اقتصادی 13:32 - 05 آذر 1400
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سازمان اکو تاکنون نتوانسته نقش کلیدی در فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو و رفع موانع تجاری و غیر تجاری آن‌ها ایفا کند، گفت: تحقق این امر به شناخت کامل کشورهای عضو از نیازها و ظرفیت‌های خود و تدوین نقشه راه برای گسترش مبادلات تجاری و غیرتجاری نیاز دارد.

چگونه می‌توان از سازمان اکو بیشترین بهره را برد؟

به گزارش ایسنا، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تاسیس شد و افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند.

از جمله اهداف دیگر سازمان گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی است که پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر هفتم آذر ماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود.

در این زمینه، وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف از تشکیل سازمان همکاری اقتصادی، فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو  و رفع موانع تجاری و غیر تجاری آن‌هاست تا از این طریق یک همگرایی بین کشورهای عضو در جهت گسترش تجارت درون منطقه‌ای فراهم شود. در صورتی که برای همه پیمان‌های منقطه‌ای یک طراحی اصولی شکل بگیرد، این پیمان‌ها می‌تواند به افزایش تعاملات درون منطقه‌ای بین کشورهای عضو منجر شود که تاکنون اکو نتوانسته است نقش کلیدی در این زمینه ایفا کند.  

وی با بیان اینکه اگر هر کشوری در پیمان‌های تجاری و منطقه‌ای یک طراحی و شناخت درست از ظرفیت‌های صادراتی و کالاها و خدماتی کشورهای عضو داشته باشد، می‌تواند از این پیمان‌ها بیشترین منفعت را ببرد، گفت: در کل زمانی پیمان‌های منطقه‌ای برای هر کشوری می‌توانند کارآمد باشند که آن کشور از توسعه کالاها و خدمات صادرات محور خود در درون کشورهای عضو استفاده و نیازهای اقتصاد درونی خود را نیز با تکیه بر اعضای این سازمان و پیمان‌ها برطرف کند که این امر به یک برنامه مشخص درباره تامین نیازهای درونی از لحاظ مواد اولیه و نهاده‌ها از خلال این کشورها و تدوین نقشه راه صادراتی برای کشورهای عضو  نیاز دارد که با برطرف کردن موانع تجاری و غیرتجاری و شناسایی درست ظرفیت کشورها از قابلیت سازمان اکو به درستی استفاده شود.  

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت‌های سازمان اکو به عنوان یک پیمان تجاری برای استفاده و ارتقای ظرفیت‌های مختلف کشورهای عضو این سازمان از لحاظ معدنی، انرژی، جمعیتی و ... استفاده نشده است که این موضوع به یک نقشه راه متناسب با نیازها و ظرفیت‌های هر کشور نیاز دارد.

انتهای پیام


11337272
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است