گوناگون 21:00 - 12 تیر 1394
اعتبارات دولتی در بخش مترو در سال گذشته بر مبنای قانون به‌طور کامل اختصاص نیافت. امسال نیز به رغم گذشت ۳ ماه از سال‌جاری هنوز پرداختی‌ای از سوی دولت در بخش توسعه حمل ونقل ریلی انجام نشده است.

براساس قانون حمایت از سامانه‌های حمل ونقل ریلی شهری مصوب 7شهریور 1385، دولت باید 50درصد هزینه‌های عمرانی و جاری متروی تهران را پرداخت کند که در سال گذشته تنها 10درصد آن را پرداخت کرد و 40درصد از قانون سرباز زد.به گفته مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از اصلی‌ترین مطالبات شهروندان است که دولت نیز باید در این مهم همگام با شهرداری تهران در توسعه مترو قدم بردارد.

این در حالی است که تنها 235میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای توسعه حمل ونقل ریلی پایتخت در سال 94مصوب شده است.هم‌اکنون با گذشت 3ماه از سال هنوز رقمی از اعتبارات دولتی در بخش مترو پرداخت نشده است. این در حالی است که به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی ساخت و تجهیز هرکیلومتر مترو در تهران 100 میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارد.گرچه رقم اختصاص‌یافته از سوی دولت به توسعه مترو در مقایسه با بودجه شهرداری تهران در توسعه حمل ونقل ریلی رقمی بسیار ناچیز و کمتر از 10درصد بودجه شهرداری در این بخش است اما هنوز حتی درصدی از همین مقدار اندک هم پرداخت نشده است.

به گفته رنجبریان، انتظار مدیریت شهری از دولت اختصاص حداقل 2هزارو 430میلیارد تومان اعتبار برای توسعه متروی تهران در سال‌جاری بود که متأسفانه تنها 10درصد از آن در قانون بودجه 94آمد. وی در ادامه به تأمین منابع مالی در ساخت مترو اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در سال گذشته بالغ بر یک هزار و 100میلیارد تومان به توسعه مترو اختصاص داد. این در حالی است که از سوی دولت در سال 93تنها مبلغ 195میلیارد تومان اعتبار برای متروی تهران مصوب شد و از این میزان نیز تنها 109میلیارد‌تومان را پرداخت کردند.

از سویی استفاده از منابع فاینانس یکی از راه‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز توسعه متروست که شهرداری تهران نیز برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی‌های خطوط 3، 6و7مترو نیاز به استفاده از منابع فاینانس دارد. رنجبریان افزود: در سنوات گذشته مجوزهای لازم اخذ فاینانس گرفته شد اما با توجه به اینکه تأمین‌کننده خارجی نداشتیم موفق به استفاده از این منابع نشده‌ایم و مجوزهای گرفته شده نیز اعتبار خود را از دست دادند. لذا مجددا از سال 93تاکنون پیگیری‌های مختلفی کرده‌ایم تا مجوزهای گذشته از سوی دولت و شورای اقتصاد کشور مورد تمدید قرار گیرد.

حمایت‌های مالی از حمل‌و نقل ریلی باید در بخش‌های عمرانی، هزینه‌ای و یارانه بلیت‌مترو اختصاص یابد که در همه این بخش‌ها دولت یازدهم مانند 2 دولت گذشته نتوانسته همپای شهرداری بودجه لازم را اختصاص دهد.

  • بی توجهی به 12درصد جمعیت کشور

سهم ناچیز دولت در توسعه خطوط متروی تهران در سال گذشته درحالی است که این نهاد اجرایی باید به توسعه حمل‌ونقل شهری تهران نیز توجه کند. تهران هم‌اکنون 12درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و مترو مهم‌ترین وسیله برای‌سفرهای درون‌شهری است.

در سال 93، 2هزار میلیاردتومان برای ساخت 18کیلومتر بخش شمالی خط 3مترو هزینه شده است اما دولت تنها 110میلیاردتومان به مترو پرداخت کرد که جالب است بدانید 200میلیارد تومان برای عوارض و ترخیص واگن‌ها از گمرک به دولت برگردانده شد. هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی عبدل‌آبادخواستار حمایت دولت از پروژه‌های در دست ساخت خطوط 6و 7مترو شد. برای بهره‌برداری این خطوط 12هزار میلیاردتومان بودجه باید اختصاص یابد.


6687186
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است