بازار 15:39 - 26 آبان 1400
یکی از متداول ترین معضلات در زندگی، سلامت فردی و اجتماعی مان می باشد. در گذشته برای دفع فاضلاب صنعتی، بهداشتی و شهری از رودخانه استفاده میشد که یکی از خطرناک ترین فاکتورهای انتقال بیماری محسوب میشد که تنها راه حل رفع این مشکل مخزن سپتیک تانک است.

سپتیک فاضلاب خانگی یا دستگاه تصفیه فاضلاب پیش ساخته

حوضچه سپتیک یا چاه سپتیک چیست؟

حوضچه سپتیک یا چاه سپتیک (Septic tank) یه یک مخزن زیرزمینی است که از طریق آن  فاضلاب خانگی (فاضلاب داخلی) برای دفع اولیه جریان می یابد. مخزن سپتیک تانک یا گند انبار جایگزین مناسبی برای برای چاه های فاضلاب جذبی است. چاه سپتیک از مصالح نفوذ ناپذیر و مواد مقاوم در برابر خوردگی از جمله بتن یا مصالح ساختمانی یا پلی اتیلن و مواد پلیمری و غیره ساخته شده و امکان نفوذ آب در آن وجود ندارد. در مناطقی مانند شمال کشور که سطح آب بالا است و امکان حفر چاه معمولی وجود ندارد از روش سپتیک تانک استفاده می شود. 

وظیفه سپتیک تانک فاضلاب نگهداری فاضلاب و عدم نشت پساب به داخل یا خارج منبع تصفیه فاضلاب می باشد. چاه های سپتیک باید در زمان کوتاهی توسط دستگاه های تخلیه یا تانکرها تخلیه شوند. یکی دیگر از وظایف سپتیک تانک جداسازی جامدات و مواد زائد از آب و انتقال آب به محل دیگری است که خود آب با وجود اینکه فرآیند تصفیه اولیه روی آن انجام شده است اما همچنان می تواند باعث آلودگی محیط زیست شود.

خرید مستقیم سپتیک تانک از کارخانه لوله شاپ

شرکت لوله شاپ با بیش از ده سال سابقه در حوزه ساخت و عرضه تجهیزات صنعت آب، آبیاری و فاضلاب، ساخت مخازن و سپتیک تانک در حجم های مختلف آماده ارائه مشاوره رایگان به خریداران محترم می‌باشد.

تماس با شماره :  ۰۹۱۲۰۵۶۵۲۴۷

اجزای یک مخزن سپتیک فاضلاب خانگی

این مخزن فاضلاب از یک یا چند مخزن 4000 تا 7500 لیتر با جنس  بتن یا پلاستیکی تشکیل شده است که یک سر آن به لوله پلی اتیلن فاضلاب ورودی و سر دیگر آن به سپتیک تانک متصل است. سپتیک تانک پیش ساخته عمولاً از دو اتاق تشکیل شده است که هر اتاق مجهز به روکش لولایی است و با دیوار و حفره هایی که در اطراف قسمت بین کف و سقف مخزن قرار دارند از هم جدا می شوند. فاضلاب وارد محفظه اول مخزن می شود، به طوری که در مرحله اول مواد جامد رسوب می کنند. جامدات تا حدودی حل می شوند و حجم مواد جامد کاهش می یابد.

اجزای مایع از طریق حفره ای که در بالای دیواره جداکننده قرار دارد، به داخل محفظه دوم جریان می یابد و به کمک باکتریهای بی هوازی  تا حدودی تصفیه روی آن صورت می گیرد و پس از آن به محیط جذب انتقال می یابد. ناخالصی های باقیمانده در سطوح زهکشی شده غوطه ور می شوند  و آب اضافی از طریق نفوذ خاک، تبخیر و جذب از طریق سیستم ریشه گیاهان یا ورود به آب های زیرزمینی یا سطحی دفع می شود. سیستم سپتیک فاضلاب به کمک پمپ های تصفیه آب کار میکنند.

  • لوله ورودی فاضلاب: لوله ای با قطر مشخص که به کمک اتصالات رینگ و فلنج به مخزن متصل میشود. این لوله با سایز مناسب به صورت عمودی بر عدسی اول سپتیک و در بالاترین نقطه ی تعبیه می گردد. تعبیه فلنج سر لوله ورودی به سمت مخزن بستگی به جنس لوله ای دارد که از ساختمان خارج می‌شود. چنانچه لوله ورودی به گند انبار، لوله کاروگیت باشد می‌بایست از مادگی یا کوپلر در عدسی ورودی تانک سپتیک استفاده نمود.
  • عدسی مخصوص سپتیک تانک افقی: عدسی وظیفه نگهداری لوله در بالاترین نقطه را دارد. و همچنین نیروهای سطحی و زیرخاکی را تحت کنترل دارد. 
  • مخزن اولیه سپتیک یا واحد ته نشینی: حدود 70 درصد از تانک را شامل شده و فاضلاب برای ته نشینی در این مخزن وارد می شود. در این بخش کل پساب جامد ته نشین شده و لایه لجن باعث رشد باکتریهای بی هوازی می گردد.
  • سیفون ورودی عدم برگشت بو: این سیفون باعث می شود بوی بد فاضلاب به داخل لوله ورودی برنگردد.
  • دیواره جداکننده یا دیوایدر یا بافل میانی: مانع ورود فاضلاب و چربی به مخزن دوم شده و فضای داخلی را تقسیم می کند. حدود ۲/۳ از بدنه اصلی را دیواره ای در قسمت بالایی ورودی گند انبار تعبیه شده است. وجود یه آبرو جهت عبور فاضلاب زلال شده به قسمت دوم تانک باعث جلوگیری از عبور فاضلاب جامد می گردد. در قسمت بالای بافل میانی وجود یک راه باریک باعث خروج گازهای سمی به سمت ونت می شود. زمانی که بخواهیم از گند انبار به عنوان سپتیک تانک پمپاژ استفاده کنیم، می توانیم ته این دیوار را حدود 30 سانتی متر باز نگه داریم. به این ترتیب پساب جامد که به آرامی در داخل لیفت استیشن انباشته می شود از طریق یک پمپ سنگ شکن به بیرون هدایت می شود.
  • مخزن زلال سازی یا مخزن ثانویه : پساب بدون مواد ته نشینی وارد این قسمت می شود.در این قسمت از سپتیک اندک فاضلابی که اصولا چربی‌های نامحلول می‌باشد از پساب جدا می‌گردد تا سوراخ‌های چاه جذبی کور نشود.
  • خروجی ونت هوا: مسئول تخلیه گازهای تولیدی حاصل از تجزیه فاضلاب می‌باشد. ونت یا دریچه هوای سپتیک مسیری را برای گازهای حاصل از فعالیت باکتری های بی هوازی مانند هیدروسولفور و گاز متان به بالاترین نقطه ساختمان فراهم می کند. در برخی از پروژه ها سپتیک تانک در وسط محوطه تعبیه می شود. در این مکان ها لازم است ونت گاز از طریق لوله ای تک جداره زیرزمینی به طرفین ساختمان هدایت شود. در نهایت همراه با سرویس های بهداشتی دیگر به بالاترین نقطه ساختمان منتقل می شود. دریچه هوا اصولاً در بدنه اصلی و در بالاترین نقطه نصب می شود.

 آب باران به هیچ عنوان نباید وارد سپتیک تانک شود. زیرا اکسیژن زیاد در آب باران باعث از بین بردن باکتری های بی هوازی شده و مکانیسم سیستم را مختل می کند. بنابراین، آب باران باید مستقیماً به جوی یا چاه آب باران هدایت شود. ونت به صورت عصایی ساخته می شود تا از ساخته شدن لانه پرندگان روی دهانه و از جریان پیدا کردن آب باران به درون منبع جلوگیری نماید.

  • سیفون خروجی جلوگیری از خروج چربی: با نصب لوله زانویی در طرف دیگر عدسی تعبیه می گردد. این سیفون از برگشت بوی بد به سیستم در صورت عدم استفاده طولانی مدت و خشک شدن داخل توالت میگردد. سر این لوله 90 درجه همواره داخل آب است و گاز متان حاصل از فعالیت باکتری‌های بی هوازی نمی‌تواند به مجرای ورودی مخزن سپتیک برگردد. همانطور که می دانیم همیشه چربی زیادی در پساب توالت ها وجود دارد که به سپتیک تانک منتقل می شود. این چربی ها به دلیل چگالی کم در سطح فاضلاب تجمع می یابند. برای جلوگیری از خروج این چربی ها به چاه فاضلاب و گرفتگی سوراخ های چاه جذب باید از سیفون خروجی استفاده کرد. سیفون خروجی به صورت لوله و زانویی است که به سمت پایین دیوار (عدسی) کشیده می شود. این ابزار مکانیزم سپتیک فاضلاب را چربی زدایی و تکمیل می کند.
  • عدسی ثانویه (مخصوص سپتیک های افقی):کار این نوع عدسی دقیقا مشابه عدسی اولیه می باشد و لوله خروجی به آن متصل می شود.
  • لوله خروجی هدایت پساب تصفیه شده به درون چاه جاذب: به منظور تخلیه پساب زلال شده به مخزن ذخیره و هدایت آن به چاه جذبی، مجرای به نام خروجی سپتیک تعبیه شده است. سایز لوله خروجی سپتیک تانک اساساً بنا به درخواست مشتری و متناسب با سایز لوله خروجی ساختمان به سمت سپتیک نصب می شود. نصب یا عدم نصب فلنج در انتهای لوله خروجی بستگی به جنس لوله ای دارد که خریدار در نظر دارد فاضلاب خروجی را از دستگاه به چاه جذب انتقال دهد.
  • بدنه اصلی: جنس بدنه اصلی مخزن سپتیک از جنس فایبرگلاس، بتنی و حتی سنگی ساخته میشود. تمامی اجزا و تجهیزاتی که در بالا ذکر شد درون بدنه اصلی تعبیه می شود. ضخامت بدنه اصلی برای تصفیه فاضلاب به میزان خاکی که قرار است روی گند انبار ریخته شود بستگی دارد. عمودی یا افقی بودن بدنه اصلی بستگی به فضایی دارد که خریدار، پیمانکار، کارفرما یا مشاور قصد استفاده از مخزن را دارد. اگر فضای کمی در اختیار تیم نصب یا تولید باشد، بدنه اصلی دستگاه به شرط بالا نبودن سطح آب زیرزمینی طراحی می شود. در صورت وجود فضای کافی مخزن نگهداری فاضلاب به صورت افقی نصب می گردد. 
  • دریچه منهول: دریچه دسترسی به درون حوضچه آرامش برای عبور و مرور تکنسین و بررسی تجهیزات داخلی نصب می شود. این منهول معمولا قطر 60 سانتی متر را دارد و هر فردی به راحتی رفت و آمد می کند. متریال منهول سپتیک می تواند پلاستیکی، GRP یا بتنی باشد اما بنا به سفارش مشتری می توان از پله استفاده کرد.
  • سیستم خروجی: مانند سیفون عمل می کند و به شکل زانو نصب می شود.

طول عمر مخزن سپتیک تانک خانگی پلی اتیلن

طول عمر تانک های سپتیک پلی اتیلنی و لوله کاروگیت فاضلابی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.  تعداد خانوار، میزان فاضلاب تولیدی ، حجم مواد جامد پساب، اندازه مخزن سپتیک و میزان رفت و آمد در محل نصب سپتیک در طول عمر و کارکرد این مخزن تاثیرگذار است. ورود بیش از حد آب های باران و برف به سیستم زهکشی و شبکه های آبیاری باعث سرریز و خرابی سیستم مخزن تانک می شود. یکی از اشتباهات بزرگ در اجرا و نصب سپتیک تانک در نزدیک ریشه ی گیاهان می باشد. ممکن است بعد از مدتی این ریشه ها باعث شکستگی و ترک سپتیک ها شده و در نهایت باعث نشست سیستم تصفیه فاضلاب خانگی به محیط زیست شود.

طراحی و اجرای مخزن گند انبار فاضلاب 

سپتیک تانک لوله شاپ با توجه به نیاز کارفرما به صورت اختصاصی برای تصفیه خانگی فاضلاب تولید و طراحی می شود. تا در نهایت نسبت به تحویل گند انبار و تصفیه صحیح فاضلاب خروجی از منبع تولید فاضلاب اقدام نماید. دانستن حجم دستگاه، اولین فاکتور طراحی مخزن پساب می باشد. فضای داخل مخزن تصفیه فاضلاب باید به نحوی ساخته شود که پساب ورودی به دستگاه در وهله اول بتواند جریان فاضلاب درون دستگاه آرام نماید. 

در مرحله دوم باید سپتیک تانک ها به گونه ای طراحی شود که چربی روی دستگاه شناور شود تا به محض سنگین شدن در کف استخر ته نشین شود.

دستگاه چربی گیر فاضلاب

چربی گیر یا چربی زدا که به عنوان تصفیه کننده چربی یا دستگاه بازیابی روغن از فاضلاب نیز معروف است. دستگاه چربی گیر بر سر راه لوله های خروجی مراکز فاضلاب چرب نصب میشود. این دستگاه با کاهش سرعت و خنک نمودن چربی باعث به تله افتادن چربی و روغن شده و فاضلاب تصفیه می گردد. دستگاه چربی گیر پساب بعد از جمع آوری کل فاضلاب خروجی از بخش شستشو و پخت و پز آشپزخانه های صنعتی و قبل از سپتیک تانک به صورت بخشی از سیستم لوله‌کشی و انتقال فاضلاب قرار می گیرد.

تعمیر و نگهداری مخزن سپتیک تانک فاضلابی

انواع مخازن سپتیک تانک فاضلاب خانگی باید هر سه سال یکبار توسط کارشناسان متخصص مورد بازرسی قرار گیرد. برای بازدید، تمیز کاری و تعمیر کردن تانک سپتیک فاضلاب، تعبیه دریچه آدم رو یا منهول سپتیک با قطر حداقل 60 سانتی متر ضروری است.

کاربرد سیستم منهول فاضلابی لوله شاپ

منهول فاضلاب یا آدم رو یک شبیه به یک گودال است که با تجهیزات و ابزارهای متفاوت ساخته می شود. دم رو فاضلابی برای انشعابات مخابراتی و فاضلابی، سیستم فاضلاب صنعتی و شهری استفاده می شود. جنس منهول معمولا از پلی اتیلن، آجر، بتن، فایبرگلاس یا کامپوزیت است که در خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب کاربرد دارد. به منظور جلوگیری از سقوط افراد یا اشیا به داخل منهول از دریچه منهول یا پوشش منهول استفاده می شود.

امروزه با تولید لوله کاروگیت می توان انواع منهول های پلاستیکی را تولید نمود. که نسبت به آدم روهای آجری و بتنی محبوب و مقرون به صرفه تر است.

فروش منهول فاضلابی لوله شاپ

قیمت و خرید مخازن سپتیک تانک

مخزن فاضلاب سپتیک با توجه به حجم فاضلاب تولیدی، اندازه خانوار، شیب سایت، نوع خاک، نوع فاضلاب تولیدی، شرایط آب و هوایی محل، محل نصب مخزن می تواند انواع مختلف و متفاوتی داشته باشد. می توانید با مشاهده انواع کارکرد این مخازن، سپتیک تانک مناسب خود را انتخاب کرده و به طراحان و تولید کنندگان انواع مخازن سفارش دهید. 

لوله شاپ طراح و تولید کننده انواع مخزن های سپتیک تانک 

لوله شاپ  با رویکرد بکارگیری از توان داخلی و متخصصان بومی، در جهت تولید محصولات و تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، یکی از بزرگترین عرضه کنندگان سپتیک تانک های خانگی فاضلاب، منهول و دریچه منهول می باشد. 

شماره تماس با کارشناسان:  ۰۹۱۲۰۵۶۵۲۴۷

سایت: loolehshop.com

 

 


11324170
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است