بازار 10:20 - 15 مهر 1403

زخم نوک سینه خانم ها: علایم و راه های درمان شقاق سینه

ایجاد ترک، زخم، التهاب و درد نوک پستان باعث ابتلا به زخم نوک سینه می‌شود. شقاق سینه به خصوص در زنان باردار و شیرده شایع است و در برخی ورزشکاران نیز ممکن است اتفاق بیفتد. علت زخم پستان شامل شیردهی نادرست، عفونت‌های قارچی، حساسیت‌های پوستی، فشار و اصطکاک ناشی از لباس نامناسب یا خشکی پوست می‌شود.

در برخی افراد علائم زخم نوک سینه شامل قرمزی، التهاب سینه، خونریزی سینه و ترک خوردن پوست به مرور تشدید می‌شود. توصیه می‌شود در این موارد برای بررسی و درمان زخم نوک سینه حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک با معاینه و در صورت نیاز تجویز آزمایشات و تصویربرداری، شقاق سینه را درمان می‌کند.

 

بیماری شقاق یا زخم پستان خانم‌ها چیست؟

شقاق یا زخم نوک سینه وضعیتی است که با ایجاد ترک، زخم، التهاب و درد در نوک پستان همراه است. این مشکل اغلب در دوران بارداری و شیردهی در زنان مشاهده می‌شود. علت زخم پستان شامل شیردهی نامناسب، اصطکاک ناشی از فعالیت‌های ورزشی و تغییرات است که در برخی از موارد حتی می‌تواند به قطع شیردهی منجر شود. زخم سینه در اکثر موارد قابل درمان است؛ اما پیشگیری از بروز آن از طریق مراقبت‌های مناسب از پستان و اصلاح تکنیک‌های شیردهی نیز اهمیت زیادی دارد.

شقاق سینه چه علائمی دارد؟

پاسخ به سوال زخم روي سينه نشانه چيست در دوران بارداری و شیردهی اهمیت بالایی دارد. علائم زخم نوک سینه می‌تواند بر اساس علت زخم پستان در یک یا هر دو سینه مشاهده شود. ترک خوردن و درد نوک سینه خانم‌ها از علائم شایع زخم نوک سینه است. از دیگر علائم زخم نوک سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمز شدن و التهاب و درد نوک سینه
  • ترک خوردن پوست و ظاهر خشک نوک سینه
  • پوسته پوسته شدن و زخم نوک سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • خونریزی نوک سینه
  • زخم باز روی سینه

شدت و مدت زمان شقاق سینه در افراد مختلف متفاوت است.

علائم زخم عفونی نوک سینه شامل چه مواردی است؟

برخی از عفونت‌ها می‌توانند باعث ناراحتی و درد نوک سینه شوند. برفک یک عفونت شایع است که توسط کاندیدا ایجاد می‌شود. مخمر این عفونت در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند. برفک می‌تواند در دهان نوزاد فعال باشد و درحالی‌که مادر به کودک شیر می‌دهد باعث انتقال عفونت و زخم عفونی نوک سینه شود. علائم زخم عفونی نوک سینه شامل موارد زیر است:

  • درد شدید نوک سینه؛ درد شدید در ناحیه نوک سینه که در هنگام لمس یا حرکت افزایش پیدا می‌کند.
  • ترشحات غیرطبیعی؛ ترشح چرک یا خون از نوک سینه که نشانه‌ای از وجود عفونت است.
  • قرمزی سینه؛ نوک سینه ممکن است قرمز شود.
  • تورم سینه؛ نوک سینه ممکن است متورم شود که نشان‌دهنده التهاب و عفونت است.
  • تب و احساس خستگی؛ تب بالای 38 درجه و احساس خستگی عمومی نیز از علائم زخم عفونی نوک سینه است.
  • حالت تهوع و استفراغ؛ در برخی موارد، ممکن است فرد دچار حالت تهوع یا استفراغ شود.
  • وجود توده؛ تشکیل توده‌ای دردناک و گرم در ناحیه سینه که ممکن است به آبسه تبدیل شود.

زخم عفونی نوک سینه معمولا در اثر ضربه، فشار مستقیم یا عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. در دوران شیردهی، این زخم‌ها به دلیل مکیدن سینه توسط نوزاد یا عدم مراقبت صحیح از نوک سینه‌ها شایع‌تر است. ترشح پستان نیز در صورت عفونی شدن زخم می‌تواند ایجاد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زخم سینه خانم ها به https://drdr.ir/mag/nipple-sore/ در مجله سلامت دکتردکتر مراجعه نمایید.

چرا زخم نوک سینه در شیردهی ایجاد می‌شود؟

در برخی افراد، زخم نوک سینه معمولاً از اواخر بارداری شروع می‌‌شود. این مشکل در روز چهارم پس از تولد نوزاد به اوج خود می‌‌رسد. مهم‌ترین عوامل ایجاد زخم نوک سینه در شیردهی شامل موارد زیر است:

  • روش‌ شیردهی نامناسب؛ روش شیردهی نامناسب به خصوص قرارگیری نامناسب نوزاد و سینه می‌تواند باعث شقاق سینه شود. مادرانی که فرزند معلول یا مبتلا به شکاف کام دارند، بیش‌تر در معرض شقاق سينه در شيردهی قرار می‌گیرند.
  • شستشوی شدید؛ استفاده از شوینده‌ها و پد سینه حساسیت‌زا یا لباس‌های تنگ و غیرنخی؛ این عادت‌های غلط می‌تواند باعث سوزش نوك سينه، خارش سینه و در ادامه زخم نوک سینه شود.
  • سردرگمی کودک در مکیدن پستان و بطری؛ استفاده از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد قبل از مکیدن سینه مادر، می‌تواند باعث بروز شقاق سینه شود. طریقه مکیدن شیشه شیر با سینه متفاوت است. بنابراین، کودکی که هم‌زمان با تغذیه شیر مادر از شیشه شیر نیز استفاده می‌کند، موقع مکیدن سینه فشار بیش‌تری به آن وارد خواهد کرد.
  • استفاده بیش از حد از شیردوش‌ها؛ استفاده مدام از شیردوش به خصوص اگر اندازه سر شیردوش کوچک‌تر از سایز سینه باشد، باعث زخم نوک سینه در شیردهی می‌شود.
  • کج بودن گردن کودک از بدو تولد (تورتیکولی مادرزادی)؛ کج بودن گردن کودک، باعث می‌شود نتواند در یک سمت، سینه را درست به دهان بگیرد. بنابراین، مادر باید همیشه از یک سینه او را تغذیه کند. در این شرایط، نوک سینه دچار آسیب و دنبال آن شقاق و زخم می‌شود

تخصص زنان و زایمان، تخصصی است که مراقبت‌های پزشکی و جراحی را در دوران قبل از بارداری، بارداری، زایمان و دوره پس از آن ارائه می‌دهد. فعالیت متخصص زنان و زایمان شامل موارد و حیطه‌های زیر می‌شود:

  • استفاده از سونوگرافی، آزمایش خون، آزمایش ادرار و سایر ابزارها برای نظارت بر بارداری
  • مدیریت زایمان، از جمله القای زایمان، موارد اضطراری و تجویز داروهای مناسب
  • غربالگری، معاینات و تست‌های آزمایشگاهی قبل از تولد بچه
  • ارائه مراقبت‌های پس از عمل جراحی سزارین یا طبیعی تا شش هفته پس از آن
  • بررسی اندازه، رشد و موقعیت بچه در رحم
  • تشخیص نقایص مادرزادی

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر بررسی کنیم که تخصص زنان و زایمان چیست، باید بگوییم که در این حوزه به امور مربوط به مراقبت‌های دوران بارداری رسیدگی می‌شود و عمل‌های جراحی زنان مانند سزارین، توسط دکتر زنان و زایمان انجام می‌شود.

چرا زخم نوک سینه در بارداری اتفاق می‌افتد؟

این عوامل می‌توانند در کنار هم باعث ایجاد زخم‌ نوک سینه در بارداری شوند. مجاری شیری نیز در پی زخم نوک سینه می‌توانند دچار انسداد شوند. در این شرایط، مشاوره با پزشک متخصص می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

تغذیه نامناسب نوزاد و ایجاد شقاق سینه

تغذیه نامناسب نوزاد شامل مکش نادرست یا وضعیت قرارگیری نامناسب در حین شیردهی، می‌تواند باعث زخم نوک سینه شود. این مشکل باعث فشار و آسیب به بافت حساس نوک سینه می‌شود و درد و ناراحتی را افزایش می‌دهد.

زخم نوک سینه به دلیل حالت نامناسب شیردهی

شقاق سینه می‌تواند ناشی از قرارگیری نادرست نوزاد در حین مکیدن باشد. این وضعیت باعث فشار و اصطکاک زیاد بر روی نوک سینه می‌شود که منجر به ترک و زخم نوک سینه خواهد شد.

علت زخم پستان به علت برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد می‌تواند باعث ایجاد زخم نوک سینه مادر شود. این عفونت قارچی، که معمولا در دهان نوزادان وجود دارد، می‌تواند از طریق مکیدن به نوک سینه منتقل شود.

رطوبت زیاد نوک سینه عامل ابتلا به زخم نوک سینه

رطوبت زیاد نوک سینه می‌تواند باعث شقاق سینه شود. تجمع رطوبت ناشی از شیر، عرق یا استفاده از پدهای سینه، باعث تحریک و آسیب به پوست حساس نوک سینه می‌شود. این تحریک‌ها نیز باعث ترک خوردن و زخم نوک سینه می‌شوند.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، برای اخذ نوبت دکتر زنان می‌توانید از نوبت دهی دکتر زنان و زایمان در سایت دکتردکتر استفاده کنید.


12101127
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» ایجاد ترک، زخم، التهاب و درد نوک پستان باعث ابتلا به زخم نوک سینه می‌شود. شقاق سینه به خصوص در زنان باردار و شیرده شایع است و در برخی ورزشکاران نیز ممکن است اتفاق بیفتد. علت زخم پستان شامل شیردهی نادرست، عفونت‌های قارچی، حساسیت‌های پوستی، فشار و اصطک...
بازار
«پارسی نیوز» سبک دکوراسیون در کشور ما دستخوش تغییراتی شده و این امر سلیقه افراد در انتخاب پرده را نیز تحت تأثیر قرار داده است. انتخاب پرده پذیرایی مناسب برای خانه‌های مدرن امروزی، تحولی چشمگیر در چیدمان داخلی ایجاد کرده است. در ادامه، با معرفی پنج مدل از پرده‌های...
بازار
«پارسی نیوز» یکی از بیماری‌های سخت کلیوی، سنگ کلیه است. سنگ‌های کلیه، رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک‌ها هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. این بیماری می‌توانند هر بخشی از دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار دهد. این سنگ‌ها اغلب زمانی ایجاد می‌شوند که، ادرار غلیظ ...
بازار
«پارسی نیوز» انگل‌های روده‌ای شامل کرم‌ روده و ارگانیسم‌های تک‌سلولی هستند که برای بیرون‌آمدن، رشد و نمو به میزبان‌های انسان (به‌ویژه روده‌های آن‌ها) متکی هستند. زمانی که یک میزبان ناآگاه تخم‌ میکروسکوپی کرم را می‌بلعد، انگل روده پخش و تکثیر می‌شود. با مشاهده ...
بازار
«پارسی نیوز» عفونت روده چیست ؟ نحوه پیشگیری و درمان آن چگونه است؟ روده بخشی از سیستم گوارش است. عفونت روده، معمولاً توسط میکروارگانیسم‌هایی که به روده راه پیدا کرده‌اند، ایجاد می‌شود. حالت تهوع و استفراغ، تب و از دست دادن اشتها از جمله علائم عفونت روده محسوب می‌...
بازار
«پارسی نیوز» فشار بیش از حد به رحم، عفونت رحم و عفونت واژینال در دوران بارداری از عوامل پارگی کیسه آب جنین هستند. پارگی زودرس کیسه آب جنین، باعث نشت مایع آمنیوتیک و خونریزی رحم و در نتیجه زایمان زودرس می‌شود. از سایر علائم پارگی کیسه آب جنین می‌توان به تغییر د...
بازار
«پارسی نیوز» هدف از انجام پروتز گونه افزایش حجم یا بالابردن گونه‌ها است و با عمل پروتز گونه از راه تزریق چربی و کاشت پروتز انجام می‌شود. برخی از افراد از کاهش حجم گونه‌ها یا حتی افتادگی آن‌ها با افزایش سن ناراضی‌اند. برخی هم مایل‌اند که با بالابردن یا افزایش ح...
بازار
«پارسی نیوز» در دنیای امروز، خرید و اجاره املاک صنعتی به دلیل اهمیت بالای این نوع املاک در تجارت و صنعت، به یکی از اصلی‌ترین نیازهای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تبدیل شده است. به همین دلیل، پلتفرم‌های آنلاین تخصصی برای خرید و اجاره این نوع املاک در سطح جهانی توسعه...
بازار
«پارسی نیوز» ضعیف شدن بافت‌های اطراف چشم و افزایش سن افراد، از مهم‌ترین دلایل پف زیر چشم هستند. این موضوع برای برخی از افراد به عنوان یک معضل آزاردهنده خواهد بود که گاهی برای خلاصی از آن و درمان پف زیر چشم، دست به جراحی می‌زنند. اما جراحی‌های سنگین و غیر اصولی...
بازار
«پارسی نیوز» دکتر مهران زارعی قنواتی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های چشم‌پزشکی در ایران و دنیا به شمار می‌آید. او متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص قرنیه است که با بهره‌مندی از دانش و تجربه فراوان، به پیشبرد این حوزه در سطح بین‌المللی کمک شایانی کرده است. یکی از افتخارات بز...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است