بازار 10:34 - 18 اردیبهشت 1402

بازار کار و میزان حقوق منشی در ایران

 

معمولا اغلب سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی و بسیاری از کسب‌وکارها برای پیشبرد امور اداری و دفتری و برنامه‌ریزی کارهای مختلف خود به دنبال استخدام منشی هستند. از طرف دیگر، باتوجه به این که شغل منشی‌گری به تحصیلات، مهارت و تخصص چندانی نیاز ندارد، کارجویان بسیاری تمایل دارند در این حرفه مشغول به کار  شوند. در نتیجه، این شغل یکی از مشاغل کاربردی و پرتقاضا محسوب می‌گردد. یکی از سوالات متداول افراد علاقه‌مند به این حوزه، سوال از میزان حقوق منشی است.

به همین دلیل در مقاله پیش رو علاوه بر معرفی شغل منشی، مهارت‎‌های موردنیاز این شغل و شرح وظایف منشی‌گری به بررسی بازار کار و میزان حقوق و دستمزد منشی در ایران خواهیم پرداخت.

معرفی شغل منشی

همان‌طور که گفته شد، شغل منشی‌گری یکی از متداول‌ترین مشاغل اداری در ایران محسوب شده و همواره تقاضای ویژه‌ای برای آن وجود دارد. این شغل برای افرادی که منظم بوده، در انجام امور دفتری و اداری تبحر داشته و به دنبال کارهای بسیار تخصصی نیستند، مناسب خواهد بود. همان گونه که در آگهی‌های استخدامی مشاهده می‌گردد، فرصت‌های شغلی مختلفی برای یک منشی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آگهی استخدام منشی جوابگوی تلفن بیمارستان، منشی مطب، مسئول دفتر مدیرعامل و منشی شرکت‌های خصوصی اشاره کرد.

به فردی منشی گفته می‌شود که در اداره، شرکت یا کسب‌وکاری استخدام شده و وظایفی همچون پاسخگویی به تلفن‌ها و پیام‌ها، تنظیم برنامه روزانه مافوق خود، تنظیم زمان‌بندی ملاقات‌ها و جلسات کاری، انجام نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات اداری، تنظیم و ارائه گزارش از فعالیت‌های مختلف کاری، انجام تایپ فارسی و انگلیسی، تهیه پیش‌نویس نامه‌های اداری و بایگانی و نگهداری از اسناد و مدارک را بر عهده دارند.

میزان حقوق و دستمزد یک منشی متغیر بوده و نمی‌توان مبلغ ثابتی را برای منشی در کسب‌وکارهای مختلف در نظر گرفت. به‌عنوان مثال، میزان حقوق منشی بیمارستان با میزان دستمزد منشی آرایشگاه فرق دارد. عوامل مختلفی در این تفاوت نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت در نوع وظایف، میزان ساعت کاری و نوع مهارت‌های موردنیاز اشاره کرد.

مهارت‌های موردنیاز یک منشی

یک منشی بسته به محل فعالیت و نوع کار خود، باید دارای مهارت‌های سخت و نرم مختلفی باشد. به طور مثال مهارت‌های موردنیاز یک منشی شورای شهر با مهارت‌هایی که باید یک منشی فعال در شرکت خصوصی به آن‌ها تسلط داشته باشد، فرق خواهد داشت.

اما با این حال، همه منشی‌ها فارغ از محل کار و نوع وظایف خود، باید دارای یک سری مهارت‌های عمومی باشند. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن مهارت‌های نوشتاری و گفتاری مناسب باتوجه به ارتباط کاری بسیار منشی با پرسنل و مدیران سازمان
  • مهارت‌های مرتبط با سازماندهی و مدیریت زمان برای انجام صحیح وظایفی همچون تنظیم زمان جلسه‌های کاری و ملاقات‌ها و برقراری ارتباط و هماهنگی بین مدیران و کارکنان واحدهای مختلف
  • داشتن مهارت در زمینه تایپ فارسی و انگلیسی و آشنایی با اینترنت
  • آشنایی با نرم‌افزارهای کامپیوتری موردنیاز منشی‌گری مانند ورد و اکسل
  • تسلط به نامه‌نگاری و اتوماسیون اداری
  • آشنایی با اصول و قوانین اداری و اصول گزارش‌نویسی
  • داشتن مهارت ثبت و بایگانی اسناد و مدارک
  • داشتن دقت بسیار و توجه به جزئیات
  • توانایی کار در مواقع بحرانی و تحمل فشار کاری بسیار
  • مهارت انجام کار به‌صورت گروهی و تیمی
  • آشنایی با دستور زبان فارسی و نحوه نگارش نامه‌های اداری
  • رازداری

شرح وظایف منشی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یک منشی بسته به محل کار خود، وظایف مختلفی را بر عهده خواهد داشت. این موضوع بر روی وضعیت درآمد منشی و میزان حقوق او نیز تاثیر خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال، تفاوت وظایف منشی دندانپزشکی و منشی مشاور املاک باعث تفاوت میزان حقوق منشی دندانپزشکی و منشی مشاور املاک شده است.

باوجود توضیحات گفته شده، یک منشی، فارغ از محل کار خود، یک سری وظایف عمومی بر عهده دارد که از جمله این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پاسخگویی به تلفن‌ها و پیام‌های افراد مختلف
  • تنظیم و ثبت زمان جلسات و ملاقات‌های کاری مدیران و کارکنان
  • دریافت نامه‌ها و ایمیل‌های کاری و پاسخگویی و رسیدگی به آن‌ها
  • ثبت و بایگانی پیام‌های الکترونیکی و کاغذی، اسناد، مدارک و دیگر مستندات
  • پاسخگویی به نامه‌ها و ایمیل‌هایی که از سوی مدیران و کارکنان به منشی ارجاع شده است.
  • انجام کارهای تعیین شده با تجهیزات اداری از جمله دستگاه فکس، ویدئوکنفرانس و سیستم‌های تلفن
  • نگارش و تایپ نامه‌های اداری و ویرایش اشتباه‌های لغوی و گرامری این نامه‌ها
  • انجام فعالیت‌های مشخص شده با نرم‌ا‌فزارهای کامپیوتری دفتری مانند ورد و اکسل
  • انجام مکاتبات اداری به واحدهای مختلف درون‌سازمانی و برون‌سازمانی

بررسی بازار کار و حداقل حقوق منشی در ایران

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، میزان حقوق روزانه منشی و حداقل دستمزد ماهیانه یک منشی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به مهم‌ترین این عوامل خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در میزان حقوق یک منشی، میزان ساعات کاری او است. به‌طوری که میزان حقوق یک منشی که به‌صورت پاره وقت کار کرده و ساعات کاری محدودتری دارد، کمتر از میزان دستمزد یک منشی که به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کند، است. به‌عنوان مثال، حداقل حقوق منشی مطب پاره وقت کمتر از حقوق یک منشی شرکت است که به طور تمام‌وقت کار می‌کند.

از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در میزان حقوق و دستمزد یک منشی می‌توان به عواملی همچون میزان سابقه کاری، مهارت و تخصص منشی و سطح تحصیلات منشی اشاره کرد. محل کار و نوع وظایف تعیین شده برای یک منشی نیز عامل مهم دیگری در میزان حقوق و دستمزد یک منشی محسوب می‌شود.

مثلا میزان حقوق منشی مطب با میزان حقوق پرداختی به یک منشی شورای شهر به دلیل تفاوت نوع محل کار و نوع وظایف این دو موقعیت شغلی، تفاوت داشته و مبلغ فیش حقوقی آن‌ها با یکدیگر فرق خواهد داشت. اما با این حال، مطابق با قانون وزارت کار، حداقل حقوق و دستمزد ماهیانه یک منشی در سال 1401، پنج میلیون و ششصد و هشتاد هزار تومان برای ۴۴ ساعت کار در هفته است.

بازار کار شغل منشی‌گری نیز همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، مساعد بوده و کارجویان علاقه‌مند به این شغل، می‌توانند به‌عنوان منشی در واحد اداری و دفتری شرکت‌ها، ادارات و کسب‌وکارهای مختلف دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل منشی، مهارت‌های موردنیاز این شغل و شرح وظایف یک منشی پرداخته و بازار کار و میزان حقوق منشی در ایران را بررسی کردیم. همان گونه که گفته شد، شغل منشی‌گری یکی از شغل‌های کاربردی و پرتقاضا بوده و بسیاری از سازمان‌ها، ادارات و کسب‌وکارهای گوناگون به دنبال استخدام منشی هستند. به همین دلیل، در صورت تمایل به اشتغال در این حرفه، با کمی جستجو در سایت‌های کاریابی، می‌توانید به موقعیت شغلی مناسبی در این حوزه دست پیدا کنید.


11885119
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...
بازار
«پارسی نیوز» دغدغه بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کاری خود هستند، انتخاب یک شرکت کار درست در حوزه دکوراسیون داخلی می‏باشد. برای انتخاب یک شرکت دکوراسیون داخلی ایده‏آل، بایستی به نکات مختلفی توجه داشت و از یک راهنمای گام به گام ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است