بازار 12:17 - 03 خرداد 1402

یک بلیط هواپیما چه اطلاعاتی را به شما می‌دهد

یک بلیط هواپیما چه اطلاعاتی را به شما می‌دهد

زمانی که بلیط هواپیما خود را می‌خرید، به دو صورت پرینت شده یا نسخه الکترونیکی خواهد بود. تابه‌حال پیش‌آمده به نوشته‌های روی بلیط دقت کنید؟ حتی ممکن است در رابطه با اطلاعات روی بلیط برایتان سؤال ایجاد شود. خیلی از مسافران با گرفتن بلیط در دستان خود توجهی به نوشته‌های آن نمی‌کنند و در نهایت یک یا دو مورد از اطلاعات را چک می‌کنند؛ اما بهتر است تمامی قسمت‌های بلیط را مطالعه کنید و در صورت بروز مشکل به آژانس یا وب‌سایتی که بلیط از آن تهیه‌کرده‌اید اطلاع دهید. درست است که در نگاه اول با چندین شماره و عدد روبرو خواهید شد اما دانستن همین کدها بسیار مهم است. همچنین اکثر اطلاعات به صورت اختصار نوشته می‌شوند. همین پیچیدگی‌ها، انگیزه‌ای شد تا در این نوشته اطلاعات مربوط به نوشته‌های روی بلیط هواپیما را برایتان توضیح دهیم:

در همین ابتدا لازم به ذکر است که بلیط هواپیما در پروازهای داخلی به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته می‌شود و اما در پروازهای خارجی فقط به زبان انگلیسی درج می‌شود. بلیط هواپیما توسط ایرلاین یا چارتر کننده صادر می‌شود و شما به عنوان مسافر با دانستن شماره بلیط خود و همراه با کارت شناسایی‌تان نسبت به دریافت کارت پرواز و تحویل بار اقدام کنید.





مشخصات فردی (Passenger Name)

بلیط هواپیما داخلی یا خارجی دارای دو بخش اصلی است که بخش اول مربوط به مشخصات فردی و پاسپورتی وی است و بخش دیگر شامل اطلاعات پرواز است. بعد ار رزرو بلیط هواپیما به قسمت بالای بلیط نگاه کنید تا نام و نام خانوادگی خود را چک کنید؛ بدین‌صورت که در سمت راست فارسی و در سمت چپ انگلیسی نوشته‌شده استحتماً دقت داشته باشید که اسم و فامیلی‌تان همانند شناسنامه و کارت ملی‌تان باشددر پرواز خارجی نیز اطلاعات فردی بر اساس پاسپورت و به‌صورت انگلیسی درج می‌شودهمچنین شماره پاسپورت نیز در بلیط خارجی ثبت می‌شودهمچنین به یاد داشته باشید قبل از نام‌ها حروف اختصاری درج می‌شود:

MR: مسافر آقا بزرگسال

MRS: مسافر خانم بزرگسال

CHD: مسافران کودک

INF: مسافر نوزاد









بعد از مطمئن شدن از اطلاعات فردی‌تان نوبت اطلاعات پرواز می‌رسد، اطلاعات پرواز در بلیط هواپیما در سمت راست نوشته می‌شود که عبارت‌اند از:

شهر مبدأ (From): در این قسمت بعد از اسم شهر کد یاتا را به‌صورت IATA خواهید دید که این کد شامل سه حرف اول و وسط و آخر اسم فرودگاه است، در واقع کد شناسایی فرودگاه‌ها بدین‌صورت مشخص می‌شودبه‌عنوان‌مثالکد IKA مربوط به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است.

شهر مقصد (To): بعد از شهر مبدأ نوبت شهر مقصد می‌رسد که در این شهر نیز کد یاتا ذکر می‌شود و بیانگر فرودگاه شهر مقصد است.

شماره ترمینال (Terminal): بعد از شهرها نوبت به شماره ترمینال در فرودگاه موردنظر می‌رسدممکن است فرودگاهی چندین ترمینال داشته باشد که هریک از شرکت‌های هواپیمایی در ترمینال مخصوص فعالیت دارندالبته این شماره ممکن است در شهر مبدأ یا مقصد باشد، این مورد به فرودگاهی بستگی دارد که پرواز خواهید داشت.

تاریخ پرواز (Flight Date): در این بخش تاریخ به‌صورت میلادی و شمسی نوشته می‌شود. در هنگام دریافت بلیط بهتر است تاریخ پرواز را با دقت چک کنید.

ساعت پرواز (Flight Time): این ساعت با کد HHMM مشخص می‌شود که بیانگر ساعت پرواز از شهر مبدأ استسپس ساعت رسیدن به مقصد نیز در این بخش اشاره می‌شودبا توجه به این اطلاعات بر روی بلیط بهتر است یک الی دو ساعت قبل از ساعت پروازتان در فرودگاه حاضر شوید.









شماره پرواز (Flight Number): یکی از شماره‌های مهم بر روی بلیط هواپیما همین شماره پرواز شماست که از زمان ورود به فرودگاه با همین شماره می‌توانید تابلوی اطلاعات پروازتان را چک کنید که تغییر ساعت پرواز را متوجه شوید، همچنین با همین شماره گیت مربوط به دریافت کارت پرواز ذکر می‌شود. در نهایت نیز در زمان تحویل بار با همین شماره محل تخلیه بار مشخص می‌شود.

شماره بلیط (Ticket Number): این شماره بر روی بلیط برای زمانی است که کارت پرواز دریافت می‌کنید. این شماره به‌صورت جداگانه برای هر بلیط صادر می‌شود. در سال‌های گذشته باید در ابتدا شماره بلیط خود را به مأمور گیت می‌گفتید، اما این روزها به دلیل اینترنتی بودن صدور بلیط هواپیما اطلاعات پرواز با کد ملی فرد دریافت می‌شود، اما با این حال بهتر است در جریان شماره بلیط خود باشید.

میزان بار مجاز (Allowed Luggage): در هر هواپیما قوانینی برای حمل بار مشخص‌شده است و حد مجاز این مقدار از بار بر روی بلیط نیز مشخص می‌شودبنابراین بهتر است بیش از حد مجاز بار اضافی نداشته باشید، زیرا بابت این کار باید جریمه پرداخت کنیدالبته لازم به ذکر است که حد مجاز بار مربوط به چمدان و وسایلی است که به قسمت بار تحویل می‌دهید و برای وسایلی که همراه خود به داخل کابین می‌برید، قانونی مشخص نشده است، البته لازم به ذکر است که این وسیله نیز باید به صورت کیف کوچک در حد وسایل دم‌دستی‌تان باشد.

شماره مرجع: این شماره نیز با نام انگلیسی Passenger Name Record یا به‌صورت مخفف شده PNR بوده و در انتهای بلیط درج می‌شوداین شماره به معنی ثبت نام مشتری است که برای هر فردی متفاوت است، البته در این میان اگر یک نفر برای چندین نفر بلیط خریداری کند، بنابراین کد PNR برای همه مسافران یکسان خواهد بود.

در مرحله بعدی می‌توانید اطلاعات بلیط را چک کنید:

ایرلایننام ایرلاینی که بلیط تهیه‌کرده‌اید در این قسمت همراه با لوگوی ایرلاین دیده می‌شود.

مدل هواپیمادر کشور ما چندین نوع هواپیما فعالیت دارند که در بلیط ذکر می‌شود. البته شاید بگویید از مدل هواپیما چیزی نمی‌دانید یا برایتان مهم نباشد، اما دانستن مدل هواپیما در خدمات و امکانات ارائه‌شده مانند بوئینگ یا ایرباس با همدیگر فرق دارند و بر کیفیت پرواز تأثیر می‌گذارند.

کلاس پروازی (Class of Service): شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای خارجی دارای کلاس‌های مختلفی هستند که عبارت‌اند از اکونومی، فرست کلاس و بیزینس. در این شرایط قیمت هر کلاس با دیگری با توجه به نوع خدمات و نوع صندلی متفاوت است.

نوع پروازدر این قسمت نیز به نوع بلیط پرداخته می‌شود که بلیط چاتر و بلیط سیستمی هستندهرکدام از این نوع بلیط‌ها دارای قوانین متفاوتی در قیمت و شرایط کنسلی دارند.

حال به بخش‌های جزئی بلیط رسیده‌ایم:

برای ارتباط بین شرکت هواپیمایی و مسافران شماره سفارش بلیط ذکر می‌شود که بعد از اطلاعات پرواز و اطلاعات بلیط نوشته می‌شود و در صورت بروز هرگونه مشکل با گفتن همین شماره می‌توانید با شرکت مربوطه در ارتباط باشیددر انتهای بلیط نیز می‌توانید قسمت مربوط به هزینه پرداخت‌شده، هزینه مالیات، شرایط استرداد و میزان جریمه مطلع شوید.





سخن آخر

در هنگام تصمیم برای سفر و خرید بلیط هواپیما ممکن است اطلاعات روی بلیط برایتان پیش‌پاافتاده باشند، اما در بعضی از شرایط همین اطلاعات جزئی می‌توانند در هنگام سفر به کمک شما بیایند و بدون معطلی سوار هواپیما شویدحتی ممکن است متوجه اشتباه در چاپ و درج اطلاعات باشید که تا زمان پرواز فرصت دارید این مشکلات را برطرف کنیدبنابراین اطلاع از نوشته‌های درج‌شده روی بلیط هواپیما زبان خاصی دارند که در این متن به توضیح هرکدام پرداختیممطمئناً خواندن این متن کمکتان می‌کند تا از کلمات اختصاری و نوشته‌های روی بلیط مطلع شویدپس در هنگام تصمیم خرید بلیط هواپیما در همان ابتدا به بلیط خود دقت کنید و اطلاعات گفته‌شده در این متن را یک‌بار دیگر چک کنید.


11898848
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است