اجتماعی 14:25 - 14 خرداد 1399
دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: دیپلماسی شهری از موضوعاتی است ‌که ارتباط‌ مستقیم با شهروندان دارد.

دیپلماسی شهری با شهروندان ارتباط مستقیم دارد

به گزارش ایسنا کمال مرادی در پاسخ به این پرسش که کدام شهرهای موفق در جهان ظرفیت پیشنهاددهی به شهر تهران را دارند، توضیح داد:بحران ناشی از ویروس کرونا و پاندمی یا همه گیری جهانی آن، تبادل تجربه‌های موفق میان کشورهای پیشرو در ارائه راهکارهای موثر و کارآمد برای جلوگیری از گسترش این ویروس را به امری ضروری تبدیل کرد که می‌تواند نمود عملی و کاربردی از مقابله با کرونا از راه دیپلماسی شهری باشد.

وی افزود: در همین راستا می‌توان از تجربه رایزنی و تبادل تجربیات شهرداری تهران با شهرهای بزرگ جهان مانند آنکارا، استانبول، مسقط، سئول، رم، لندن نام برد که به نتایج خوبی هم رسیده‌اند همچنین به پیام شهردار تهران به شهرداران کلانشهرهای جهان می‌توان اشاره کرد که زندگی در جهانی با بحران‌های جهانی شده نیازمند مسئولیت پذیری و همکاری جهانی و تجدید نظر در الگوهای حکمرانی ملی و بازاندیشی در نسبت امر ملی با امر جهانی است. به عنوان اقدام مکمل پیام شهرداران کلانشهرها و شهرهای دیگر نظیر اردبیل، کرمان، رشت و یاسوج بر لزوم برخورداری همه شهروندان جهان از امکانات بهداشتی در مقابله با این ویروس که  تحریم‌ها در بحران کنونی جان و زندگی مردم شهرشان را به خطر انداخته، بر این مهم تأکید می‌کند که در عرصه دیپلماسی شهری هدف ملت‌ها هستند نه دولت‌ها.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه هر چند دولت‌ها با یک دیگر مشکل داشته باشند اما ملت‌ها همواره می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند، گفت: از طرفی مرور بر تجربه و روابط خواهرخواندگی شهر تهران با تعداد قابل توجهی از شهرهای مهم و موفق جهان همچنین حضور در برخی از نهادهای بین‌المللی حوزه توسعه شهری مانند انجمن کلانشهرهای مهم جهان(متروپلیس)، سازمان شهرها و حکومت‌های محلی و مجمع شهرداران آسیایی می‌تواند در این زمینه که کدام شهرها ظرفیت پیشنهاددهی به تهران را دارند، مفید واقع شود.

مرادی در پاسخ به این پرسش که شهر تهران در کدام حوزه‌های فرهنگی، معماری، تاریخی و ... می‌تواند به شهرهای دیگر سراسر جهان صادرات داشته باشد، گفت: پاسخ به این سوال از یک جنبه مرتبط با موضع دیپلماسی شهری است و از جنبه دیگر مرتبط با موضوع برندینگ یا برندسازی شهری. در ارتباط با جنبه اول به‌طور کلی دیپلماسی شهری از موضوعاتی است ‌که ارتباط‌ مستقیم با شهروندان دارد ‌و با تأکید بر صنعت‌ گردشگری و تعامل با شهرهای خواهرخوانده همچنین سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد ‌و تعاملات ‌فرهنگی و گسترش ارزش‌ها و هنجارها می‌تواند نقش مکمل و مؤثری بر کارکرد دیپلماسی عمومی مبتنی‌ بر توسعه ‌و ‌بهسازی‌ روابط بین ملت‌ها و ‌شهروندان ارتباط با افراد ‌کلیدی، برقراری روابط استراتژیک، در سیاست خارجی را ایفا کند.

وی درباره جنبه دوم یا برندسازی شهری اظهارکرد: به‌طور کلی تصویر ذهنی ما از شهر انعکاسی از خاطرات مختلف ما از بخش‌های مختلف آن است. مجموع کیفیت محیط‌های خارجی و منابع مختلفی مانند تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، صنعت، منظر و محیط زیست در خلق هویت محلی، غرور شهروندی، رضایت اجتماعی مورد نیاز هستند و بر رفتارهای نیز اقتصادی تاثیر می‌گذارند. همچنین این تصویر شامل ابعادی مانند تصویر اجتماعی (مانند تصویری که از مردم، رفتارها، باید و نبایدها، نمادها و آیین‌های آن جامعه)، تصویر اقتصادی (مانند میزان توسعه یافتگی، فضای کسب و کار، ظرفیت‌های اقتصادی و …)، تصویر کالبدی (مثل معماری شهر، موقعیت جغرافیایی، معماری و گردشگری و …) و یا تصویری را که از گذشته تاریخی آن شهر داریم، است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهر به گفته دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران؛ درحال حاضر مسایل و مشکلات عمده نه تنها در تهران بلکه در تمامی کلانشهرها تصویری منفی از آن‌ها رقم می‌زند. در نتیجه قدرت مانور آن را محدود می‌سازد و اجازه می‌دهد شهر از جنبه‌های مختلفی نظیر جذابیت، سرمایه گذاری، رقابت و ... افول کند.

وی در پایان گفت: به منظور غلبه بر این مشکل نیاز است که بر دارایی‌های محیط به عنوان عامل مهمی در خلق یک احساس مشترک برای شهروندان همراه با غرور شهروندی، قدرت، عواطف سازنده در تعریف هر فضایی با هویت خاص خود افزوده شود. بر همین اساس و با توجه به ادبیات نظری و کاربردی موجود در این زمینه می‌توان از پتانسیل بالای برندسازی شهری استفاده کرد. لذا تأکید بر برندسازی طبیعی به عنوان بازخوانی و صادرات فرهنگ بومی رایج این شهر با ویژگی‌های منحصر به فردش از یک سو و تلاش در راستای برندسازی مصنوعی از سوی دیگر چشم‌اندازی از شهر را می‌تواند صادر کند که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. جاذبه‌هایی مانند مناظر دیدنی و تاریخی، غذایی خاص، ویژگی‌های زیست محیطی و مواردی از این دست که مجموع این اقدامات بتواند هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قوی‌تر کند.

انتهای پیام


10559438
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پس از انتشار تصاویری از برگزاری یک فشن شو غیراخلاقی در یکی از واحد‌های تجاری بازار بزرگ تهران دادستانی تهران به موضوع ورود کرد و ضمن پلمب این واحد پرونده قضایی تشکیل داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کار با اشاره به اینکه دهک‌بندی برای پرداخت یارانه‌ها طبق دارایی اشخاص تعیین می‌شود، گفت: شرکت‌های خصوصی از کارت کارپردازان برای جابجایی پول استفاده نکنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرماندار تهران در نشست با مدیران اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه کشور گفت: آینده این نظام در گروی آموزش صحیح و پرورش نسل آینده‌ساز است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: پلیس فرودگاه امام خمینی بازرسی مرسوله‌های مشکوک را انجام داد و ۱۲.۷ کیلوگرم تریاک مخفی‌شده در ظروف مسی و ساعت دیواری را کشف کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: از ۸ هزار و ۵۲۰ واحد آسیب‌دیده در انواع چهارگانه بر اساس نوع خسارت، در مجموع تا امروز بیش از ۹۸ درصد موارد تعیین تکلیف یا رفع شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از ثبت ۸۷۰ حادثه در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۵ شهریور در سامانه‌های شبکه امدادونجات کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پایانه تاکسی رانی شهید شیعه زاده در راستای تداوم نهضت مسقف سازی پایانه ها در سطح منطقه، با طراحی و معماری ایرانی - اسلامی در میدان تجریش احداث و به اتمام رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: مجموعه‌ای از اقدامات زیرساختی و خدماتی با هدف ارتقاء کیفیت سفر و افزایش رضایتمندی مسافران در دستور کار قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس فتا فراجا از شناسایی و دستگیری متهم اصلی پرونده برداشت غیرمجاز از حساب ۱۸۰۰ شهروند از طریق لینک‌های جعلی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اعتقاد دارد به دلیل احتکار برنج توسط ۳ شرکت بزرگ که باعث برهم خوردن ثبات قیمت در بازار این محصول شده است، نمی‌توان این محصول مهم در سبد تغذیه ایرانی‌ها را حذف کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است