گوناگون 21:58 - 02 مرداد 1396
۶۶ دستگاه واگن و لکوموتیو مترو به همراه ۳۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین با حضور شهردار تهران وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران شد.

 با ورود این تعداد واگن و اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران روزانه 200هزار نفر به ظرفیت جابه‌جایی مسافر اضافه خواهد شد.محمدباقر قالیباف در حاشیه این مراسم از عقد قرارداد 450میلیون یورویی (معادل 1900میلیارد تومان) خبر داد که براساس آن تا پایان امسال بیش از 200واگن دیگر تحویل مترو خواهد شد. به گزارش همشهری قرار است 22رام از این قطارها درخط 3، 13رام برای خطوط 6و 7مترو، 10رام برای خط 8و 4رام قطار برای متروی مهرآباد مورد استفاده قرارگیرد.

قالیباف با اشاره به اینکه وضعیت کارخانه واگن‌سازی‌ تهران از نظر تکنولوژی و اجرا در خاورمیانه بی‌نظیر است، گفت: هم‌اکنون این کارخانه در 2شیفت فعالیت می‌کند و امکان تولید روزانه 2 و سالانه 600واگن وجود دارد. بنابراین می‌توان بحران کمبود واگن مترو را حل کرد اما گیر اصلی نقدینگی و تأمین پول است. وی به دولت پیشنهاد کرد با توجه به مشکلات اشتغال، سیاست توسعه کارخانه‌های واگن‌سازی‌ و افزایش ظرفیت اینگونه کارخانه‌ها را دنبال کند.

شهردار تهران همچنین از پایان کار ساخت تمام خطوط مترو ظرف یکی، دوماه آینده سخن گفت و افزود: خط 8مترو تا فرودگاه حضرت امام(ره) در روزهای آینده افتتاح خواهد شد و خط 6مترو نیز بالای 94درصد پیشرفت دارد. وی ابراز داشت: خط 6مترو به طول 35کیلومتر ساخته شده و هم‌اکنون تونل، ریل‌گذاری و ایستگاه‌های آن تکمیل شده است؛ در ادامه اولویت اصلی کار تکمیل واگن‌هاست که بتوانیم ظرفیت مترو را به 10میلیون نفر مسافر در روز برسانیم.

بهره‌برداری از پروژه امتداد بزرگراه حکیم طی هفته آینده نیز از سوی قالیباف مورد اشاره قرار گرفت. وی گفت: ادامه اتوبان رسالت و حکیم به منطقه 22، بزرگراه کرج، جاده قدیم و مخصوص برقرار می‌شود و منتهی‌الیه شرق تهران به منتهی‌الیه غرب آن متصل خواهد شد. شهردار تهران درباره خطوط حومه‌ای مترو گفت: طراحی مترو در ابتدا شامل تهران و حومه آن می‌شد اما در یک دوره‌ای تصمیم گرفتند که متروی تهران را از حومه‌اش جدا کنند؛

همین باعث شد تا در حومه تهران هیچ توسعه‌ای دربخش مترو اتفاق نیفتد اما حالا دوباره متروی حومه را به تهران واگذار کردند که منجر به اتمام کار ساخت متروی فرودگاه حضرت امام(ره) شد؛ درصورتی که اگر کار بقیه خطوط حومه‌ای تهران مثل شهرهای ورامین و پاکدشت را نیز به شهرداری تهران واگذار کنند، امکان اجرای این خطوط وجود خواهد داشت؛ به‌عنوان نمونه ما با نمایندگان مجلس صحبت و اعلام آمادگی کردیم تا ادامه خط 3را به طول 10کیلومتر به سمت اسلامشهر اجرایی کنیم.

شهردار تهران درباره افزایش ناوگان اتوبوسرانی پایتخت افزود: در قانون حمل‌ونقل 82.5درصد پول اتوبوس باید از سوی دولت واگذار شود که از سال 90تا‌کنون هیچ واگذاری‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. با وجود این ما در این مسیر تلاش کردیم و خود شهرداری بخشی از اعتبارات خود را برای خرید اتوبوس گذاشته است. قالیباف با تأکید بر ضرورت تقویت خصوصی‌سازی‌ در شهر تهران اظهار داشت:

در 8سال گذشته به سمت خصوصی‌سازی پیش رفتیم و امروز نیز یکی از افتخارات ما در مجموعه شهرداری تهران آن است که با همان رویکرد اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی با هزینه و کار کمتر می‌تواند ناوگان اتوبوسرانی را تقویت کند؛ همچنان که امروز نیز این 30دستگاه اتوبوس از سوی بخش خصوصی وارد شده است، در آینده هم این کار با کیفیت بهتر و توجه به تولید داخلی پیش خواهد رفت.

شهردار تهران از اصلاح خطوط اتوبوسرانی، راه‌اندازی خطوط بی‌آر‌تی و هوشمند کردن ایستگاه‌ها به‌عنوان 3اتفاق مهم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی اتوبوسرانی شهر تهران یاد کرد و گفت: براساس هدفی که داشتیم امروز اگر در هر کجای شهر باشید، با 350متر فاصله می‌توانید به یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشته باشید. در ادامه تنها باید ظرفیت ناوگان را بالا ببریم.

  • تهران هیچ شباهتی به دهه‌های گذشته ندارد

سیدمازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز در مراسم بهره‌برداری از 66دستگاه واگن و لوکوموتیو متروی تهران و بهره‌برداری از 30دستگاه اتوبوس جدید گفت: در روزهای پایانی این دوره از مدیریت شهری قرار داریم و خدا را شکر که در مجموعه‌ای خدمت کردیم که روز اول تا آخر از نظر انگیزه کار و خدمت هیچ تغییری وجود ندارد که این روحیه همان مدیریت جهادی است. وی افزود: در مدیریت جهادی کار و انجام کار مهم است.

در مدیریت جهادی کار مبنا و اصل رفتار ماست که البته با یاری پروردگار متعال مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری حل می‌شود. مانند اتفاقی که اکنون در حوزه حمل‌ونقل روی داده است و امروز می‌بینیم در زمینه مترو و اتوبوس بسیاری از مشکلات حل شده است.

حسینی در بخش دیگری از توضیحات خود به اقدامات حوزه حمل‌ونقل نظیر ورود اتوبوس‌های تندرو، افزایش سطح کیفیت خدمات و پایه‌گذاری و اجرای بلیت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ما از سال 89به بعد در زمینه اختصاص اتوبوس از سوی دولت واقعا دچار مشکل بودیم اما در طول این سال‌ها اتوبوس‌های مورد نیاز شهر تا حد امکان توسط شهرداری تأمین شد تا شهروندان کمتر مشکلات را احساس کنند.

وی از تدابیر شهردار تهران برای گسترش فعالیت کارخانه واگن‌سازی‌ سخن گفت و افزود: این کارخانه هم‌اکنون هر 24ساعت یک واگن می‌تواند تحویل دهد درحالی‌که این ظرفیت قابل افزایش به روزی 2واگن با استانداردهای بین‌المللی است.به گفته مازیار حسینی، تولید واگن مانند خودرو نیست چون طراحی و اجرای واگن متروی هر شهری با شهر دیگر متفاوت است.

حسینی افزود: ما با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که این دانش و تکنولوژی در شرکت واگن‌سازی‌ تهران وجود دارد تا هر سفارشی را طراحی، تست و تولید کند. به گفته وی شهر تهران امروز هیچ شباهتی با تهران دهه‌های پیش ندارد و تلاش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف شهر تهران شده است. هر‌چند بحث‌های سیاسی مختلفی در مورد عملکرد مدیریت شهری می‌شود اما همان منتقدان نیز می‌دانند در این دوره کارهای بزرگی انجام شده است.

  • دولت به وعده تحویل 1600واگن به مترو عمل نکرد

هابیل درویشی، مدیرعامل متروی تهران نیز در مراسم بهره‌برداری از 66واگن مترو با بیان اینکه هم‌اکنون زیرساخت‌های مترو به پایان رسیده است، گفت: هنوز دولت به قول خود برای واگذاری 1600واگن به مترو عمل نکرده است؛ البته ما معطل وعده‌های دولت نشدیم و کار را خودمان پیش بردیم. وی افزود: 1900میلیارد تومان هزینه 3سال خرید واگن برای مترو را شهرداری تأمین کرده است و از این‌ماه تا پایان سال هر چه واگن‌سازی، واگن بسازد و تحویل دهد، پول آن را پرداخت کرده‌ایم؛ این در حالی است که 50درصد هزینه واگن‌سازی‌ را دولت باید بپردازد. به گفته درویشی به‌زودی مشکل استخدام نیروی انسانی کارخانه واگن‌سازی‌ را نیز برطرف کرده و کار تغییر وضعیت آنها را به نتیجه می‌رسانیم.

  • تزریق قطارهای جدید به خط3 مترو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از تزریق بخشی از قطارهای جدید بهره‌برداری شده به خط3 مترو خبر داد. محمد احمدی‌بافنده گفت: واگن‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، جانمایی‌های لازم برای آنها صورت گرفته به‌گونه‌ای که بخشی از آنها برای جایگزینی با قطارهایی که نیازمند اورهال هستند، وارد خطوط می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از قطارها برای جایگزینی قطارهایی که از خطوط مختلف گرفته و به خط7 تزریق شده، درنظر گرفته شده‌اند، گفت: هنگام راه‌اندازی خط7، 5رام قطار از سایر خطوط به این خط تزریق شد که حالا با ورود قطارهای جدید خطوطی که از آنها قطار گرفته شده است، باید مرمت شوند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه بخش دیگری از این قطارها برای کاهش سر فاصله حرکت قطارها به خط3 تزریق می‌شوند، گفت:

هم‌اکنون سرفاصله نیمه جنوبی خط3 تا ایستگاه خواجه عبدالله انصاری ۸ دقیقه است و سر فاصله از ایستگاه خواجه عبدالله تا قائم ۱۸دقیقه است که با تزریق قطارهای جدید درصدد آن هستیم که سر‌فاصله کل خط به ۹دقیقه برسد. وی در مورد کمبود قطار در خط7 مترو نیز با بیان اینکه به‌زودی 2 ایستگاه دیگر این خط مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: با افتتاح ایستگاه‌های جدید باید تعداد قطارهای فعال در این خط از 5رام به 7رام افزایش یابد.

  • 700مینی‌بوس فرسوده از رده خارج شد

یکی دیگر از سخنرانان مراسم دیروز، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران بود. پیمان سنندجی با بیان اینکه 700مینی بوس فرسوده از رده خارج شده است، گفت: دولت از سال 89اتوبوسی تحویل شهر نداده است و همین امر باعث شده است تا هزینه تأمین اتوبوس به شهرداری تحمیل شود.

وی گفت: برای رسیدن به اتوبوسرانی پیشرفته شبکه خطوط را اصلاح و سرفاصله‌ها را کاهش دادیم. سنندجی از تحقق برنامه زمانبندی اتوبوس‌ها نیز سخن گفت که کاهش 12درصدی سوخت ازجمله تأثیرات آن است. مدیرعامل اتوبوسرانی افزود: توسط بخش خصوصی 30دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است که ادامه این رویکرد می‌تواند منجر به تسهیل امر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شود‌.


9290878
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است