دکتر منوچهر قارونی در گفتوگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه گنجاندن واحد درسی پایاننامه باید در دانشگاهها جدیتر گرفته شود، اظهار کرد: جایگاه پایاننامه رفع مشکلات پژوهشی است، با چنین نگرشی به پایان نامه تحصیلی، لازم است ارزشیابی دقیقی از اهداف، مراحل اجرایی، روند و بازده این واحد درسی صورت گیرد تا امکان اصلاح و بازنگری برای ارتقای کیفیت آن فراهم شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از مهمترین کارکردهای دورههای آموزش عالی و دانشگاهها را تولید علم دانست و افزود: دانشجو پس از پایان این دوره تحصیلی موظف است دستاوردهای علمی خود را در چارچوب یک طرح پژوهشی به نام پایاننامه ارائه کند، اما از آن جا که پژوهش در رشته پزشکی به مطالعه، تحقیق و صرف زمان زیادی نیاز دارد، بیشتر پایاننامهها فاقد ارزش هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه پایاننامهها به هیچ وجه به تولید فکر، خلاقیت و نوآوری منجر نشده و دانشجویان ما در کار علمی پرورده نمیشوند.
این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه اتخاذ بودجه کافی برای پژوهش امری ضروری است، تصریح کرد: متاسفانه بر روی پایاننامه به لحاظ مادی و معنوی به خوبی از سوی مسؤولان سرمایهگذاری نمیشود و در عین حال از دانشجو متوقع هستیم پایاننامه کاربردی ارائه دهد.
انتهای پیام
6214685