بازار 11:28 - 25 بهمن 1401

ساخت و تجهیز ساختمان با سیوان لند !

با روی کار آمدن مصالح ساختمانی جدید و با وجود ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، مصالح قدیمی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، مصالح مدرن نیز توانستند نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان سازی ایفا کنند. این مصالح، قابلیت‌های ویژه‌ای همچون عایق بودن در برابر صوت و حرارت به سازه‌ی شما خواهند داد و شما در آرامش کامل در خانه‌ی خود به سر ببرید.

هدف استفاده از دستگاه تصفیه آب

به طور کلی هدف اصلی از به کارگیری دستگاه تصفیه آب، کاهش سطح املاح ناخواسته و آلوده در آب آشامیدنی جهت استفاده، و افزایش سطح ph آب برای تولید یونیزه قلیایی و همچنین استفاده از خواص درمانی آب قلیایی برای برن انسان می‌باشد. در ادامه به طور جزئی به این اهداف خواهیم پرداخت.

جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آب آلوده

یکی دیگر از اهداف استفاده از دستگاخ تصفیه آب، جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آب آلوده می‌باشد. باکتری‌های موجود در آب شهری می‌توانند مشکلات فراوانی را برای بدن انسان به وجود بیاورند که رایج ترین آن‌ها سنگ کلیه می‌باشد. سنگ کلیه از رسوبات، شن و ماسه و گل و لای موجود در آب که معمولا بزرگتر از 5 میکرون هستند، ایجاد می‌شود. این املاح همان موادی هستند که ممکن است در ته لیوان چای یا کتری آب جوش خود مشاهده کرده باشید. علاوه بر این آلومینیوم موجود در آب شهری، می‌تواند سبب بروز آلزایمر شود. این بیماری ناشی از آب آلوده تقریبا غیر قابل درماس است که تنها با کاهش سطح آلومینیوم موجود در آب می‌توان از آن جلوگیری کرد.

تصفیه مواد شیمیایی محلول در آب شهری

آب‌های زیر زمینی که به خصوص در نزدیکی شهرهای صنعتی هستند، مقدار زیادی مواد شیمیایی محلول در خود دارند که می‌تواند حتی در DNA افراد نیز تاثیر گذاشته و سبب به دنیا آمدن کودکانی با بیماری‌های مختلف شود. دستگاه تصفیه آب می‌تواند از این امر جلوگیری کند و علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری‌های زمینه‌ای در کودکان، سبب افزایش سطح ایمنی بانوان باردار نیز شود.

حذف نیترات از آب آشامیدنی

در بین تمام مواد محلول در آب می‌توان گفت که نیترات یکی از مضر ترین املاح موجود در آن است که به محض ورود به بدن انسان می‌تواند به نیتریت تبدیل شده و سطح اکسیژن خون را به مقدار زادی کاهش دهد. کاهش اکسیژن موجود در آب آشامیدنی می‌تواند در سیستم عصبی بدن اختلال ایجاد کرده و حتی در کودکان منجر به مرگ و میر نیز شود. به گفته‌ی پزشکان برخی از نوزادان در بدو تولد و در سال‌های اول زندگی خود، به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون می‌میرند و داشتن یک دستگاه تصفیه آب خانگی، یکی از مهم ترین ضرورت‌های خانه‌ی شما به شمار می‌رود.

اگرچه قیمت تصفیه آب کمی بالا به نظر می‌رسد، اما وجود آن در خانه می‌تواند ضامن سلامتی شما باشد که در این مورد باید از قیمت آن چشم پوشی کنید.

انواع دستگاه تصفیه آب

این دستگاه‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکئدام از آن‌ها به منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع عملکرد هر کدام از آن‌ها با دیگری تفاوت دارد، برخی آسان و برخی پیچیده تر است. به طور کلی می‌توان این محصولات را به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • دستگاه تصفیه آب زیر سینکی
  • دستگاه تصفیه آب رو میزی یا کلمنی
  • دستگاه تصفیه آب سرشیری
  • دستگاه ورودی آب ساختمان یا دستگاه پیش تصفیه
  • دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

این نوع دستگاه تصفیه آب، از متداول ترین نوع دستگاه‌های تصفیه آب به شمار می‌رود که محبوبیت زیادی نیز در بین عموم مردم دارند. همانطور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است، در زیر سینک قرار گرفته و به دو دسته‌ی اسمز معکوس و فیلتراسیون تقسیم می‌شود. این دستگاه به روش فیلتراسیون، تنها بخشی از آلایندگی ها را حذف می‌کند، زیرا دستگاهی که فاقد فیلتر ممبران باشد این توانایی را نخواهد داشت.

دستگاه تصفیه آب رو میزی یا کلمنی

با توجه به نام آن‌ها، تقریبا شبیه به کلمن هستند که تا حدودی می‌توانند ناخالصی‌ها و ذرات درشت موجود در آب را حذف کنند. علاوه بر این، دستگاه تصفیه آب کلمنی این توانایی را دارد که کلر و ترکیبات کلر دار را نیز از بین ببرد. اما مواد سرطان زا و مضر مانند نیترات ، نیتریت و دیگر فلزات سنگین را تصفیه نمی‌کند. یکی دیگر از مشکلات این دستگاه‌ها، ظرفیت آن است که نهایتا می‌توانند 14 لیتر آب را در خود جای داده و تصفیه کنند که این مقدار باید یک شب تا صبح درون مخزن این دستگاه بماند تا بتواند آن را تصفیه کند.

دستگاه تصفیه آب سرشیری

همانطور که از نام این دستگاه‌ها بر می‌آید، روی سر شیر ظرفشویی قرار می‌گیرند و تنها یک فیلتر الیافی دارند. از این فیلتر به منظور حذف ذرات درشتی که سبب ایجاد رسوب در کتری‌ها می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تنها شامل یک مرحله بوده و همچون تصفیه آب اسمز معکوس توانایی خالص سازی کامل آب را ندارد. زیرا دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، آب را طی 6 مرحله تصفیه می‌کند.

دستگاه ورودی آب ساختمان یا دستگاه پیش تصفیه

این نوع دستگاه تصفیه آب این توانایی را دارد که حجم 400 گالن آب را در یک شبانه روز تصفیه کند. دستگاه ورودی آب ساختمان متعلق به کشور تایوان است و به همین دلیل است که با نام آب تصفیه کن تایوانی خانگی نیز شناخته می‌شود. تنها مشکل این دستگاه‌ها این است که فیلترهای آن باید زود به زود تعویض شوند که این مورد می‌تواند هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

این دستگاه در حال حاضر یکی از بهترین و با کیفیت ترین نوع دستگاه تصفیه آب است که در بازار وجود دارد. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با بهره گیری از به روز ترین تکنولوژی تصفیه آب، آب را تصفیه و خالص سازی می‌کند تا هیچ گونه آلودگی در آن وجود نداشته باشد. مراحل این دستگاه از 3 تا 8 مرحله متغییر است. مراحل 6 تا 8 آن جهت تکمیل مراحل تصفیه آب و بهبود هرچه بیشتر کیفیت آب می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که وجود فیلترهای 7 و 8 در  این دستگاه ضروری نیست و اغلب این دستگاه‌ها 6 مرحله‌ای هستند. مراحل اول تا سوم آن نیز به منظور از بین بردن ذرات درشت صورت می‌گیرد. مهم ترین مرحله در این دستگاه‌ها، مرحله‌ی چهارم می‌باشد که شامل فیلتر ممبران می‌شود. با وجود این فیلتر، تمام ذرات ریز و ناخالصی‌ها، از آب حذف می‌شوند و آب عاری از هرگونه آلودگی خواهد شد. دستگاه‌های تصفیه آب قلیایی هفت مرحله و دستگاه تصفیه آب ماوراء بنفش هشت مرحله‌ای، از زیر مجموعه‌های دستگاه‌های RO به شمار می‌روند که برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت آب به این دستگاه‌ها اضافه می‌شوند.

بهترین برند دستگاه تصفیه آب

کشور تایوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین نوع دستگاه‌های تصفیه آب و لوازم مربوط به آن را تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. این محصولات به دلیل کیفیت و متریال مرغوب، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. از بهترین برندهای تولیدی این کشور می‌توان به دستگاه‌های تصفیه آب ایزی ول، سافت واتر، c.c.k و فلاکستک اشاره کرد. این برندها دارای کیفیت بالا، طول عمر زیاد و قدرت بالا در تصفیه آب هستند. وجود فیلترهای پست کربن در این دستگاه‌ها سبب می‌شود تا بو، مزه و طعم آب بهبود یابد. درصورتی که از برندهای معتبر موجود در بازار خریداری کنید، دستگاه به سختی دچار مشکل شده و نیازی به تعمیر و سرویس زود به زود ندارد.  فیلترهای پیش تصفیه را باید بین 6 الی 9 ماه یک بار تعویض کنید. اما فیلتر ممبران ، باید هر 1 الی 2 سال یک بار بسته به کیفیت آب منطقه و میزان مصرف، تعویض شود. در صورت عدم تعویض به موقع این فیلترها، کیفیت آب تصفیه شده پایین آمده و در مدت زمان کوتاهی، عملکرد دستگاه دچار اختلال شده و قطعات آن خراب خواهد شد.

هرآنچه باید درمورد میلگردها بدانید

میلگردها نوعی میله‌ی فولادی هستند که به منظور ایجاد مقاومت در بتن از آن استفاده می‌شود. در واقع افزودن این میله‌ها به بتن می‌تواند استحکام آن را بالا ببرد. با وجود اینکه بتن در برابر نیروهای فشاری مقاومت بالایی دارد و خرد نمی‌شود اما در برابر نیروهای چرخشی و کششی از مقاومت پایینی برخوردار است و این نقص تنها با وجود میلگردها رفع خواهد شد. این محصولات به اشکال گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا در نقشه‌های سازه‌ای نیز ترسیم می‌شوند. کاربرد انواع میلگردها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نوع میلگرد

کاربرد

میلگرد راستا

سبب افزایش مقاومت کششی بتن می‌شود.

میلگرد خاموت

جلوگیری از گسترش ترک خوردگی و بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی.

میلگرد سنجاقی

موثر در تقویت مقاومت برشی خاموت‌ها و برقراری اتصال کامل بین میلگردهای طولی و خاموت.

میلگرد خرک

در بتن ریزی فونداسیون و کف سازه، جهت قرار دادن دو شبکه افقی متوالی با فواصل معین در یک قالب بتن کاربرد دارد.

میلگرد رکابی

جهت قرار دادن آرماتورهای عمودی یا طولی در بتن ریزی دیوارها و دال‌های U شکل یا بین دو سفره آرماتور به کار می‌رود.

میلگرد ادکا

جهت تحمل نیروهای برشی و لنگرهای منفی در تکیه گاه‌های تیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی قیمت میلگرد امروز

به طور کلی قیمت میلگرد به کیفیت، نوع، ابعاد و قطر آن بستگی دارد. اما قیمت روز میلگرد به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه، حمل و نقل و نرخ ارز همواره در حال تغییر است. از آنجایی که این محصولات به وفور در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوسانات قیمتی آن بسیار چشمگیر است که می‌تواند تاثیر بسزایی در محاسبات مالی و بودجه‌ی مورد نیاز شما برای اجرای سازه بگذارد. قیمت این محصولات می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت نهایی سازه نیز داشته باشد.

مزایای استفاه از میلگرد در ساختمان

  • سبب نگه داری بتن در جای خود و مستحکم شدن آن می‌شود
  • کاهش ترک خوردگی و شکستگی بتن
  • تامین مقاومت کششی و چرخشی بتن
  • به دلیل دوام و استحکام بالا سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

کاربردهای میلگرد

میلگردها یک عضو جدانشدنی از صنعت ساختمان سازی هستند که به دلیل استفاده‌ی زیاد از آن‌ها در ساختمان سازی، می‌تواند قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است بدانید که میلگردها بخش اعظم تحمل و انتقال فشار را بر عهده دارند، در پایین ترین نقطه‌ی فونداسیون ساختمان تا بالاترین نقطه آن، در ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگردهای کلافی کاربرد زیادی در ساحتمان سازی دارند. از این نوع میلگرد در ساخت خرپا و تیرچه ساختمان، ساخت سیم خاردار، فنر سازی، سیم بکسل، میخ و پیچ، توری و مصالحی این چنینی استفاده می‌کنند.

انواع میلگرد

از نظر جنس

این نوع میلگردها به دو دسته‌ی کلی ساده و آجدار تقسیم می‌شوند که انواع مختلف آن عبارتند از:

  • میلگرد اروپایی: میلگردهای اروپایی به طور عمده از منگز ساخته شده‌اند که مقاوم ترین نوع میلگرد با توجه به ویژگی خم شدگی آن است. یکی از مزیت‌های این محصول، سهولت در استفاده از آن است. اما در مناطق زلزله خیز و یا پروژه‌هایی که نیاز به ساختاری یکپارچه دارند، استفاده از این میلگرد توصیه نمی‌شود.
  • میلگرد با فولاد پر کربن: متداول ترین نوع میلگرد، میلگرد " سیاه " است که در هر نوع و مقیاس پروژه مورد نظر، به جز چند استثنا مورد استفاده قرار می‌گیرند. بزرگترین مشکل این محصولات این است که در مدت کوتاهی دچار فذسایش می‌شوند. درصورت زیاد بودن این فرسایش، اطراف بتن شکسته خواهد شد. برای مناطقی که ممکن است میلگرد در معرض اشباع آب و رطوبت قرار بگیرد، استفاده از این میلگردها توصیه نمی‌شود و گزینه‌های بهتری برای این شرایط وجود دارد. اما در عین حال می‌توان گفت که بهترین نوع میلگرد موجود در بازار از نظر قدرت و استحکام کششی، میلگردهای سیاه هستند.
  • میلگرد با پوشش اپوکسی: این نوع میلگردها در واقت همان میلگرد سیاه با پوشش اپوکسی می‌باشد که دارای مقاومت نسبی مشابه با میلگرد سیاه می‌باشد.  اما تفاوت آن‌ها در این است که این نوع میلگر نسبت به میلگرد سیاه دارای مقاومت بیشتری است. با این وجود، پوشش اپوکسی فوق العاده ظریف است و در برابر آسیب‌های وارد شده، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.
  • میلگرد گالوانیزه: اگر بخواهیم این میلگردها را با میلگر اپوکسی و سیاه مقایه کنیم باید بگوییم که، میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد سیاه، چهل برابر مقاومت بالاتری در برابر خوردگی داشته و شاید به همین دلیل است که قیمت این میلگرها گران تر از میلگردهای اپوکسی می‌باشند.
  • میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری: این میلگردها محصولی کامپوزیتی هستند که به جای میلگردهای فولادی استفاده می‌شوند و به طور چشمگیری از خسارات ناشی از خوردگی میلگرد در محیط‌های خورنده و اسیدی جلوگیری می‌کند. استفاده از این میلگرها در مکان‌هایی که مشکل مجاورت با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی ندارند، می‌تواند بهترین انتخاب برای مسلح کردن بتن به شمار می‌رود. به دلیل مقاومت عالی و مناسب این میلگردها در برابر سولفات‌ها و کلریدها و همچنین مقاوم در برابر زنگ زدگی ، به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگرد تقویتی: این نوع میلگردها حاصی شمش‌های فولادی نورد گرم هستند که با توجه به ویژگی خاص آن‌ها برای افزایش مقاومت در برابر انواع نیروی کششی، کاربرد فراوانی دارند. ویژگی اصلی میلگردهای تقویتی، مقاومت کششی بسیار زیاد آن‌ها است که تا 180 درجه خم می‌شوند و می‌توان آن را به راحتی در هر قسمتی از سازه به کار برد.
  • میلگرد ترانس: سطح این میلگردها طی فرایندی صیقل داده شده که علاوه بر مصارف ساختمانی، برای مصارف تزئینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع میلگرد از نظر سایز

این محصولات در ابعاد نیز دارای انواع گوناگونی هستند که هر اندازه از آن‌ها برای مصارف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع سایزهای میلگر عبارتند از:

  • میلگرد 8
  • میلگرد10
  • میلگرد 12
  • میلگرد 16
  • میلگرد 18
  • میلگرد 20
  • میلگرد 22
  • میلگرد 25
  • میلگرد 28
  • میلگرد 32

نقش میلگرد در بتن

خاصیت اصلی بتن این است که مقاومت فشاری زیادی دارد و به همین دلیل برای قطعاتی که تحت فشار هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این مصالح پر مصرف، ضعف‌هایی نیز دارد و آن هم شکنندگی و مقاومت کششی پایین آن است. با روی کار آمدن میلگردها و جای گذاری آن‌ها درون بتن، این مشکل به طور کامل حل شد. به این بتن، بتن مسلح شده گفته می‌شود. این نوع بتن در برابر عوامل محیطی مانند آتش سوزی، شرایط جوی خطرناک و ... مقاوم هستند.

انواع میلگردهای مورد استفاده در بتن

اگرچه میلگردها انواع زیادی دارند اما تنها 3 نمونه از آن در بتن استفاده می‌شود که عبارتند از:

  1. میلگردهای ساده
  2. میلگردهای آجدار و آجدار تابیده یا TOR
  3. کابل‌های فولادی یا سیم بکسل

این میلگردها باید دارای شرایط زیر باشند:

  • مقاومت بالا
  • کرنش کششی بالا
  • پیوستگی مناسب با بتن
  • سازگاری با درجه حرارت‌های بالا
  • ماندگاری طولانی در بتن

نقش میلگرد در قیمت بتن

برای تخمین این مقدار ابتدا باید ابعاد و محیط مورد نظر آرماتور بندی و بتن ریزی، اندازه گیری شود که اصطلاحا به آن شبکه‌ی مش گفته می‌شود. پس از آن باید تعداد میلگردهایی که قرار است به صورت افقی و عمودی درون بتن قرار بگیرد را محاسبه کنید. برای بدست آوردن طول کل میلگردها نیز باید طول شبکه مش را بر فاصله بین هر میلگرد تقسیم کرد و عدد به دست آمده را در عرض شبکه، ضرب کرد. علاوه بر این برای محاسبه‌ی تعداد قطعات میلگرد مورد نیاز باید طول کل میلگردها را بر طول یک شاخه مقطع تقسیم کنید.

سیمان و توانایی‌ها آن

سیمان یکی از متریال پر مصرف در صنعت ساختمان سازی است که همانند یک چسب عمل می‌کند و سایر مصالح را با هم ارتباط می‌دهد. از این مصالح برای ساخت دوغاب، ملات و بتن استفاده می‌کنند. با حرارت دادن به مواد خام مورد استفاده در سیمان، ماده‌ای به نام کلینکر به وجود می‌آید که با آسیاب کردن آن و افزودن ترکیباتی مانند گچ به آن، می‌توان سیمان را تولید کرد. به طور کلی سیمان، از 8 ماده‌ی اصلی آهک، سیلیکا، آلومینا، مگنزیا، اکسید آهن، سولفات کلسیم، سولفور تری اکسید و آلکالین ( نمک قلیایی ) به وجود می‌آید. این مواد در تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سیمان به صورت مستقیم تاثیر گذار خواهند بود. تغییر میزان هر یک از مواد می‌تواند در کیفیت نهایی این محصول تاثیر داشته باشد.

عرضه سیمان در بورس کالا

با ورود هر کالایی به بورس کالا، رقابت در فضای واقعی انجام می‌شود. همه‌ی خریداران و فروشندگان در شرایط برابر به رقابت می‌پردازند و قیمت را تعیین می‌کنند. عرضه و خرید سیمان از بورس کالا می‌تواند آغازی بر پایان قیمت گذاری دستوری این محصول استراتژیک در بازار داخلی و بازارهای صادراتی و بین المللی باشد.

نحوه تولید سیمان

سیمان طی 6 مرحله شامل استخراج مواد خام از معادن، آسیاب کردن، اعمال حرارت اولیه، حرارت دهی در کوره، خنک کردن به همراه آسیاب نهایی و بسته بندی می‌باشد. در ادامه این مراحل را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

مرحله‌ی اول، استخراج مواد خام از معادن

مواد خام مورد نیاز برای تولید سیمان عبارتند از سنگ آهک، ماسه یا رس، شیل، خاکستر بادی، بوکسیت و ... . این مواد همان سنگ‌های معدنی هستند که پس از استخراج باید آن‌ها را به قطعاتی با ابعاد حدودا 15 سانتی متر تبدیل شوند. در مرحله‌ی بعد باید این سنگ‌ها را به ابعاد حدود 7 سانتی متری در فرایند سنگ شکنی ثانویه، تبدیل کنید. در نهایت سنگ‌ها برای مرحبه‌ی بعدی آماده می‌شوند.

مرحله دوم، آسیاب، توزین و مخلوط کردن

سنگ‌های خرد شده در مرحله‌ی قبل را آسیاب کرده و مواد شیمیایی و افزودنی‌های مورد نظر را به این مخلوط اضافه می‌کنند و در نتیجه یک مخلوط همگن کم حجم تر بدست خواهد آمد. توزین در این مرحله با توجه به خواص مواد مورد نیاز، صورت می‌گیرد. به طور معمول 80 درصد این مخلوط را آهک و تنها 20 درصد آن را خاک رس تشکیل می‌دهد. فرآیند خشک کردن مواد اولیه و رساندن رطوبت آن به زیر 1 درصد، در کارخانه  صورت می‌گیرد. پس از آن غلتک‌های بزرگ و میزههای گردان، مخلوط مواد خام را خرد تر کرده و بیشتر مخلوط می‌کند. در نهایت یک پودر بدست می‌آید که آن را برای انتقال به کوره آماده می‌کنند.

مرحله سوم، اعمال حرارت اولیه به مواد خام

به منظور انجام این فرآیند، مواد خام را به محلی با چند سیکلون انتقال می‌دهند. این سیکولون با استفاده از گازهای داغی که از طرف کوره تولید می‌شود، حرارت اولیه را به مواد خام اعمال می‌کند. هدف این فرایند کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیستی می‌باشد. پی از عبور مواد خام از سیلیکون‌ها، به مواد اکسیدی تبدیل شده و آماده‌ی پخت در کوره می‌شوند.

مرحله چهارم، پخت مواد خام در کوره

این مرحله همان تولید کلینکر است که از مهم ترین مراحل تولید سیمان به شمار می‌رود. در این مرحله، با انجام چندین واکنش بین ترکیبات کلسیم و سیلیسیم دی اکسید، کلینکر تولید خواهد شد. هرچند که این فرآیند بسیار پیچیده است اما می‌توان آن را به شکل زیر خلاصه کرد:

  1. تبخیر آب آزاد
  2. تبخیر آب موجود در ترکیبات رسی
  3. تبدیل کربنات کلسیم به اکسید کلسیم طی فرآیندی به نام کلسیناسیون
  4. تشکیل دی کلسیم سیلیکات بر اثر واکنش CaO با سیلیسیوم
  5. تشکیل فاز مایع بر اثر واکنش CaO با آلومینیوم و ترکیبات دارای آهن
  6. تشکیل دانه‌های کلینکر
  7. تبخیر مواد فراری همچون سدیم، پتاسیم، کلریدها و سولفات‌ها
  8. تشکیل تری کلسیم سیلیکات بر اثر واکنش CaO اضافی با دی کلسیم سیلیکات

فرآیندهای گفته شده هرکدام در دمای خاصی صورت می‌گیرند که در جدول زیر جمع آوری شده است.

بخار آب آزاد

دمای 100 درجه‌ی سانتی گراد

کاهش آب و تشکیل اکسیدهای سیلیسیوم، آلومینیوم و آهن

دمای 100 تا 430 درجه‌ی سانتی گراد

آزاد شدن دی اکسید کربن و تشکیل CaO بر اثر کلسیناسیون

دمای 900 تا 982 درجه‌ی سانتی گراد

تشکیل کلینکر

دمای 1510 درجه‌ی سانتی گراد

 مرحله پنجم، خنک سازی و آسیاب نهایی

به محض خروج کلینکر از کوره و تماس آن با هوای آزاد، ناگهان دمای آن از 2000 درجه سانتی گراد به 100 تا 200 درجه سانتی گراد می‌رسد. در این مرحله با آسیاب مجدد کلینکر، مواد مختلف دیگری به آن اضافه می‌شود تا محصول نهایی یا همان سیمان تولید شود. به منظور به تعویق انداختن زمان گیرش و مقاوم سازی هرچه بیشتر سیمان، سنگ گچ به کلینکر اضافه شده و به همراه آن آسیاب می‌شود. علاوه بر این، این ماده از چسبیدن ترکیب به بدنه و گلوله‌های آسیاب جلوگیری می‌کند. از مواد دیگری مانند اتانول آمین نیز برای ذیز شدن بهتر مواد و جلوگیری از گوله شدن مواد استفاده می‌کنند. با بازگرداندن حرارت ایجاد شده توسط کلینکر به کوره، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند. در کارخانه‌های تولید سیمان، طبلک‌های گردانی به همراه گلوله‌های فولادی وجود دارند که پس از فرآیند خشک شدن، کلینکر را به درون این طبلک‌ها منتقل می‌کنند. پودر بسیار ریز بدست آمده از این مرحله که هر کیلو گرم آن شامل 75 ملیون ذره می‌باشد، سیمان نام دارد.

مرحله ششم، بسته بندی و انتقال به انبار

در این مرحله، سیمان تولید شده را در بسته‌های 20 تا 40 کیلوگرمی بسته بندی کرده و از محل آسیاب به سیلوهای مخصوص انتقال می‌دهند. البته بخش اعظمی از سیمان تولید شده توسط کامیون، قطار یا کشتی به محل مورد مصرف انتقال می‌یابند و تنها مقدار کمی از آن به صورت خرده و به مشتریان تحویل داده می‌شود.

کاربردهای سیمان

این مصالح به وفور در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفته و اهمیت زیادی در بین مهندسان عمران دارد. این کاربرد متنوع سیمان سبب شده تا قیمت سیمان امروز یکی از دغدغه‌های ساختمان سازان به شمار رود. برخی از کاربردهای اصلی سیمان عبارتند از:

  • ساخت ملات جهت گچ کاری، بنایی، بند کشی و ...
  • استفاده به عنوان درزگیر اتصالات زهکش‌ها و لوله‌ها
  • مقاوم سازی سازه در برابر آب
  • به کار گیری در بتن جهت ساخت کف، سقف، نعل درگاه، تیر، پله، ستون و ...
  • ساخت سطوح سهت به منظور جلوگیری از آثار مخرب شیمیایی و دمایی
  • ساخت لوله‌های پیش ساخته پایه‌ها و تیر حصارها
  • ساخت سازه‌های مهندسی مانند پل، آب گذر، سد، تونل، فانوس دریایی و ...
  • اجرای فونداسیون، کف آب بند، گذر گاه و ...
  • ساخت چاه، مخزن آب، زمین بازی، تیر چراغ برق، جاده و ...

بررسی ایزوگام و کاربردهای آن

ایزوگام‌ها نوعی عایق رطوبتی است که به منظور جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه از ایزوگام برای عایق سازی سطوح گوناگونی استفاده می‌شود. این عایق رطوبتی از قیر با درصد خلوص بالا و الیاف تشکیل شده و می‌تواند از نفوذ رطوبت به مصالح زیر خود جلوگیری کند. از ایزوگام در بخش‌های مخلف سازه استفاده می‌کنند. البته کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کاربردهای ایزوگام

کاربرد ایزوگام در پشت بام

با شنیدن ایزوگام اولین کاربردی که از این محصولات در ذهن شما نقش می‌گیرد، پشت بام ساختمان‌ها است که می‌توان گفت بیشترین استفاده‌ی این عایق‌ها در این مکان می‌باشد. از آنجا که طی بارش برف و باران در فصول گوناگون ممکن است رطوبت به درون ساختمان نفوذ کند و سبب نم کشیدن و زرد شدن سقف شود، استفاده از ایزوگام می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند. این موضوع می‌تواند خسارت‌های زیائی برای شما به دنبال داشته باشد و به همین دلیل است که اولین اقدام افراد پس از اتمام ساخت سازه، علیق بندی سقف و دیگر محل‌های مورد نیاز آن است. چگونگی نصب ایزوگام پشت بام بسیار مهم است و عدم توانایی در نصب صحیح آن می‌تواند مشکلاتی اهم از ایجاد ترک، آسیب، سوراخ و پارگی در ایزوگام شود. به دنبال آن ممکن است ایزوگام نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند. بهتر است که برای عملکرد بهتر ایزوگام روی این سطوح، برای نصب آن از کارشناسان برای شیب بندی و زیر سازی آن کمک بگیرید.

کاربرد ایزوگام در سرویس بهداشتی

از دیگر کاربردهای ایزوگام می‌توان به ایزوگام‌های سرویس بهداشتی اشاره کرد. اینگونه مکان‌ها که همواره با آب در ارتباط هستند، به شدت نیاز به عایق بندی دارند. به همین دلیل است که نصب ایزوگام در این محل‌ها بسیار رایج است. این عایق‌ها به دلیل سهولت در نصب و کثیف کاری کمتر، جایگزین مناسبی برای قیرگونی در بخش‌های گوناگون هستند. اما مشکل اینجاست که در محل‌هایی از این قبیل، کاشی بر روی ایزوگام نمی‌چسبد و برای استفاده از آن در سرویس بهداشتی باید یک لایه سیمان روی ایزوگام استفاده شود. این کار کمک می‌کند تا کاشی به راحتی روی ایزوگام قرار بگیرد.

ایزوگام روی دیوار

ایزوگام روی دیوار را می‌توان یکی دیگر از کاربردهای ایزوگام دانست که این دیوار می‌تواند دیوار هر محلی باشد اعم از دیوار سرویس بهداشتی یا دیوارهای خارجی ساختمان. دیوارهای خارجی ساختمان معمولا حدود 3 متر ارتفاع دارند و برای نصب ایزوگام روی آن‌ها باید از داربست استفاده شود. به دلیل حالت عمودی دیوارها، ایزوگام این محل با ایزوگام پشت بام کمی تفاوت دارد. این نوع ایزوگام به صورت عمودی از بالا به پایین نصب می‌شود.

کاربرد ایزوگام در شیروانی و ایرانیت

ایزوگام شیروانی وایرانیت یکی دیگر از کاربردهای ایزوگام می‌باشد که اجرای آن با ایزوگام پشت بام کمی تفاوت دارد. برای نصب این نوع ایزوگام‌ها ابتدا باید زیریازی انجام داد تا فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های سطح این پشت بام برطرف شود. برای این کار از ملات ماسه سیمان به عنوان زیرساز استفاده می‌کنند. پس از صاف کردن سطح مورد نظر در این نوع پشت بام‌ها، لایه‌ای از قیر روی آن قرار می‌دهند تا ایزوگام بهتر به سطح بچسبد و پس از آن ایزوگام را روی آن اجرا می‌کنند.

ایزوگام روف گاردن

در ابتدا باید بگوییم که روف گاردن یک ایده‌ی جدید برای داشتن فضای سبز در خانه است. برخی از رستوران‌ها و کافه‌ها نیز از این فضا استفاده می‌کنند تا رضایت مشتریان خود را بیستر جلب کنند. اما این فضا می‌تواند مشکلات زیادی نیز داشته باشد. وقتی از کاشت و پرورش گل و گیاه در فضای پشت بام صحبت می‌کنیم، قطعا باید برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت ناشی از آن نیز فکری کنیم. برای اجرای ایزوگام در روف گاردن‌ها نیز باید زیرسازی‌ها و متدهای خاصی برای نصب ایزوگام در نظر گرفته شود.

علاوه بر موارد گفته شده، ایزوگام‌ها در بالکن، آشپزخانه و ... نیز کاربرد دارند و به طور کلی می‌توان این عایق رطوبتی را در هر جایی از ساختمان که احتمال نفوذ نم و رطوبت وجود داشته باشد، به کار برد.

انواع ایزوگام

براساس روکش

ایزوگام‌ها را بر اساس متدهای گوناگونی می‌توان دسته بندی کرد که جنس روکش می‌تواند یکی از این ویژگی‌ها باشد.

ایزوگام فویل دار

ایزوگام فویل دار یا ایزوگام با روکش آلومینیومی،  تفاوت چندانی با ایزوگام‌های معمولی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها اسن است که یک روکش آلومینیومی روی آن کشیده شده. روکش دار بودن این محصولات، آن‌ها را برای استفاده در پشت بام و دیوارها مناسب می‌سازد. مهم ترین ویژگی که روکش آلومینیومی به این ایزوگام‌ها می‌دهد، زیبایی در ظاهر آن‌ها است که سبب می‌شود در پشت بام و دیوارها از آن استفاده کرد. روکش فویلی این ایزوگام، آفتاب را منعکس کرده و می‌توان گفت که نسبت به ایزوگام‌های معمولی، در برابر نور خورشید مقاوم ترند.

ایزوگام بدون روکش

از این نوع ایزوگام‌ها در محل‌هایی که خارج از دید هستند استفاده می‌کنند. مکان‌هایی همچون سرویس بهداشتی و پی ساختمان‌ها.

ایزوگام روکش دار

ایزوگام‌ها با روکش‌های طرح داری مانند سنگریزه، سرامیک و ... نیز تولید و در بازار عرضه می‌شوند. از این نوع ایزوگام‌ها به دلیل زیبایی بصری ویژه‌ای که دارند،  در محل‌هایی که رفت و آمد بیشتر است استفاده می‌کنند.

استفاده از ایزوگام در صنایع دیگر

باید بگوییم که از ایزوگام در پروژه‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • سردخانه‌ها ، مراکز بهداشتی، سدها و سازه‌ها آبی
  • پل‌های هوایی، پل‌های بتنی و باندهای فرودگاه
  • مترو و تاسیسات، سازه‌های جانبی، سقف کانکس‌ها و ساختمان‌های پیش ساخته
  • پارکینگ‌های طبقاتی، مرغداری‌ها، لوله‌های آب، گاز و نفت
  • پشت بام ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی
  • ایرانیت و انواع پوشش‌های کاذب
  • پی ساختمان و فونداسیون‌های در تماس با رطوبت
  • استخراهای شنا، استخرهای پروش ماهی و کشاورزی
  • سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها و نمونه‌های دیگری که در برخی کارخانه‌ها به صورا سفارشی تولید می‌شوند.

کدام ایزوگام مرغوب است؟

در این بخش قصد دااریم سه روش برای تشخصی ایزوگام مرغوب را به شما معرفی کنیم. به طبع قیمت ایزوگام مرغوب کمی با ایزوگام‌های نامرغوب تفاوت دارد و شاید هم بتوان از روی آن هم نامرغوبیت محصول را تشخیص داد.

بوی ایزوگام

ساده ترین راه برای تشخیص مرغوبیت ایزوگام، بوی آن است. در ساخت ایزوگام مرغوب از پلیمر استتفاده می‌شود، این درحالی است که در ایزوگام‌های نامرغوب از پودرهای معدنی یا مواد غیر پلیمری استفاده می‌کنند که سبب می‌شود کیفیت آن کاهش یابد. این نوع ایزوگام‌ها به دلیل عدم مرغوبیت، دارای بوی نامطبوعی مانند گازوییل صنعتی ( مازوت ) هستند.

جنس ایزوگام

برای تشخیص جنس ایزوگام کافی است دست خود را روی قسمتی از لایه‌ی خارجی آن که بدون پوشش است بکشید. درصورت مرغوب بودن این محصول، دست شما به هیچ وجه به ایزوگام نخواهد چسبید. اما در صورت نامرغوب بودن آن، ذرات سیاه رنگی به دست شما می‌چسبد.

نگهداری در فریزر

این روش نیز برای تشخصی مرغوبیت ایزوگام به کار می‌رود. کافی است تکه‌ای از ایزوگام را در فریزر قرار دهید و پس از 2 ساعت آن را بیرون بیاورید و تا زاویه‌ی 120 درجه با دست خم کنید. اگر با انجام این کار ایزوگام شکسته شد و یا ترک برداشت، ایزوگام از جنس مرغوبی برخوردار نخواهد بود. اما اگر مشکلی برای آن رخ نداد می‌توانید از مرغوبیت محصول خود اطمینان یابید.

برج میلاد و ارتفاع آن

قطعا سازه‌ی برج میلاد یکی از نمادهایی است که شهر تهران را بسیار مشهور کرده. این سازه با وسعت 13 هزار متر ساخته شده و 40 طبقه دارد. هرکدام از این طبقات به بخش خاصی اختصاص داده شده‌اند. درمورد ارتفاع برج میلاد باید بگوییم که حدود 435 متر و معادل 1 و نیم برابر ارتفاع برج ایفل می‌باشد. ساخت این بنا حدود 14 سال به طول انجامید. به طور کلی این برج در حوزه‌های گردشگری، تجاری و مخابراتی فعالیت می‌کند، به طوری که به عنوان ششمین برج مخابراتی در دنیا شناخته شده. این پروژه همچنان در حال گسترش است.

گچ و کاربرد آن در ساختمان سازی

این محصولات با نام پلاستر نیز شناخته می‌شوند. گچ‌ها نوعی مصالح ساختمانی به شمار می‌روند که از سنگ گچ موجود در طبیعت استخراج می‌شوند. سنگ گچ به صورت سولفات دو کلسیم آبدار در منابع سطح زمین یافت می‌شود و پس از خرد شدن و انتقال به کوره، به شکل پودرهای بسیار ریز و سفید رنگ برای مصارف ساختمانی، تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

انواع گچ

گچ سفید

همانطور که از نام این گچ‌ها بر می‌آید، از آن‌ها برای سفید کاری ساختمان به صورت رو کار استفاده می‌شود. قیمت گچ سفید نسبت به سایر گچ‌ها پایین تر است.

گچ عاج

از این نوع گچ به دلیل دانه بندی نرم و میکرونیزه، در مجسمه سازی، ساخت قطعات پیش ساخته گچی و تولید رنگ لعابی نیز استفاده می‌شود.

گچ گیپتون

از ترکیب گچ با افزودنی‌های چسبنده‌ای مانند سریشم آن را تولید می‌کنند. این گچ‌ها را به صورت دو لایه روی آجر، سطوح بتنی متخلخل، سطوح سیمانی و بلوک بتنی اجرا می‌کنند.

گچ مرمر

این گچ‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و نوعی گچ بدون آب مولکولی می‌باشد.

گچ ساتن

از گچ ساتن برای سفید کاری لایه‌ی نهایی سطوح استفاده می‌کنند. برای تولید این گچ از مواد افزودنی مانند پرلیت استفاده می‌شود.

گچ سیوا

از این گچ به عنوان عملیات زیرکاری استفاده می‌کنند. می‌توان برای انواع رنگ‌های روغنی، پوشش‌های اکریلیکی، دیوار پوش‌های PVC، گچ پلیمری ساتن و بلکا استفاده می‌شود.

 

کیفیت مصالح و تجهیزات ساختمانی همواره یکی از دغدغه‌های ساختمان سازان به شمار می‌رفته. با توجه به برندهای گوناگونی از از مصالح و تجهیزات ساختمانی در بازار وجود دارد، انتخاب یک مورد مناسب بسیار سخت خواهد شد. اما با سیوان لند دیگر این دغدغه را نخواهید داشت. سیوان لند یک بازار آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی است که انواع مصالح و تجهیزات را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید کیفیت مناسب و رضایت مشتریانی که از محصولات سیوان لند استفاده کرده‌اند را از زبان خودشان بشنوید. خرید از سیوان لند بسیار راحت و آسان است. شما با مراجعه به بخش خرید سیوان لند می‌توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از گذراندن فرآیند خرید، آن را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. کارشناسان و مشاوران سیوان لند در انتخاب محصول به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود خریداری کنید. پس از ثبت سفارش تیم پشتیبانی ما در خدمت شما عزیزان است تا در صورت برخود با هر مشکلی بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. علاوه بر این موارد، سیوان لند این امکان را به شما تولید کنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی می‌دهد تا محصولات خود را در این پاتفرم معتبر به فروش برسانید. این فرصت محدود می‌تواند پیشنهاد خوبی برای افرادی باشد که هنوز با چگونگی فروش محصولات خود آشنایی ندارند. سیوان لند همچون دیگر پلتفرم‌های آنلاین خرید مصالح ساختمانی از جمله ترب یا ایمالز، سعی دارد تا تمام نیازهای شما را در حوزه‌ی ساختمان سازی، با بهترین مصالح و تجهیزات برطرف سازد. با سیوان لند شما انتخابی با آگاهی خواهید داشت. یعنی اگر درمورد محصولی اطلاعات لازم و کافی را نداشته باشید، هیچ جای نگرانی نیست. شما می‌توانید با مراجعه به بخش مجله سیوان لند اطلاعات جامع و کاملی درمورد آن محصول به دست آورید و محصول مناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

 


11814474
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بیناری اچ پی وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی جهانی است که از آغاز شیوع آن در دهه ۱۹۸۰، تاثیری عظیم بر سلامتی جوامع داشته است. این ویروس با انتقال سریع از طریق رابطه جنسی به عنوان نتیجه‌ای از ضعف ایمنی، باعث ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جم...
بازار
«پارسی نیوز» گلدوزی هنری ظریف و پرطرفدار است که با استفاده از سوزن و نخ بر روی پارچه طرح و نقش ایجاد می‌شود. این هنر زیبا قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف رواج داشته است. گلدوزی علاوه بر زیبایی، کاربرد‌های متنوعی نیز دارد و می‌توان از آن برا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است