بازار 12:16 - 04 خرداد 1401

مهم ترین پارامترها در سئو سایت فروشگاهی

فرد یا شرکتی که کسب و کار خود را وارد فضای آنلاین کرده است، حتما به دنبال آگاهی از برند، دیده شدن بیشتر و فروش محصولات است. به همین دلیل حضور در نتایج اول گوگل و به خصوص نتایج اول تا سوم اهمیت زیادی دارد. چون به این صورت می‌توانید فروش بیشتری نسبت به رقبا داشته باشید.

اگر همه قوانین سئو را به درستی رعایت کنید و اصول گفته شده در این مقاله را اجرا کنید، نیازی به هزینه‌های اضافی مثل تبلیغات کلیکی ندارید و کاربران به صورت ارگانیک وارد سایت شما می‌شوند. هر چند استفاده از تبلیغات به فروش بیشتر کمک زیادی می‌کند.

سئو سایت فروشگاهی فوت و فن های مخصوص به خود را دارد که باید برای رسیدن به موفقیت به تک تک آنها توجه داشته باشید. در ادامه برخی از اصلی ترین موارد مورد نیاز در سئو سایت فروشگاهی را بررسی خواهیم کرد.

یافتن کلمات کلیدی مناسب برای سئو فروشگاهی

بخش مهمی از سئو سایت روی بهینه‌سازی محتوا بر اساس کلمه کلیدی موردنظر است. در واقع هر صفحه از سایت روی یک کلمه کلیدی خاص بنا می‌شود و جهت‌دهی وبسایت و فعالیت‌های سئو بر اساس کلمات کلیدی انجام می‌شود. بنابراین پیدا کردن کلیدواژه‌ها اهمیت زیادی دارند. کلمات و کوئری‌هایی که جستجوی بالایی داشته باشند و از طرف دیگر رقابت بر سر آن‌ها خیلی بالا نباشد.

مثلا کلمه کلیدی یکی از صفحات می‌تواند “یخچال ساید بای ساید سامسونگ” و کوئری صفحه دیگر، “یخچال دوقلوی سامسونگ” باشد. اگر این را در نظر بگیرید که برای هر برند یخچال، چندین مدل وجود دارد، به تعداد بالای صفحات در یک سایت فروشگاهی پی می‌برید. مثلا کوئری‌هایی مثل:

  • یخچال ساید بای ساید سامسونگ مدل X
  • یخچال ساید بای ساید سامسونگ مدل Y
  • یخچال ساید بای ساید سامسونگ مدل Z

و به همین صورت برای سایر کالاها و برندها ادامه پیدا می‌کند.

به هر حال کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌کنید، تاثیر مهمی روی سئو تکنیکال سایتتان خواهند داشت و مسلما باعث بهینه‌سازی بهتر معماری سایت می‌شوند.

یافتن کلمات کلیدی مناسب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت فروشگاهی محسوب می‌شود.

اما چگونه باید کوئری‌های مناسب پیدا کنیم؟

می‌توانید از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر سایت شما بیشتر در زمینه اطلاعات و آموزش فعالیت می‌کند و در کنار آن محصول هم می‌فروشید، می‌توانید از informational keywords هم استفاده کنید. یعنی کوئری‌هایی که توسط کاربران مطرح می‌شود تا یک موضوع خاص را یاد بگیرند. مثلا:

  • چطور شله زرد درست کنم؟
  • بهترین نوع سیب برای کمپوت سیب چیست؟
  • برای درست کردن فسنجان به چه قدر رب انار نیاز دارم؟

یک فروشگاه آنلاین مواد غذایی می‌تواند چنین کوئری‌هایی را هدف قرار دهد و روی آن‌ها کار کند.

اما مهم‌تر از این کوئری‌ها، تمرکز روی کلمات کلیدی محصولات است. مثلا:

  • خرید سیب سبز
  • خرید سیب ارگانیک
  • رب انار
  • خرید رب انار
  • خرید رب انار خانگی
  • و …

در ادامه بهترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را مرور می‌کنیم.

۱. استفاده از پیشنهادات سایت دیجی کالا

دیجی کالا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های فروشگاهی در ایران، منبع کلمات کلیدی محصولات محسوب می‌شود. شما می‌توانید وارد این سایت شده و در دسته‌بندی دلخواهتان به دنبال کلمات کلیدی مناسب بگردید. کافی است کلمه اصلا مثلا “کفش ورزشی” را وارد کنید تا انواع دسته‌بندی‌ها و کوئری‌های دیگر را به شما نمایش دهد. کوئری‌هایی مثل:

  • کفش ورزشی مردانه
  • کفش ورزشی زنانه
  • کفش ورزشی پسرانه
  • کفش مردانه ورزشی

با استفاده از این کلمات کلیدی پیشنهادی می‌توانید محتواهای موردنظرتان را بنویسید و آن‌ها به صورت پست بلاگ درآورید.

۲. جستجوی دسته‌بندی کالاها در سایت‌های فروشگاهی مختلف

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که دسته‌بندی‌های مرتبط به محصولاتتان را در سایت‌هایی مثل دیجی کالا پیدا کنید. مثلا ببینید در زمینه مانتو یا پالتو چه دسته‌‌بندی‌هایی دارند. مثلا در دسته‌ مانتو، زیردسته‌های مانتو، پانچو و رویه هم دیده می‌شود.

پس اگر محصولات خاصی می‌فروشید، حتما آن را به زیردسته‌های مختلف تقسیم کنید تا مخاطبین و مشتریان راحت‌تر بتوانند محصول موردنظرشان را پیدا کنند. مثلا اگر در سایت دیجی کالا “لپ تاپ” را جستجو کنید، دسته‌هایی مثل:

  • لپ تاپ و الترابوک
  • سایر لوازم جانبی لپ تاپ
  • کیف و کاور لپ تاپ
  • و …

می‌بینید. اما اگر سایت شما به صورت اختصاصی به ارائه لپ تاپ و وسایل الکترونیکی می‌پردازد، می‌توانید برای هر برند دسته‌بندی جداگانه داشته باشید.

مثلا:

  • لپ تاپ ایسوس
  • لپ تاپ لنوو
  • لپ تاپ ایسر
  • و …

۳. کمک گرفتن از سایت ویکی پدیا

روش دیگری که برای پیدا کردن کلمات و کوئری‌ها پیشنهاد می‌شود، استفاده از ویکی پدیا فارسی است. کافی است وارد این سایت شده و در قسمت بالا و در باکس جستجو، کلمه اصلی مثل لباس را وارد کنید. کوئری‌هایی که بیشتر از همه در زمینه لباس جستجو می‌شوند، برای شما به نمایش درمی‌آیند.

۴. کمک گرفتن از ابزار SEMrush

ابزار SEMrush نیز یکی دیگر از پیشنهادهای خوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی است. البته این روش به سادگی سه روش قبلی نیست؛ اما یک مزیت عمده دارد. آن هم این است که می‌توانید کلمات کلیدی که رقبای شما از آن‌ها استفاده کرده و رتبه گرفته‌اند را پیدا کنید و برای آن‌ها محتوا بسازید.

نکته مثبت دیگری که کار با ابزارها دارد این است که یک سری کیوورد دیگر هم به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را هم بررسی کنید و از بین همه این موارد، کوئری‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کدام کلمات کلیدی برای سئو سایت فروشگاهی مناسب هستند؟

۱. میزان جستجوی کلمه مورد نظر

میزان جستجو، یکی از معیارهای مهم برای انتخاب کلمه کلیدی است. اگر کلمه‌ای جستجوی بالایی نداشته باشد، هر چقدر هم رقابت در آن راحت باشد، ارزش کار کردن ندارد. البته هیچ معیار خاصی برای مقدار جستجو وجود ندارد. مثلا ممکن است یک کوئری ۵۰۰ بار در ماه جستجو شود و کلمه دیگر، ۱۵ بار. اما هر دو ارزش کار کردن را دارند. از طرفی حتی یک کلمه با ۱۰ هزار جستجو در ماه، ارزش کار کردن ندارد. چون رقابت در آن فوق‌العاده بالا است. 

از طرفی باید رقابت را هم در نظر بگیرید. برای این کار کافی است از ابزارهای kwfinder، Keyword Surfer یا Google keyword planner استفاده کنید. اما روش ساده‌تر این است که کلمه مورد نظر را در گوگل بزنید و میران نتایج را ببینید. اگر میزان نتایج از ۵ میلیون کمتر باشد، رقابت در این کلمه پایین و کار روی آن راحت‌تر است. هر چه تعداد نتایج بالاتر باشد، رقابت سخت‌تر می‌شود.

برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بهتر است همزمان به میزان رقابت و میزان جستجوی کوئری توجه کنید.

۲. انتخاب کلمات کلیدی کاملا مرتبط با محصولات شما

ممکن است کلمه کلیدی که شما برای محصولتان در نظر گرفته‌اید، جستجوی بسیار کمی در ماه داشته باشد و از طرف دیگر کلمات دیگری باشند که چندین بار در ماه جستجو می‌شوند. باید بین این دو یک تعادل برقرار کنید. مثلا فرض کنید کلمه‌ای مانند “گوشی شیائومی نوت ۸” جستجوی بالایی دارد. اما در محصولات شما چنین گوشی نیست و خیلی وقت است که این گوشی تولید نمی‌شود. مسلما نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

البته کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از این کلمه کلیدی استفاده کنید ولی در صفحه موردنظر سایر گوشی‌های برند شیائومی را قرار دهید. البته این روش ممکن است باعث نارضایتی کاربران شود و آن‌ها را نسبت به سایت شما بی اعتماد کند و در نهایت فروش خوبی را تجربه نکنید. پس دقیقا کیووردهای هدف را انتخاب کنید و روی آن‌ها کار کنید.

۳. بررسی قصد مخاطبین و کاربران از جستجوی کلمه کلیدی

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که قصد و هدف کاربر را مورد بررسی قرار دهید. مثلا ممکن است کاربر به دنبال پیدا کردن اطلاعات، مقایسه محصولات و در نهایت خرید باشد و لزوما از همان ابتدا از شما خرید نکند!

مثلا اگر فردی “کتاب شازده کوچولو” را جستجو می‌کند، ممکن است به دنبال ترجمه‌های مختلف آن باشد یا حتی دانلود pdf! اما کسی که “خرید کتاب شازده کوچولو” را جستجو می‌کند، احتمالا به دنبال خرید آن است. یکی از روش‌های عالی برای فهمیدن این موضوع، استفاده از ابزار SEMrush است.

می‌توانید میزان رقابت کوئری موردنظر و سایر کلمه‌های مرتبط با آن را ببینید. مثلا در ستون CPC مقدار پولی که سایت‌های مختلف برای تبلیغات کلیکی گوگل می‌پردازند را ببینید. هر چقدر این هزینه بالاتر باشد، یعنی کلمه کلیدی ارزش بالاتری دارد و قدرت پولسازی ان بیشتر است.

۴. میزان رقابت و سختی رسیدن به نتایج بالای گوگل

هر چقدر یک کلمه کلیدی جستجوی بالایی داشته باشد، باز هم باید سختی آن بررسی شود. سختی یعنی اینکه رسیدن محتوای نوشته شده حول کلمه کلیدی موردنظر به صفحه اول گوگل، چقدر دشوار است؟ باز هم برای این کار می‌توانید از ابزار SEMrush استفاده کنید.

میزان سختی از صفر تا صد در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر این عدد بالاتر و به صد نزدیک‌تر باشد، رقابت سخت‌تری برای رسیدن به نتایج اول گوگل خواهد داشت.

بهتر است بررسی کنید و ببینید رقبایتان برای بهینه‌سازی سایت خود از چه کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند. این کلمات را بررسی کنید و میزان جستجو، رقابت و سختی آن‌ها را بسنجید. سپس بهترین کلمات را انتخاب کنید.

اهمیت بازاریابی محتوا در سئو سایت فروشگاهی

محتوا یکی از اصول مهم سئو است و این موضوع در سایت های فروشگاهی هم صدق می‌کند. برای کمک به بهینه‌سازی بهتر صفحات محصولاتتان می‌توانید برای هر محصول محتوایی چند صد کلمه‌ای – مثلا ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه – بنویسید. در ضمن کلمه کلیدی موردنظر را به طور متعادل در آن قرار دهید. سعی کنید متنی جذاب، مفید و مرتبط بنویسید و اطلاعاتی در مورد محصولتان در اختیار مخاطب قرار دهید.

برای اینکه بتوانید لینک خارجی دریافت کنید، محتواهای کامل‌تر و مفید بنویسید. اگر در مورد محصولی مثل دوربین دیجیتالی Canon مدل X می‌نویسید، اطلاعاتی را که برای خریدار مفید است، در متن قرار دهید. بهتر است محتوایی حدودا ۱۵۰۰ کلمه‌ای بنویسید تا جامعیت داشته باشد و منبعی برای سایت‌های دیگر به حساب بیاید. در این صورت احتمال دریافت لینک خارجی از این صفحه بیشتر است.

اینفوگرافیک‌های جذاب و آمارهای مفید نیز احتمال لینک‌سازی خارجی را بیشتر می‌کند. اگر سایت شما تازه‌کار باشد، بهتر است حساب زیادی روی بک‌لینک‌سازی باز نکنید و بیشتر به تولید محتوای مفید و سئوی داخلی صفحات بپردازید. اما با پیشرفت سایت، بیشتر شدن بازدید و شهرت بیشتر، احتمال گرفتن لینک خارجی بیشتر می‌شود.

در ضمن باید استراتژی درستی برای لینک‌سازی داخلی داشته باشید. لینک‌سازی داخلی شما باید کاملا مرتبط و بر اساس نیاز مخاطبی که وارد صفحه موردنظر شده است، باشد. مثلا در صفحات مربوط به “لباس” می‌توانید لینک‌های “کفش” قرار دهید، اما بهتر است لینک صفحات مربوط به “لوازم دیجیتالی” یا “مواد غذایی” قرار ندهید.

سئو داخلی، بخش مهمی از سئو فروشگاهی

سئو یکی از بخش‌های اصلی و پایه و اساس یک سایت است. چه سایت فروشگاهی و چه هر نوع سایت دیگری. سئو شامل چند بخش است:

  • سئو داخلی (On-page SEO)
  • سئو خارجی (Of-page SEO)
  • سئو تکنیکال (Technical SEO)

در بخش سئو داخلی باید توجه ویژه‌ای به کیووردها داشته باشید. همانطور که در بخش مربوط به کلمات کلیدی گفتیم، بهتر است کلماتی را هدف قرار دهید که احتمال خرید بیشتری دارند. مثلا وقتی کاربر کوئری “خرید کاپشن چرمی مردانه” را جستجو می‌کند، احتمالا بیشتر از وقتی که “کاپشن مردانه” را جستجو می‌کند، احتمال خریدار بودن دارد. 

بنابراین بهتر است کلمات مناسب‌تری را برای هدف قرار دادن انتخاب کنید.

در نهایت بهتر است که سئو سایت فروشگاهی خود را به دست افراد ماهر در این زمینه بسپارید تا بتوانید به نتیجه ی دلخواهتان برسید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا با چندین سال سابقه در طراحی سایت سئو محور فروشگاهی و ارائه خدمات سئو سایت های فروشگاهی و سایت های متنوع دیگر، میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

آژانس توسعه آنلاین کسب و کار عظیم مدیا در زمینه های مختلف زیر به مشتریان خود خدمات رسانی می کند:

خدمات سئو

آنالیز تکنیکالی رقبا

طراحی کمپین دیجیتال

طراحی سایت سئو محور

بهترین راه برای اطمینان از عملکرد یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بررسی سایت و شبکه های اجتماعی آنها است. علاوه بر بررسی عملکرد عظیم مدیا می توانید در این شبکه ها، محتواهای آموزشی زیادی در رابطه با دیجیتال مارکتینگ و آینده پژوهی ببینید:

Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media

Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ

برای دریافت مشاوره و راهنمایی های بیشتر می توانید با این شماره با عظیم مدیا در ارتباط باشید:

02191004543


11573251
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است