پیر پسر، فیلمی تکان دهنده با فضای روانشناختی است

باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - عدنان شاه طلایی، منتقد سینما درباره داستان فیلم سینمایی پیر پسر که این روزا روی پرده سینماهای سراسر کشور درحال اکران است، بیان کرد: فیلم سینمایی پیر پسر ساخته اکتای براهنی یک تریلر تکان دهنده هراس آور با فضای روانشناختی که دارد ما را وارد خانهای قدیمی با شخصیتهای فرسودهتر میکند. خانه غلام باستانی با بازی درخشان حسن پورشیرازی که حالا در پیری اش، پدر دو پسر با بازیهای دیدنی حامد بهداد و محمد ولی زاده است.
وی ادامه داد: آنجا نه تنها یک مکان فیزیکی بلکه صحنهای از انجماد عاطفی، رقابتی عشقی، کشمکشهای میان فردی آلوده به سم و سلطه زورمداری روانی است. شخصیت غلام نمونه دقیق از یک پدر خشونت طلب بیرحم ناتوان و به نوعی در چرخهای از قدرت، نفرت و هوس است. اوکه بیشتر همسرش را در همین خانه به قتل رسانده، اکنون با دو پسر که دو اسیر خود در خانهای زنوگی میکند که از درونپوسیدهتر از دیوارهایش است.
این منتقد سینما افزود: غلام، به زن مستاجر فوقانی که به تازگی نقل مکان کرده، نه فقط به چشم یک انسان، بلکه به عنوان ابژه جنسی نگاه میکند، کسی که حضورش به جای آرامش باز کننده یک خشم و وسوسه فرو خورده است.
شاه طلایی تاکید کرد: زن مستاجر با بازی حساب شده لیلا حاتمی، با رفتارهایی کرشمه آمیز، سکوتهای چند لایه و نوعی هویت نامعلوم بی آنکه مستقیما بخواهد به آیینهای برای بازتاب تمایلات جنسی سرکوب شده غلام تبدیل میشود. غلام نه تنها به او پیشنهاد رابطه میدهد، بلکه در لحظاتی پسر بزرگش را رقیب عشقی خود میبیند، دقیقا این همان جایی است که فیلم وارد لایههای عمیق هولناک انسانی میشود.
وی درباره شخصیتهای داستان گفت: حامد به مستاجر تازه وارد علاقهمند میشود؛ اما فیلم در پرداخت این علاقه توضیح روشنی از شکلگیری آن نمیدهد. رابطه حامد و زن بیشتر در حد اشارات گذرا باقی میماند و انگیزه روانی یا عاطفی مشخصی ندارد. این موضوع نیز قابل بررسی به عنوان یک نقطه ضعف و قابل اشاره است.
وی عنوان کرد:، اما از آنجا که فیلم در جهانی مردانه و روان آزار شخصیت غلام سیر میکند این فقدان پرداخت شاید تا حدودی قابل چشم پوشی باشد؛ فیلم در اصل علاقه حامد راهم به چشم یک حلقه دیگر در زنجیره روابط مسموم میبیند، نه به عنوان یک خط مستقل عاشقانه....
وی شخصیت لیلاحاتمی در فیلم سینمایی پیر پسر را یک عامل محرک دانست و گفت: در این فیلم زن نقش یک عامل محرک را دارد که نه به عمد، بلکه به واسطه جایگاهش در ساختار فرسوده مرد سالار. همچنین شخصیت غلام باستانی نماد مردی است که نه تنها در نقش پدر بلکه در نقش یک انسان شکست خورده خبیث به سمت زوال میرود. زوالی که فیلم به شکل ترسناکی، اما عمیق و چند لایه به تصویر میکشد.
شاه طلایی محوریت و موضوع داستان پیر پسردا اینگونه عنوان کرد: پیر پسر از نظر روانشناختی جسور و پیچیده است، اما در نقاطی از روایت مانند چرایی علاقه حامد یا انتخاب زن به عنوان مستاجر در این محیط پر خطر نیاز به پرداخت دقیقتر دارد. با این حال فضای سنگین بازیهای درخشان و روابط متقاطع بیمارگونه فیلم آن را به اثری تاثیر گذار در سینمای ایران کرده است.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: زن در این فیلم به لحاظ روانشناختی در وضعیت تعلیق که ناخودآگاانه وارد بازی قدرت مردان میشود. خانه غلام باستانی یک خانه عادی که نیست، یک میدان مین روانی است که زن با ورودش همه چیز را بهم میزند. نه با صدایش بلکه با حضورش در آن خانه، خانهکای که باید جای امنی باشد. اما وارد جنگ شده و زن در مرکز آن ایستاده است، حتی اگر خودش نخواهد با نفهمد... .
12212263