بازار 10:34 - 11 اردیبهشت 1401

سئو در قرن جدید چه تفاوتی با گذشته دارد؟

با شروع سال 1402 و با ورود به قرن جدید، بزرگ ترین سؤال سئوکاران و صاحبان کسب و کارهای آنلاین این است که سئو در قرن جدید چه تفاوت هایی با سال های قبل دارد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا 9 تا از مهم ترین آپدیت ها و تغییرات گوگل را در قرن جدید باهم ببینیم.

9 آپدیت سئو در قرن جدید

در سال های دور، سئو چندان شناخته شده نبود و سایت های زیادی بودند که وقت و هزینه ای را برای سئو صرف نمی کردند! اما امروز دیگر حتی سایت های کوچک هم به فکر بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو افتاده اند. به همین خاطر هم شناخت الگوریتم های گوگل و تغییرات آنها، حتی برای افرادی که دانش چندانی از این حوزه ندارند، جذاب و مهم است. از طرفی اگر جزو علاقه مندان به سئو هستید، باید بدانید که این حوزه یکی از شغل های آینده دار است که به طور ویژه به عنوان شغل مناسب برای نوجوانان دوستدار تکنولوژی شناخته می شود.

اما برای این که بدانیم با وارد شدن به قرن جدید هجری شمسی، سئو دستخوش چه تغییرات می شود، در ادامه 9 تا از مهم ترین آپدیت های سئو را باهم بررسی می کنیم.

1- توجه به هدف کاربران، مهم تر از همیشه

"چون که صد آمد، نود هم پیش ماست!"؛ ترجمه این ضرب المثل به زبان سئو می شود "نیاز کاربران را در اولویت قرار دهید تا رضایت گوگل را هم داشته باشید". خب شاید این توصیه را قبلاً هم شنیده باشید؛ اما باید بدانید که در طراحی استراتژی های سئو در قرن جدید، باید بیش از گذشته به فکر کاربران باشید. درواقع طبق پیشبینی ها، در سال های پیش رو سایت هایی که فقط گوگل را در اولویت قرار می دهند، به مرور دچار افت رتبه خواهند شد.

باتوجه به جدیدترین آپدیت های گوگل (مثل بازنویسی متا تگ عنوان ها توسط گوگل)، این موتور جست و جو دارد تمام تلاش خود را می کند که بتواند هدفی که پشت جست و جوی کاربران است را بهتر بشناسد تا دقیقاً محتواهایی را به کاربران نشان دهد که به آن نیاز دارند. درواقع رفع نیاز کاربران با نمایش بهترین محتوا در سریع ترین زمان ممکن، اولویت گوگل در سال های پیش روست.

اما چطور باید کاربران را در اولویت قرار دهیم؟ خب تولید محتوا، از مهم ترین جاهایی است که این مسئله نمود پیدا می کند. اگر بخواهید گوگل در اولویت قرار دهید، کافیست یک سری کلمه کلیدی محبوب را پیدا کرده، محتواهایی غیرتکراری را تولید کنید و این کلمه کلیدی را با تراکم مناسب در آن بگنجانید. حالا شاید این محتوا واقعاً آن قدرها هم برای کاربران مفید نباشد و فقط یک سری جملات پشت سر هم برای سئو شدن سایت باشد. این همان آفتی است که می تواند باعث شکست سایت شما در قرن جدید باشد.

در عوض در انتخاب کلمات کلیدی و تولید محتوا، همواره خودتان را جای مخاطب بگذارید. به این فکر کنید که کاربری که این کلمه کلیدی خاص را سرچ می کند، دقیقاً به دنبال چیست؟ آیا محتوایی که من تولید کردم می تواند این نیاز را برآورده کند؟

"این که بتوانیم رابطه بین کلمات کلیدی و نیاز کاربران را درک کنیم، در قرن جدید تفاوت بین استراتژی های سئو مؤثر و غیرمؤثر است."

2- کیفیت محتواها

بله؛ باز هم محتوا! بالاتر گفتیم که باید محتواهایی را تولید کنید که دقیقاً در مسیر رفع نیازهای کاربران باشند. اما اینجا حرف از کیفیت محتواهاست. هنوز هم سایت های زیادی هستند که فقط به دنبال دریافت بک لینک، ادغام سایت با شبکه های اجتماعی و انتشار صدها محتوا هستند. همه این کارها برای سئو خوب اند؛ اما به تنهایی کافی نیستند. یا به عبارتی دیگر، این کارها در کوتاه مدت سایت را به رتبه های برتر می کشانند؛ اما نمی توانند سایت را آنجا نگه دارند!

اما فوت کوزه گری سئو در قرن جدید چیست؟ تولید محتواهای یونیک و باکیفیت. یعنی محتواهایی را تولید کنید در سایت های دیگر پیدا نمی شوند. مثلاً بگردید و ببینید در حوزه شما به چه عناوینی هنوز به اندازه کافی پرداخته نشده؛ برای این همین عناوین محتواهایی جامع را تولید کنید. یا مثلاً ببینید برای کدام موضوعات محتواهای ویدئویی تولید نشده تا شما اولین یا جزو اولین سایت هایی باشید که ویدئوهایی را برای این موضوع تولید می کنید.

نکته بعدی این که به جای تولید صد محتوای عمومی یا نصفه و نیمه، 50 محتوای تخصصی و جامع تولید کنید. گوگل هوشمند، تفاوت این دو محتوا را تشخیص می دهد و عاشق محتواهای جامع و کاملی است که یک موضوع خاص را به طور کامل پوشش داده است.

3- سفارشی سازی صفحات برای SERP

در یکی دو سال اخیر، بارها شاهد این موضوع بوده این که سایت هایی که اطلاعات خاص تری را در SERP نشان می دهد، بالاتر از رقبایشان قرار می گیرند. عنوان صفحه یا محتوا، توضیح متا، SERP Features یا ویژگی های سرپ و ... چیزهایی هستند که برای ارتقای سئو در قرن جدید نقش بسیار پررنگی را ایفا می کنند.

برای مثال، چندین سایت را تصور کنید که برای "بهترین گوشی های پرچمدار 1401" محتوا دارند. در این بین احتمالاً گوگل آن محتوایی را که یک عنوان خلاقانه و متفاوت دارد، بالاتر از دیگران نشان می دهد. همینطور توضیح متای خاص تر، داشتن ویژگی های خاص SERP (مثل پرسش و پاسخ) و ... هم می توانند گوگل را ترغیب کنند که رتبه بالاتری به این محتوا بدهد.

4- جایگاه ویژه تجربه کاربری

شاید شما بهترین محتوای دنیا را در سایتتان داشته باشید؛ طبق قوانین سئو در قرن جدید تا زمانی که UI و UX (Core Web Vitals) خوبی نداشته باشید، گوگل رتبه بالایی به شما نخواهد داد. اما وقتی صحبت از UX خوب است، کدام فاکتورها را باید در اولویت قرار دهیم؟

  • سرعت سایت
  • داشتن استاندارد WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) یا همان راهنمای دسترسی به محتوای وب سایت
  • ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل
  • طراحی درست تجربه های بِینابینی یا Interstitial (منظور پنجره های بازشو، تبلیغات پاپ آپی و ... هستند که نباید دسترسی به صفحه را دچار اختلال کنند)

5- اهمیت استفاده از محتواهای تصویری یونیک

گوگل جدیداً اعلام کرده که تصمیم دارد SERP را بصری تر کند. از طرف دیگر قرار است هوش مصنوعی Google Images قوی تر از قبل باشد. یعنی چه؟ یعنی مثلاً محتواهایی که تصاویر بزرگ تری دارند، برای بعضی سرچ ها در اولویت خواهند بود. طبق یک کیس استادی که اخیراً انجام شده، سایت هایی که از متا تگ "max-image-preview:large" استفاده کرده اند، شاهد افزایش 79 درصدی نرخ کلیک خود بوده اند.

از طرف دیگر، تصاویر قرار است در Google Discover هم جایگاه ویژه تری پیدا کنند. همانطور که می دانید Google Discover سعی می کند محتواهایی را به هر یک از کاربران نشان دهد که احتمال می دهد برای آن کاربر جذاب است (بر اساس سرچ های قبلی کاربر و فاکتورهای دیگر). حالا از این به بعد، گوگل بیشتر از قبل از تصاویر برای نمایش این محتواهای مرتبط استفاده می شود.

هدف از این آپدیت ها این است که گوگل راحت تر تشخیص دهد که کدام محتواهای تصویری را چه زمانی به کاربران نشان دهد. اگر این امر محقق شود، Google Images دیگر فقط یک موتور جست و جوی ثانویه نخواهد بود و به یک ابزار قدرتمند و بسیار کاربردی تبدیل خواهد شد (مثل پتانسیلی که قبل از این در اپلیکیشن Google lens دیدیم).

به دنبال این آپدیت ها، یکی از پیشبینی ها برای سئو در قرن جدید این است که ارزش تصاویر استوک کمتر از قبل خواهد شد. به طوری که سایت هایی با تصاویر منحصر به فرد، ترافیک بیشتری خواهند گرفت. پس اگر می خواهید با الگوریتم های گوگل در سال جدید همراه باشید، بهتر است به جای استفاده از تصاویری که در فضای وب موجود اند، به کمک یک طراح گرافیک یا یک عکاس، محتواهای تصویری منحصر به فرد خود را تولید کنید.

اگر این تصمیم را گرفتید، فراموش نکنید که یک تم یکسان را در همه آنها رعایت کنید. با این کار هویت بصری و کاراکتر برند خود را در معرض دید گوگل و کاربران قرار می دهید. همینطور به یاد داشته باشید که محتوای داخل هر تصویر با هدف آن تصویر و محتوای متنی پیرامون آن تصویر کاملاً مرتبط باشد.

6- توجه به استراتژی های بلندمدت و پایدار

همانطور که می دانید، مقوله سئو در مورد ویدئوهای یوتیوب هم مطرح است. جالب است بدانید که در سال گذشته، کانال های یوتیوبی که بیش از 10.000 دلار در سال درآمد دارند، 50% افزایش داشته است! این آمار به تنهایی نشان می دهد که اهمیت محتواهای ویدئویی و محبوبیت یوتیوب دائماً در حال افزایش است. در همین راستا بدون شک در قرن جدید، شاهد افزایش تعداد ویدئوهای یوتیوبی هستیم که در SERP نمایش داده می شوند. پس چرا شما هم یکی از همین کانال ها نباشید؟

داشتن یک کانال یوتیوب فعال، هم باعث ایجاد گره محکم تر با کاربران می شود و هم می تواند ترافیک فوق العاده ای را به سایتتان روانه کند (با معرفی URL سایت در دسکریپشن ویدئو، بالای ویدئو و ...) .

7- نگرانی کمتر بابت ایندکس شدن صفحات

یکی از تغییرات جذاب سئو در قرن جدید، قدرت بیشتر گوگل در ایندکس کردن صفحات است. گوگل این قدرت را به لطف قابلیتی به نام "IndexNow" به دست آورده است. با این API، به محض این که محتوای سایت ها منتشر یا به روزرسانی شوند، موتورهای جست و جو از آن مطلع می شوند و به سرعت ربات های خود را برای آنالیز این تغییرات می فرستند.

بنابراین حتی اگر یک استارت آپ در حال رشد و تغییر هستید، لازم نیست نگران ایندکس شدن محتواهای جدید خود باشید. دقت کنید که اگر می خواهید از امتیازات IndexNow بهره مند شوید، باید این API را برای سایت خود فعال کنید.

8- اهمیت E-A-T

E (Expertise یا تخصص)، A (Authoritativeness یا اقتدار) و T (Trustworthiness یا اعتماد)؛ این سه فاکتور در تعیین میزان "مفید بودن" محتواهای سایت ها تعیین کننده اند. اما نکته مهم اینجاست که سئو در قرن جدید، این سه فاکتور اهمیتی روزافزون خواهند داشت. محتواهایی می توانند از نظر E-A-T در سطح قابل قبولی هستند که ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • داشتن هدفی روشن
  • به روز بودن با جدیدترین اطلاعات
  • لینک دادن به منابع معتبر
  • داشتن یک زبان واحد در محتواها به عنوان زبان برند
  • بررسی یک موضوع خاص از جوانب مختلف

هرچند که این فاکتورها واقعاً قابل اندازه گیری نیستند؛ اما یک تیم متخصص سئو می تواند با تکیه بر تجربه خود، این پارامترها را در هر سایتی تخمین بزند و برای ارتقای آنها برنامه ریزی کند.

9- بک لینک ها، فاکتور طلایی سئو در قرن جدید

بک لینک ها همیشه عضو جدانشدنی از سئو سایت ها بوده اند؛ اما اهمیت آنها در قرن جدید بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود. درواقع سایت های نامعتبر در آینده جایی در گوگل نخواهند داشت و یکی از راه های تفکیک سایت های معتبر و نامعتبر، آنالیز تعداد و کیفیت بک لینک های آنهاست. به همین خاطر ایجاد بک لینک های باکیفیت برای داشتن استراتژی های سئو حرفه ای در سال های آینده ضروری است.

حرف آخر

تقریباً همه کارشناسان سئو معتقد اند که سئو در قرن جدید تغییرات عمده ای نخواهد داشت؛ در عوض یک سری تغییرات ظریف در الگوریتم ها و اولویت های گوگل شکل خواهد گرفت. شناخت این آپدیت های جزئی و همگام شدن با آنها، کار سختی نیست؛ اما مستلزم اشراف کامل بر این تغییرات و همینطور بهترین روش های پیاده سازی آنهاست.

اگر جزو کسب و کارهای آینده نگری هستید که می خواهید آغوش بازی برای سئو در قرن جدید داشته باشید، ریراکو سئو آماده است تا شما را در این مسیر همراهی کند. ریراکو با تکیه بر تجربه ای که از همکاری با بیش از 500 کسب و کار موفق داشته، همواره تلاش می کند که به کمک تکنیک های سئو کلاه سفید، جای پای سایت ها را در رتبه های برتر گوگل محکم کند. برای شروع همکاری، کافیست فرم مربوطه در صفحه خدمات و یا مشاوره سئو ریراکو را پر کنید تا کارشناسان مجموعه در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

ریراکو سئو یک نام‌آشنا و محبوب در زمینهٔ ارائه خدمات سئو است. سایت های بزرگ زیادی از جمله لیپک ، پاژن ، سمعک قلهک و ….. تمامی نیاز های سئو خود را به تیم ریراکو برون سپاری کردند.

توجه : سئو و بهبود عملکرد سایت امری مهم در تجارت آنلاین است که باید به توجه ویژه شود.

 


11549081
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...
بازار
«پارسی نیوز» دغدغه بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کاری خود هستند، انتخاب یک شرکت کار درست در حوزه دکوراسیون داخلی می‏باشد. برای انتخاب یک شرکت دکوراسیون داخلی ایده‏آل، بایستی به نکات مختلفی توجه داشت و از یک راهنمای گام به گام ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است