بازار 07:16 - 08 مهر 1403

آب آوردن شکم چیست؟ علت و نحوه درمان آن چگونه است؟

 

به وضعیتی که باعث تجمع مایع اضافی در حفره شکمی می‌شود، آب آوردن شکم می‌گویند. آسیت می‌تواند با ورم و شکم درد، افزایش وزن، احساس سنگینی در شکم، تنگی نفس و … همراه باشد. علت آب آوردن شکم شامل اغلب شامل بیماری‌های کبدی مانند سیروز، نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی، سرطان و برخی عفونت‌ها می‌شود.

برای درمان آب آوردن شکم به متخصص گوارش مراجعه می‌کنید. پزشک با بررسی وضعیت شما و علت بیماری می‌تواند روش درمانی مناسب برای کاهش علائم بیماری را پیشنهاد دهد.

 

آب آوردن شکم یا آسیت چیست؟

آب آوردن شکم، وضعیتی است که در آن مایع اضافی در حفره شکمی تجمع پیدا می‌کند. شایع‌ترین علت آسیت، بیماری‌های کبدی مانند سیروز است. این بیماری باعث می‌شود کبد نتواند پروتئین‌های لازم برای حفظ مایعات بدن را تولید کند و در نتیجه مایع در شکم جمع می‌شود. علائم آسیت شامل تورم شکم، درد شکم، افزایش وزن، احساس سنگینی در شکم، تنگی نفس و … است. برای تشخیص آسیت، پزشک از معاینه فیزیکی، سونوگرافی، آزمایش خون و سایر روش‌های تشخیصی می‌تواند استفاده ‌کند. درمان آب آوردن شکم به علت اصلی آن بستگی دارد و ممکن است شامل داروهای ادرارآور، تخلیه مایع از شکم و درمان بیماری‌های زمینه‌ای شود.

آب آوردن شکم چه علائمی دارد؟

علائم آب آوردن شکم می‌تواند طی چند هفته تا چند روز در فرد مبتلا بروز کند. ورم شکم یکی از شایع‌ترین علائم آسیت است. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شکم
  • نفخ
  • یبوست
  • سوءهاضمه
  • از دست دادن اشتها
  • تکرر ادرار
  • احساس تنگ نفس و خستگی
  • کمردرد
  • ورم پاها
  • افزایش وزن
  • احساس پری بعد از غذا خوردن

گاهی اوقات، ممکن است آب آوردن شکم با التهاب صفاق با پریتونیت باکتریایی همراه باشد. در این صورت بیمار علائمی شامل تب، حساس بودن شکم به لمس و حس گیجی را تجربه می‌کند.

آب آوردن شکم به دلیل ابتلا به مشکلات کبدی

سیروز کبدی از علل شایع ابتلا به مشکل آب آوردن شکم است. آسیت در بیماران کبدی، از جمله افراد مبتلا به سیروز کبدی، به دلیل پرفشاری ورید پورتال که خون را از اندام گوارشی به کبد می‌رساند، بروز پیدا می‌کند. در نتیجه این افزایش فشار، عملکرد کلیه بدتر می‌شود. در این شرایط که کبد برای کنترل مایع تلاش می‌کند، مایع به زور وارد حفره شکمی می‌شود و باعث آب آوردن شکم خواهد شد. افراد مبتلا به آسیت ناشی از بیماری‌های کبدی علاوه بر علائم معمول آب آوردن شکم، زردی پوست و چشم‌ها را نیز ممکن است تجربه کنند.

علاوه بر سیروز کبدی، کبد چرب نیز می‌تواند باعث ابتلا به آب آوردن شکم شود. کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی بیش از حد در سلول‌های کبدی تجمع پیدا می‌کند. اگر این وضعیت درمان نشود، می‌تواند به سیروز کبدی منجر شود که یکی از علل اصلی آب آوردن شکم است.

هپاتیت B و C از دلایل آب آوردن شکم

هپاتیت ویروسی نوع B و C می‌توانند به کبد آسیب جدی وارد کنند و در صورت عدم درمان، منجر به سیروز کبدی شوند. ویروس‌های هپاتیت B و C به سلول‌های کبدی حمله می‌کنند و باعث التهاب و تخریب آن‌ها می‌شوند. در طولانی مدت، این آسیب‌ها منجر به جایگزینی بافت سالم کبد با بافت اسکار شده و سیروز کبدی ایجاد می‌شود. هم‌چنین، سیروز کبدی باعث افزایش فشار در سیاهرگی می‌شود که خون را از روده‌ها به کبد حمل می‌کند. این افزایش فشار باعث نشت مایع از رگ‌های خونی به داخل حفره شکمی و آب آوردن شکم می‌شود.

علاوه‌براین، کبد مسئول تولید پروتئین مهمی به نام آلبومین در خون است. کاهش آلبومین در خون باعث کاهش فشار اسمزی می‌شود و در نتیجه مایع از رگ‌های خونی به بافت‌ها و حفره شکمی نشت می‌کند. مجموع این تاثیرها از هپاتیت B و C، می‌تواند باعث آب آوردن شکم شود. علاوه براین، سیروز کبدی می‌تواند منجر به آنسفالوپاتی کبدی نیز شود.

ابتلا به آسیت به دلیل اختلالات ناشی از سوء مصرف الکل

مصرف بیش‌ازحد الکل به طور مستقیم به کبد آسیب می‌رساند و در طولانی مدت می‌تواند منجر به سیروز کبدی شود. سیروز کبدی، بافت سالم کبد را با بافت اسکار جایگزین و عملکرد طبیعی آن را مختل می‌کند.

متخصص گوارش و کبد پزشکی است که به بررسی مشکلات و بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و کبد می‌پردازد. پزشکان متخصص در حیطه گوارش به مشکلات اندام‌هایی توجه دارند که در فرایند بلع و دفع کاربرد پیدا می‌کنند. سیستم صفراوی بدن هم که صفرا و آنزیم‌های گوارشی را به روده‌ها می‌رساند، از سوی دکتر گوارش و کبد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پزشکان با تخصص در این زمینه، امکان استفاده از روش‌های متنوعی مانند کولونوسکوپی جهت تشخیص وضعیت بیماران را پیدا می‌کنند. با آگاهی از اینکه تخصص گوارش چیست و چه حیطه‌هایی را پوشش می‌دهد، در زمان بروز مشکلات مربوط به آن می‌توانید به‌موقع به متخصص مراجعه کنید.

جراحی و پیوند کبد برای درمان آب آوردن شکم

وقتی درمان‌های معمول آب آوردن شکم مانند مصرف دارو و تخلیه مایع با سوزن برای کنترل این بیماری موثر نباشند، ممکن است پزشک روش‌های درمانی جدی‌تر را پیشنهاد دهد. جراحی شنت داخل کبدی که با یک لوله دائمی برای تخلیه مایع از شکم انجام می‌شود، یکی از این روش‌هاست. اگر آب آوردن شکم ناشی از بیماری شدید کبدی باشد و درمان‌های دیگر موثر واقع نشده باشند، پیوند کبد ممکن است تنها گزینه درمانی باشد. هم‌چنین، در صورتی که علت آب آوردن شکم نارسایی قلبی باشد، ممکن است جراحی برای رفع مشکل قلبی مودر نیاز باشد.

آیا آب آوردن شکم خطرناک است؟

آب آوردن شکم می‌تواند خطرناک باشد و به عوارض جدی منجر شود. این وضعیت معمولا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مانند سیروز کبدی، نارسایی قلبی یا سرطان ایجاد می‌شود. تجمع مایع در شکم می‌تواند عوارضی مانند عفونت و پریتونیت باکتریایی خودبه‌خود (SBP) را به همراه داشته باشد. بنابراین، تشخیص و درمان به موقع این بیماری بسیار مهم و در صورت بروز علائم، مراجعه به پزشک ضروری است. با دریافت درمان مناسب و تغییر رژیم غذایی می‌توان آب آوردن شکم و علائم آن را مدیریت کرد.

برای آب آوردن شکم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بیماران مبتلا به آسیت برای درمان باید به دکتر گوارش مراجعه کنند. پزشک با تخصص در بیماری‌های کبدی و گوارشی، می‌تواند تشخیص دقیقی از وضعیت شما داشته باشد و برنامه درمانی مناسب را پیشنهاد دهد. علت آب آوردن شکم اغلب بیماری‌های زمینه مانند سیروز کبدی است و در صورتی که به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار جدی برای سلامتی شود. آب آوردن شکم معمولا به دلیل بیماری‌های مزمن ایجاد می‌شود، بنابراین برای درمان آن باید صبور باشید و پیگیری و مراجعه منظم به پزشک متخصص را فراموش نکنید.

تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی و اختلالات مرتبط با معده، کبد، پانکراس، روده کوچک و بزرگ، مجرای صفراوی و مری از وظایف متخصص گوارش و کبد است. این متخصص با استفاده از روش‌های تشخیصی مانند کولونوسکوپی، آندوسکوپی معده، سونوگرافی و آزمایش خون، بیماری‌هایی مانند زخم معده، اسپاسم مری، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم معده، کولیت روده، هپاتیت ویروسی، اسهال، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، کبد چرب و نارسایی کبدی را تشخیص داده و درمان می‌کند.

بیماری‌هایی مانند سرطان معده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و عفونت‌های گوارشی نیز از دیگر مواردی هستند که توسط دکتر گوارش و کبد بررسی و درمان می‌شوند. این متخصصان با دقت و تخصص خود به بررسی و مدیریت بیماری‌های پیچیده گوارشی پرداخته و به بیماران خود کمک می‌کنند تا سلامت خود را بازیابند.

اگر با مشکلات گوارشی یا کبدی روبرو هستید، مراجعه به یک متخصص گوارش و کبد ضروری است. این پزشکان با تجربه و دانش خود به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنید و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. برای دریافت مشاوره و درمان از دکتر گوارش و کبد، می‌توانید به راحتی از طریق سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکتر دکتر نوبت خود را رزرو کنید.


12098030
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» نیوجرسی جاده، که به عنوان مانع ترافیکی یا جداکننده جاده‌ای نیز شناخته می‌شود، یکی از عناصر حیاتی در طراحی و مدیریت ترافیک جاده‌ای است. این موانع معمولاً به منظور جداسازی خطوط ترافیکی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شوند و به کاهش تصادفات...
بازار
«پارسی نیوز» به وضعیتی که باعث تجمع مایع اضافی در حفره شکمی می‌شود، آب آوردن شکم می‌گویند. آسیت می‌تواند با ورم و شکم درد، افزایش وزن، احساس سنگینی در شکم، تنگی نفس و … همراه باشد. علت آب آوردن شکم شامل اغلب شامل بیماری‌های کبدی مانند سیروز، نارسایی قلبی، بیما...
بازار
«پارسی نیوز» نداشتن اعتماد به نفس کافی یکی از اصلی‌ترین مشکلات زبان آموزان است که با کمک بهترین معلم زبان برطرف می‌شود.
بازار
«پارسی نیوز» تجربه کاربری (UX) یکی از عوامل کلیدی موفقیت در آموزش‌های آنلاین است. یک تجربه کاربری خوب می‌تواند تاثیر مثبت بر یادگیری و رضایت دانش‌آموزان داشته باشد. در این مقاله، به بررسی تکنیک‌هایی برای بهبود تجربه کاربری در آموزش‌های آنلاین و ویدئویی...
بازار
«پارسی نیوز» برای یک سفر به یادماندنی به چه چیزی نیاز دارید؟ یک همسفری خوب، اقامتگاه خاص و همچنین بلیط رفت و برگشت! قطعا یکی از مهم ترین دغدغه های شما برای برنامه ریزی جهت سفر کردن، رزرو اقامتگاه و هتل است. یک اقامتگاه خوب برای هر فردی دارای مشخصات متفاوتی بوده و...
بازار
«پارسی نیوز» اگر شما هم از علاقه‌مندان به قهوه هستید و همیشه به دنبال یک فنجان نوشیدنی خوش‌طعم و بی‌نظیر در خانه یا محل کارتان می‌گردید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده است که بین قهوه‌ساز و اسپرسوساز کدام یک انتخاب بهتری است؟ هر دو دستگاه می‌توانند قهوه‌ای...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است