گوناگون 11:43 - 08 خرداد 1402

سهم کم آموزش عالی مهارتی از بودجه

به گزارش خبرنگار مهر، عرفان خسرویان امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم برنامه‌های مختلفی را برای بیش از ۱۸۰ شعبه در سراسر کشور و میزبانی ۱۸۰ هزار دانشجو متولی تربیت تکنسین در کشور در نظر دارد.

وی در این همایش در دانشگاه شهید بهشتی گفت: تنها زیر نظام دولتی در کشور هستیم که خدمات آموزش عالی مهارتی را رایگان و دولتی ارائه می‌دهیم، ولی چالش‌های زیادی داریم.

سهم کم آموزش عالی مهارتی از بودجه

خسرویان ادامه داد: اولین چالش سهم بودجه تخصیص داده شده آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای، از کل بودجه آموزش عالی است که یک سوم کل بودجه آموزش‌های نظری دانشگاه هاست و این سهم باید افزایش یابد.

وی گفت: بودجه دانشگاه فنی وحرفه ای از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و شکاف بودجه‌ای دانشگاه تا حدی جبران شده، ولی در کل آموزش عالی کشور بیش از ۹۰ درصد هزینه‌ها به خدمات دانشجویی، غذا و خوابگاه تخصیص می‌یابد و سهم آموزش‌های مهارتی کم است‌.

خسرویان افزود: سه چالش دیگر در دانشگاه وجود دارد. اولی منابع انسانی مورد نیاز برای تربیت تکنسین در دانشگاه است. این دانشگاه از آموزش و پرورش جدا شده است و مربیان این دانشگاه از آن وزارتخانه بوده اند که بازنشسته شده اند و اعضای هیأت علمی که جذب شده اند بیشتر برنامه‌های آموزشی را دارند.

وی گفت: این امر باعث شده به مرور سطح خدمات مهارتی به خدمات آموزشی تبدیل شود. باید تصمیم گرفت نظام جذب و ارتقای اساتید در دانشگاه فنی و حرفه ای چطور باید باشد.

موقعیت تکنسین با مهندس اشغال شده

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در تولید تکنسین برای زنجیره پیچیده صنعتی و حرفه ای، امروز از ترکیه و عربستان هم عقب افتاده ایم، کمبود نیروی کار تکنسین در صنایع به شدت دیده می‌شود و موقعیت تکنسین با مهندس اشغال شده که شایستگی‌های شغلی تکنسین را در صنعت نمی‌تواند ایفا کند.

وی افزود: حضور تکنسین‌ها روز به روز به لحاظ تعداد و کیفیت کاهش می‌یابد و این مساله حل نمی‌شود، مگر وقتی بحث جذب نظام تکنسین را در دانشگاه فنی و حرفه ای حل کنیم.

وی چالش دیگر را پروژه‌های عمرانی دانست و گفت: به تناسب دانشجوی موجود در دانشگاه باید تولید فضای آموزشی، کمک آموزشی در آموزش‌های مهارتی اختصاص یابد. در دانشگاه فنی و حرفه ای میراث دار بیش از ۹۰ پروژه عمرانی هستیم که کامل نشده است، ولی در سال اول و دوم دولت سیزدهم ۲۴ پروژه عمرانی را کامل کردیم و ۲۰ هزار فرصت به صندلی آموزش‌های مهارتی اضافه شده است. امیدواریم ۷۰ پروژه را تا پایان دولت با افزایش سهم بودجه تملک دارایی دانشگاه کامل کنیم‌.

افتتاح پروژه تمام خیرساز به زودی

خسرویان گفت: برای تکمیل پروژه‌ها از خیرین کمک گرفتیم‌. پروژه تمام خیر ساز مهریز یزد را به زودی با حضور وزیر علوم افتتاح می‌کنیم.

وی تاکید کرد: آموزش مهارتی با کمک مردم و دولت در حال انجام است، ولی باید بخش خصوصی و خیرین را هم به این روند وارد کنیم.


11902645
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است