بازار 06:28 - 09 مهر 1403

پف زیر چشم چطور ایجاد می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

 

ضعیف شدن بافت‌های اطراف چشم و افزایش سن افراد، از مهم‌ترین دلایل پف زیر چشم هستند. این موضوع برای برخی از افراد به عنوان یک معضل آزاردهنده خواهد بود که گاهی برای خلاصی از آن و درمان پف زیر چشم، دست به جراحی می‌زنند. اما جراحی‌های سنگین و غیر اصولی، عوارض جانبی هم دارد که در بدترین حالت خود، آسیب عصبی و فلج اندام‌های چشم را به همراه خواهد داشت.

اما می‌توان از روش‌های غیرتهاجمی ‌استفاده کرد تا میزان ریسک جراحی‌ها را کاهش داد. موثر‌ترین راه‌های درمان پف کردن زیر چشم، درمان‌های خانگی مانند استفاده از انواع ماسک‌های خانگی یا کمپرس سرد است که در بیشتر مواقع کارساز هستند.

 

علائم افتادگی پلک

هنگامی ‌می‌توان گفت که پف زیر چشم برای زنان و مردان رخ داده که علائم ورم خفیف، افتادگی یا شل‌ شدن پوست و حلقه‌های تیره در چشم یا اطراف چشم افراد، دیده شوند. هر یک از این علائم می‌توانند به دلایل مختلفی رخ داده باشند که باید از طریق متخصص چشم بررسی شوند.

عوامل متعددی باعث ایجاد یا بدتر شدن این اثر می‌شوند، از جمله: پیری، احتباس مایعات (به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از یک وعده غذایی شور)، کمبود خواب، آلرژی، سیگار کشیدن و انواع بیماری.

علت پف زیر چشم چیست؟

کیسه‌ها یا همان پف کردن زیر چشم هنگامی ‌ایجاد می‌شوند که ساختارهای بافتی پلک ضعیف شده باشند. در این شرایط پوست شروع به شل شدن می‌کند که در نهایت با افتادگی پوست همراه است. چربی‌هایی که در زیر یا اطراف چشم وجود دارند می‌توانند حرکت کنند و ممکن است که با تجمع در بخشی از چشم، باعث پف و تورم شوند.

عوامل مختلفی وجود دارند که در ایجاد یا بدتر شدن پف زیر چشم تاثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کم خوابی
  • گریه‌های طولانی مدت
  • مصرف زیاد نمک
  • کمبود مایعات و دی هیدراته یا کم شدن آب بدن
  • مصرف دارو
  • استفاده از لنزهای چشمی
  • آسیب‌های محیطی
  • عوامل ژنتیکی و وراثت
  • استرس و نگرانی زیاد
  • آلرژی‌ها و حساسیت‌های مرتبط به چشم
  • آرایش کردن زیاد و طولانی
  • تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
  • کهولت سن و پیری که معمولا قابل درمان نیست
  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های مختلف

در صورتی که به غیر از موارد گفته شده، اضافه وزن، سردرد یا عطسه‌های زیاد دارید که منجر به پف زیر چشم شده‌اند، بهتر است که به متخصص چشم مراجعه کنید تا با بررسی آلرژی و مشکلات تیروئیدی، شما را راهنمایی کنند.

روش‌های درمان پف زیر چشم

روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن پف کردن زیر چشم وجود دارند که به دو دسته روش‌های خانگی یا درمان‌های کلینیکی تقسیم می‌شوند. هریک از این روش‌های درمانی را که انتخاب می‌کنید، بهتر است که با مشاوره پزشک انجام شوند تا وضعیت چشمان شما رو به بهبودی باشد.

روش‌های خانگی درمان پف زیر چشم

درمان پف زیر چشم از طریق روش‌های خانگی نیاز به رعایت یکسری نکات دارد تا با توجه به آن بتوان بهترین درمان را انجام داد. در ادامه نکات مختلف درباره روش‌های خانگی درمان پف کردن زیر چشم را بررسی خواهیم کرد.

نحوه خواب خود را تغییر دهید

در صورتی که بر روی شکم یا به پهلو می‌خوابید، جاذبه باعث می‌شود تا چربی‌ها و مایع زیر چشم حرکت کنند و این موضوع در طولانی مدت، باعث پف چشم می‌شود. از این رو بهتر است که به صورت طاق باز بخوابید.

آرایش خود را قبل از خواب به طور کامل پاک کنید

مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده شده‌اند، در طولانی مدت به پوست آسیب می‌رسانند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که زیاد آرایش می‌کنید و قبل از خواب آرایش خود را به طور کامل پاک نمی‌کنید، در معرض بروز پف کردن زیر چشم هستید. از طریق مواد پاک کننده آرایشی و شستشو با آب و صابون می‌توانید مواد آرایشی را از صورت و اطراف چشم خود پاک کنید تا با مشکلات پوستی و چشمی مواجه نشوید.

از ماسک آووکادو استفاده کنید

ماسک‌های آووکادو با خاصیت آبرسانی، آرامش بخش و شاداب‌کننده اطراف چشم هستند و می‌توان برای درمان پف کردن زیر چشم از آن‌ها استفاده کرد.

یکی از حوزه‌های پزشکی، تخصص چشم پزشکی است که آموزش‌های لازم را برای بررسی و ارزیابی آناتومی، فیزیولوژی و بیماری‌های چشم آموزش می‌دهد. پزشکان عمومی، پس از گذراندن موفقیت‌آمیز 7 سال تحصیلی، برای ادامه مطالعات خود و دریافت تخصص، می‌توانند تخصص چشم‌ پزشکی را انتخاب ‌کنند. این تخصص، به تشخیص و مدیریت بیماری‌هایی مانند آب مروارید، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری‌های شبکیه و اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌پردازد.

کدام علائم در کنار پف زیر چشم خطرناک هستند؟

در صورتی که پف کردن زیر چشم‌ها با علائم مختلفی مانند: ورم مچ پا یا دست، ورم لب، زردی پا و ورم ناگهانی زیر چشم‌ها همزمانی داشته باشند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

این موارد گفته شده می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف و اختلال در عملکرد کبد باشند. برای نوبت دهی سریع و درمان بیماری‌های کبدی و مشکلات صفرا می‌توانید از سامانه دکتردکتر کمک بگیرید.

علت ایجاد پف زیر چشم نوزادان و کودکان چیست؟

علت‌های مختلفی برای پف زیر چشم کودکان وجود دارند که جای نگرانی ندارند و با مراجعه به پزشک یا استفاده از روش‌های درمان خانگی، برطرف خواهند شد. مهم‌ترین علت پف کردن زیر چشم کودکان عبارتند از:

  • داکریوسیستیت
  • عفونت سینوس اتموئید
  • سلولیت پری اوربیتال
  • آلرژی ورم ملتحمه
  • خارش چشم
  • نیش حشرات
  • درماتیت تماسی ( این نوع التهاب پوستی در دو نوع درماتیت تماسی حاصل از آلرژی و تحریکی ایجاد می‌شود )
  • آسیب به چشم
  • گل مژه چشم
  • عفونت‌های چشمی‌
  • شوک آنافیلاکسی

پف‌های زیر چشم کودکان می‌تواند علاوه بر عوامل گفته شده، ناشی از گریه قبل از خواب، انسداد غدد اشکی و آلرژی‌های مختلف هم رخ دهد.

چه زمانی باید برای مشکل پف زیر چشم به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

هنگامی‌ که ظاهر پف کرده زیر چشم‌ها شما را اذیت کند و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما شود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بهتر است ابتدا درباره اینکه تخصص چشم پزشکی چیست اطلاعاتی کسب کرده تا بتوانید بهترین پزشک را انتخاب کنید.

برخی از روش‌های مراقبت‌های خانگی می‌توانند درمان خوبی برای از بین بردن موقتی پف‌های زیر چشم باشند، اما اگر به دنبال روش‌های درمانی با تاثیرات طولانی مدت هستید، کافی است که به صفحه نوبت دهی دکتردکتر (https://drdr.ir/)

مراجعه کنید و به صورت آنلاین از بهترین پزشک‌های جراح پلاستیک نوبت مراجعه دریافت کنید.


12098498
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» ضعیف شدن بافت‌های اطراف چشم و افزایش سن افراد، از مهم‌ترین دلایل پف زیر چشم هستند. این موضوع برای برخی از افراد به عنوان یک معضل آزاردهنده خواهد بود که گاهی برای خلاصی از آن و درمان پف زیر چشم، دست به جراحی می‌زنند. اما جراحی‌های سنگین و غیر اصولی...
بازار
«پارسی نیوز» دکتر مهران زارعی قنواتی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های چشم‌پزشکی در ایران و دنیا به شمار می‌آید. او متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص قرنیه است که با بهره‌مندی از دانش و تجربه فراوان، به پیشبرد این حوزه در سطح بین‌المللی کمک شایانی کرده است. یکی از افتخارات بز...
بازار
«پارسی نیوز» تجربه چروک شدن بهترین و خوش جنس‌ترین لباس‌هایمان در کمد وقتی که آماده‌ی پوشیدنشان هستیم برای همه‌ی ما آشناست و حس پشیمانی از زمانی که صرف اتو کردنشان کرده‌ایم هم بسیار ناراحت کننده است. مشابه همین صحنه هنگام باز کردن چمدان و بیرون آوردن لباس‌ها در مس...
بازار
«پارسی نیوز» نیوجرسی جاده، که به عنوان مانع ترافیکی یا جداکننده جاده‌ای نیز شناخته می‌شود، یکی از عناصر حیاتی در طراحی و مدیریت ترافیک جاده‌ای است. این موانع معمولاً به منظور جداسازی خطوط ترافیکی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شوند و به کاهش تصادفات...
بازار
«پارسی نیوز» به وضعیتی که باعث تجمع مایع اضافی در حفره شکمی می‌شود، آب آوردن شکم می‌گویند. آسیت می‌تواند با ورم و شکم درد، افزایش وزن، احساس سنگینی در شکم، تنگی نفس و … همراه باشد. علت آب آوردن شکم شامل اغلب شامل بیماری‌های کبدی مانند سیروز، نارسایی قلبی، بیما...
بازار
«پارسی نیوز» نداشتن اعتماد به نفس کافی یکی از اصلی‌ترین مشکلات زبان آموزان است که با کمک بهترین معلم زبان برطرف می‌شود.
بازار
«پارسی نیوز» تجربه کاربری (UX) یکی از عوامل کلیدی موفقیت در آموزش‌های آنلاین است. یک تجربه کاربری خوب می‌تواند تاثیر مثبت بر یادگیری و رضایت دانش‌آموزان داشته باشد. در این مقاله، به بررسی تکنیک‌هایی برای بهبود تجربه کاربری در آموزش‌های آنلاین و ویدئویی...
بازار
«پارسی نیوز» برای یک سفر به یادماندنی به چه چیزی نیاز دارید؟ یک همسفری خوب، اقامتگاه خاص و همچنین بلیط رفت و برگشت! قطعا یکی از مهم ترین دغدغه های شما برای برنامه ریزی جهت سفر کردن، رزرو اقامتگاه و هتل است. یک اقامتگاه خوب برای هر فردی دارای مشخصات متفاوتی بوده و...
بازار
«پارسی نیوز» اگر شما هم از علاقه‌مندان به قهوه هستید و همیشه به دنبال یک فنجان نوشیدنی خوش‌طعم و بی‌نظیر در خانه یا محل کارتان می‌گردید، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده است که بین قهوه‌ساز و اسپرسوساز کدام یک انتخاب بهتری است؟ هر دو دستگاه می‌توانند قهوه‌ای...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است