اقتصادی 15:50 - 04 تیر 1401

مدت زمان توقف مرزی ترانزیت کالا ۶ روز به ازای هر کامیون است

سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نشست بررسی ترانزیت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته ۱ تیر این نشست برگزار شد که نمایندگان تشکل‌های صنفی، بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی حضور داشتند؛ تا کنون نشست مشابهی برگزار نشده بود که در آن ۵ وزیر و زئیس سازمان برنامه و بودجه شرکت کنند؛ همچنین مدیران دستگاه‌های مرتبط با راه آهن شامل معاون وزیر راه و مدیران شرکت راه آهن و سازمان راهداری نیز مشارکت فعال داشتند.

وی ادامه داد: حضور مخبر در این جلسه نشان می‌دهد دولت موضوع ترانزیت را جدی گرفته و برنامه جدیدی برای تقویت ترانزیت دارد؛ ظاهراً از عملکرد بخش‌های مختلف دولت در این زمینه رضایت نبوده که معاون اول رئیس جمهور ترجیح داده جلسه‌ای در این سطح برگزار کند؛ گزارشی را هم مرکز بررسی‌های استراتژیک ارائه داد که موارد مهمی در آن بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نگاه وزارت راه و شهرسازی به موضوع ترانزیت، اقتصادی است ادامه داد: اما در نشست ترانزیت به ریاست معاون اول رئیس جمهور، این موضوع مطرح شد که می‌توان نگاه سیاسی و امنیتی هم به مقوله داشت؛ ترانزیت یک مبحث فرابخشی است و سازمان‌های متعددی درگیر آن هستند.

حسینی با اشاره به زمان زیاد حمل کالا از مسیر ایران که روی هزینه‌های ترانزیت اثرگذار است یادآور شد: این روند به سود مسیرهای ترانزیتی کشورهای رقیب است چون آنقدر در ترانزیت کالا زمان و هزینه‌ها را بالا برده‌ایم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست تا صاحب کالا با توجه به مسیرهای ارزان‌تر و سریع‌تر در کشورهای همسایه علی رغم سخت‌تر بودن عبور ترانزیتی کالا از این کشورها، آنها را انتخاب کنند.

وی تأکید کرد: پیشنهادی که نماینده بخش خصوصی مطرح کرد این بود که دنبال مدیریت یکپارچه ترانزیت باشیم مدیریت یکپارچه مرزی در ترانزیت می‌تواند زمانی‌هایی که در مرز برای ترانزیت کالا هدر می‌رود، کنترل شود؛ به این معنا که مرز به جای آنکه محل توقف کالا باشد، محل عبور کالاهای ترانزیتی باشد در گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم آمده بود به طور متوسط ۶ روز زمان می‌برد که کامیون‌ها در مرزها تشریفات مربوطه را اجرا کنند که زمان زیادی است.

این فعال صنعت حمل و نقل خاطرنشان کرد: ۱۴ دستگاه دولتی و حاکمیتی در مرزهای ما دخالت دارند تا فرآیند ترانزیت انجام شود؛ با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در حوزه زیرساخت‌های راه آهن انجام شده ولی راه آهن رشت-آستارا تکمیل نشده، مورد اعتراض قرار گرفت که در این جلسه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بودجه این پروژه به اتمام رسیده ولی اگر بودجه آن تأمین شود، می‌توانیم پروژه را همزمان به ۱۰ پیمانکار بدهیم تا به سرعت طرح را اجرایی کنند.

حسینی با اشاره به لزوم رفع گلوگاه‌های زیرساخت‌های ریلی برای توسعه ترانزیت گفت: مشکل دیگر خود شرکت راه آهن است که قابل نقد است که زمان زیادی از حمل کالا با ریل گرفته می‌شود ولی بخش جاده‌ای ما از نظر زمانی از بخش ریلی ما جلوتر است.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد ماهانه دستگاه‌ها نشست ترانزیت را برگزار کرده و میزان پیشرفت برنامه‌های خود را مطرح کنند که نشان می‌دهد دولت برنامه کوتاه مدت برای افزایش ترانزیت دارد؛ بخش خصوصی هم به این فرآیند کمک زیادی خواهد کرد چون دارنده ناوگان بخش خصوصی است و بسیاری از مبادلات از بستر فعالیت بخش خصوصی انجام می‌شود.


11604489
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اعلام کرد: در خصوص سوخت مازوت استاندارد و غیر استاندارد، وزارت نفت متولی این حوزه است. امسال همکاری خوبی در زمینه تحویل مازوت کم گوگرد به برخی از نیروگاه‌ها که اولویت آنها مشخص شده، انجام شد. استفاده از این سوخت م...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: موضوعات مربوط به سهام عدالت شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که تاکنون به عنوان ناشر نزد سازمان بورس ثبت نشدند، شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیررسی در...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قصد خرید ساچمه نقره را دارید؟ آیا می‌دانید برای سرمایه گذاری بر روی فلز نقره، ساچمه گزینه‌ای مناسب است یا شمش؟ آیا از معایب خرید ساچمه نقره اطلاع دارید؟
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد گفت: اولویت اول ما در حوزه صنعت بیمه افزایش ضریب نفوذ خواهد بود وقتی در مورد ضریب نفوذ صحبت می‌کنیم به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که این ضریب نفوذ یکی دیگر از مصداق‌های برقراری عدالت اقتصادی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت:یکی از اصلی‌ترین مشکلات پل خلیج فارس منابع مالی است که برای اجرای آن ۷۰۰ میلیون یورو لازم است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت:یکی از اصلی‌ترین مشکلات پل خلیج فارس منابع مالی است که برای اجرای آن ۷۰۰ میلیون یورو لازم است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت:رصد از مراکز عمده نشان می‌دهد که تغییری در قیمت نداشتیم و کماکان قیمت‌ها ثابت است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۳، حق بیمه تولیدی صنعت بیمه به ۴۴۰ همت رسید که در هفت ماهه اول امسال به ۳۹۴ همت رسیده و انتظار می‌رود تا پایان سال به ۶۵۰ همت افزایش یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر گفته کارشناسان، با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی، کشت فراسرزمینی یکی از راهکار‌های ارتقای امنیت غذایی و حفظ منابع آبی موجود محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هیچ صنفی حق ندارد به بهانه کسر مالیات از مردم مبلغ اضافی دریافت کند چراکه این اقدام غیر قانونی است و تنها ۲۰۰ رستوران از ابتدای دی ماه مشمول این طرح می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است