فرهنگی‌هنری 10:03 - 08 آذر 1401
مادر بازی های فوتبال کدام مسابقه بود؟ همان بود که «سیاسی ترین بازی تاریخ فوتبال» لقب گرفت و بازی ایران و آمریکا بود در جام جهانی 1998 فرانسه که ایران برنده شد و یک روز تاریخی شد برای فوتبال و ورزش و مردم ایران.

کدام مسابقه «مادر همه بازی های فوتبال» بود؟

به گزارش خبرنگار حوزه تاریخ خبرگزاری فارس، بازی ایران و آمریکا را زیاد درباره‌اش صحبت کرده‌اند اما هنوز تکراری نیست و به مناسبت‌های مختلف همچنان درباره‌اش می‌نویسند و یاد می‌کنند؛ از آن بازی بزرگ که کارشناسان فوتبال به آن لقب «مادر همه بازی‌های فوتبال» داده‌اند.

گزارش این بازی را به روایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بخوانید که در نوع خودش جالب است و نشان می‌دهد نه فقط ایرانی‌ها که فوتبال آسیا نیز به پیروزی ایران در آن بازی بزرگ افتخار می‌کند: «جام جهانی ۹۸ فرانسه را با مسائل زیادی به یاد می‌آوریم. زین‌الدین زیدان حضورش را در میان بزرگان تثبیت کرد. رونالدو در فینال دچار مشکل شد و اخراج دیوید بکام نیز تاثیر زیادی در بازی برابر آرژانتین داشت که این موضوع انتقادات زیادی از این بازیکن در کشورش را رقم زد. همان روزها جمهوری اسلامی ایران برابر آمریکا - برای اولین بار در یک مسابقه‌ای که اهمیت بسیار زیادی داشت - قرار گرفت. ایران که قبلاً فقط یک بار در جام جهانی سال ۱۹۷۸ آرژانتین شرکت کرده بود، ۲۰ سال صبر کرد تا دوباره در این رقابت‌ها حضور داشته باشد و آن‌ها به سختی توانستند جواز حضور در جام جهانی را به دست آورند.

ایران به عنوان آخرین تیم راهی جام‌جهانی ۹۸ شد

 تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران بعد از دوم شدن در گروه خود، در پلی‌آف آسیا سه بر دو به ژاپن باخت تا یک بازی رفت و برگشت برابر استرالیا، تکلیف آخرین تیم حاضر در جام جهانی را مشخص کند. دیدار رفت ایران و استرالیا در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی با نتیجه‌ تساوی یک بر یک به پایان رسید و در ادامه‌ در ملبورن دو تیم به تساوی دو بر دو رضایت دادند تا تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به عنوان آخرین تیم جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

آمریکا در جام جهانی فرانسه، سومین حضور پیاپی خودش را در این رقابت‌ها تجربه می‌کرد. آن‌ها چهار سال قبل میزبان جام جهانی بودند و این برای اولین بار بود که ایران و آمریکا در جام جهانی برابر هم قرار می‌گرفتند. از این بازی به عنوان مادر تمام بازی‌ها یاد شد و یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی نیز لقب گرفت.

استیلی ایران را پیش انداخت

ایران و آمریکا در لیون فرانسه برابر هم به میدان رفتند. تیم‌های آلمان و یوگسلاوی نیز دیگر تیم‌های حاضر در گروه F جام جهانی بودند. آمریکا که در دوره قبل توانسته بود به دور دوم برسد و بازیکنان زیادی در اروپا داشت، برابر تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران قرار گرفت... ایران در اولین بازی عملکرد قابل قبولی برابر یوگسلاوی داشت، ولی در آن بازی با یک گل شکست خورد. این در حالی بود که آمریکا در بازی نخست با دو گل به آلمان باخته بود.

هزار تماشاگر در ورزشگاه ژرلاند، شهر لیون حاضر بودند تا این بازی را از نزدیک تماشا کنند. جایی که ابتدا این حمید استیلی بود که ایران را پنج ‌دقیقه قبل از پایان مسابقه در نیمه نخست با یک ضربه سر فوق‌العاده‌ از ۱۵ متری پیش انداخت. این بازیکن توانست سانتر زیبای جواد زرینچه را به گل تبدیل کند.

ایران به یک بُرد تاریخی دست پیدا کرد

در اواخر نیمه دوم بازیکنان ایران دروازه‌ کیسی کلر را باز کردند و در اواخر مسابقه برایان مک براید توانست یکی از گل‌های خورده را پاسخ دهد. گل او سه ‌دقیقه قبل از سوت پایان مسابقه زده شد تا حساسیت بازی به اوج خود برسد ولی ایران توانست برتری خودش را حفظ کند تا بتواند به این برد تاریخی دست پیدا کند.

ایران در بازی سوم نیز برابر ‌آلمان قرار گرفت و می‌دانست که با یک بُرد می‌تواند راهی مرحله بعد شود. تیم جلال طالبی در نیمه نخست برابر آلمان عملکرد خوبی داشت. با این حال قدرت آلمان در نیمه دوم به ایران دیکته شد و آن‌ها توانستند در این بازی دو بار دروازه‌ ایران را باز کنند. ایران از جام جهانی حذف شد ولی بازیکنان این تیم با افتخار به کشورشان بازگشتند، چرا که توانستند بهترین عملکرد را در جام جهانی داشته باشند.

اگر چه نگرانی‌هایی درباره بازی بین ایران و آمریکا وجود داشت و آن به خاطر مسائل سیاسی بین دو کشور بود، ولی بازی هر چه که بود به خوبی به پایان رسید».

پایان پیام/


11750781
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است