بازار 12:31 - 18 آبان 1401

تعویض باتری چراغ قوه شارژی

چراغ قوه‌های شارژی را در حال حاضر باید محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان انواع چراغ صنعتی، خانگی، ورزشی، تاکتیکی و... دانست. این چراغ قوه‌ها معمولا به‌راحتی شارژ مجدد شده و عمر نسبتا زیادی دارند. اما کاربری و استفاده از چراغ قوه نیازمند آشنایی با موارد گوناگونی است. یکی از این موارد نیز توجه به باتری چراغ قوه و روش شارژ و استفاده از آن است. باتری‌های چراغ قوه‌های امروزی می‌توانند از مدل‌های متداول، مانند انواع باتری قلمی، نیم قلم، متوسط، کتابی و... باشند. همچنین برخی از آنها دارای همین باتری‌های متداول اما از نوع قابل شارژ هستند. با این وجود اغلب چراغ قوه‌های شارژی با کیفیت دارای باتری‌های لیتیومی بوده و به‌نوعی منظور از چراغ قوه شارژی نیز معمولا همین مدل‌ها هستند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین برند چراغ قوه موجود در بازار را بخوانید؛ تا بتوانید هنگام خرید این ابزار، انتخاب بهتری داشته باشید. از سویی فارغ از نوع باتری این گجت‌ها، تعویل باتری در چراغ قوه شارژی امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل نیز بهتر است نکاتی را درباره این موضوع بدانید؛ تا در شرایط حساس و اضظراری دچار مشکل نشوید.

 

روش تعویض باتری در چراغ قوه شارژی

مدل‌های مختلف چراغ قوه، دارای روش‌های متفاوتی برای تعویض باتری هستند. در این بخش می‌خواهیم شما را با متداول‌ترین سبک‌های باتری و روش تعویض آنها آشنا کنیم.

قدیمی‌ترین مدل‌های چراغ قوه، مدل‌هایی هستند که با باتری غیرقابل شارژ کار می‌کنند. تعویض باتری در این مدل‌ها اغلب به ساده‌ترین شکل ممکن است. چرا که سازندگان آن می‌دانستند که در طول عمر این وسیله، کاربر بارها و بارها به تعویض باتری و استفاده از باتری‌های جدید نیاز پیدا می‌کند.

پس از این مدل‌ها، چراغ قوه‌هایی به بازار آمدند که قابلیت استفاده از باتری‌های متداول با قابلیت شارژ مجدد را داشتند. از آنجا که در این مدل‌ها نیز مراحل شارژ مجدد باتری در بیرون از چراغ قوه انجام می‌شود؛ خارج کردن و وارد کردن مجدد باتری شارژ شده مسئله پیچیده‌ای نیست. در این زمینه تنها کافی است به شارژر مورد استفاده خود توجه کنید.

در واقع در این شرایط شما باید یک شارژر بیرونی برای شارژ مجدد باتری‌های خود داشته باشید. این شارژرها انواع مختلفی داشته و قابلیت پشتیبانی از مدل‌های مختلفی از باتری زغالی با ولتاژهای گوناگون را دارند. بنابراین اگر چراغ قوه شما در این گروه قرار می‌گیرد؛ بهتر است یک شارژر با کیفیت را نیز به سبد خرید خود اضافه کنید. نکته مهم اینکه شارژ کردن باتری با شارژر غیراستاندارد و یا استاندارد دارای ولتاژ متفاوت، می‌تواند به باتری و دستگاه شارژ شما آسیب بزند. همین‌طور باتری‌های غیرقابل شارژ اگرچه ظاهری مشابه باتری‌های قابل شارژ دارند؛ اما قرار دادن آنها درون دستگاه شارژر خطرناک بوده و نتیجه مطلوبی نیز ندارد.

در نهایت مدل‌هایی از چراغ قوه که امروزه بیشترین طرفدار را دارد؛ دارای باتری‌های لیتیم هستند. باطری‌های لیتیومی همان باتری‌هایی هستند که در سایر گجت‌های دیجیتال مانند گوشی و لپ‌تاپ و... نیز می‌توان آنها را دید. این مدل چراغ قوه‌ها معمولا با کمک پورت USB و در نسخه‌های جدیدتر پورت USB-C شارژ می‌شوند.

اما نکته اینجاست که در نهایت روزی فرا می‌رسد که باتری لیتیومی شما دیگر قادر به نگه‌داشتن شارژ به میزان کافی نیست. در این شرایط تعویض باتری چراغ قوه ضروری به‌نظر می‌رسد. این مسئله برای هر وسیله شارژی از یک ماساژور برقی گرفته تا انواع گجت‌های پیشرفته‌تر ممکن است رخ دهد. اینجا هم شما با دو حالت روبه‌رو هستید. اگر باتری چراغ قوه شما قابلیت تعویض ساده دارد؛ به‌راحتی می‌توانید باتری کهنه را با نو عوض کنید. در غیر این صورت احتمالا مجبور می‌شوید برای تعویض باتری داخلی، دست به پیچ گوشتی شده و حتی کمی لحیم کاری کنید.

اگرچه در این زمینه نیز همه چراغ قوه‌ها از ساختار یکسانی برخوردار نیستند؛ اما توجه به نکات زیر می‌تواند راه‌گشا باشد.

  1. پیش از باز کردن پیچ‌های چراغ قوه، از چراغ قوه خود عکس یا فیلم بگیرید؛ تا بتوانید شرایط بسته آن را به‌خاطر بسپارید.
  2. برخی از چراغ قوه‌ها به‌جز پیچ، از خار برای ایجاد اتصال استفاده می‌کنند. در این شرایط مراقب باشید خارها را به درستی از جای خود خارج کرده تا نشکنند.
  3. در اغلب موارد سیم متصل به باتری داخلی لحیم شده است. بنابراین نیاز است که این لحیم باز شده و به باتری نو متصل شود. برای انجام این کار به یک هویه نیاز دارید. همچنین مقداری سیم قلع و روغن هویه هم برای این کار باید داشته باشید.
  4. پس از تعویض باتری کهنه با نو و پیش از بستن مجدد چراغ قوه، عملکرد آن را امتحان کنید؛ تا مطمئن شوید همه چیز به‌درستی متصل شده و زحمت دوباره باز کردن دستگاه را نخواهید داشت.

نکات ایمنی هنگام تعویض باتری

هنگام تعویض باتری، به هر شکلی که باشد؛ ممکن است خطراتی به وجود بیاید. بنابراین موارد زیر را به عنوان نکات ایمنی ساده اما موثر در نظر داشته باشید:

  1. هنگام استفاده از دستگاه لحیم یا هویه حتما دستکش بپوشید.
  2. دود ناشی از ذوب شدن قلع سمی است. بنابراین بهتر است این کار را در جایی به تهویه مناسب انجام دهید.
  3. دستگاه لحیم را در جای مناسب قرار دهید که باعث ایجاد سوختگی نشود. اغلب دستگاه‌های حرفه‌ای پایه‌ای برای این کار دارند.
  4. هنگام لحیم کردن سیم چراغ قوه به سر باتری سعی کنید تا جای ممکن سر باتری را داغ نکنید. این کار می‌تواند به باتری نوی شما آسیب بزند.
  5. استفاده از باتری‌های استاندارد و دارای مشخصاتی دقیقا مشابه با باتری قبلی، مهم‌ترین نکته‌ای است که هنگام خرید باتری تازه باید به آن توجه کنید.

چرا چراغ قوه شارژی؟

با خواندن این نوشته احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که داشتن یک انتخاب صحیح هنگام خرید چراغ قوه چقدر مهم است. در واقع یک چراغ قوه پرنور و کم‌مصرف که قابلیت تعویض باتری مناسب و بدون دردسری داشته باشد؛ همه آن چیزی است که شما به آن احتیاج خواهید داشت.

البته هنگام خرید این ابزار نکات ریز و درشت بسیاری را باید در نظر بگیرید؛ اما در مورد بخش باتری، توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. باتری‌های لیتیومی در اغلب اوقات (به‌جز شرایط و موارد خاص) بهترین انتخاب هستند.
  2. باتری‌های لیتیومی قابل تعویض گزینه‌های بهتری از نمونه‌های داخلی هستند.
  3. قابلیت شارژ با پورت USB-C به شما اجازه شارژ چراغ قوه را با شارژر گوشی‌ها و سایر دیوایس‌های جدید می‌دهد.
  4. ظرفیت باتری چراغ قوه و میزان دوام و قابلیت استفاده از چراغ قوه با هر مرتبه شارژ لزوما نسبت مستقیم ندارند. بنابراین به میزان دوام و عمر چراغ قوه پس از هر بار شارژ مجدد دقت بیشتری داشته باشید.

در نهایت امیدواریم با خواندن این مطلب، کاربری بهتر و مفیدتری از چراغ قوه خود در شرایط گوناگون داشته باشید.

 


11733085
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...
بازار
«پارسی نیوز» دغدغه بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کاری خود هستند، انتخاب یک شرکت کار درست در حوزه دکوراسیون داخلی می‏باشد. برای انتخاب یک شرکت دکوراسیون داخلی ایده‏آل، بایستی به نکات مختلفی توجه داشت و از یک راهنمای گام به گام ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است