نشیب و فرازهایی که شاید امروز ما را به انحراف از اصول نهادین معماری ایرانی و اسلامی کشانده باشد. حضیضهایی چون حمله مغولان و انحطاط مفهوم شهرنشینی، حمله تیمور و... و فرازهایی چون شکوه معماری و شهرسازی دوران صفوی از دیرباز پایههای معماری و شهرسازی را دچار تغییر کردند.
اوج شخصیت بومی ایران در کنار تجسم اسلام و اصول اسلامی را میتوان در معماری و شهرسازی صفویه مشاهده کرد. مکتب معماری اصفهان با معرفی ارزشهای معمارانه و شهرسازانه نظیر وحدت در کثرت، تقارن، توازن، تعادل و... برگ جدیدی را در تاریخ معماری و شهرسازی زادبوم ایران گشود. صفویان با به اوج رساندن هنر و معماری در ساخت ابنیه و فضاهای شهری نابترین تجلی اسلام را در معماری و شهرسازی ایران به ارمغان آوردند. در کلامی کلی، روح غالب اسلامی در معماری و شهرسازی این دوران مشهود است.
اما مسلماً سرزمین ایران نیز نیاز به همسویی با جهان و مدرنیته را در خود میپروراند. در دوران قاجار و بهویژه دوران حکمرانی ناصرالدین شاه پایههای چنین تحولاتی در ایران بنا شد. ولیکن با توجه به تفاوت بسیار فرهنگی ایران و کشورهای مورد تقلید ناصرالدینشاه روند سیر به مدرنیته دارای شکافهای بسیار بود که در مواردی این جریان را پس میزد. چنین شرایطی به همراه حضور روحانیون در رکن جامعه مذهبی و اصرار مردم در حفظ پایههای دینی و اعتقادیشان سبب شد تا سبک زندگی و به تبع آن معماری و شهرسازی قاجاریه همچنان پیرو اصول اسلامی بوده و تفاوتشان با سبکهای غربی مشهود بماند.
تقلید از کشورهای غربی اگرچه در بسیاری موارد تبعات جبرانناپذیری که امروزه نیز اثرات آن به چشم میخورد را برای ایران به همراه آورد، اما در مواردی نیز مسیرهای جدیدی را در نظام شهری گشود. تاسیس بلدیه و اقداماتی در راستای سامانبخشی به وضعیت بهداشت و تاسیسات شهری در این دوران شکل پذیرفت.
با ورود مدرنیته و افزایش آسایش در سفر به کشورهای دیگر، رویکرد طبقه اعیان و روشنفکران جامعه در تضادی نسبی با جامعه سنتی قرار گرفت. بر این اساس در ساخت کاخهای اشراف قاجار سعی در الگوبرداری و بعضاً تقلید عینی از معماری غربی به چشم میخورد. چنین تقلیدی پایههای اتخاذ رویکردی نامناسب در راستای مدرن نمودن جامعه در زمان پهلوی را فراهم کرد.
سهشنبه بعد میخوانیم: مختصری از معماری و شهرسازی ایرانی پس از قاجار
- عضوکمیسیونمعماریوشهرسازی
5961262