استانی 16:44 - 11 آذر 1400

ارجاع بیش از ۱۷۰ پرونده قضایی به مؤسسات حقوقی داوری در اردبیل

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید حسین علوی اظهار کرد: در استان اردبیل ۵۳ مؤسسه داوری ثبت شده که متأسفانه از آنها فقط ۱۰ مؤسسه فعال است و ۷ مؤسسه در مرکز اردبیل و ۳ مؤسسه در شهرستان‌های دیگر استان فعالیت می‌کنند و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۳ پرونده به این مؤسسات ارجاع شده است.

وی افزود: در جلسه‌ای که اخیراً با حضور رئیس کل دادگستری استان و با موضوع بحث داوری داشتیم مقرر گردید که قراردادهای اتحادیه‌ها، اصناف، بازاریان و تجار به صورت متحدالشکل درآیند و در آنها بحث استفاده از داوری آورده شود که لازمه این امر آن است که این نهادها باید بازرسانشان را فعال نمایند تا این اتفاق مهم در قراردادها بیافتد.

رئیس توسعه حل اختلاف استان ضمن انتقاد از شکایت‌هایی که از سوی مردم نسبت به نحوه برخورد و جانبداری داوران در بعضی پرونده‌ها می‌شود به آنها توصیه کرد تا با بی عدالتی‌ها آخرت خود را خراب نکنند چون اگر به حقوق مردم بی توجه باشی آخرت آدمی بر باد می‌رود.

توصیه دیگر وی درباره بحث هزینه‌ها و رعایت حال قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه بود که از داوران خواست حال بعضی از مراجعین تان را رعایت کنید و حتی اگر توانستید انفاق کنید تا برکت زندگی تان بالا رود.

در ادامه خدادادی رئیس شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل گفت: بنده به بحث داوری از سه جهت نگاه می‌کنم: اول اینکه داوری به دادگستری کمک می‌کند و از تراکم بالای پرونده در این مجموعه می‌کاهد و وردی‌ها را کنترل و پالایش می‌کند. دومین نگاه بنده نگاه داوری به ارباب رجوع و مردم است یعنی وقتی که یک پرونده به داوری ارجاع می‌شود انتخاب خود مردم است و سهولت دسترسی دارد. نگاه سوم نگاه اشتغالزایی می‌باشد که این هم به نفع مردم هم دادگستری و هم داور می‌باشد.

خدادادی ادامه داد: داوری کهن‌ترین بحث در قوه قضائیه و حتی حقوق بین الملل می‌باشد که هم ریشه فقهی هم ریشه در تجارت بین الملل دارد که برای مؤثرتر شدن داوری باید هم بین مردم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی ایجاد و هم در تمامی قراردادهای اصناف و اتحادیه‌ها به صورت یک شکل بحث استفاده از داوری آورده شود.

در ادامه این مراسم انتخابات هیأت مدیره و هیأت بازرسی کانون مؤسسات داوری انجام و ۳۴ مدیرعامل حاضر در این انتخابات آرای خود را به صندوق انداختند که از بین کاندیداها چهار نفر عضو اصلی و سه نفر علی البدل در هیأت مدیره و دو نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل در هیأت بازرسی به ترتیب زیر انتخاب گردیدند:

اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره کانون به ترتیب آقایان حسین بهرو، شهزاد اکرامی، عبدالحمید محمدی، محسن مهین فر، بهنام جمالی، سعید هاشمی درخشان و خانم بیتا شکری انتخاب شدند.

اعضای اصلی و علی البدل بازرسی کانون به ترتیب آقایان محمدباقر حاجی لر، علی اصغر کارگر و خانم افسون عیسی لو انتخاب گردیدند.


11347395
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است