وگویی جدی درباره مسیر آینده کشور فراهم کنیم، نه اینکه فقط به تحلیل رویداد‌های روز اکتفا کنیم.» او تأکید می‌کند که همراهی مدیران شبکه یک سیما نقشی کلیدی در تحقق این ایده داشت: «اگر آن حمایت‌ها نبود، قالب متفاوت این برنامه شاید هرگز اجرا نمی‌شد.»

تحلیل فراتر از خبر؛ ساختاری چندلایه برای روایتی چندبُعدی

ساختار برنامه بر سه پایه طراحی شده: گفت‌وگوی فکری، روایت راهبردی، و خط محتوایی شفاف. اما فراتر از آن، «راهبرد» تلاش کرده با آیتم‌های مکمل، به موضوعات عمق ببخشد.

برای مثال، آیتم‌هایی با مشارکت اندیشمندان بین‌المللی نشان می‌دهد که مسئله ایران، ابعادی منطقه‌ای و جهانی دارد. یا در بخش «ارائه»، رژیم صهیونیستی از جنبه‌های سیاسی، رسانه‌ای، روانی و امنیتی به‌طور منظم تحلیل می‌شود.

موسوی در این‌باره می‌گوید: «ما صرفاً به نقد یا توصیف وضعیت نپرداختیم؛ سعی کردیم در گفت‌و‌گو‌ها به سمت راهکار و تحلیل پیش برویم. مهمانان هم براساس توان تحلیلی و تجربه انتخاب می‌شوند، نه صرفاً براساس گرایش سیاسی.»

برنامه راهبرد

تصویر ایران؛ نه‌فقط یک بازیگر نظامی

یکی از رویکرد‌های شاخص برنامه، تمرکز بر تصویر تمدنی ایران در منطقه است. موسوی تأکید می‌کند که «راهبرد» روایت کلیشه‌ای قدرت را کنار گذاشته و بر جنبه‌های فرهنگی، معنایی و گفتمانی جمهوری اسلامی تمرکز کرده است: «ایران نه‌فقط در میدان نظامی، بلکه در حوزه گفتمان و اقتدار نرم هم بازیگری تأثیرگذار است. راهبرد سعی کرده این تصویر را با ریشه‌های تمدنی انقلاب اسلامی گره بزند.»

چالش‌ها و بازخوردها؛ تعادلی دشوار، اما ضروری

برنامه با محدودیت‌ها و حساسیت‌هایی همراه بوده است، به‌ویژه به‌خاطر موضوعات خاص و مهمانان متنوع. موسوی تأکید می‌کند که تیم تولید همواره تلاش کرده در «لبه تعادل» حرکت کند: «نه بی‌تفاوت بودیم، نه بی‌پروا. این ویژگی برنامه باعث شد فعلاً به‌صورت ضبطی پخش شود، اما ممکن است در آینده به شکل زنده ادامه یابد.»

بازخورد‌ها نیز به گفته موسوی، قابل‌توجه بوده‌اند؛ چه از سوی مسئولان فرهنگی، چه روزنامه‌نگاران، و چه عموم مردم. «مثلاً بعد از گفت‌و‌گو با دکتر مهاجرانی، بازخورد‌ها بسیار گسترده و متنوع بود؛ از تحسین تا نقد.»

برنامه راهبرد

برای مخاطبی که می‌خواهد بفهمد

مخاطب «راهبرد» فقط نخبگان نیستند، بلکه همه کسانی‌اند که به‌دنبال فهم عمیق‌تر از وضعیت کشور هستند. موسوی این‌گونه توصیف می‌کند: «برنامه را برای آن کسی ساختیم که جنگ را حس کرده، اما می‌خواهد بیشتر بداند, دانشجو، معلم، طلبه، یا حتی بازنشسته‌ای کنجکاو.»

افق آینده؛ تحلیل در خدمت نیاز زمان

سردبیر «راهبرد» امیدوار است که این برنامه ادامه پیدا کند، اما تأکید دارد که تولید آن تنها در صورت احساس ضرورت رسانه‌ای ادامه خواهد داشت: «راهبرد فقط یک محصول تولیدی نیست؛ تابع نیاز زمان و ضرورت‌های ملی است.»

او همچنین وعده می‌دهد که برنامه در آینده به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز ورود خواهد کرد-اما نه در قالب خبری، بلکه با همان رویکرد گفتمان‌محور.

پیام پایانی؛ وطن را باید فهمید

در پایان، موسوی می‌گوید اگر بخواهد پیام برنامه را در یک جمله خلاصه کند، این است: «وطن را باید فهمید. وطن فقط جغرافیا نیست. ما باید روایت خودمان را از ایران بسازیم؛ روایتی که هم از گذشته دفاع می‌کند، هم برای آینده افق دارد. راهبرد آمده تا این فهم را ممکن کند.»

نکته آخر؛ نگاه رسانه عوض نشده، فقط بهتر دیده شده

در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تغییر رویکرد رسانه ملی، موسوی توضیح می‌دهد: «افراد با دیدگاه‌های متنوع پیش از راهبرد هم در رسانه حاضر می‌شدند؛ فقط حالا، به دلیل شرایط جدید و تمرکز بیشتر مخاطبان، این رویکرد بیشتر به چشم آمده. نه سیاست عوض شده، نه نگاه به گفت‌و‌گو؛ فقط تلاش‌ها بهتر دیده شده‌اند.»


12205956
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در نمایشگاه بین‌المللی «Image of the Book» مسکو طراح گرافیک ایرانی به‌عنوان تنها برنده جایزه بهترین طراحی جلد کتاب معرفی و کتاب «والی» در بخش «بهترین کتاب تصویری» این رویداد موفق به دریافت جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دشمن همیشه تلاش می‌کند تا راس باور افراد را هدف قرار دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یعقوب صباحی بازیگر باسابقه تئاتر و تلویزیون، ظهر امروز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۴ درگذشت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیران سینمایی در ادامه دیدار با سینماگران آسیب‌دیده از حمله رژیم صهیونیستی به ایران، از تعداد دیگری از سینماگران دلجویی کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «دوقلو‌ها در شهر پنج‌ستاره»، با حضور عمو‌های فیتیله‌ای (علی فروتن، محمد مسلمی و حمید فروتن) مهمان خانه‌های کودکان می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: اکثریت مردم پاسخ نظامی ایران به حملات دشمن را خوب و خیلی‌خوب ارزیابی کرده‌اند و معتقدند دولت در مدیریت بحران پیش آمده خوب عمل کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هنوز روی زمین پر از شیشه است و وقتی روی آن راه می‌روی، صدای ترق‌ترق شکستنشان بلند می‌شود. اینجا ساختمان شیشه‌ای است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مسابقه «دو نقطه» با هدف ارتقای مهارت‌های زبان و ادبیات فارسی در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال، هر شب ساعت ۲۳ از شبکه امید پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل اول برنامه تلویزیونی «آب و آتش» روایت سرد و گرم زندگی با محوریت «زندگی و حماسه»، روایت اقتدار به مدت ۱۰ روز روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر رادیو نمایش با اشاره به حضور موفق معاونت صدا در یکی از مهم‌ترین رویداد‌های بین‌المللی رادیویی، از نمایش توانمندی‌های روایت‌گری صوتی ایران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است