بازار 21:43 - 12 بهمن 1398

آشنایی با هواپیمای فوکر 50

آشنایی با هواپیمای فوکر 50

امروزه هواپیماها یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد در جهان میباشند و همه ساله افراد زیادی با استفاده از این وسیله نقلیه و با تهیه بلیط هواپیما به سفرهای دور و دراز خواهند رفت.

پرواز کردن که یکی از آرزوهای دیرینه بشریت محسوب میشود هم اکنون یکی از پرطرفدارترین روش برای مسافرت کردن میباشد و افراد زیادی برای جابجاییهای خود با استفاده از بلیط خارجی از این پرنده فلزی بهره میبرند.

 با توجه به آمار منتشر شده روزانه بیش از 100000 پرواز در کل جهان به انجام میرسد. لازم به ذکر است که بیشتر این پروازهای انجام شده مسافربری بودهاند و از طریق آنها مسافرانی که با تهیه بلیط هواپیما و یا تهیه بلیط ارزان هواپیما قصد مسافرت دارند به مقاصد مورد نظرشان خواهند رسید پس درباره بلیط هواپیما بیشتر بدانید و استفاده کنید.

 

 

در جهان هواپیماهای بسیاری وجود دارد که در اندازه و مدلهای مختلف طراحی و ساخته شدهاند. یکی از این نوع هواپیماها که آن را در خطوط هوایی کشورمان نیز میتوان دید و مورد استفاده قرار داد هواپیما فوکر 50 میباشد.

در صورتیکه با تهیه بلیط هواپیما زیاد از هواپیما استفاده میکنید و علاقهمند هستید اطلاعاتی را در مورد این وسیله نقلیه که در حال استفاده از آن هستید بدست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی هواپیمای فوکر 50

نام کامل این هواپیمای کوچک مسافربری فوکر اف 27 فرندشیپ بوده است که توسط یک شرکت هلندی طراحی و ساخته شده و روانه بازار جهانی شده است. ایرلاینهای زیادی از این نوع هواپیما برای پروازهای مختلف استفاده میکنند و مسافری که با تهیه بلیط هواپیما و یا بلیط خارجی قصد انجام سفر دارند را به مقاصد مورد نظرشان میرسانند.

 این هواپیما به دلیل داشتن خصوصیات منحصر بفردی که در طراحی و ساخت آن لحاظ شده است یکی از پرفروشترین هواپیما در سراسر جهان میباشد. این نوع هواپیما از نوع توربوپراپ بوده است.

بعد گذشت مدتی  میزان مشتریهای این نوع هواپیما کاهش پیدا کرد از اینرو این شرکت هواپیما سازی هلندی به فکر طراحی و ساخت هواپیمایی جدید فرو رفت. در طراحی و ساخت هواپیما شرکتهای DLT و خطوط هوایی آنست با این شرکت هلندی همکاری میکردند تا بتوانند هواپیماهای با کیفیت و کارآمدتری را روانه بازار کنند.

 در سال 1987 بود که این هواپیما توانست گواهینامه خود را از سازمان هوایی هلند دریافت نماید و عملا بعد از این زمان بود که فروش این هواپیما آغاز شد. در سال 1996 این شرکت هواپیما سازی هلندی ورشکست شد اما تا آن زمان تعداد 213 فروند از این نوع هواپیما را ساخته و روانه بازار کرده بود.

شرکتهای هواپیمایی بسیاری از این نوع هواپیما برای جابجایی مسافرانی که با استفاده از بلیط هواپیما و یا با تهیه بلیط ارزان هواپیما قصد سفر داشتهاند استفاده کرده و آنها را به مقاصد مورد نظرشان رساندهاند. امروزه هر فروند از این نوع هواپیما به قیمت 17.5 میلیون دلار آمریکایی به فروش خواهد رسید.

 در خطوط هوایی داخلی نیز میتوان این نوع هواپیما را مشاهده کرد که توسط آن سالانه  هزاران مسافری که با بلیط هواپیما و بلیط خارجی قصد سفر دارند به مقصد مورد نظرشان رسانده میشوند و ترفندهای خرید بلیط خارجی را می دانند.

 

عملکرد موتور توربوپراپ

این نوع موتورها از نوع موتورهای توربینی گازی میباشند که برای ایجاد نیروی پیشرانه مورد نیاز در این نوع هواپیما بکار گرفته شده است. این نوع موتورها از نوع درون سوز به همراه ماشینهای دوار میباشند. این موتورها با انرژی تولید شده توسط سوختن گاز کار میکنند.

از اصلیترین بخشهای موجود در این موتور میتوان به کمپرسوری که هوا را فشرده میکند، محفظه احتراق که در آن سوخت با هوا مخلوط میشود و توربینی که انرژی گازهای داغ و فشرده را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند اشاره کرد.

 تمامی این مراحل طی میشود تا این هواپیما توانایی انجام پرواز را داشته باشد و بتواند افرادیکه با بلیط هواپیما و یا بلیط ارزان هوپیما قصد جابجایی دارند به سلامت و در کمترین زمان به مقصد مورد نظرشان برسند.

این نوع موتورها برای استفاده در هواپیماهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. در هواپیماهایی که از این نوع موتور استفاده شده است از حداکثر سرعت کمتری نسبت به هواپیماهای دیگر استفاده میشود و از سرعت کمتری برخوردار هستند. این نوع موتورها شباهت بسیار زیادی به موتورهای استفاده شده در بالگردها دارند.

 در این نوع هواپیماها از گردش محور توربین برای حرکت دادن ملخ استفاده میشود. این نوع موتورها در سرعت پایین کارایی و راندمان بهتری را از خود نشان میدهند.

مشخصات هواپیما فوکر 50

در طراحی این نوع هواپیما از دو موتور توربوپراپ استفاده شده است که توسط آنها نیروی محرکه مور دنیاز این هواپیما تامین میشود و مسافرانی را که با بلیط خارجی و بلیط هواپیما قصد سفر دارند را جابجا میکند. ایده اولیه طراحی و ساخت این هواپیما از هواپیمای f27 گرفته شده است.

در طراحی این هواپیما سعی شده است که بالها، بدنه و دم هواپیما شبیه به هم باشند همین امر سبب شده تا مواد استفاده شده در این بخشها تغییرات چندانی نداشته باشد. علاوهبر مواد استفاده شده در این بخشها اتصالات بکار برده شده نیز تا حدودی یکسان میباشد.

این هواپیما به شکلی طراحی شده است که میتواند 46 تا 56 مسافری را که با بلیط خارجی و بلیط هواپیما قصد انجام سفر هوایی دارند را تا مسافت 2000 کلیومتری جابجا کند. در این هواپیما برای خروج مسافران چهار درب در نظر گرفته شده است. در ادامه به ارائه جزئیات بیشتری در مورد این هواپیما خواهیم پرداخت.

  • طول این هواپیمای مسافربری 25.25 متر بوده است.
  • طول هریک از بالهای استفاده شده در این هواپیما 29 متر میباشد.
  • ارتفاع فوکر 50 از سطح زمین 32 متر است.
  • مساحت بال بکار گرفته شده در این هواپیما 70 متر مربع خواهد بود.
  • وزن بدون سرنشین این هواپیما 13400 کیلوگرم میباشد.
  • حداکثر وزن در هنگام پرواز 20820 کیلوگرم خواهد بود.
  • عرض کابین طراحی شده برای این نوع هواپیما 2.5 متر است.

 

این هواپیما میتواند در دمای منفی 54 درجه سانتیگراد و در دمای 35 درجه مورد استفاده قرار گیرد. حداکثر ارتفاعی که این هواپیما میتواند از زمین داشته باشد و در آن به پرواز بپردازد ارتفاع 7.62 کیلومتری از سطح زمین میباشد.

 

مدلهای موجود از هواپیمای فوکر 50

این هواپیما در سه مدل مختلف طراحی و ساخته شده است که برای جابجایی مسافرانی که با بلیط خارجی و یا با استفاده از بلیط ارزان هواپیما قصد سفر هوایی دارند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدل foker 50-100 گونهای از این نوع هواپیما میباشد که بیشترین استقبال را به همراه داشته و در بیشتر خطوط هوایی کشورهای مختلف از این نوع مدل استفاده شده است. در این نوع هواپیما از ملخهای 6 تیغهای و بدنهای از جنس کامپوزیت استفاده شده است.

در طراحی این مدل از پنجرههای بیشتری نسبت به مدل اف 27 استفاده شده است و موتورها و ملخ هواپیما از داخل کابین هواپیما قابل منترل میباشند.

همین موارد سبب شده تا این مدل یکی از پرفروشترین مدلهای این نوع هواپیما باشد و سالانه هزاران مسافر  با استفاده از بلیط خارجی و بلیط ارزان هواپیما با استفاده از این نوع هواپیما به مقاصد مورد نظرشان برسند. در این هواپیما سیستم هشدار نیز وجود دارد که به شکلی جداگانه عمل خواهد کرد.

در مدل دیگری از این نوع هواپیما که با نام تجاری f27 mark 0604 به بازار جهانی ارائه شده است طراحی کابین هواپیما کاملا تغییر کرده و در این مدل از درهای خروج اضطراری نیز استفاده شده است. در جهان کلا 6 مدل از این نوع هواپیما ساخته شده است که 2 تای آن مربوط به نیروی هوایی سلطنتی هلند میباشد و 2 تا از آنها در اختیار نیروی هوایی سنگاپور قرار داده شد و 2 فروند دیگر به اختیار نیروی هوایی سلطنتی برونئی قرار داده شد.

در طراحی هواپیما فوکر 60 شاهد افزایش 102 سانتی در بخش جلویی هواپیما و افزایش 80 سانتی در بخش انتهایی این هواپیما نسبت به مدل قدیمی خواهیم بود. این افزایش طول سبب سنگینتر شدن این نوع هواپیما شده است و در نتیجه در این نوع هواپیما برای ایجاد نیروی پیشرانه از موتورهای قویتری نسبت به مدل قدیمی این نوع هواپیما استفاده شده است.

 


10371912
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است