به گزارش سرویس زنان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات جدید از سوی «هیئت سخنپراکنی آمریکا» (BBG) و موسسه نظرسنجی «گالوپ» در ارتباط با زنان و رسانههای آفریقایی نشان میدهد که میزان تماشای روزانه تلویزیون برای زنان و مردان در اکثر کشورهای این قاره یکسان است اما در زمینه استفاده از رادیو، تلفن همراه و اینترنت این تشابه آماری مشاهده نمیشود.
این تحقیق که در هفت کشور آفریقایی شامل ساحل عاج، نیجریه، غنا یا نیجر، مالی، زیمبابوه و کنیا انجام شده نشان میدهد که مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در آفریقا میتواند فاصله آنها را با مردان در زمینه داشتن یک زندگی موفق از بین ببرد و استفاده از رسانه در این زمینه نقش به سزایی دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از آلآفریکا، تحقیقات صورت گرفته در موسسه گالوپ نشان داد در صورتی که زنان و دختران تحصیلات لازم را داشته باشند و با استفاده از رسانهها، اطلاعات لازم را به دست آورند، میتوانند در زمینههای اجتماعی و سیاسی مشارکت کرده و در بخشهای اقتصادی نیز صاحب قدرت شوند.
گالوپ در این طرح 1000 نمونه را در هر کشور از این قاره بررسی و هیئت سخن پراکنی آمریکا نیز با 1500 تا 4000 نفر مصاحبه کرده که در این مناطق نگرشهای بسیار متفاوتی داشتهاند.در برخی از کشورها مردم آزادی رسانهها را کم و برخی آن را زیاد اعلام کردند.
در ارتباط با استفاه روزانه از رسانهها در این کشورها نیز میتوان گفت: استفاده از رسانهها نه تنها در میان زنان و مردان بلکه در کشورهای مختلف و در مورد رسانههای مختلف نیز متفاوت است. برای مثال استفاده از تلویزیون در بین زنان و مردان تقریبا یکسان است و دلیل آن نیز مشخص است. استفاده مشترک همه اعضای خانواده از یک تلویزیون و در اتاق مشترک است. این در حالیست که میزان استفاده روزانه از رادیو در بین زنان و مردان بسیار متفاوت است. در زمینه استفاده از اینترنت نیز زنان آفریقایی از مردان عقب افتادهاند.
انتهای پیام
4834298