استانی 19:36 - 27 بهمن 1397

آزادراه همدان - تهران راه فقرا و اغنیا را جدا می کند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یکی از نیازهای اصلی و مهم برای توسعه هر منطقه توجه ویژه به زیرساخت‌ها و کریدورهای ارتباطی و جاده‌ای است چراکه هر نوع توسعه به‌ویژه اقتصادی و گردشگری رابطه تنگاتنگی با زیرساخت‌های ارتباطی دارد.

همدان استانی در غرب کشور با وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومترمربع و جمعیتی افزون بر یک‌میلیون ۷۰۰ هزار نفر هفدهمین استان پرجمعیت کشور است که طبق آخرین آمار چیزی حدود ۵ هزار و ۴۸۳  کیلومتر راه دارد.

از این میزان محور ارتباطی ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۵۹۸ کیلومتر بزرگراه، ۳۱۸ کیلومتر راه اصلی، ۷۵۱ کیلومتر راه فرعی، ۲ هزار و ۶۵۳ کیلومتر راه آسفالت روستایی و الباقی راه خاکی شوسه روستایی است.

سهم آزادراه‌های استان همدان تنها ۸۵ کیلومتر است

در میان آمار ارائه‌ شده سهم آزادراه‌های استان همدان تنها ۸۵ تا ۹۰ کیلومتر است که محور همدان - ساوه را شامل می‌شود اما با همین سهم اندک آزادراه کربلا را در برگرفته و سالانه میزبان شمار زیادی از مسافران است.

در توضیح بیشتر پیرامون آزادراه همدان – ساوه ذکر این نکته لازم است که آزادراه همدان – ساوه یا همان آزادراه کربلا که به آزادراه همدان - تهران نیز شهرت دارد، یکی از مسیرهای ایمن استان و کشور است که زمان سفر از همدان به مرکز کشور را تا ۳ ساعت کاهش داده و در محدوده حوزه انتظامی استان همدان با ۲ پایگاه و تعدادی دوربین کنترل سرعت مسیر تردد بسیاری از مسافران است.

آنچه مسلم است احداث آزادراه‌ها در کشور به‌عنوان یکی از امور زیربنایی باهدف تسهیل در دسترسی مناطق مختلف کشور به یکدیگر، ایجاد سفری ایمن، کاهش مدت‌زمان سفر و سوخت و درنهایت توسعه گردشگری و منافع اقتصادی انجام می‌شود که در این میان آزادراه ساوه - همدان نیز که از آن به‌عنوان «راه کربلا» هم نام می‌برند به همین منظور احداث‌شده است.

آزادراه همدان - ساوه محوری است که به اعتقاد مسئولان وزارت راه و شهرسازی، امنیت سفر بین دو شهر ساوه و همدان را فراهم کرده و کاهش زمان سفر را رقم‌زده و کیفیت بالای ساخت، بهره‌گیری از آخرین استانداردهای مهندسی روز در طراحی و اجرای این محور، طول آزادراه و موقعیت جغرافیایی محدوده عبور این محور و دسترسی‌های مناسب آن با استان‌های هم‌جوار از مزایای اجرای این مسیر آزادراهی است.

تمام آنچه عنوان شد صحیح و قابل‌توجه است اما موضوعی که امسال و به‌خصوص در ایام پیک سفر نظر مردم و مسافران را به خود جلب می‌کرد هزینه بالای تردد در این آزادراه ۸۵ کیلومتری است.

امسال به‌یک‌باره نرخ عوارض آزادراه ساوه به همدان و بالعکس برای هر خودروی سواری بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت  اردیبهشت‌ماه امسال به‌یک‌باره نرخ عوارض آزادراه ساوه به همدان و بالعکس برای هر خودروی سواری بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت به‌طوری‌که در تابلوی نصب‌شده در محل عوارضی همدان و محدوده غرق‌آباد (دخان) برای عبور هر خودروی سواری نرخ ۵۵ هزار ریال حق عوارض درج شد درحالی‌که پیش‌ازاین برای سواری‌ها نرخ عوارضی ۴۵ هزار ریال بود.

در نرخ جدید همچنین وانت و مینی‌بوس باید ۸۵ هزار ریال، کامیونت ۱۰۰ هزار ریال، اتوبوس و کامیون ۲ محور ۱۷۰ هزار ریال، کامیون سه محور ۲۰۰ هزار ریال و تریلر هم ۲۵۰ هزار ریال حق عوارض می‌پرداختند.

همان ایام و درحالی‌که هنوز یکی دو ماه از سال جاری را سپری می‌کردیم، افزایش خارج از عرف نرخ عوارضی این آزادراه اعتراض مردم و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را رقم زد اما باوجود پیگیری‌ها نه‌تنها کاهشی در نرخ عوارضی‌ها ایجاد نشد، بلکه تردد خودروهای سنگین کامیون و تریلر از جاده قدیم ساوه به همدان که مسیری خطرساز و ۲ طرفه است برای فرار از پرداخت عوارض این آزادراه؛ پررنگ و پررنگ‌تر شد تا جایی که کم‌کم افزایش تصادفات این محور نظرها را به سمت خود جلب کرده است.

راه دوری نمی‌رویم و به حادثه‌ای که ۲۲ بهمن‌ماه امسال و در پی برخورد یک دستگاه خودروی پراید و یک دستگاه کامیون ۳ نفر از هم‌وطنانمان جان خود را از دست دادند، اشاره می‌کنیم.

یکی از شهروندان همدانی که اخیرا به تهران سفرکرده است در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه بالا است و همین موضوع سبب می‌شود رانندگان از مسیر جاده قدیم تردد کنند، گفت: طی مسیر ۳ مرتبه باید عوارضی پرداخت کرد که مبلغی افزون بر ۱۵ هزار تومان می‌شود.

وی بابیان اینکه این رقم برای خودروهای سنگین به‌مراتب بیشتر است عنوان کرد: اینکه با تعیین رقم عوارضی سنگین برای آزادراه میل رانندگان به تردد در این محور را کم کنیم و ناخواسته به افزایش تصادفات در محور قدیم بیفزاییم جای تأمل دارد.

رانندگان جاده قدیم همدان - ساوه را انتخاب می‌کنند

وی بابیان اینکه رانندگان خودروهای سنگین باید برای یک عبور و مرور ساده از این مسیر به‌اجبار هزینه ۸۰ هزارتومانی را بپردازند که به‌هیچ‌وجه برای ۱۷۰ کیلومتر، مقرون‌به‌صرفه نیست، گفت: همین سبب می‌شود رانندگان جاده قدیم همدان - ساوه را انتخاب کنند که علاوه بر عرض کم، از خدمات رفاهی مناسبی هم برخوردار نیست و همین موضوع برشمار تصادفات می‌افزاید.

البته موضوع گران بودن نرخ عوارضی آزادراه همدان – ساوه چندین مرتبه نیز رسانه‌ای شده است اما تاکنون اقدام توجهی در این خصوص صورت نگرفته و روزبه‌روز شاهد تردد بیشتر رانندگان از جاده قدیم هستیم.

این موضوع حتی به مجلس شورای اسلامی نیز رسید و صدای اعتراض نمایندگان را بلند کرد به‌طوری‌که نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزرای مرتبط این موضوع را تذکر داد.

عوارضی تهران-همدان سرگردنه شده است

به‌هرحال باوجود پیگیری‌ها راه به‌جایی نرسیده و همچنان بالا بودن نرخ عوارضی آزادراه همدان – ساوه مورد اعتراض مردم و مسئولان قرار دارد.

رئیس پلیس‌راه استان همدان نیز بابیان اینکه نرخ عوارض آزادراه ساوه به همدان امسال حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: تعیین این میزان افزایش نرخ عوارضی موجب کاهش شدید ترافیک در آزادراه و هدایت خودروها به سمت جاده قدیم همدان - ساوه شده است.

برخی خودروها برای فرار از پرداخت عوارض سنگین و نامتعارف، تردد در جاده‌های ۲ طرفه و حادثه‌خیز را به عبور از عوارضی ترجیح می‌دهند سرهنگ رضا عزیزی بابیان اینکه برخی خودروها برای فرار از پرداخت عوارض سنگین، تردد در جاده‌های ۲ طرفه و حادثه‌خیز را به عبور از عوارضی ترجیح می‌دهند، به خبرنگار مهر گفت: جاده قدیم همدان- ساوه یکی از پر تلفات ترین جاده‌های برون‌شهری همدان به شمار می‌رود.

سرهنگ عزیزی گفت: گرانی عوارض و استقبال نکردن رانندگان از این موضوع موجب شده جاده قدیم همدان - ساوه به یکی از جاده‌های پرترافیک تبدیل شود.

رئیس پلیس‌راه استان همدان بابیان اینکه جاده قدیم همدان - ساوه مطابق با استانداردهای ۵۰ سال پیش و شمار خودروهای آن زمان طراحی و احداث‌شده و جوابگوی تردد این تعداد خودرو نیست، گفت: به‌طور حتم گرانی عوارض باعث افزایش تصادفات در محور قدیم می‌شود.

وی در توضیح اعتراضات برخی رانندگان پیرامون برخی شرایط آزادراه همدان – ساوه و اینکه محور در برخی قسمت‌ها در شب با تاریکی همراه است، حال‌آنکه عوارض دریافتی تردد بالا است، گفت: در پی گرانی عوارض آزادراه همدان – ساوه مکاتبه‌ای با استاندار همدان انجام شد.

سرهنگ عزیزی بابیان اینکه عوارضی آزادراه همدان – ساوه گران و استقبال مردم از تردد در این محور کم است، گفت: ۹۵درصد کشنده‌ها و کامیون‌ها از جاده قدیم تردد می‌کنند و تنها ۵ درصد از آزادراه استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از سواری‌ها نیز به‌خصوص آن‌ها که به قم و ساوه و اصفهان سفر می‌کنند از جاده قدیم استفاده می‌کنند، گفت: تعداد زیادی از رانندگانی نیز که قصد سفر به تهران رادارند به دلیل فرار از پرداخت عوارضی از جاده قدیم تردد می‌کنند.

سرهنگ عزیزی بابیان اینکه استاندار همدان با وزارت راه و شهرسازی هم مکاتبه کرد اما در توضیح پیگیری‌ها عنوان کردند که سرمایه‌گذار آزادراه خصوصی است و باید سرمایه و سود وی را موردتوجه قرارداد، گفت: علیرغم پیگیری‌ها به نتیجه نرسیدیم.

وی بابیان اینکه پس از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها در خصوص کاهش عوارض آزادراه همدان – ساوه تصمیم گرفتیم جاده قدیم همدان – ساوه و میزان کیلومتری که در استان همدان واقع‌شده را بزرگراه کنیم، گفت: این جاده دوطرفه است هرچند عنوان‌شده با توجه به وضعیت فعلی این امکان وجود ندارد اما اگر این روند ادامه پیدا کند باید چاره‌ای برای جاده قدیم داشت.

مدیر بهره‌برداری آزادراه کربلا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه نرخ عوارض آزادراه همدان - ساوه باید سال گذشته هم اضافه می‌شد اما انجام نشد و به امسال موکول شد، گفت: این افزایش نرخ بر اساس استانداردها و ابلاغ‌های وزارت راه و شهرسازی است و به تمام آزادراه‌های خصوصی و دولتی سراسر کشور ابلاغ می‌شود و ما تنها مجری این مسئله هستیم.

یاشار لطفی با اشاره به بخشی از هزینه‌های صورت گرفته در این محور طی سال جاری، گفت: احداث یک مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، بهسازی باند شمالی آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر، نوسازی و اصلاح و تعمیر تابلوها و علائم هشداری و گارد ریل‌ها، بهسازی ۱۱ زیرگذر برای تسهیل تردد خودروهای امدادی و بهبود مسیر دسترسی روستاهای حاشیه جاده از اقدامات انجام‌شده است.

وی با اشاره به اقدامات مستمر در طول سال و فصول مختلف همچون زمستان، گفت: امسال با اقدام به‌موقع اکیپ‌ها انسداد در زمان بارش برف در محور صورت نگرفت.

یکسری هزینه‌ها برای نگهداری آزادراه لازم است و با توجه به افزایش تورم میزان افزایش نرخ عوارض همچنان جوابگو نیست لطفی بابیان اینکه یکسری هزینه‌ها برای نگهداری آزادراه لازم است و با توجه به افزایش تورم میزان افزایش نرخ عوارض همچنان جوابگو نیست، گفت: ما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید شاهد مستهلک شدن سود سرمایه باشیم و نباید حقوق سرمایه‌گذار را نادیده گرفت.

وی بابیان اینکه جاده قدیم هم ایمن است اما نه به‌اندازه آزادراه و رانندگان در انتخاب مسیر مختار هستند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲ میلیارد تومان برای زیرگذرها،   ۴ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی تابلوها و علائم و ۵ میلیارد تومان برای بهسازی آسفالت آزادراه هزینه شده کما اینکه برای خط‌کشی و عملیات برف‌روبی زمستانی ماهی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ماشین‌آلات و نیروی انسانی است.

وی بابیان اینکه آزادراه ساوه - همدان ۲ قطعه است و قطعه یک از ساوه تا کیلومتر ۹۰ است و ۸۵ کیلومتر دوم از محدوده دخان به سمت همدان در حوزه ماست و نگهداری و بهره‌برداری به عهده همدان است، گفت: از این مسیر ۵ کیلومتر در حوزه استان مرکزی است و از روستای چپق لو به بعد به حوزه استحفاظی همدان مربوط می‌شود و مسئولیت و نگهداری قطعه یک در حوزه مرکزی است.

لطفی بابیان اینکه در آزادراه نسبت به سال‌های قبل در قطعه ۲ کاهش تصادفات داشته‌ایم چراکه ایمن‌سازی‌ها و اقدامات پیشگیرانه انجام‌شده است، گفت: برای ایام نوروز خط‌کشی، زیباسازی و رنگ‌آمیزی و نظافت تابلوها مدنظر است کما اینکه اکیپ‌ها و گشت‌های زمستانی همچنان آماده‌باش هستند.

آنچه مسلم است اینکه ایمن سازی راه ها برای تردد خودروها امری ضروری است اما اینکه با تعیین عوارضی خارج از توان پرداخت؛ رانندگان را در دوراهی انتخاب قرار دهیم تا جایی که مجبور شوند راهی سخت و پر خطر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند قابل توجیه نیست بنابراین انتظار می رود مسئولان به این موضوع ورود کرده و چاره اندیشی کنند.


10056392
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است